Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 13:07
Hallo tweakers,

ik gebruik nu ongeveer 1.5 jaar mijn Sony Vaio FW31ZJ. Zoals de topictitel al doet vermoeden, is de accuduur niet meer al te best. Was hij toen de laptop nieuw was nog zo'n 1.5 a 2 uur, als ik nu de 20 minuten haal heb ik geluk.

Ik begrijp best dat accu's na een tijd minder worden. Ik merkte na een jaar al dat de accu wat minder werd, de accu ging dan nog zo'n 1 uur en 15 minuten mee. Volgens Hardware Monitor is mijn accu nog redelijk (wat ik ervan uit kan lezen tenminste). De originele capiciteit bedraagt volgens HWM 54380 mWh, en er is nog 46310 van over.

Dit is (uit mijn hoofd) een achteruitgang van zo'n 15 %, wat mijnsinziens niet onredelijk is voor een laptop van 1.5 jaar oud. Echter, zoals ik al eerder aanstipte is de accuduur nog maar 20 minuten. Gek genoeg had mijn broer met zijn Vaio FZ exact hetzelfde probleem, dus misschien is het wel een Sony kwaal.

Mijn vraag is eigenlijk: is dit een geldige reden om een RMA aan te vragen? Ik weet dat de accu achteruit gaat, maar een vermindering van zo'n 85% (120 minuten naar 20) binnen 1.5 lijkt mij wat te gortig, zeker gezien het bedrag wat de laptop mij heeft gekost, zo'n 1300 euro.

Ik heb al bij de algemene voorwaarden gekeken van de webshop waarbij ik heb hem besteld (Dunnet) maar hierin wordt niets over accu's vermeld.

Overige specs (mocht dit relevant zijn)
Vaio FW31ZJ
Intel Core 2 Duo T9550@ 2.66 ghz
4GB DDR2
ATi Mobility Radeon 3650 512 mb
WD Scorpio Blue (zelf vervangen, zat eerst een trage 4200 tpm hdd in)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309128

Half jaar garantie op accu's

edit. half jaar op adapter jaar op accu.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 309128 op 12-12-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Garantie op accu's is vrijwel altijd maar 1 jaar. Het is bekend dat accu's van laptop's snel minder worden, vandaar de 1 jaar garantie.

Edit: Of zoals hierboven gezegt wordt, soms zelfs maar een half jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 12-12-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387226

Het valt denk ik wel onder de garantie maar meestal is het toch dat de accu duur omlaag gaat omdat je het zelf te lang oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn accu ging ook hard achteruit, als er Chinese accu's zijn voor een Vaio zou ik zoiets kopen. Ik doe nu 8/9 uur met mijn netbook. De originele accu haalde niet eens de 20 minuten meer (gaat ook steeds harder met de slijtage omdat hij minder lang hij mee gaat hoe vaker hij laadt en ontlaad bij gebruik).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
PilatuS schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:26:
Garantie op accu's is vrijwel altijd maar 1 jaar. Het is bekend dat accu's van laptop's snel minder worden, vandaar de 1 jaar garantie.

Edit: Of zoals hierboven gezegt wordt, soms zelfs maar een half jaar.
Oh, dat is wel erg kort dan; waar valt dit precies na te lezen? Ik was er zelf van uit gegaan dat de economische levensduur van een laptopaccu wel langer zou zijn dan een jaar.

@2 hierboven:
Heb hem nooit van de lader gehaald als hij 100% vol was, ik lees hier erg verschillende verhalen over, dat het wel/niet beter is om hem volledig op te laden of leeg te laten lopen en weer op te laden, dus ik ben maar voor de gemakkelijkste gegaan :).

Imitatieaccu's zijn helaas schaars voor dit type laptop, maar ik vrees dat er niet veel anders op zit.

Edit: Volgens deze site is de levensduur inderdaad 1 jaar. Staat dit ook ergens "officieel"?

[ Voor 35% gewijzigd door Knul op 12-12-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309128

Knul schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:30:
[...]

Oh, dat is wel erg kort dan; waar valt dit precies na te lezen? Ik was er zelf van uit gegaan dat de economische levensduur van een laptopaccu wel langer zou zijn dan een jaar.

@2 hierboven:
Heb hem nooit van de lader gehaald als hij 100% vol was, ik lees hier erg verschillende verhalen over, dat het wel/niet beter is om hem volledig op te laden of leeg te laten lopen en weer op te laden, dus ik ben maar voor de gemakkelijkste gegaan :).

Imitatieaccu's zijn helaas schaars voor dit type laptop, maar ik vrees dat er niet veel anders op zit.

Edit: Volgens deze site is de levensduur inderdaad 1 jaar. Staat dit ook ergens "officieel"?
op de website van de consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

de Europese garantie geld niet op verbruiksartikelen, waaronder accu's

tenzij hij echt stuk gaat kun je ook niet veel verwachten van de garantie op accu's

tip: voer eens een calibiratie uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Anoniem: 303530 schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:40:
de Europese garantie geld niet op verbruiksartikelen, waaronder accu's

tenzij hij echt stuk gaat kun je ook niet veel verwachten van de garantie op accu's

tip: voer eens een calibiratie uit
Al gedaan, en helaas blijft hij op de 20 minuten steken. Gek genoeg laad hij soms in een half uur van 0 naar 100% op (staat 3 uur voor) en soms doet hij het wel in 3 uur. Wat versta jij overigens over een calibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een volledige discharge in veilige modus. (oh handmatig even de power service uitschakelen)

in de accu zit wat electronica die een signaal aan windows geeft als de batterij leeg raakt, na een tijdje is dit niet meer accuraat, met een volledige discharge word dit cijfer weer bijgewerkt.
je wear level % klopt dan ook meteen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 12-12-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat is interessante informatie darkstone.
Moet je dan gewoon de pc opstarten in veilige modus en dan wachten totdat hij uitgaat? Of draai je prime95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik denk dat je weinig keuze hebt behalve een nieuwe accu erin zetten... Je kan natuurlijk altijd even sony bellen/mailen, maar ik denk dat het niet veel wordt met RMA/garantie, zeker niet omdat je zelf een nieuwe hdd erin hebt gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brilsmurfffje schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:56:
Dat is interessante informatie darkstone.
Moet je dan gewoon de pc opstarten in veilige modus en dan wachten totdat hij uitgaat? Of draai je prime95?
gewoon wachten totdat hij uitgaat.

maar ehh, we zitten hier in SF O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
beatboxx schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:56:
Ik denk dat je weinig keuze hebt behalve een nieuwe accu erin zetten... Je kan natuurlijk altijd even sony bellen/mailen, maar ik denk dat het niet veel wordt met RMA/garantie, zeker niet omdat je zelf een nieuwe hdd erin hebt gezet....
Dat mag gewoon bij Sony hoor, net als het vervangen van je RAM. Maar ik kan het inderdaad altijd even proberen.

Darkstone, wat bedoel je met het uitschakelen van power service? En moet ik hem dan leeg laten lopen tot hij uitvalt (neem aan dat powerservice inhoudt dat ie niet in hibernate gaat na een bepaald percentage?)
maar ehh, we zitten hier in SF O-)
Owja, oops :> . *Kijkt een admin lief aan*

[ Voor 10% gewijzigd door Knul op 12-12-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 13:52
Ik denk niet dat je nog RMA aan kunt vragen.
Misschien heb je je accu in die 1.5 jaar op een verkeerde manier gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knul schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:58:
Darkstone, wat bedoel je met het uitschakelen van power service? En moet ik hem dan leeg laten lopen tot hij uitvalt (neem aan dat powerservice inhoudt dat ie niet in hibernate gaat na een bepaald percentage?)
na enige controle kan dat dus niet... dat word een nachtje laten staan in veilige modus :) (zonder de adapter aangesloten)

edit: zoals hieronder vermeld kan het ook door hem in het BIOS te laten idelen
yannickie111 schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:06:
dat zegt dus helemaal niets, mijn accu is 15 maanden oud, ik laat hem elke dag minimaal voor de helft leeglopen en ik kan nog steeds 3-3.5u surfen met een wear level van 79% (= 4441wh nu / 5600 orgineel)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 12-12-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
yannickie111 schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:06:
Wat is verkeerd in jouw opinie? Ik heb hem nog nooit uit mijn laptop gehad, en ik laad hem altijd in de lader zitten terwijl hij volledig vol is. Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen, dus ik heb maar mijn eigen "gemakkelijke" methode ontwikkeld >:). Dit houdt in, zolang ik ergens ben met een stopcontact aan het stroom, zo niet, op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:37
Knul schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:58:
[...]

Dat mag gewoon bij Sony hoor, net als het vervangen van je RAM. Maar ik kan het inderdaad altijd even proberen.

[...]

Owja, oops :> . *Kijkt een admin lief aan*
Ga naar de BIOS en wacht tot de laptop uitvalt. (hoef je niet bij te blijven hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Moning2 schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:10:
[...]

Ga naar de BIOS en wacht tot de laptop uitvalt. (hoef je niet bij te blijven hoor ;) )
Dat heb ik al een keer gedaan, heeft weinig geholpen helaas. Zal het nog eens proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 08:55
Heb je gebruik gemaakt van de energiebesparingsfunctie van de batterij? Dat die niet op <80% staat bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Pjoter schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:15:
Heb je gebruik gemaakt van de energiebesparingsfunctie van de batterij? Dat die niet op <80% staat bijv.?
Nope, die staat gewoon uit, want mn laptop had van zichzelf al geen geweldig lange accuduur (zo'n 2 uur toen ik hem kocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 13:52
Knul schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:07:
[...]

Wat is verkeerd in jouw opinie? Ik heb hem nog nooit uit mijn laptop gehad, en ik laad hem altijd in de lader zitten terwijl hij volledig vol is. Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen, dus ik heb maar mijn eigen "gemakkelijke" methode ontwikkeld >:). Dit houdt in, zolang ik ergens ben met een stopcontact aan het stroom, zo niet, op de accu.
Er zijn inderdaad behoorlijk wat tegenstrijdige manieren her en der.
Wat nu precies de beste manier is, ik heb geen idee.

Maar ik ken iemand die een oude laptop heeft, die heeft 4 jaar lang altijd aab de stroom gehangen, met de accu erin, en nu doet de accu gewoon niks meer.

Hoe dat met de nieuwe precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45
Gewoon misbruiken :+

Ik let er nooit op en toch heeft de accu van mn 3 jaar oude laptop slechts 6-8% slijtage. Gewoon een kwestie van geluk en wellicht ook nog de kwaliteit van bepaalde accu's. Ik geloof niet zo in "een goede manier".

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 12-12-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
GENETX schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:26:
Gewoon misbruiken :+

Ik let er nooit op en toch heeft de accu van mn 3 jaar oude laptop slechts 6-8% slijtage. Gewoon een kwestie van geluk en wellicht ook nog de kwaliteit van bepaalde accu's. Ik geloof niet zo in "een goede manier".
Mja, wel wrang dat zowel mijn broer en ik hetzelfde hebben met onze (toch wel dure) Vaio's, terwijl mijn vaders Medion nog vrolijk 2 uurtjes haalt op een lading. Hier moet ik dan wel bij opmerken dat beide Vaio's intensief gebruikt zijn (Gamen, HD-films afspelen, blurays, photoshop etc) en de Medion niet veel verder komt dan wat internetten en office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Knul schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:28:
[...]

Mja, wel wrang dat zowel mijn broer en ik hetzelfde hebben met onze (toch wel dure) Vaio's, terwijl mijn vaders Medion nog vrolijk 2 uurtjes haalt op een lading. Hier moet ik dan wel bij opmerken dat beide Vaio's intensief gebruikt zijn (Gamen, HD-films afspelen, blurays, photoshop etc) en de Medion niet veel verder komt dan wat internetten en office.
En ziedaar het grote verschil. De laptop van mijn vriendin haalt na 4 jaar nog wel een uur, maar ze gebruikt 'm ook amper. Ik gebruik mijn laptop elke werkdag minimaal 8 uur, en soms in de avonduren ook nog.

Van de stroom afhalen, ja, ik weet hoe het zit, maar een laptop is er voor mijn gemak, en niet andersom! Ik heb dus heel bewust niet met een wekker naast mijn laptop zitten kloten of ik de stekker er al uit moest halen. Ik wil daar niet over moeten nadenken.
Pagina: 1