[Advies] Zomerband tijdens winterperiode in Nederland.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:29
Beste,

Met deze topic wil ik jullie om advies vragen met betrekking tot aanschaf van 2 nieuwe zomerbanden.
Alvorens wil ik jullie het volgende informatie meegeven zodat eventuele adviezen die mij gegeven kunnen worden weloverwogen zijn.

Op dit moment rijden wij in een Mazda 3 2.0 uit dec.2006. Deze auto is standaard voorzien van Bridgestone Turanza ER300 banden, maat 205/55/R16. Omdat deze auto hier thuis door meerdere personen wordt bereden, heb ik de afgelopen tijd al de nodige klachten gekregen dat men vindt dat tijdens sneeuwval de auto moeilijk te berijden is.
Om deze reden wil ik daarom de voorste twee banden vervangen. Ik besef mij dat winterbanden tijdens winterperiode beter presteren dan zomerbanden. Maar oa. vanwege financiele omstandigheden en de korte afstanden die meestal gereden wordt vs. de kosten van nieuwe winterbanden. Ben ik van mening, dat het verstandiger is om gewoon voor 2 nieuwe zomerbanden te gaan. De twee achterbanden zijn zo goed als nieuw.

Ik heb op internet gekeken naar verschillende testen. Daarbij heeft de site van ANWB mij veel geholpen omtrent welke zomerbanden in 2010 goed scoren. link

Mij vraag nu is, gezien het feit dat er zoveel merken zijn, welke zomerband jullie mij als alternatief kunnen adviseren. Graag zou ik het liefst de prestaties van de Turanza's willen behouden maar dan met minder geluidsproductie.

Ik heb helaas nog niet de gelegenheid gekregen om langs de tyrecenter/kwikfit/garage te gaan om daar advies te vragen. Maar dit zal in de loop van volgende week zeker gaan gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb een aantal winters zonder winterbanden gereden. Nu heb ik ze wel en ik ben zeker enthousiast (en nee, dat zeg ik niet omdat ik garagehouder ben). Ik heb afgelopen week met die sneeuwval de banden eens goed getest. Je moet wel heel erg dom bezig zijn, wil je aan het glijden komen (dan heb ik geprobeerd wat er gebeurd als je vrij hard remt (zoals je gewoonlijk wel eens doet, als je een afslag bijna mist bijvoorbeeld). In tegenstelling tot mijn verwachting, had ik gewoon grip. Een keer vrij plotseling een bocht in sturen ging ook zonder glijden. That is, de voorwielen hadden perfect grip in de sneeuw. De achterkant gleed zelfs iets weg :+ (FWD auto).

Wat ook een mogelijkheid is, zijn de all-seasonbanden. Een beetje van beide werelden, prima grip in de dikke sneeuw, maar ook prima geschikt voor de zomer. Dan ben je dus met 1 set banden klaar.

Ik zou de goedkopere chinese merken sowieso laten liggen, prestaties zijn ver ondermaats.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mja all-seasonbanden doen het toch ook niet zo best in de sneeuw?

Probleem is onder andere van zomerbanden dat 't profiel zich vult met sneeuw.

Wat ik zou doen is zorgen voor banden met meer profiel en de beste achter leggen.

En als 't sneeuwt of thuis blijven of voorzichtig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 12-12-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Wij rijden de afgelopen 2 jaar het hele jaar op winterbanden. Ik merk niet dat je in de zomer minder grip hebt, en aangezien onze beide ouders op het platteland wonen waar ook veel modder op de weg ligt denk ik dat in onze situatie dit verantwoord is. Als de banden op zijn denk ik aan 4 seizoen banden maar zo ver is het nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:45

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Op het moment rijd ik op Vredestein QUATRAC 3 bandjes. (Peugeot 106)
En het valt me absoluut niet tegen. Ik had voldoende grip in de sneeuw.
Meer grip dan met m'n Michelin zomerbandjes. :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

GoldenSample schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:02:
Wat ik zou doen is zorgen voor banden met meer profiel en de beste achter leggen.
QFT

omdat je anders binnen notime achterstevoren staat (overstuur) als je achterkant minder grip heeft dan je voorkant en dus geen zijdelingse/richtingsstabiliteit meer levert. beste banden altijd achter, of rondom 4 nieuwe.

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 12-12-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

PCMedic schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:52:
Beste,

Om deze reden wil ik daarom de voorste twee banden vervangen. Ik besef mij dat winterbanden tijdens winterperiode beter presteren dan zomerbanden.
De configuratie winterbanden voor en oudere zomerbanden achter is zonder meer af te raden wegens de mogelijkheid van plotseling heftig overstuur onder bepaalde omstandigheden.
Er zijn zomerbanden met redelijke grip in sneeuw, dat is hier de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

boers706 schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:12:
Wij rijden de afgelopen 2 jaar het hele jaar op winterbanden. Ik merk niet dat je in de zomer minder grip hebt, en aangezien onze beide ouders op het platteland wonen waar ook veel modder op de weg ligt denk ik dat in onze situatie dit verantwoord is. Als de banden op zijn denk ik aan 4 seizoen banden maar zo ver is het nog lang niet.
Het enige is dat je met winterbanden een langere remweg hebt als je gewoon grip hebt, maar als je daaraan gewend bent is er niks aan de hand lijkt me.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

PCMedic schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:52:
Maar oa. vanwege financiele omstandigheden en de korte afstanden die meestal gereden wordt vs. de kosten van nieuwe winterbanden. Ben ik van mening, dat het verstandiger is om gewoon voor 2 nieuwe zomerbanden te gaan. De twee achterbanden zijn zo goed als nieuw.
Tsja, schade rijden kost een veelvoud van een setje winter/sneeuwbanden. Ik denk dat ook moet meespelen hoe lang je van plan bent de Mazda te houden. Een setje velgen+ banden is over vier jaar gezien niet meer zo duur, zeker als de slijtage van de andere banden dus afneemt. Plan je volgend jaar een andere auto dan zou ik geen aparte banden meer kopen.
@r!k schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:24:
Het enige is dat je met winterbanden een langere remweg hebt als je gewoon grip hebt, maar als je daaraan gewend bent is er niks aan de hand lijkt me.
Tof, dus als ik op de snelweg een noodstop moet maken zit jij in mijn kofferbak.
Winterbanden slijten ook veel sneller bij hoge temperaturen. Voorts vind ik het argument "modder op de weg" vaag want alle boerenwegen die ik ken hebben vast- en platgereden klei. Daar gaan sneeuwlamellen niet op helpen.
Anoniem: 89521 schreef op zondag 12 december 2010 @ 16:35:
De configuratie winterbanden voor en oudere zomerbanden achter is zonder meer af te raden wegens de mogelijkheid van plotseling heftig overstuur onder bepaalde omstandigheden.
Er zijn zomerbanden met redelijke grip in sneeuw, dat is hier de beste keus.
Tsja, ik zag gisteren menig auto moeite hebben de kruispunten op te komen. Je hebt wel meer grip bij het optrekken. En als je glijdt op ijs dan glij je toch wel ongecontroleerd.

[ Voor 24% gewijzigd door bombadil op 18-12-2010 14:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

DropjesLover

Dit dus ->

Misschien een domme opmerking, maar wat is er mis met tegen de andere bestuurders zeggen dat ze gewoon een goede chauffeur moeten zijn en dus anticiperen op de mogelijkheid dat het glad is?
Oftewel, niet zoals je gewend bent met 50 hoekjes om knallen, verder vooruit kijken, eerder beginnen met afremmen, meer op de motor afremmen, rustiger de koppeling op laten komen, etc etc. Zelfs de beste winterbanden helpen niet tegen een zelfde rijstijl als in de zomer.

En verder, tsja, goeie all-seasons kopen, of een setje winterbanden voor er naast, beste bandjes achter. meer kan je niet doen. Dat de achterkant weg glijdt is gevaarlijker dan glijden met de voorkant, aangezien je de achterkant niet kan corrigeren, de voorkant wel.

Overigens heb ik voor mijn 18 jaar oude autootje rondom winterbandjes laten monteren, de voorste (all seasons) hadden nog maar 2mm profiel en de achterste waren nog zo goed als nieuw (beste bandjes altijd achter gehad). Die achterste all seasons gaan in de verkoop zodra het weer wat warmer wordt, en voor de zomer zoek ik een nette set gebruikte 15" of 16" velgen + banden, ik rij nu op 14".

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 18-12-2010 15:51 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

bombadil schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:42:

[...]
Tof, dus als ik op de snelweg een noodstop moet maken zit jij in mijn kofferbak.
Waar slaat dit nou weer op, waar zie je mij zeggen dat ik in de zomer op Winterbanden rijd?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Mja, winterbanden in de zomer... er zijn wel mensen die die dingen oprijden als ze rond de 4mm profiel zitten. Even over die kofferbakopmerking... als je met 4 man in een auto gaat zitten is de remweg ook langer, en als je in een oud krot wat nog net APK-waardig is rijdt is je remweg ook langer. Rijden in zulke auto's noemen we ook wel defensief leren rijden. Als ik in de Toyota Starlett van 20 jaar oud van mijn moeder kruip, houd ik ook meer afstand dan in mijn 206'je van 7 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

@r!k schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:08:
[...]

Waar slaat dit nou weer op, waar zie je mij zeggen dat ik in de zomer op Winterbanden rijd?
Boers706 die jij quote. En wennen aan een langere remweg `s zomers op winterbanden zoals jij stelt kan natuurlijk tot dramatische gevolgen leiden bij een noodstop. Want dat winterbanden bij zomerse temperaturen een fors langere remweg hebben lijkt me duidelijk.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]
Tsja, ik zag gisteren menig auto moeite hebben de kruispunten op te komen. Je hebt wel meer grip bij het optrekken. En als je glijdt op ijs dan glij je toch wel ongecontroleerd.
Bij het wegrijden op een gladde weg helpt het wel, maar daar had ik het niet over.

Ik kwoot mezelf uit een ander toppik:
Ik kan hierover nog wel een kleine case history vertellen:
Een paar jaar geleden reed ik eens 1,5 jaar met de volgende confguratie:
Winterbanden (Michelin Alpin) met iets van 5 mm profiel voor en vrij oude zomerbanden met iets van 4mm achter, merk weet ik niet meer.
Auto: Peugeot 309 diesel met 65 pk
Het is zowel mij als mijn partner enkele malen over komen dat we op een natte afrit in een achterwielslip raakten , in 1 geval compleet achterste voren, gelukkig waren er geen obstakels of andere auto's in de buurt, geen gevolgen dus.
Wij hebben ruim 35 jaar ervaring en zijn behoudende rijders te noemen.....
Hoewel dit met remmen en wegrijden op sneeuw prima ging kan het dus razendsnel fout gaan wegens het abrupt optredende oncorrigeerbare overstuur, iets wat we verder met deze auto nooit hebben gehad.
Veel grip voor en weinig achter (door de oude, hardgeworden banden) is iets wat je persee moet vermijden als het even kan, ook bij een voorwielaandrijver.
Andersom is ook niet fijn, maar zodra je voelt dat het fout gaat > gas los en je hebt nog een kans om weer de goede kant op te gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 19-12-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bombadil schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:51:
[...]

Boers706 die jij quote. En wennen aan een langere remweg `s zomers op winterbanden zoals jij stelt kan natuurlijk tot dramatische gevolgen leiden bij een noodstop. Want dat winterbanden bij zomerse temperaturen een fors langere remweg hebben lijkt me duidelijk.
Wat heet dramatisch...
Ik heb in 35 jaar nog nooit, let wel nog nooit een noodstop (vol geblokkeerd dus) hoeven te maken.
En dat een moderne winterband een fors langere remweg zouden hebben is een fabeltje , evenals het fabeltje dat ze zo veel sneller slijten.
Allemaal aannames van de kouwe grond van het 7 graden kaliber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Leuk weetje: De ANWB rijdt het hele jaar door op winterbanden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Daarbij heeft de gemiddelde Flitsubatsu 'zomer'band alsnog vaak een langere remweg dan een beetje winterband, zeker op nat wegdek.

Winterbanden worden in mijn ogen ook een beetje onterecht winterbanden genoemd, meestal staat er "M+S" op de band, wat Mud & Snow betekent.
Kleine differentiatie, en de omstandigheid 'mud' is in NL ook niet vergelijkbaar met bijv. Canada maar het is inderdaad onzin om een winterband als onveilig te bestempelen in de zomer.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 20:30
Ik dacht dat de 'onveiligheid' van winterbanden in de zomer in een heel ander probleem zat. Winterbanden zijn over het algemeen gemaakt van wat zachter rubber, dat ook bij lagere temperaturen nog redelijk soepel blijft. Juist in de zomer - met hoge temperature - wordt dat soepele rubber erg heet, en loop je een hoger risico op klapbanden; zeker met banden die al aardig versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Winterbanden worden niet erg heet. Echt niet. Misschien tijdens een ongelukkige stormachtig maar zonnige dag in Dubai waarbij je met de wind meerijdt (dus geen rijwindkoeling!), te weinig druk in je banden terwijl het asfalt kokend heet is.

Maarja, winterbanden in Dubai he. Twijfelachtig.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij slijten winterbanden in de zomer wel sneller, omdat ze van een softere compound gemaakt zijn. Zou dan wel een beetje zonde zijn als je winterbanden de volgende winter niet eens halen, omdat ze in de zomer al opgereden zijn ;) (hangt ook af van je rijstijl en hoeveel je rijdt).

Verder maken winterbanden vaak ook meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:47

Moortn

Hallo

Winterbanden hebben zonder twijfel meer grip in de sneeuw. Het probleem (tenminste hier in winschoten), is dat er door de temperatuurschommelingen veel ijs op de weg ligt. En dan glij je door, winterbanden of niet.
Zelf rij ik met een Peugeot Partner met winterbanden en ABS, en een Daihatsu Charade zonder abs en winterbanden. Met de charade weet ik dat ik voorzichtig aan moet doen, en dan heb geen last van de sneeuw. Met de partner moest ik 1x vol op de rem bij een rotonde (iemand wou snel oversteken en ging onderuit), en ben toen bijna op m'n voorligger gebotst omdat ik door gleed.

Dus mijn advies is: Neem alleen winterbanden als jullie het er over eens zijn dat het echt nodig is. Zeg ook dat ze rustig aan moet doen, en dat je met winterbanden echt niet ineens 2x zo hard kan rijden, het blijft gevaarliik.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ ben ik het mee eens. Daarnaast is de vorige winter en de huidige tot nu toe wel erg sneeuwrijk.
_JGC_ schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:25:
Mja, winterbanden in de zomer... er zijn wel mensen die die dingen oprijden als ze rond de 4mm profiel zitten. Even over die kofferbakopmerking... als je met 4 man in een auto gaat zitten is de remweg ook langer, en als je in een oud krot wat nog net APK-waardig is rijdt is je remweg ook langer. Rijden in zulke auto's noemen we ook wel defensief leren rijden. Als ik in de Toyota Starlett van 20 jaar oud van mijn moeder kruip, houd ik ook meer afstand dan in mijn 206'je van 7 jaar oud.
YouTube: Bremstest PKW - LKW (VW T4 gg. Mercedes Actros)

Nu jij weer

Gewoon goede remmen en dat gaat echt wel prima, de laatste 10 seconden laat zien waarom, als je remmen het kunnen beremmen :+ dan levert de band genoeg extra grip om het toegenomen gewicht te compenseren.
DropjesLover schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:48:
Misschien een domme opmerking, maar wat is er mis met tegen de andere bestuurders zeggen dat ze gewoon een goede chauffeur moeten zijn en dus anticiperen op de mogelijkheid dat het glad is?
Anticiperen op de mogelijkheid.

Toevallig heb ik dit weekend 800km gereden waarvan 700 in meer of mindere maten door sneeuw en ijs (onder de auto zaten winterbanden, na daar heb ik nu dus wel wat aan gehad ja).
In de overige 100 zat een stuk gister avond. (voor de kenners de A7 bij Purmerend) de weg was al 10 kilometer geheel schoon, ook de vluchtstroken, alles. Pp gegeven moment komen er in de snelweg wat bochten (ik kan deze bochten nog net niet blind nemen maar goed ken ik ze inmiddel zeker) normaal kan je hier ook met een busje (mits niet te zwaar beladen) zonder enig drama prima met 130 door heen.
Nu deed ik met het oog op het weer het in de bochten een stuk rustiger aan, maar ik kom me daar opeens een rand ijs tegen, heel bizar. Nu was er niet zo veel aan de hand maar als de rand ijs ipv een halve meter een meter breed was geweest had ik toch in de problemen kunnen komen.

Voor de duidelijkheid, niet overal kun je op anticiperen.

Rijden als een zeikerd (vandaag heb ik er serieus 100den ingehaald op de A2, op een snelweg met een duidelijk spoor waar geen ijs of sneeuw onder je banden zit hoef je ook met zomerbanden geen 30 te rijden) is met het oog op de doorstroming niet gewenst.
Oftewel, niet zoals je gewend bent met 50 hoekjes om knallen, verder vooruit kijken, eerder beginnen met afremmen, meer op de motor afremmen, rustiger de koppeling op laten komen, etc etc. Zelfs de beste winterbanden helpen niet tegen een zelfde rijstijl als in de zomer.

En verder, tsja, goeie all-seasons kopen, of een setje winterbanden voor er naast, beste bandjes achter. meer kan je niet doen. Dat de achterkant weg glijdt is gevaarlijker dan glijden met de voorkant, aangezien je de achterkant niet kan corrigeren, de voorkant wel.

Overigens heb ik voor mijn 18 jaar oude autootje rondom winterbandjes laten monteren, de voorste (all seasons) hadden nog maar 2mm profiel en de achterste waren nog zo goed als nieuw (beste bandjes altijd achter gehad). Die achterste all seasons gaan in de verkoop zodra het weer wat warmer wordt, en voor de zomer zoek ik een nette set gebruikte 15" of 16" velgen + banden, ik rij nu op 14".

[ Voor 68% gewijzigd door GoldenSample op 20-12-2010 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[...]

Ik vind dit altijd een beetje een zwakke redenering. Als jij in een Porsche 911 GT2 rijdt en ik in mijn Mazda 626, dan kan ik doen wat ik wil met m'n banden, als jij de ankers uitgooit zit ik in je kofferbak, 2s afstand of niet. Moet ik dan maar een andere auto kopen omdat mijn remmen klaarblijkelijk niet zo goed zijn als die van jou? En waar houdt het op met banden uitzoeken op maximale grip? Moet iedereen op zeer zacht rubber gaan rijden om NOG harder te kunnen remmen? En wat winnen we daar allemaal mee als de slijtage veel hoger wordt en per saldo iedereen bij benadering evenveel winst boekt?

Ik ben het met je eens dat je geschikte banden moet kopen en niet een slecht presterende band moet uitzoeken, maar het houdt ergens op.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 20-12-2010 07:06 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1