Bios met aan- uit- mogelijkheid voor AMD XP 1500+

Pagina: 1
Acties:

• AJJAD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Is het mogelijk om de bios van een AMD XP 1500+ te vervangen voor een bios die zelf de computer aan en uit schakeld? Ik wil deze pc gaan gebruiken als NAS, maar van mij mag deze s'nachts wel uit. Dat scheelt weer in stroomverbruik.

Zo ja, hoe doe ik dat?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Een tijdschakelaar kopen voor op je netstroom.
En dan een power on after AC loss functie inschakelen in de bios.

Toegegeven, niet ideaal, maar je kan misschien ook een softwareoplossing vinden.
Volgensmij staan er wel een aantal topics op tweakers, en anders wel op google over dit onderwerp.

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

heb je toevallig geen autoboot in de bios staan?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Heb je al goed rondgekeken in de bios? Meestal zit er wel een 'Power on by Alarm' functie (oid) in waarmee je een pc op een bepaalde tijd kunt laten inschakelen. Uitschakelen kun je vervolgens via het OS doen.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AJJAD schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 15:31:
Is het mogelijk om de bios van een AMD XP 1500+ te vervangen voor een bios die zelf de computer aan en uit schakeld? Ik wil deze pc gaan gebruiken als NAS, maar van mij mag deze s'nachts wel uit. Dat scheelt weer in stroomverbruik.

Zo ja, hoe doe ik dat?
De cpu heeft geen upogradeable bios, je moederbord wel. Welke is dat?

• AJJAD
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb gekeken in de bios. Er staan wel een aantal opties bij powermanagement. Er is een 'keyboard Power on' en een 'Lan/Ring Power on" optie. Daarnaast is er ook nog een 'Resume On RT Alarm. Maar volgens mij kan ik daarmee niet instellen dat de PC om 10 'smorgens aan moet en om 12 uur uit moet.

Volgens mij is mijn moederbord een EagleTEC M863 V1.5A

• Xudonax
  • Laatst online: 17:00
Via "Resume On RT Alarm" kun je de PC op een vast moment laten opstarten. Het uitschakelen kan via de taakplanner van je OS (Taakplanner bij Windows, cron op Linux) geregeld worden. Keihard de stroom eraf gooien lijkt me geen goed idee voor de integriteit van je data O-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Uitgaan in de bios zal niet gaan (ik heb het tenminste nog nooit gezien. Mogelijk dat high-end serverborden het kunnen, maar een standaard bord niet).
Maar op zich is dat geen issue natuurlijk, een shutdown kun je prima in je OS doen (evt incl een shutdownscriptje dat alles netjes afsluit etc).

Verwijderd

Om een computer uit te zetten, gebruik ik altijd Switch Off (aanzetten doe ik altijd zelf) en is te downloaden via de volgende link :

http://download.cnet.com/...3000-2344_4-10154101.html

Veelzijdig progje wat zelfs toelaat om je pc op afstand via internet te rebooten, uit te zetten etc.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:25
Uitschakelen kan via Windows Taakplanner/Cron/vergelijkbaar, dat lijkt me niet zo spannend. Je zegt dat je server "Wake on LAN" support hierboven, je kan dus een programma op je PC installeren dat zodra ie opstart de NAS 'wakker' maakt met een magic packet.

Mocht echt een 'vaste' opstarttijd willen dan zit je vast aan een tijdschakelaar voor de netstroom.
Pagina: 1