Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardnekkig virus

Pagina: 1
Acties:

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 14:56

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Het is weer eens zo ver, er is een virus in mijn computer binnengedrongen. Op het moment dat Essentials zei dat er een virus was, sloot de PC af. Wanner ik weer wil opstarten blijft ie haken op een zwart scherm met alleen een knipperende _.
Dus ik heb besloten Windows opnieuw te installeren (was ik toch al van plan, was belachelijk onstabiel). CD erin en toen ik de CD opstartte begon het vreemde al. Het duurde ong 3~5 min voordat eindelijk de 'Terms of Agreement' op het scherm verscheen. Daarna duurde het nogmaal 3~5 min voordat de setup eindelijk begon.
Goed, iig blij dat er eindelijk progressie was. Ik heb de C schijf geformatteerd zodat de nieuwe versie erop kan. Alles geïnstalleerd, maar nu blijft ie in een loop zitten.
Opstarten>Moederbord splash-screen (oid)>zwart scherm>Opstarten> etc...
zucht. Ik weet niet meer wat ik moet doen. ;(

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een boot-sector virus zou mogelijk nog aanwezig kunnen zijn. Heb je wel genoteerd welk virus er gerapporteerd werd? Zonder relevante informatie kun je veel minder beginnen dan met die informatie.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
eens met DBAN oid de hele schijf echt leegknallen, memtest draaien, paar simpele testjes ;)

• amas

amas

Topicstarter
Ok, ik zat eens te kijken naar DBAN. Maar op hun website staat dat het programma alle HDD's schoonveegt die hij ziet. Nu heb ik dus één schijf met twee partities. Eén waar voormalig Windows op stond en op de tweede partitie staat wat data dat ik liever niet kwijt wil. Kan je DBAN zo instellen dat alleen de C: partitie wordt schoongeveegd? Als dat niet mogelijk is, wat is dan een ander mooi programma dat hetzelfde doet?

edit 20:00

Ik snap er niks meer van. Omdat ik toch graag op de PC wou, heb ik alle HDD eruit gehaald, en een andere HDD (waar nog Vista op stond) erin gedaan. Ik kreeg een melding dat een system restore nodig was. Goed, gedaan. En weer het zelfde probleem als bovengenoemd.
Heeft het virus zich in het RAM gevreten ofzo :|

[ Voor 28% gewijzigd door amas op 12-12-2010 20:11 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Hallo,

Zo te zien zit je met een hardnekkig virus, in het RAM vreten kunnen ze zich nog net niet tegenwoordig :9~ . Zoals een forummember hierboven al zei is het verstandig om met DBAN de gehele hardeschijf te wipen, zo ben je zeker dat het virus zich niet meer op de hardeschijf bevindt. Je kan DBAN inderdaad instellen om alleen een specifieke hardeschijf te wipen, maar aangezien er 2 partitie's zijn op 1 hardeschijf zal hij dus de gehele schijf leegvegen. Ik heb zelf met DBAN een keer mijn hardeschijven gewiped die in RAID stonden, en toen was zelfs de gehele RAID Array mee weggevaagt.

Waarschijnlijk heeft het virus zich diep in de bootsector van de hardeschijf genesteld en zal je dus de gehele hardeschijf leeg moeten vegen. Je kan dit gewoon via de DBAN bootdisk doen, de snelste methode is Quick Erase en deze zal dan ook genoeg werk verichten. Haal voor de zekerheid een keertje het batterijtje van de BIOS los om er zeker van te zijn dat daar ook weer alles in orde is.

Als het goed is kan je in de BIOS ook een Bootsector Protection aanzetten tegen virussen die zich daar proberen te nestellen. Zet deze dan voor de zekerheid aan om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Hopelijk heb ik je zo een beetje opweg geholpen, als je meer hulp nodig hebt hoor ik het graag.

Verwijderd

b33ter

Ook ik heb een stevig probleem (zie topic Win 7 bootsector besmet) en kwam bij jou oplossing terecht op deze topic. Ik het DBAN (2.2.6) gedownload en gefikt op een cd (ISO). Ik heb netjes op cd gestart en na controle op de USB gebeurd er niets meer. Of ik nu autonuke intyp bij de prompt of quick, beiden leiden dus niet tot enige soelaas.

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik op deze topic inbreek en ik hoop dat je mij wat verder kan helpen. Op "mijn" topic heb ik het probleem omschreven en vind het te ver gaan om een vorm van dubbelpost te doen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:25:
Hallo,

Zo te zien zit je met een hardnekkig virus, in het RAM vreten kunnen ze zich nog net niet tegenwoordig :9~ . Zoals een forummember hierboven al zei is het verstandig om met DBAN de gehele hardeschijf te wipen, zo ben je zeker dat het virus zich niet meer op de hardeschijf bevindt. Je kan DBAN inderdaad instellen om alleen een specifieke hardeschijf te wipen, maar aangezien er 2 partitie's zijn op 1 hardeschijf zal hij dus de gehele schijf leegvegen. Ik heb zelf met DBAN een keer mijn hardeschijven gewiped die in RAID stonden, en toen was zelfs de gehele RAID Array mee weggevaagt.

Waarschijnlijk heeft het virus zich diep in de bootsector van de hardeschijf genesteld en zal je dus de gehele hardeschijf leeg moeten vegen. Je kan dit gewoon via de DBAN bootdisk doen, de snelste methode is Quick Erase en deze zal dan ook genoeg werk verichten. Haal voor de zekerheid een keertje het batterijtje van de BIOS los om er zeker van te zijn dat daar ook weer alles in orde is.

Als het goed is kan je in de BIOS ook een Bootsector Protection aanzetten tegen virussen die zich daar proberen te nestellen. Zet deze dan voor de zekerheid aan om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Hopelijk heb ik je zo een beetje opweg geholpen, als je meer hulp nodig hebt hoor ik het graag.
De TS geeft aan (hij heeft zijn post boven jou reactie aangepast) dat hij een compleet andere schijf geprobeerd heeft en daarmee exact hetzelfde probleem heeft. Of die schijf moet exact hetzelfde virus hebben of er is toch echt iets meer aan de hand lijkt mij.

Ik zou in ieder geval eens kijken of je de data van je eigen schijf kunt redden door deze via bijvoorbeeld een sata naar usb adapter aan een andere schijf te hangen en via een live cd je data eraf te plukken.

Desktop | Server | Laptop

• amas

amas

Topicstarter
Ik heb nog ff wat gekloot met instellingen in de BIOS etc. Totdat ik opeens na het "windows opstarten"-scherm een blauw scherm kort zag (<1s) waarop nog snel "corruption" te lezen was. Dus mss is het RAM wel stuk. Ik heb 2x2GB kingston ValueRAM erin. En zelfs als ik beide apart erin doe krijg ik een blauw scherm. Terwijl de reepjes nog geen 2 maand oud zijn.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 18:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

amas-sama schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:25:
Ik heb nog ff wat gekloot met instellingen in de BIOS etc. Totdat ik opeens na het "windows opstarten"-scherm een blauw scherm kort zag (<1s) waarop nog snel "corruption" te lezen was. Dus mss is het RAM wel stuk. Ik heb 2x2GB kingston ValueRAM erin. En zelfs als ik beide apart erin doe krijg ik een blauw scherm. Terwijl de reepjes nog geen 2 maand oud zijn.
Beschik je over een extra installatieschijf voor Windows? Wellicht kun je dat even proberen? Anders zit je wellicht met een rootkit die zich in het geheugen van je mobo heeft genesteld. Ik weet niet of daar iets tegen te doen is, maar wellicht kun je proberen je moederbordbios naar de nieuwste versie te updaten. Dit hoeft ook niet per sé het geval te zijn overigens.

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-11 16:23
Ik acht de kans dat beide reepjes RAM tegelijk de geest hebben gegeven vrijwel verwaarloosbaar.
Overigens moet je natuurlijk ook de kans openhouden dat dit allemaal niets met een virus te maken heeft, maar dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is. Misschien heeft je moederbord de geest gegeven?

Sowieso is het wel handig om de volledige specificaties van je computer even te posten.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij jou staat blijkbaar de optie dat Windows direct herstart na een Blue Screen Of Death nog aan (in de default stand) dankzij de sukkels van Microsoft die dat wel een goed idee vonden. 7(8)7

Laatst werd ik ook even te hulp geroepen door een kennis met een laptop die soortgelijke symptomen vertoonde. Ik ben er heen gegaan met een digitale camera en mijn netbookje. Ik zat in de aanslag met de camera en kon mooi een foto nemen van het blue screen voor de restart plaats vond. Toen ik de foutcode op mijn netbookje bekeken had en er op gegoogled had wist ik wat er mis was en kon ik het vrij vlot fiksen.

Ik stel voor dat je dezelfde truc gebruikt.

• amas

amas

Topicstarter
Capn' ik heb je suggestie opgevolgd door een foto te maken van de BSOD. Deze geeft error code *** Stop: 0x0000007B (0x80786B58, 0xc0000034, 0.. Een zoektocht met google leverde als resultaat dat er iets mis is met de SATA/IDE. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom het bericht: "No master H.D.D. found. Press F1 to continue" verschijnt. Ik zal vanavond een reserve HDD schoonvegen met DBAN en daar Windows op installeren. Kijken of dat helpt.

Specs PC
CPU: Intel Pentium Dual Core e2160
MoBo: Asus P5B Deluxe
GPU: Asus 8800GTS
RAM: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
HDD1: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
HDD2: Samsung Spinpoint F3 HD103UJ, 1TB
PSU: 550W ding (weet het merk niet)

edit: 20:49
ik was DBAN aan het draaien. Maar klopt het dat het ~6 uur duurt? 8)7

edit: 22:11
BIOS geflashed met nieuwste ROM vervolgens op (weer) een andere HDD Windows 7 geïnstalleerd. Zonder resultaat. Maar afwachten of iemand toch nog een idee heeft

[ Voor 36% gewijzigd door amas op 14-12-2010 22:13 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

"Zonder resultaat" zegt ons natuurlijk helemaal niets. Als je hulp wilt zul je toch echt meer informatie moeten geven.

• amas

amas

Topicstarter
Met "zonder resultaat" bedoel ik dat het niks heeft geholpen. De situatie is nog steeds hetzelfde als voordat ik bovengenoemde heb gedaan.

• Rupie
Ga eens onderdelen definitief uitsluiten. Start zo kaal mogelijk op, test je geheugen, probeer onderdelen te vervangen et cetera. Het kan op dit moment nog van alles zijn als je het mij vraagt, al lijkt je mobo mij de meest voor de hand liggende kandidaat vanwege de BSOD.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-11 15:53

mace

Sapere Aude

Draai eens een memtest: http://www.memtest86.com/

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 16-12-2010 17:19 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik jou was zou ik een andere harde schijf pakken, eerst helemaal leeg halen, daar dan Windows op installeren, maar van een andere cd, dan die je eerder hebt gebruikt. Die plug je in je computer, en dan kijk je of je computer nu goed werkt. Als je computer dan nog steeds niet werkt, weet je dat het niet aan de harde schijf ligt, maar dat of je geheugen, je moederbord of iets dergelijks de geest heeft gegeven. Nog één tip die misschien kan helpen, ik had een paar jaar geleden zoiets dergelijks, en bij mij bleek 10000 testjes en 4 harde schijven later, dat de kabel van de harde schijf te warm werd, waardoor de contactjes uitzetten, en waardoor het contact niet meer goed was. Misschien iets om naar te kijken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:05:
b33ter

Ook ik heb een stevig probleem (zie topic Win 7 bootsector besmet) en kwam bij jou oplossing terecht op deze topic. Ik het DBAN (2.2.6) gedownload en gefikt op een cd (ISO). Ik heb netjes op cd gestart en na controle op de USB gebeurd er niets meer. Of ik nu autonuke intyp bij de prompt of quick, beiden leiden dus niet tot enige soelaas.

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik op deze topic inbreek en ik hoop dat je mij wat verder kan helpen. Op "mijn" topic heb ik het probleem omschreven en vind het te ver gaan om een vorm van dubbelpost te doen.
DBAN zegt zelf op hun website dat hun software alleen werkt met goede hardware.... Helaas moet je opzoek gaan naar een alternatief.

• amas

amas

Topicstarter
Ik heb even geprobeerd om Ubuntu te installeren. Bij de installatie ging alles goed, totdat er op een gegeven moment het bericht kwam "Ready when you are". Nou IK was wel klaar, maar de "Forward" button was grayed-out. Dus ik kon niet heel veel. Als ik bij het scherm waar je de toetsenbordindeling kon kiezen, op een willekeurige taal dubbelklikte ging het programma oneindig laden, waardoor ik nog minder kon.
Ubuntu live vanaf de CD draaien werkt echter wel. Dus omdat eigenlijk alles werkt, behalve wanneer ik iets op de HDD wil installeren (hoewel programma's installeren via Live Ubuntu wel werkt) denk ik dat het toch aan de HDD ligt...

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Eerst je HDD in een andere bak stoppen? (of in een usb bracket en dan overpompen)
Die helemaal scannen of daar niet ook toevallig het virus inzit. DBAN erop rammelen en later weer je files terug zetten. Zo zou ik het doen tenminste.

edit : hm lichtelijke spuit11 post van mijn kant.

[ Voor 11% gewijzigd door kaos001 op 16-12-2010 20:00 ]

Soundcloud

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:41:

Ik stel voor dat je dezelfde truc gebruikt.
Daar heb je de F8 toets voor. Users met cluebat weten daarmee Reboot on BSOD uit te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 16-12-2010 23:00 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rupie
Er zijn in het topic al een aantal suggesties gedaan waarvan niet op te maken is of je er iets mee gedaan hebt. Heb je Memtest al eens gedraaid bijvoorbeeld? Daarnaast zou je via de UBCD de HDD's eens kunnen testen op fouten et cetera.

Voor de volledigheid:
Bug Check 0x7B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (http://msdn.microsoft.com...ry/ff559218(v=VS.85).aspx)

Als je het mij vraagt is het dus:
- HDD --> lijkt onlogisch doordat je deze al een keer vervangen hebt door een ander (of die ander moet toevallig ook niet goed meer zijn) maar test het voor de zekerheid even met UBCD.
- Sata kabel --> eenvoudig te testen lijkt mij door er een ander tussen te hangen
- Mobo --> iets lastiger te testen, zal je moeten vervangen om zekerheid te hebben.
- voeding --> heb je de HDD al eens op een andere voedingslijn aangesloten?
- BIOS setting --> bios resetten naar default

[ Voor 22% gewijzigd door Rupie op 17-12-2010 09:09 ]

• amas

amas

Topicstarter
sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal even een lijst neerzetten wat ik al heb gedaan, en wat ik morgen/overmorgen nog zal proberen:

Gedaan:
- Andere HDD (3 verschillende)
- Andere Windows CD (2x W7 1x Vista)
- BIOS resetten en updaten
- Ubuntu installeren
- Memtest van Ubuntu10.10 CD draaien
- RAM reepjes vervangen

ToDo:
- SATA kabel vervangen
- Andere voedingslijn
- Memtest draaien
- Windows installeren via een andere PC, dan HDD in mijn PC hangen
- DBAN draain (?) Klopt het dat dit ~6 uur duurt?

Ik zal voortaan de topic updaten wanneer ik iets heb gedaan

Edit 23-12-2010:

Ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad, maar ik heb gister en vandaag weer ff gekloot en... het probleem is eindelijk opgelost :*)
Ik had nog ergens een HDD liggen met Vista erop, getest op een andere PC en deze werkte. Vervolgens van mn eigen PC alle SATA kabels eruit gehaald, nieuwe kabels erin, en het werkte. Vervolgens met een lege schijf hetzelfde gedaan, en alles werkte.
beatboxx had dus gelijk, en het was zoiets simpels als een kapotte SATA kabel. :X

iig bedankt voor jullie inzet, meedenken en advies. _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door amas op 23-12-2010 23:35 ]

Pagina: 1