Systeem voor muziek productie.

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:31
Ik was vroeger altijd op de hoogte van het aanbod maar de laatste jaren houd ik het niet meer bij.
Ik kan nu ca 550,- euro uitgeven aan een systeem maar eventueel kan ik er nog wat bijleggen.
Naast gewoon office en internet gebruik ik een PC voor muziek productie.
Een labtop is intressant voor de mobiliteit maar ik heb nog wat kaarten op de plank.
Er ligt nog een Asus V8440 videokaart en een creamware pci audiokaart.
Ik heb ook een macbook pro i7 maar die creamware kaart en het tweaken met audio op een pc blijft zonde om niet te gebruiken.
Wanneer ik met audio werk gebruik ik veel vst, de creamware kan ik nog on top gebruiken.

Hebben jullie een tip voor een systeem die redelijk mobiel is, redelijk veel vst aankan, nog wat pci 1 sloten heeft en redelijk binnen mijn budget past?
Natuurlijk ben ik ook zelf hard aan het zoeken.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Natuurlijk ben ik ook zelf hard aan het zoeken.
Wat heb je tot nu toe samengesteld?

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Muziekproductie is helemaal niet zo'n zware toepassing als bijvoorbeeld video. Ik heb een home studio en heb een 16 sporen geluidskaart in een eenvoudige socket 775 machine op 3 ghz met 4 gig ram. Windows 7. 500 euro totaal. (de geluidskaarten had ik al en was 680 euro).
Dit werkt uitstekend. Ik heb het in een antec desktop kast en dat in een 19 inch. Ik neem veel op lokatie op en dan is een 19 inch handig.

• merlin_33
Lumics schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:00:
[...]

Wat heb je tot nu toe samengesteld?
Ik ben nog aan het uitzoeken welke proc. er in zou moeten. Ik verdwaal een beetje op het moment.
Of ik die oude V8440 erin moet proppen weet ik niet, die kaarten kunnen veel herrie maken helaas.
tweakerharrie schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:01:
Muziekproductie is helemaal niet zo'n zware toepassing als bijvoorbeeld video. Ik heb een home studio en heb een 16 sporen geluidskaart in een eenvoudige socket 775 machine op 3 ghz met 4 gig ram. Windows 7. 500 euro totaal. (de geluidskaarten had ik al en was 680 euro).
Dit werkt uitstekend. Ik heb het in een antec desktop kast en dat in een 19 inch. Ik neem veel op lokatie op en dan is een 19 inch handig.
Ja dat lijkt me ook handig, jammer alleen dat een 19 inch prijzig is. Die creamware kaart is ook niet zo klein helaas. Lijkt een beetje op die oude isakaarten als soundblaster aw32.
Ik gebruik meestal waves vst en bijvoorbeeld isotope ozone, dan gaat je proc toch wel klagen.
Aan de andere kant kan ik de creamware via adat aan mn mac koppelen. Opnames op locatie kan ook met de mac. De pc is straks vooral voor live gebruik, beats&effects.

Moet ik voor speed of aantal cores gaan?
Latency vind ik het belangrijkste eigenlijk.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Je kunt in cubase effecten vastzetten waardoor ze eenmalig je cpu belasten. Iedere keer afspelen daarna kost geen cpu. Ook in andere programma's kun je cpu vretende processen zoals galm afmixen naar een spoor. Als je dit spoor apart bewaart kun je deze gebruiken. Veel gebruikte truuk.

De latency komt door de hardware en de geluidskaart en als deze kort is (onder de 8 ms) zit je goed. In real life heb je ook latency. Als je een bassist en drummer ver uitelkaar zet in de opname ruimte (20 meter) heb je al een hogere latency dan 10 msec!
Een analoge bandrecorder heeft een latency van nul :-)

Veel software maakt helaas geen gebruik van extra cores. Ik ben niet hoger gegaan dan dual core voor audio. Daar kun je alles mee doen als je het pakket beheerst. It's the indian not the arrow.

Een antec nsk 2580 kast past precies in een 19 inch case! Een lege case is niet duur.
Ik zoek nog een foto van de mijne.

• merlin_33
tweakerharrie schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:15:
Je kunt in cubase effecten vastzetten waardoor ze eenmalig je cpu belasten. Iedere keer afspelen daarna kost geen cpu. Ook in andere programma's kun je cpu vretende processen zoals galm afmixen naar een spoor. Als je dit spoor apart bewaart kun je deze gebruiken. Veel gebruikte truuk.

Veel software maakt helaas geen gebruik van extra cores. Ik ben niet hoger gegaan dan dual core voor audio. Daar kun je alles mee doen als je het pakket beheerst. It's the indian not the arrow.

Een antec nsk 2580 kast past precies in een 19 inch case! Een lege case is niet duur.
Ik zoek nog een foto van de mijne.
Ik ken de freeze functie en bouncen doe ik via adat of naar ander kanaal, maar voor live tweaken heb je gewoon wat power nodig. Met die creamware kaart haal ik 2 ms, dat red je amper met moderne kaarten. (motu niet de minste red dat niet)
Met een i7 en cubase kun je 8 cores gebruiken met een quad 4 en een dual 2. Met cubase merk je wel een verschil tussen een dure of goedkope proc. 4x isotope en Waves gtr gooit mn proc al in het rood met een dualcore.

Ik zal eens kijken of ea gaat passen in 19 inch, eventueel bouw ik gelijk in flightcase.
Ik weeg nog wel ff af welke proc. de basis gaat worden.

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 00:32
Dit zou bijvoorbeeld een goede audio(fiel)-PC zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD€ 155,-€ 155,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,50€ 16,50
1Cooler Master Elite 333€ 32,84€ 32,84
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 45,76€ 45,76
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 44,99€ 44,99
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 130,95€ 130,95
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 67,16€ 67,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,20

Als je niet gaat gamen is de onboard grafische kaart goed genoeg (hd4250).
Laat die grafische kaart en geluidskaart maar op je plank liggen, deze geluidskaart is héél véél beter en de onboard graphics maakt gehakt van je antieke grafische kaart. 8)7
(dat ding gaat ook geneens passen, want het heeft nog een agp aansluiting...)

Als je wel van plan bent games te spelen etc, dan kan ik je deze kaart aanraden:
pricewatch: Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E

[ Voor 4% gewijzigd door Yamaha301 op 12-12-2010 21:03 ]

• merlin_33
rmentink schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:56:
Dit zou bijvoorbeeld een goede audio(fiel)-PC zijn:
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc fontsize=12 cellpadding=4]

Als je niet gaat gamen is de onboard grafische kaart goed genoeg (hd4250).
Laat die grafische kaart en geluidskaart maar op je plank liggen, deze geluidskaart is héél véél beter en de onboard graphics maakt gehakt van je antieke grafische kaart. 8)7
(dat ding gaat ook geneens passen, want het heeft nog een agp aansluiting...)

Als je wel van plan bent games te spelen etc, dan kan ik je deze kaart aanraden:
pricewatch: Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E
Dank je voor je lijstje,
Die grafische kaart is niet nodig idd, maar die geluidskaart is bij lange na geen vervanging voor de creamware kaart. Ik heb nog wel een Emu liggen maar met de creamware kan je ongelooflijk veel doen ook al is het een oude kaart. Ik gebruik hem niet voor opname via AD convertor maar als kanaalprocessor en mixer.

Gamen doe ik wel op de xbox dus het gaat voornamelijk om de proccesor.
Die AMD is een goeie tip, dank je.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:41

HeepH

Dope Rapper

Ik zeg : gooi die creative geluidskaart uit het lijstje, daar is niks audiofiels aan, en stop er een phenom x6 in... audiobewerking is allemaal zwaar multithreaded en dus heb je nut van je 6 cores.. Verder zou ik voor 8gb ram gaan..

http://specs.tweak.to/16495

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 00:32
Heephstan schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:38:
Ik zeg : gooi die creative geluidskaart uit het lijstje, daar is niks audiofiels aan, en stop er een phenom x6 in... audiobewerking is allemaal zwaar multithreaded en dus heb je nut van je 6 cores.. Verder zou ik voor 8gb ram gaan..
Je hebt niets aan 8gb ram bij audio-editting. Mp3'tjes zijn niet groter dan ~5mb...
Ook is een hexacore wel een beetje overkill voor dergelijke dingen

[ Voor 18% gewijzigd door Yamaha301 op 12-12-2010 22:47 ]

• merlin_33
Heephstan schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:38:
Zijn het 6 werkelijke cores? Wat doet deze proc tegenover een i7?
Die 8 gb aan geheugen lijkt me zinvol idd.

Liever dus geheugen en proc goed en de rest is bijzaak. Dvd brander etc heb ik niet nodig.
Muizen en toetsenborden, hd,s heb ik nog wel liggen. Waar ik het zaakje in ga bouwen is nog even een afweging.
zon midikast neem je ook zo mee uit de auto naar een gig.

• merlin_33
rmentink schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:46:
[...]

Je hebt niets aan 8gb ram bij audio-editting. Mp3'tjes zijn niet groter dan ~5mb...
Zoals ik met audio werk gebruik ik aif of wav files. Dan gebruik ik niet 1 sample maar een hele hoop.
Kijk eens hoe groot bijvoorbeeld BFD is.
Liever heb ik ze in mn geheugen dan dat ze van hd moeten laden. 8 gb is dan echt geen overbodige luxe.
ALs je meerdere kanalen tegelijkertijd processed is een hexacore geen overbodige luxe hoor.
Je wilt live liever geen glitches horen.

[ Voor 7% gewijzigd door merlin_33 op 12-12-2010 23:13 ]

Verwijderd

Heb je ook een beeldscherm enzo nodig?

Waarom installeer je niet gewoon Windows op de Macbook (met paralels en/of bootcamp) als je een 'pc' nodig bent? Dan heb je nog 450 euro over om een goede firewire soundcard te kopen... En je kunt ook al die oude geluidskaarten verkopen (geen idee wat zoiets opbrengt).

Verwijderd

merlin_33 schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:03:
[...]

Zijn het 6 werkelijke cores? Wat doet deze proc tegenover een i7?
Die 8 gb aan geheugen lijkt me zinvol idd.

Liever dus geheugen en proc goed en de rest is bijzaak. Dvd brander etc heb ik niet nodig.
Muizen en toetsenborden, hd,s heb ik nog wel liggen. Waar ik het zaakje in ga bouwen is nog even een afweging.
zon midikast neem je ook zo mee uit de auto naar een gig.
Er bestaan ook mooie 19" (al dan niet 'server') pc kasten. Die kun je dan in een flightcase inbouwen. Dat is ook een mooie oplossing.

• merlin_33
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:12:
Heb je ook een beeldscherm enzo nodig?

Waarom installeer je niet gewoon Windows op de Macbook (met paralels en/of bootcamp) als je een 'pc' nodig bent? Dan heb je nog 450 euro over om een goede firewire soundcard te kopen... En je kunt ook al die oude geluidskaarten verkopen (geen idee wat zoiets opbrengt).
Ik heb een goede motu traveller firewire.
Met die creamwarekaart kan je routen en designen.
De mac gebruik ik voor live instrumenten de PC voor beats, ik wil dus beide tegelijk gebruiken.
Bovendien die 550 mag ik uitgeven vanwege werk.
Ik heb wel een beeldscherm maar liever heb ik een grotere of 2 beeldschermen voor bijvoorbeeld reason.
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:13:
[...]

Er bestaan ook mooie 19" (al dan niet 'server') pc kasten. Die kun je dan in een flightcase inbouwen. Dat is ook een mooie oplossing.
Ik moet zoiets nog tegen komen ik heb wel een 3u flightcase staan. Die creamware is wel ongeveer 2 u hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door merlin_33 op 12-12-2010 23:21 ]

Verwijderd

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B239784%5D=1

Zit er meer dan 100 euro overheen. Als dat echt niet kan vervalt het beeldscherm, of de helft van het geheugen. Ik heb er een 4u behuizing bij gedaan. Volgens mij is dat het minimum waar volwaardige PCI kaarten in passen (ik weet niet of die creamwire een 'low profile' kaart is anders kan een 2u kast ook maar dat is wat passen/meten etc. en 4u is 'standaard' )

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 23:41 ]

• merlin_33
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:32:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B239784%5D=1

Zit er meer dan 100 euro overheen. Als dat echt niet kan vervalt het beeldscherm, of de helft van het geheugen. Ik heb er een 4u behuizing bij gedaan. Volgens mij is dat het minimum waar volwaardige PCI kaarten in passen (ik weet niet of die creamwire een 'low profile' kaart is anders kan een 2u kast ook maar dat is wat passen/meten etc. 4u is 'standaard' )
Is wel een nice lijstje Shadow,
Ik kan er wel wat bijleggen dus dat is niet erg.
Big tkz.

Verwijderd

Als je een Windows licentie nodig bent is dat nog eens 100 euro... Je bent minimaal een 64-bit Windows nodig om van het 8GB geheugen gebruik te maken. En kijk of er drivers zijn voor die creamware in 64bit (weet niet of je van XP-64 of Windows 7 gebruik wil maken, maar zoek in elk geval uit of er drivers zijn, anders heb je straks nog niks...)

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

rmentink schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:46:
[...]
Roflmao.. dat is als zeggen dat een Photoshop project nóóit 8gb zal volkrijgen, omdat een .jpeg ook niet groter dan 20mb zal zijn? Are you for real? :')

OT: Afhankelijk van je gebruikte pakket heb je voordeel uit 64bits software en dus aan +4gb. Je zult grotere samplesets kunnen inladen, meer sporen kunnen gebruiken, meer virtual instruments tegelijk kunnen inladen, een hogere performance hebben omdat dingen in memory staan ipv gestreamed worden vanaf je harde schijf, etc. etc.

Zelf ben ik als gitarist die dingetjes wilde opnemen en backingtracks wilde maken steeds meer richting compositie/productie gegaan. Ik werk met Pro Tools LE en een 11 Rack (basicly een audio interface die m'n gitaareffecten in hardware afhandelt). Hetgeen je aan performance nodig hebt, is grotendeels afhankelijk van welke plugins je gebruikt en hoe zwaar deze zijn. Hetgeen dat hierboven genoemd word met relatie tot 'techniek' is absoluut waar: Praktisch elke DAW zal op z'n knieeen gaan als er veel met VST's en samplesets gewerkt wordt, maar door dingen slim te freezen/bouncen en/of gebruik te maken van sends/inserts kun je om een heleboel beperkingen heenwerken.

Wat betreft harde schijven is een SSD ongelovelijk fijn wegens de bizar hoge leessnelheden en bijgevolg instant laadtijden, de verhouding prijs/capaciteit is nu echter nog lang niet geschikt voor de grote high-end sampledatabases van VST's als Trillian, Omnisphere, Battery etc. etc.. maar wél voor je OS, DAW en plug-ins zelf. Het zal echter een flinke hap uit je budget nemen, dus misschien een upgrade voor later. Harde schijven en hun lees/schrijfsnelheid zullen uitmaken hoe snel je programma's ingeladen worden, maar in extremere gevallen ook beperken hoeveel tracks er tegelijk opgenomen en/of afgespeeld kunnen worden.

Helemaal als er ook nog eens meerdere samplesets van diezelfde schijf gestreamed moeten worden omdat je geheugen al volzit, ga je heel snel keiharde errors krijgen in de vorm van kraakjes, plopjes, squeeks en buffer underflows. De CPU en/of harde schijven zullen de data niet snel genoeg kunnen aanleveren om de audio vloeiend af te spelen, waar de bovengenoemde technieken weer om de hoek zullen komen kijken..

Als je niet gamed, gewoon een onboard of een discrete passieve grafische kaart nemen, scheelt weer een ventilator in je PC. Screen estate is niet te onderschatten: Zeker als je veel met VST's etc werkt is meer bijna altijd beter, een tweede beeldscherm deed wonderen voor m'n workflow en reduceerde het aantal benodigde handelingen enorm.

Tevens het imho onderschatte voordeel dat als één scherm kapot gaat, je nog steeds door kunt werken. Het zal niet binnen een jaar gebeuren, maar die backlights houden er uiteindelijk een keer mee op en dat zal maar net zijn op zo'n moment dat je als weinig verdienende muzikant geen vervanging kunt veroorloven of een project moet afmaken..

De slechtste aankoop was ooit bezuinigen op een moederbord: het ding veroorzaakte bij <5% belasting van de CPU een soort pieptoon die ook op de audiokanalen terechtkwam. Beste aankoop was overigens een midi keyboard zodat ik gelijk ff kan pielen als ik door de patches blader.. :+

edit:
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:41:
Als je een Windows licentie nodig bent is dat nog eens 100 euro... Je bent minimaal een 64-bit Windows nodig om van het 8GB geheugen gebruik te maken. En kijk of er drivers zijn voor die creamware in 64bit (weet niet of je van XP-64 of Windows 7 gebruik wil maken, maar zoek in elk geval uit of er drivers zijn, anders heb je straks nog niks...)
Zeer goed punt, zul je net al je geld in een PC gestoken hebben maar blijkt er geen ondersteuning voor je kaart te zijn. Als de ASIO drivers van je onboard of alternatief dan ook niet bestaan of issues hebben zit je daar..

[ Voor 11% gewijzigd door Vyo op 13-12-2010 00:00 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ook voor de producer is al eens eerder een BBG geweest. Lees iig *LET OP* - Wat moet ik kopen en zoek aansluitend eens in de BBG topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.