Na Vista slaapstand: Bios gereset, goed hersteld?

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:50
Gisteren ging mijn pc met windows Vista in slaap/ sluimerstand, ik kreeg de pc hier echter niet meer uit.. Ik drukte de power knop van de kast 1 keer in, gebeurde niets. Ik drukte vervolgens op de reset knop van mij kast, maar deze reageerde ook niet.

Daarna drukte ik de powerknop wat langer in en ging mijn pc uit. Vervolgens zet ik de pc weer aan, en de pc lijkt gelijk weer in slaapstand. Na een tweede keer proberen ging het wel goed, ik zag mijn bios opstartscherm. Echter kreeg ik een error dat overclocking settings niet klopte (heb niets overclockt). Ik kon op F2 drukken om door te gaan zonder overclock settings. Gedaan, en toen kwam het Vista scherm: herinitialiseren (als ik het goed heb). Vervolgens kwam ik weer in Vista zoals ik dit had achter gelaten met alle programma's open. Alles werkt verder gewoon.

Echter toen ik vanmorgen mijn pc opstartte kwam ik er achter dat mijn bios is gereset. Heb toen alle settings doorgelopen en dingen als Q-fan en onboard audio veranderd. De meeste settings zoals CPU staan allemaal op auto, is dit correct? Is er nog een bios optie welke ik speciaal moet controleren om eventuele pc schade te voorkomen?

Zou het kunnen dat ik door het drukken op de powerknop de bios heb gereset?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Allereerst is het gebruikelijk en zelfs noodzakelijk dat je je systeemspecs bij je openingspost schrijft, iets wat hier op Tweakers misschien al duizenden keren duidelijk vermeld staat. Zo op deze manier kan geen enkele Tweaker iets met je post en is het gissen wat het zou kunnen zijn, iets wat je je zelf toch ook wel kan bedenken.

• gelukkie
Excuus, ik dacht dat het nog in mijn profiel stond en dat voldoende zou zijn.

Bij deze:
Asus p5e
Intel q9550
Nvidia gtx 260
4gb corsair ram
Club 3D geluidskaart
2x Samsung hdd
Lian-li kast

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Opties op auto zouden wel veilig moeten zijn. Enige wat ik kan bedenken is geheugensettings die by default niet goed ingesteld staan of zo, als je pc nog geen BSOD's heeft gegeven zal dat wel goed zijn. Je kunt het nog even nakijken als je wilt.

BIOS-reset is inderdaad soms nodig als de slaapstand van vista blijft hangen, dat was bij mij ook een keer de enige remedie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je bios instellingen zijn gereset op het moment dat je op F2 hebt gedrukt ;) Waarschijnlijk stonden die instellingen hiervoor ook al op bios default waarden en kan het in weinig gevallen kwaad om die zo te laten staan ;)

www.maartendeboer.net

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit probleem dat ie niet meer uit slaapstand komt kan aan je voeding liggen, hetgeen ik zelf ook wel al eens in de praktijk ondervonden heb met mijn htpc. In eerste instantie had ik er een voorlopige goedkope voeding in gezet die ik nog liggen had echter wilde ie ook niet meer uit slaapstand. Na het vervangen van de voeding door een redelijk goede Be-Quiet voeding heb ik nergens meer last van gehad, dus het is het proberen waard bij jou dit eens uit te testen.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Het ingedrukt houden van je aan en uit knop kan ook je bios resetten. Handig als je OC vast loopt, hoef je niet het batterijtje eruit te halen. Ik zou al ik jou was in je bios duiken en S3 in plaats van S1 als slaapstand gebruiken.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• gelukkie
Bedankt voor de reacties! Volgens mij staan de geheugen settings standaard..zal dit morgen even checken..nu niet in de buurt van de pc. Geen Bsod gehad iig.

Voeding lijkt me niet de oorzaak..het is een coolermaster real power 750watt. Moet goed genoeg zijn toch? Als ik trouwens vanuit Windows de pc zelf via start in slaapstand zet werkt alles wel correct. Ik had energiebeheer aangepast zodat de pc vanzelf zou gaan, maar hier ging het dus fout.

Mocht het toch weer problemen geven ga ik die S instellingen eens proberen.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Raad ik wel aan hoor! Kleine moeite, veel plezier!

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• gelukkie
Door drukte wat later dan gepland, maar ik heb gekeken wat in de bios ingesteld staat mbt. geheuegn. Eigenlijk alles staat op auto, en in het grijs is het volgende weergegeven:
PRI information: 4-4-4-12-3-52-8-3
Sec information: 8-3-5-4-6-4-6

Is dit goed? Ik maak gebruik van 2x 2gb Corsair xms DDR2-800mhz.

Het kan misschien aan mij liggen, maar na de bios reset lijkt de computer een heel stuk trager te starten in Windows. Het duurt even voordat ik bijvoorbeeld Firefox kan starten.

[ Voor 8% gewijzigd door gelukkie op 17-12-2010 15:13 ]

Pagina: 1