Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-06 20:45
Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen:

Asrock 870 Extreme3

Omdat ik toch aanzienljke snelheids-winst heb bij mijn andere PC's wil ik op dit moederboard win7x64 in RAID1 RAID0 gaan zetten. De RAID controller is van ASROC, niet een bekend merk. Dat betekent dus dat je de driver handmatig moet aanbieden bij de installatie van Win7. Gelukkig kan dit met een USB-stick. MAAAR, de driver die meegeleverd is (nieuwere is er nog niet) wil niet werken met Win7x64! Ik ben geen NOOB ook geen tweaker, maar ik krijg het echt niet voorelkaar.

Voor gebruik van SATA heb ik dit eest uitgevoerd:

-nieuwe Bios geflashed
-Bios --> RAID geactiveerd
-CTRL+F hier 1 logical device gemaakt van de 2 HDs
-HD's op poort 1+2 Of 3+4 of 4+5 gehad
-SATA DVD speler om Windows te installeren

Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
Iemand een tip?

[ Voor 50% gewijzigd door JiJoe op 13-12-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:18

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mmmm... Raar als die driver niet werkt met W7, want dit moederbord is niet gloednieuw of heel oud dat ze het niet ondersteunen. (Ligt natuurlijk bij ASROC, die moeten het ondersteunen)
Probeer de driver eens niet aan te leveren, en W7 het werk zelf doen.
Opzich zou het moeten werken want er zijn al een heleboel Asrock 870 Extreme3's gekocht, en een deel daarvan zal ook wel met RAID moeten werken en daarvan ook wel een deel met W7 x64.
Probeer eens een XP-CD (kan niet, dan heb je een floppy nodig) andere Windows-install disc

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
F.West98 schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:27:
Mmmm... Raar als die driver niet werkt met W7, want dit moederbord is niet gloednieuw of heel oud dat ze het niet ondersteunen. (Ligt natuurlijk bij ASROC, die moeten het ondersteunen)
Probeer de driver eens niet aan te leveren, en W7 het werk zelf doen.
Helaas ziet Windows dan geen drive om te installeren
Opzich zou het moeten werken want er zijn al een heleboel Asrock 870 Extreme3's gekocht, en een deel daarvan zal ook wel met RAID moeten werken en daarvan ook wel een deel met W7 x64.
Ik zou graag willen weten of het iemand is gelukt. Dan kan ik verder zoeken, ik sta nu op het punt een ander moederboard te kopen...
Probeer eens een XP-CD (kan niet, dan heb je een floppy nodig) andere Windows-install disc
Klopt geen floppy on board.

Bedankt voor het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drivers van de website geplukt en die al eens geprobeerd ?
Heb ik zelf met dit mobo die ik nu heb ( GA-EX58-UD4P ) ook gehad.

EDIT

Drivers van een andere mobo ( met zelfde chip ) willen ook weleens wat teweeg brengen ( misschien een tip )

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik las ergens dat iemand met soortgelijke problemen ze verholpen had door zowel de 32 als 64 bits drivers te gebruiken bij de installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad probeer dat ook eens al heb ik zelf als ik x86 drivers wil gebruiken dat ik het popupje krijg
Incompatible x64 driver ...

EDIT
Typo

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
Klopt heb ik ook eerder geprobeerd, ik heb de nieuwste drivers van internet gehaald.
Deze package heeft voor 32 en 64 bits een driver, ik heb ze allemaal geprobeerd.

Wat er gebeurt, de driver voor 32 bits (ik ben dus Win7 64 bits aan het installeren) die ziet dan wel de HDs, maar niet in RAID! Windows installeert dan doodleuk op 1 drive.

Het kan niet goed zijn volgens mij om de 32 bit driver te gebruiken voor een 64 bits systeem.

Ik zal nog eens proberen om een andere driver van een ander mobo te gebruiken, moet niet veel gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

JiJoe schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:06:
Wat er gebeurt, de driver voor 32 bits (ik ben dus Win7 64 bits aan het installeren) die ziet dan wel de HDs, maar niet in RAID! Windows installeerd dan doodleuk op 1 drive.
Je hebt RAID op hardwareniveau geregeld met je moederbord. Windows zal dus ook maar 1 disk zien. RAID 1 is mirroring, dus effectief houd je 1 disk over (uitgaande van 2 disken in RAID 1).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
[quote]ajhaverkamp schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:11:
[...]

Je hebt RAID op hardwareniveau geregeld met je moederbord. Windows zal dus ook maar 1 disk zien. RAID 1 is mirroring, dus effectief houd je 1 disk over (uitgaande van 2 disken in RAID 1).
[/quote]

Je hebt gelijk, maar ik heb 2 HDs in Raid0 (niet in RAID1 zoals ik eerder heb gemeld) op 2x 750GB.

1: BIOS aangepast naar RAID-mode
2: Logical device gemaakt in de RAID0 setup
3: windows installeren, driver aangeboden alleen 32bits driver werkt met de laatste in de rij
4: windows staat alleen op 1 drive van 750 GB de andere ziet hij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is eerder eeen Fake-raid dan hardware raid, maar laat dat de pret niet drukken :+
Je hebt gelijk, maar ik heb 2 HDs in Raid0 (niet in RAID1 zoals ik eerder heb gemeld) op 2x 750GB.
Deze gebruikt?
http://www.asrock.com/mb/...l=870%20Extreme3&o=Win764

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 14-12-2010 12:52 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
JiJoe schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:37:
De RAID controller is van ASROC, niet een bekend merk.
De raid functie wordt gewoon geleverd door de AMD chipset, dus mocht bovenstaande driver niet werken kun je 'm ook gewoon rechtstreeks van de AMD site halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS titelfix:
"Probleem: installeren Win7x64 op 870 Extreme3 met sata 1" -> "installeren Win7x64 op 870 Extreme3 met RAID0"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
alt-92 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:51:
Het is eerder eeen Fake-raid dan hardware raid, maar laat dat de pret niet drukken :+

[...]

Deze gebruikt?
http://www.asrock.com/mb/...l=870%20Extreme3&o=Win764
Ja precies deze heb ik gebruikt, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
Nielson schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:06:
[...]
De raid functie wordt gewoon geleverd door de AMD chipset, dus mocht bovenstaande driver niet werken kun je 'm ook gewoon rechtstreeks van de AMD site halen.
Ga ik meteen proberen, bedankt.
Mooi net geprobeerd, is een installatiepakket van 60MB. Flink voor een RAID driver (zal wel meer in zitten dan alleen de driver dus)
Ook hier weer de 64 bits driver als eerste geprobeerd, maar die werkt niet sterker nog, de lijst blijft leeg. Dus de 32 bit versie aangeklikt. Lijkt eerst goed te gaan Logical device wordt gezien, windows installeerd, wil rebooten, en blijft op het zelfde punt hangen in de veilige modus .../DRIVERS/DISK.SYS (sound logial)

Ik ga de HDs in een andere PC met een tool testen, dan houd ik er mee op, dan koop ik toch maar een ander MoBo (wel mijn eer te na moet ik zeggen)

[ Voor 43% gewijzigd door JiJoe op 14-12-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
Het wordt nu nog gekker (jammer dat ik niet even snel foto's kan plaatsen)

RAID driver gebruikt van 32 bits, Windows ziet de logical device, windows wordt uitgepakt en geinstalleerd.
Na de 1e reboot wil windows starten maar loopt vast. Met veilige modus is te zien dat hij bij ..\..\disk.sys er niet uit komt, even wacht en dan gaat rebooten.

Eerst de driver-tip van Nielson proberen.

Even een NOOBy vraag, kan ik ook windows op 1 HD installeren, en daarna alles naar RAID0 zetten? Het instalatiepakket die ASUS aanbeidt voor RAID is maarliefst 60 MB groot, daar moet meer in zitten dan alleen een RAID driver.

[ Voor 23% gewijzigd door JiJoe op 14-12-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij Raid-0 klopt het dat je dan maar 1 schijf ziet wanneer je de hele ruimte van de 2 harddisks toegekend hebt aan de RAIDarray. Wel is het zo dat dan de grote in jou geval ongeveer rond de 1500 GB zou moeten liggen hetgeen dan 2 x 750GB is.

Windows op 1 harddisk installeren en dan RAID-0 kiezen gaat niet want ten eerste veeg je dan weer je schijven leeg en ten 2de heeft RAID-0 altijd minimaal 2 harddisks nodig. Maar ik denk dat het beter is als je je eerst een beetje in gaat lezen wat RAID precies in houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiJoe
Roel1966 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:43:
Bij Raid-0 klopt het dat je dan maar 1 schijf ziet wanneer je de hele ruimte van de 2 harddisks toegekend hebt aan de RAIDarray. Wel is het zo dat dan de grote in jou geval ongeveer rond de 1500 GB zou moeten liggen hetgeen dan 2 x 750GB is.

Windows op 1 harddisk installeren en dan RAID-0 kiezen gaat niet want ten eerste veeg je dan weer je schijven leeg en ten 2de heeft RAID-0 altijd minimaal 2 harddisks nodig. Maar ik denk dat het beter is als je je eerst een beetje in gaat lezen wat RAID precies in houd.
Hoi Roel bedankt voor je reactie. Het principe van RAID heb ik wel door durf ik te zeggen, ik weet natuurlijk nog lang niet ales. Het probleem met instaleren van windows op dit moederboard is voor mij een raadsel.
Pagina: 1