Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Fresen
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-04-2018
Ik heb een MacBook, maar volgens mij gaat de volgende vraag op voor elk systeem wat een Mac OS draait. Ik ben op zoek naar een methode om het signaal van mijn line-in te mixen met zowel mijn mic-in als mijn line-out. Ik wil namelijk mijn semi-akoestische piano aansluiten op mijn MacBook, zodat ik tijdens het Skypen aan de ander kan laten horen wat ik speel.

Enkele randvoorwaarden:
- Het akoestische deel van de piano moet gedempt blijven, om de buren niet te storen. Ik kan het geluid dus niet simpelweg met de built-in microphone opnemen.
- Het geluid van de piano moet hoorbaar zijn voor zowel mijn gesprekspartner als voor mij.
- Het geluid van mijn MacBook (wat er normaal gesproken uit je speakers komt dus) moet ook hoorbaar blijven voor mij.
- Het geluid van built-in microphone moet hoorbaar blijven voor mijn gesprekspartner.

Ik heb dit geprobeerd te bereiken met WireTap en Soundflower, maar met geen van beide is het me gelukt (wat niet wil zeggen dat het er niet mee zou kunnen, maar ik weet dus niet hoe).
De hardware is al juist aangesloten: op de headphone output van de piano sluit ik een standaard audiokabeltje aan en dat prik ik in de line-in van de MacBook. Dat werkt, getuige tests met Audacity.

Hoe ik het mij voorstel, is zoiets als twee nieuwe devices. De eerste mixed het geluid van de MacBook met de line-in en sluit dat aan op de built-in output. De tweede mixed het geluid van de built-in microphone en de line-in en biedt dat aan als een nieuw device. In Skype kan ik dan dat device selecteren als input. Als de oplossing niet op deze manier werkt, is dat uiteraard niet erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Je macbook heeft toch alleen 1 gecombineerd geluids in/uit voer stekkertje?
Hoe ben je van plan om zowel je piano daarop aan te sluiten en jezelf nog weer te horen? (zonder de ingebouwde speakers te gebruiken) Heb je daar niet een externe geluidskaart voor nodig?

Ik heb btw nog nooit van een semi-akoestische piano gehoort :? Maar je bedoeld misschien een e-piano met ingebouwde speakers.

[ Voor 28% gewijzigd door Jesse op 13-12-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
@ jesse, waarschijnlijk bedoel je de mic/line input
niet de in en uit voer, die zitten fysiek appart

ik vermoed dat hij zijn keyboard via usb heeft aangesloten?
tevens denk ik ook dat hij zijn interne mic gebruikt, het lijkt mij namelijk stug idd via de zelfde input zowel een mic als een line aangesloten te hebben, gezien deze een apparte impedantie hebben...

ik ken geen software die intern bv de mic en de line kunnen mixen,
op de pc is dat wel mogelijk, zeker met bv een creative audio kaart,

graag iets meer info van jelle...
ben benieuwd naar de mogelijkheden.

btw, je zou je skype naar je speakers kunnen routen en je keyboard misschien naar je internal speakers, je kan dan jepiano via je mic op pakken en kunnen laten luisteren, werkt bij mij prima

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
o.poulssen schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:32:
@ jesse, waarschijnlijk bedoel je de mic/line input
niet de in en uit voer, die zitten fysiek appart
Dat was vroeger zo, maar op de huidige modellen macbook (en ook op de 13" pro) niet. http://www.apple.com/nl/macbook/specs.html

Verder suggereert ie dat ie de piano via line-in wil aansluiten, zegt ie letterlijk dat ie de build-in mic wil gebruiken, had ie zelf al wel software gevonden, en wil hij de piano dus juist niet via de mic oppikken. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 13-12-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Fresen
Ah, ik zie dat er wat verwarring is over de poorten op mijn MacBook :)
Ik heb een MacBook van dit model. Daarop zitten een aparte audio in en audio out. Ik wist niet dat er op nieuwe MacBooks alleen nog een gecombineerde poort zat (tenminste, dat begrijp ik uit Jesse's post).

Wat betreft de semi-akoestische piano, naar aanleiding van je opmerking ben ik even nagegaan of ik de term wel juist gebruik en je had gelijk, er bestaat niet zoiets als een semi-akoestische piano. Beter zou de term elektrisch-akoestische piano zijn, naar analogie van een elektrisch-akoestische gitaar. Zo ziet hij er in elk geval uit :)
Afbeeldingslocatie: http://www.furcht.it/images/cx-hat.gif
Links onder het klavier zit een hendel om het akoestische deel helemaal te dempen (er wordt dan een balkje voor de hamertjes gezet, waardoor ze niet meer bij de snaren kunnen), rechts onder het klavier zit een uitgang waar je een koptelefoon (of een audiokabel) op aan kunt sluiten.

Ik heb vanavond nog wat geprutst met WireTap, en het is me gelukt om het geluid te mixen met de built-in microphone :D. Toen ik me eenmaal realiseerde waar WireTap voor is bedoeld (virtuele input devices maken), was het eigenlijk vrij eenvoudig. Met WireTap heb ik een device 'Line-in + microphone' gemaakt, waarop ik... tja, de line-in en de microphone aansluit :'). Dat device kan ik vervolgens in Skype selecteren. Ik heb het getest en het werkt :).

Nu nog voor elkaar krijgen dat de line-in ook wordt doorgelust naar de built-in output, want op deze manier speel ik letterlijk als een dove!

WireTap:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3228648/Pictures/WireTap.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3228648/Pictures/Skype.png

[ Voor 3% gewijzigd door Jelle Fresen op 17-12-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ik wist niet eens dat er zulke piano's bestonden. :D

Kan je niet nog een tweede virtuele device maken met wiretap anywhere, waar je al de geluiden die jij wilt horen naartoe stuurt die je vervolgens naar je line-out (waar je je koptelefoon aan hangt) stuurt?
Dat je em onder 'system preferences', 'sound', 'output' als 'device' kan selecteren zegmaar?

Afbeeldingslocatie: http://www.askdavetaylor.com/0-blog-pics/mac-sound-preferences.png
(even met een schaamteloos van google geript plaatje.)

Edit: Ik zie btw niet de eventuele plaatjes in je post behalve die van de piano.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 14-12-2010 13:14 ]

• Jelle Fresen
@plaatjes: Oh, dat is vreemd, ze staan in de public folder van mijn Dropbox. De plaatjes checker van het forum zei verder ook niks. Ik zal eens kijken of ik nog ergens wat hosting heb.

@wiretap: Ik kan met WireTap alleen input devices maken. Het lukt wel om een input device te maken waar al het geluid wat ik wil horen op wordt aangeboden, maar dan moet dat nog op de output worden aangesloten. En ik kan bij het selecteren van een output device niet aangeven wélk geluid daar dan op moet komen. (m.a.w. je kan alleen aangeven welk apparaat het geluid gaat produceren, niet van welk device dat apparaat het geluid krijgt)

[ Voor 4% gewijzigd door Jelle Fresen op 16-12-2010 11:52 ]

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Er is 'LineIn' waarmee je een input en een output aan elkaar kan knopen: http://www.rogueamoeba.com/freebies/
Heeft verder weinig opties.. is wel gratis. Is dat wat?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:54
Je kan ook een usb geluidskaart kopen. dan heb je aansluitingen zat. misschien kan je dan met jack-jack kabels het een en ander hardwarematig doorlussen :)

[ Voor 39% gewijzigd door haarbal op 16-12-2010 13:27 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Fresen
kaassouffle schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:23:
Er is 'LineIn' waarmee je een input en een output aan elkaar kan knopen: http://www.rogueamoeba.com/freebies/
Heeft verder weinig opties.. is wel gratis. Is dat wat?
Kijk, dat is precies wat ik zocht! Naja, je kan het volume van de stream niet softwarematig aanpassen, maar dan moet ik elders gewoon even aan de knoppen draaien :).
Thx!

ps. zijn er trouwens meer mensen die de in mijn Dropbox gehostte plaatjes uit bovenstaande post niet kunnen zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Jelle Fresen op 20-12-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Jelle Fresen schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:30:
[...]
ps. zijn er trouwens meer mensen die de in mijn Dropbox gehostte plaatjes uit bovenstaande post niet kunnen zien?
Ik kwam er achter dat ze het alleen op mijn werk niet doen. :) Volgens mij zie ik dat probleem in andere topics ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 21-12-2010 09:52 ]

Pagina: 1