Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
In de huiskamer hebben we één coax aansluiting met tv signaal (digitaal). Hieraan zit een mediacenter aangesloten die ik nu ga uitrusten met een tweede tv kaart, reeds gebleken is dat het signaal blijkbaar te zwak is voor twee tvkaarten (tuners kunnen dan maar zeer beperkt signaal ontvangen). Ik wil op dit aansluitpunt dus een actieve tv splitter aansluiten, welke de aansluiting splitst naar twee aansluitpunten en het signaal hierop versterkt.

Nu zat ik bv bij de volgende webshop te kijken:
http://www.kabelactie.nl/coax/tv-versterkers.html

Het verschil tussen het aantal dB versterking is groot. Ik kan me voorstellen omdat de kabels die op de versterker worden aangesloten maar <1 mtr zullen zijn niet met 40dB oid versterkt hoeven te worden. Ik ben mij bewust dat ik ook nog op moet letten of de versterker wel of niet retourgeschikt is, maar kunnen jullie aangeven hoeveel dB ik ongeveer moet versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Als je een antenneversterker gaat plaatsen:
- Altijd zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting, geeft de minste verliezen, versterken op een plek waar het signaal slecht is maakt het niet beter.
- Bespaar niet op de prijs van de versterker, goedkope willen nog wel eens een vrij krap frequentiespectrum hebben of niet evenredig versterken over de hele bandbreedte.

Verder een aantal punten om rekening mee te houden:
- Als je kabelinternet of interactieve tv hebt heb je een retourgeschikte versterker nodig of moet deze apparatuur voor de versterker aangesloten worden.
- Een normale splitter splitst het signaal precies doormidden, due evenveel signaal gaat naar beide uitgangen, dit is prima voor veel toepassingen, maar als je afsplitst naar een tv die ernaast staat en 'de rest van het huis' is het waard om te kijken naar splitters welke geen evenredige verdeling hebben zodat je meer signaal hebt op de overige delen.

Over het aantal dB, dB is een logaritmische schaal, 3dB meer verdubbelt de signaalsterkte.
Teveel signaal zorgt niet zo heel vaak voor problemen, maar veel versterking heb je vaak niet nodig.