Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op veel nieuwssites en fora, waaronder Tweakers.net, zie ik dat mensen AMOLED als superieur beschouwen. De Nexus One en de HTC Desire hebben allebei halverwege de verkoop de AMOLED schermen moeten inruilen voor de zogenaamd slechtere Super LCD schermen. De Nexus S is nog niet aangekondigd, of er wordt al bekend gemaakt dat de Nederlandse versie het met een Super LCD scherm moet doen, in plaats van met een Super AMOLED. Is dit nou een goed of een slecht teken? Dit topic kan misschien antwoord geven op deze vraag.

Eerst twee belangrijk punten:
* In dit topic GEEN technisch jargon, alleen duidelijke taal! Ik ga dus niet dieper in op de techniek achter LCD en AMOLED!
* Dit topic HELPT je alleen bij je keuze! Ik ga NIET alle punten tegen elkaar afwegen, om zo het beste scherm te krijgen. Zo werkt het gewoon niet.

(Super) LCD
Voordat er kan worden vergeleken, is het misschien handig om te weten hoe een LCD scherm nou ongeveer in elkaar zit. Wat belangrijk is om erbij te zeggen, is dat ik niet precies weet wat 'Super' nou toevoegt aan LCD. Dat laat ik maar achterwege.

Een LCD scherm bestaat uit 4 lagen, hieronder genoemd van bovenste naar onderste laag.

* Een glaslaag
* Een aanraakpaneel
* Het werkelijke scherm
* Backlight

Backlight is nodig, omdat een LCD scherm een lichtbron nodig heeft om te werken. De backlight zorgt hiervoor. Het aanraakpaneel is nodig, omdat het werkelijke LCD scherm geen sensoren heeft. Bovenop zit nog een glaslaag als bescherming. Deze vier lagen zorgen ervoor dat het toestel vaak wat dikker wordt. Ook komen hierdoor meer reflecties, wat vooral buiten vervelend kan zijn. Of reflecties echt een groot probleem zijn, is maar de vraag met een toestel wat je in je hand hebt en alle kanten op kan draaien. Als je niks ziet, draai je je toestel immers goed zodat je wel wat ziet. Dat is het makkelijke van een toestel wat je in je hand kan houden. Maar het kan wel vervelend zijn als je bijvoorbeeld met z'n tweeën op een telefoon kijkt.

(Super) AMOLED
Een AMOLED scherm bestaat uit minder lagen dan een LCD scherm. Hieronder staan ze genoemd, van boven naar beneden.

* Een glaslaag
* Een aanraakpaneel (niet bij Super AMOLED)
* Het werkelijke scherm

Een AMOLED scherm heeft dus geen backlight nodig, en is altijd even helder. Dit komt omdat pixels worden aan of uitgezet, in plaats van verlicht zoals bij LCD. Bij Super AMOLED is een aanraakpaneel ook niet meer nodig, wat zorgt voor nog dunnere toestellen. Een Super AMOLED scherm heeft minder last van reflecties, en is dus buiten beter te gebruiken. Let wel dat dit eigenlijk alleen voor Super AMOLED geldt, niet voor normaal AMOLED. Wat ook belangrijk is om erbij te zeggen, is dat, ondanks dat je minder last van zonlicht hebt, het verschil nog niet zo groot is dat een Super AMOLED scherm ook echt buiten goed te gebruiken is. Een LCD scherm blijft vaak het best in direct zonlicht, maar vanwege het hoge contrast van een Super AMOLED scherm, werkt dat ook prima. Een AMOLED scherm heeft ook een grotere kijkhoek. Weer kan je jezelf de vraag stellen: is dat wel nodig bij een apparaat dat ik in mijn handen heb en kan draaien hoe ik wil? Maar het is toch vaak prettig, die grote kijkhoek. Bijvoorbeeld als je 'm ergens op tafel hebt liggen, dan hoef je er niet direct boven te hangen om iets te zien. Of als je, wat ik al eerder genoemd had, met z'n tweeën kijkt, is een grote kijkhoek erg makkelijk.

Kleuren
Het belangrijkste wat AMOLED onderscheidt van LCD schermen zijn de diepere, levendigere en sprankelendere kleuren. Als je die kleuren voor het eerst ziet, is het echt prachtig. Zwart is echt zwart, en verbruikt ook geen energie. Wit is niet zo mooi bij een AMOLED scherm, omdat bij wit alle kleuren worden aangezet. Hierdoor verbruikt wit ook een stuk meer energie. Als je vooral donkere kleuren gebruikt, is AMOLED dus zuiniger, maar vanwege het hoge contrast zijn lichtere kleuren juist aantrekkelijker, en bovendien maken websites vaak gebruik van de kleur wit, waardoor een AMOLED scherm over het algemeen meer energie verbruikt. Google weet dit, en heeft daarom het UI een beetje aangepast sinds Gingerbread, waardoor de kleur zwart er veel meer in zit. Voor een LCD scherm maakt dit niet uit, maar steeds meer telefoons hebben een AMOLED scherm, en door die kleine veranderingen bespaar je een hele hoop stroom. Daar komt bij de zwart er op een AMOLED scherm echt ongelooflijk mooi uit ziet.

Hier volgt een filmpje waarbij je dat verschil tussen kleuren goed kan zien.

Zoals je ziet is er eigenlijk geen zwart te zien bij het linker AMOLED scherm. De kleuren lijken te 'zweven'. Het zwart van het LCD scherm is meer blauw/grijs, wat extra goed te zien is in het donker, zoals in het filmpje. Bij gewoon kamerlicht of buiten is het verschil in zwart een stuk minder goed te zien, maar het zwart van een AMOLED scherm blijft veel dieper, levendiger.

Maar nu de vraag: betekent levendigere, sprankelendere kleuren ook meteen betere kleuren? Dit is een vraag die veel mensen verkeerd beantwoorden. Je kan AMOLED en LCD vergelijken met een glossy magazine foto (AMOLED), en een foto in de krant (LCD). Veel mensen vinden een foto in een glossy magazine aantrekkelijker dan een foto in de krant. Maar de foto in de krant is toch wat realistischer. Feit is dat een LCD scherm de kleuren natuurlijker weergeeft dan een AMOLED scherm. Of dit ook mooier betekent, dat mag de gebruiker zelf bepalen. De een vindt het hoge contrast en de levendige kleuren prachtig, de ander houdt meer van wat natuurlijkere kleuren en een rustiger beeld. De een moet niets hebben van de fletse kleuren die een LCD scherm soms kan hebben, de ander moet niets hebben van de neppe kleuren van een AMOLED scherm.

Hier volgen een aantal plaatjes waarin de Samsung Wave II (links, met Super Clear LCD) wordt vergeleken met de Samsung Galaxy S en de Samsung Wave I (rechts, met Super AMOLED).
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmpedia.nl/wp-content/gallery/waveii-display/waveii-galaxys.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmpedia.nl/wp-content/gallery/waveii-display/waveii-galaxys-display.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmpedia.nl/wp-content/gallery/waveii-display/waveii-galaxys-scherm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmpedia.nl/wp-content/gallery/waveii-display/waveii-wave-display.jpg
Zoals je kan zien is het verschil niet dramatisch groot. Er hangt wel een blauwige waas over het wit van het Super AMOLED scherm, wat komt door de PenTile techniek, waar ik het straks nog over ga hebben. Dit is vooral bij het scherm van de Galaxy S (eerste drie foto's, rechts), maar minder bij het scherm van de Omnia I (laatste foto, rechts). Of hier niet mee geknoeid is, weet ik niet. Ik heb het gevoel alsof de helderheid van het AMOLED scherm wat omlaag is gezet, terwijl de helderheid van het linker LCD scherm juist wat omhoog geschroeft is, maar zeker weten doe ik het niet. Ook zijn deze plaatjes lastig te vergelijken, want je kan niet weten hoe het oorspronkelijke plaatje eruit gezien heeft.

PenTile
Veel AMOLED schermen maken gebruik van een techniek met de naam PenTile. Bij PenTile bestaat een pixel uit twee subpixels, in plaats van drie, zoals bij LCD. Dit zorgt ervoor dat de resolutie wat lager wordt, en tekst minder goed leesbaar wordt. Tekst wordt, bij gebrek aan een beter woord, 'fuzzy'. Dit is een van de grootste nadelen aan AMOLED. Hier is een mooi artikel aan gewijd, dat voornamelijk gaat over het scherm van de Nexus One. Je kan het hier lezen.

Bij de PenTile techniek die de Galaxy S gebruikt, is er meer van de kleur blauw dan van de kleuren groen en rood (andere schermen gebruiken ook nog wit, maar de meeste alleen blauw-groen-rood). Daardoor ontstaat die blauwige waas die je al eerder bij de foto's zag, en dat vooral bij wit, omdat wit gebruik maakt van alle kleuren. Dit is expres gedaan, omdat blauw de kleur is die het snelste 'op' raakt bij een AMOLED scherm. Bovendien merken veel mensen de blauwige waas geen eens, en je raakt er al erg snel aan gewend.

Hieronder nog een foto waarbij je het verschil in scherpte goed kan zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.htcdesireblog.nl/wp-content/uploads/2010/09/AMOLED-vs-SLCD-1.jpg
Van zo dichtbij is het natuurlijk heel goed te zien, maar van verder weg zien veel mensen het verschil niet. Toch zijn er genoeg mensen die er over klagen. Nokia maakt zijn AMOLED schermen zonder PenTile, maar de kwaliteit van die AMOLED schermen is wel wat minder dan bijvoorbeeld die van Samsung.

Is er wel verschil?
Is het verschil nou wel echt zo groot? In de video van de Nexus One in het donker zie je duidelijk verschil, maar hoe zit het als je je toestel gewoon overdag gebruikt? Engadget heeft de HTC Desire met AMOLED en SLCD vergeleken.

Allereerst vinden het SLCD scherm scherper en met betere kleuren, maar het AMOLED scherm levendiger en met een hoger contrast, kortom, waar ik ook al achter was gekomen. Maar nu een aantal foto's, die laten zien dat het verschil helemaal niet zo groot is.
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/amoledslcdg1609102010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/amoledslcdg1109102010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/amoledslcdg309102010.jpg
Zoals je ziet is er maar weinig verschil te zien, en helemaal bij de foto met de kleurenstaafjes. Wel zie je bij de eerste foto dat het wit blauwig is, waar we het al eerder over hadden. Dit wordt dus veroorzaakt door de PenTile techniek.

Ook heeft Engadget een foto gemaakt om het 'verschil' te laten zien qua kijkhoek: een niet zo groot verschil.
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/09/amoledslcdg1709102010.jpg
Klik hier voor het hele artikel, met nog wat foto's en een video, en oordeel zelf!

Conclusie
De conclusie is heel simpel: het is echt je eigen keuze! Mensen die dachten dat AMOLED in alles beter was dan LCD, worden misschien hierdoor overtuigd dat dat niet zo is, en voor mensen die zitten te twijfelen tussen LCD en AMOLED, is dit misschien de beslissende stap. Ik zelf ga voor natuurlijkere kleuren boven hoger contrast, en ik moet maar leren leven met het lelijke zwart en het lagere contrast. Ook vind ik de scherpte van de tekst en de resolutie in het algemeen een belangrijk punt.

Het gaat om wat jij als gebruiker ervaart. Dat is het enige wat belangrijk is!

Samsung Nexus S
Samsung heef laten weten dat de Nexus S in verschillende landen, waaronder Nederland, met een Super Clear LCD (het scherm wat te zien is links op de plaatjes) geleverd wordt, in plaats van met een Super AMOLED. Vinden jullie dit een goed teken, of juist niet? Ga je de Nexus S vanwege het AMOLED scherm in de VS kopen, of maakt het je niet zoveel uit?

De Nexus S komt ook met een Contour Display. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een gebogen glas, maar niet van een gebogen scherm. Je zal het Contour Display dus ook hebben als je de LCD versie koopt, niet alleen als je de AMOLED versie koopt.

Klik hier voor een Russische fotoreportage van de Nexus S. Deze versie is uitgerust met het Super Clear LCD scherm, en wordt vergeleken met de Galaxy S. Er zijn maar een paar foto's die echt het werkelijke scherm van de Nexus S laten zien, de rest zijn foto's van de buitenkant. Helaas zijn er geen foto's van het scherm van de Galaxy S naast gehouden, waardoor je het niet echt goed kan vergelijken. Nog beter zou zijn als er een Super AMOLED versie van de Nexus S naast zou zijn gehouden.
Afbeeldingslocatie: http://www.google-nexuss.nl/wp-content/gallery/google-nexus-s-first-look/google-nexuss-gingerbread.jpg

Ook zijn er twee filmpje van de Nexus S in Nederland: klik en klik.

Extra linkjes
Hier nog een paar linkjes:
- Wikipedia: LCD
- Wikipedia: AMOLED
- Wikipedia: PenTile (eng)
- Youtube: uitleg Super AMOLED
- Youtube: test in direct zonlicht
- Youtube: Super LCD vs Super AMOLED

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Goed artikel!

Moet zeggen dat ik bij de plaatjes van de samsungs de SLCD er beter uit vind zien.

Heb zelf een N1 met AMOLED scherm, en heb deze vergelen met een collega die een N1 met SLCD scherm heeft.
Bij de N1 vond ik (mening dus ;) ) dat het amoled scherm mooiere kleuren had en scherper was. Vooral zwarte kleuren waren dieper naar mijn mening

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cypher21 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 15:11:
Goed artikel!

Moet zeggen dat ik bij de plaatjes van de samsungs de SLCD er beter uit vind zien.

Heb zelf een N1 met AMOLED scherm, en heb deze vergelen met een collega die een N1 met SLCD scherm heeft.
Bij de N1 vond ik (mening dus ;) ) dat het amoled scherm mooiere kleuren had en scherper was. Vooral zwarte kleuren waren dieper naar mijn mening
AMOLED staat inderdaad bekend om diepere kleuren, vooral zwart. En zoals je al zegt: of die kleuren ook mooier zijn, dat is helemaal je eigen mening!

De schermen zijn nu wel ge-upgrade natuurlijk. AMOLED is vervangen door Super AMOLED, wat echt een stuk beter is, en het SLCD scherm is ook verbeterd naar Super Clear LCD, zoals op de foto's te zien is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Ik ben het eens met cypher21, maar voor mij is de keuze voor een scherm meer dan het kleurenpalet alleen. Ik zou in de vergelijking dan ook nog groot een verschil in stroomgebruik zien. Bij smartphones is het scherm immers de grootste boosdoener voor je accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Angelgamer schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:37:
Ik ben het eens met cypher21, maar voor mij is de keuze voor een scherm meer dan het kleurenpalet alleen. Ik zou in de vergelijking dan ook nog groot een verschil in stroomgebruik zien. Bij smartphones is het scherm immers de grootste boosdoener voor je accuduur.
Dat is ook aan bod gekomen in de tekst. Het stroomverbruik bij een LCD scherm is constant, afhankelijk van hoe hoog je de backlight hebt aanstaan. Welke kleuren worden weergeven, maakt dus niet uit. Bij een AMOLED scherm produceren de pixels zelf licht. Zwart gebruikt dus geen energie, maar wit juist heel veel, meer dan bij een LCD scherm.

Als je veel zwart gebruikt, wat Gingerbread gaat doen in de aangepaste interface, dan is AMOLED dus zuiniger. Helaas zijn websites over het algemeen wit, en browsen op het internet is toch vaak hetgene wat je het meest doet op een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:46:
[...]

Dat is ook aan bod gekomen in de tekst.
Ja klopt ik had het stukje gelezen, maar had het graag nog iets uitgebreider met werkelijke gebruikersvergelijking willen zien (waarvan ik nu ook begrijp hoe lastig dat zal zijn zoals je aangeeft) :) Maar thanks voor je toelichting Gijs, het is namelijk echt heel helder en begrijpelijk geschreven. Mijn complimenten!

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaqer op 11-12-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 23:22
Mooi topic, nette startpost!

Ik heb zelf nog een oude telefoon, met LCD, maar mijn volgende telefoon wordt er zeker 1 met AMOLED.
Ik heb het al bij verschillende mensen gezien, en ik vind het echt gewoon super!
P.S.: Naar mate ik verder vorderde met het schrijven van dit topic, raakte ik er meer en meer van overtuigd dat LCD de beste keuze is. Ik hoop dat dit niet te veel te zien is!
Toch wel :+ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Zwart is op mijn AMOLED Desire niet echt zwart, hoor ;)
In complete duisternis zie je een donkergrijs vlak wanneer je een 'zwart' scherm op hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:54
Ik heb een paar maal een Galaxy S in mijn handen gehad en ik kan absoluut niet wennen aan het overmatig gebruik van kleuren. Zelf werk ik met een iPhone 4 en dat is rustiger en (voor mij persoonlijk uiteraard) echter qua kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Angelgamer Ik heb nog een zin toegevoegd over het stroomverbruik, misschien dat dat het iets duidelijker maakt.

@yannickie111 Sorry dat mijn enthousiasme voor SLCD iets te veel te zien is, maar het is erg lastig iets te vergelijken als je zelf een mening hebt. Maar ook ik twijfel nog een beetje, want ik ben wel onder de indruk van de zwarte en witte kleuren van een AMOLED scherm, en die levendige kleuren zijn ook erg aantrekkelijk. Het is voor mij, zoals ik in het artikel al aangeef, een beetje hetzelfde als het vergelijken van een glossy magazine met een krant. Uiteindelijk kies ik toch voor de krant, maar dat betekent niet dat ik het glossy magazine niet mooi vind.

@AvAars: de Nexus One is bijna hetzelfde als de Desire, en het ziet er aardig zwart uit in het donker op het filmpje. Bij de Galaxy S is dit nog beter. Nokia heeft ook AMOLED schermen ontwikkeld, zonder PenTile, met de naam Clear Black. Die schijnen nog beter zwart te weergeven, en ook goed te zien te zijn in zonlicht.

Dankjewel voor de positieve berichten. Ik had een heleboel fora en sites afgezocht naar informatie over AMOLED en LCD, eerst vooral voor mezelf. Ik was namelijk aan het twijfelen of ik de Nexus S in de VS moest kopen vanwege het AMOLED scherm, of gewoon in Nederland. Het heeft me aardig geholpen bij mijn keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
me_mrtn schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:45:
Ik heb een paar maal een Galaxy S in mijn handen gehad en ik kan absoluut niet wennen aan het overmatig gebruik van kleuren. Zelf werk ik met een iPhone 4 en dat is rustiger en (voor mij persoonlijk uiteraard) echter qua kleuren.
Iphone 4 heeft een van de beste LCD schermen ter wereld, en ik kan me voorstellen dat je het hoge contrast van een (Super) AMOLED scherm niet prettig vind. Ik vind het zelf wel mooi, maar er zitten me iets te veel nadelen aan AMOLED, dat ik toch voor LCD ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Trygve

Redacteur
Ik heb laatst ook vergeleken, een Desire met AMOLED en een Desire HD met LCD.
Mijn ultieme beeldscherm zou denk ik een beetje tussen die twee inzitten.
Is het dan ook mogelijk om op een amoled het contrast iets omlaag te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50

HaTe

haat niet

me_mrtn schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:45:
Het jammere is dan wel weer, dat ze de kleuren van de camera foto's zo hebben veranderd, dat de kleuren er op het scherm mooier uit zien. De foto's zijn in het echt daardoor overdreven en onnatuurlijk.
Maarja, dat heeft eigenlijk niet veel met het scherm te maken :p

Als ik bovenstaande plaatjes zo zie, zijn de SCLCD foto's wel mooier, vooral helderder, behalve bij zwart dan. Ik vraag me af of hier niet mee geknoeid is!

Bovendien zijn de kleuren van de Galaxy S niet goed afgesteld op het scherm, waardoor het nog beter zou kunnen (dat probeerd supercurio te verbeteren)

[ Voor 9% gewijzigd door HaTe op 11-12-2010 19:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HaTe schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:51:
[...]

Het jammere is dan wel weer, dat ze de kleuren van de camera foto's zo hebben veranderd, dat de kleuren er op het scherm mooier uit zien. De foto's zijn in het echt daardoor overdreven en onnatuurlijk.
Maarja, dat heeft eigenlijk niet veel met het scherm te maken :p

Als ik bovenstaande plaatjes zo zie, zijn de SCLCD foto's wel mooier, vooral helderder, behalve bij zwart dan. Ik vraag me af of hier niet mee geknoeid is!

Bovendien zijn de kleuren van de Galaxy S niet goed afgesteld op het scherm, waardoor het nog beter zou kunnen (dat probeerd supercurio te verbeteren)
Ik zet ook mijn twijfels bij die foto's. Een AMOLED scherm hoort juist veel helderder te zijn. Ik heb het gevoel dat de helderheid van het Galaxy S scherm wat lager gezet is. En ik heb de oorspronkelijke foto niet, dus ik weet niet welk groen van die blaadjes van de eerste foto het dichtst bij de werkelijkheid zit. Als ik het zo zie het groen van het LCD scherm, maar ik weet het natuurlijk niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:08:
[...]

Ik zet ook mijn twijfels bij die foto's. Een AMOLED scherm hoort juist veel helderder te zijn. Ik heb het gevoel dat de helderheid van het Galaxy S scherm wat lager gezet is. En ik heb de oorspronkelijke foto niet, dus ik weet niet welk groen van die blaadjes van de eerste foto het dichtst bij de werkelijkheid zit. Als ik het zo zie het groen van het LCD scherm, maar ik weet het natuurlijk niet zeker.
Dat is softwarematig natuurlijk.

Ik heb een N1 met amoled, collega een vodafone N1 met SLCD.
Met de instellingen op froyo (beiden CM 6.1) zien de kleuren er op mijn N1 er mooier uit (vinden we allebei!)

Ik ga iig de NS importeren, krijg em rond 18 januari en zal dan iig goed letten op de kleuren.
Tot dusver ben ik nooit echt onder de indruk geweest van Samsung telefoons, met name hun software valt me tegen, hardware is vaak wel ok. Dit keer is de hardware van Samsung, en de software niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat aanpassingen gemaakt, het is nu wat minder pro-LCD. De P.S. daaronder heb ik gewoon laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oproep: voor een nog betere vergelijking, is het handig om twee dezelfde toestellen met een ander scherm in handen te hebben. Kan iemand die de Nexus S met Super Clear LCD en een andere versie met Super AMOLED in handen heeft gehad, het verschil vertellen? Zodra het kan, laat het me weten! Dat zal dit topic wat completer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel interessant artikel gevonden over de HTC Desire. Engadget heeft de versie met AMOLED vergeleken met de versie met SLCD. Het blijkt dat ik een foto van die vergelijking heb gebruikt, maar de andere foto's zeggen ook veel: je ziet het verschil amper! http://www.engadget.com/2...sires-slcd-versus-amoled/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
Waarom zijn de kleuren van de galaxy s zo donker? Superlaag contrast ook... Vooral bij dat plaatje met windmolens. Toch wel een beetje het omgekeerde wat je van mensen hoort, dat het contrast juist te hoog is en de kleuren te fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het artikel van Engadget aan het topic toegevoegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

Ik vraag me af of de bovenste 4 screenshots uit de startpost wel goed zijn. De linker lijkt me namelijk juist AMOLED. Het zwart gaat daar namelijk onzichtbaar over in de bies, in tegenstelling tot de rechter. Ook zijn de linker foto's (vooral op de eerste goed te zien) veel contrastrijker en hebben deze een hogere saturatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14
ormagon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 18:08:
Ik vraag me af of de bovenste 4 screenshots uit de startpost wel goed zijn. De linker lijkt me namelijk juist AMOLED. Het zwart gaat daar namelijk onzichtbaar over in de bies, in tegenstelling tot de rechter. Ook zijn de linker foto's (vooral op de eerste goed te zien) veel contrastrijker en hebben deze een hogere saturatie.
Nee hoor, het klopt. In de eerste 3 foto's zie je rechts de Galaxy S en die heeft een Amoled scherm.
Vergelijk het uiterlijk van de telefoon maar eens met google afbeeldingen :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ormagon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 18:08:
Ik vind het ook vreemd, maar Malantur heeft gelijk. Tenzij ze voor deze foto's een speciale Galaxy S en een speciale Omnia II hebben gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Heb het idee dat de foto's slechts zijn (de bovenste 4) en de helderheid van de Galaxy S lager is dan die van de Wave II. Bij het tweede plaatje zie je strepen in het scherm van de Galaxy S, en de plaatjes zijn over het algemeen veel donkerder, terwijl dit bij de vergelijking tussen de Samsung Wave II en Wave I (Met Super AMOLED) niet zo is, terwijl de Wave I hetzelfde schermtype heeft als de Galaxy S...

Nouja iig, ik vind het Super Amoled scherm de mooise feature van mijn Samsung Galaxy S. Heel erg mooi diep zwart en hele mooie felle kleuren. Soms niet helemaal accuraat, maar de voordelen van het scherm compenseren dit IMO helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik had de Omnia II expres niet alleen met de Omnia I vergeleken, omdat de Galaxy S veel populairder is. Maar de meeste foto's hadden twee versies: eentje met Omnia II en Omnia I, en eentje met Omnia II en Galaxy S. Moet ik alleen de foto's met de Omnia II en de Omnia I er in zetten?

Deze plaatjes laten juist het tegenovergestelde zien van wat ik dacht. Dat geldt trouwens ook voor de allerlaatste foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kleine wijziging gemaakt naar aanleiding van een artikel op Engadget. Is er wel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat aanpassingen. De kleur wit is niet echt wit op sommige schermen die gebruik maken van de PenTile techniek met rood-groen-blauw. Dit komt omdat bij wit alle kleuren worden 'aangezet', en aangezien bijvoorbeeld de Galaxy S de kleur blauw het meeste heeft, hangt er een blauwige waas over het scherm, dat vooral bij wit goed te zien is. Omdat alle kleuren worden aangezet, verbruikt wit ook erg veel stroom.

Sommige mensen zien de blauwige waas geeneens, en de waas gaat ook na een tijd weg, omdat de kleur blauw de kleur is die het snelste 'op' raakt. Bovendien raak je eraan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een edit (ik blijf informatie vinden). Een filmpje van de Nexus S in Nederland, en een Russische fotoreportage. Allebei met het Super Clear LCD scherm. Kijk onder het kopje "Samsung Nexus S".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik herschrijf waarschijnlijk het hele stuk zodra er meer informatie over het Super Clear LCD scherm is gekomen, of als ik de Nexus S zelf heb gekocht. Het is nu namelijk een beetje onoverzichtelijk geworden, vanwege de vele aanpassingen. Maar het zal nog wel even duren voordat ik genoeg informatie heb om het stuk over te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een heel goed artikel van Displaymate: Smartphone Shout-Out. Vergelijkt de schermen van de iPhone 4, Samsung Galaxy S, Motorola Droid, iPhone 3GS en Google Nexus One.

De iPhone 4 wint volgens hen de Best Mobile Display Award, de Motorola Droid de Best Mobile Picture Quality Award, en de Samsung Galaxy S de Best New Mobile Display Technology Award.
There is no decisive winner as each of the three “Super” displays significantly outperforms the others in more than one important area and significantly underperforms in other areas. The iPhone 4 by far has the brightest and sharpest display and is the most power efficient of the displays. The Motorola Droid by far has the best picture quality and accuracy. The Samsung Galaxy S by far has the lowest screen reflectance and largest Contrast for both bright and dark ambient lighting, and the best viewing angles. On the flip side, the iPhone 4 has a weak color gamut and viewing angles, the Motorola Droid has weak screen reflectance and viewing angles, and the Samsung Galaxy S has lower brightness, excessive color saturation, higher power consumption and some sharpness issues.
Eindelijk eens een eerlijke site, die niet alleen blind zegt dat Super AMOLED het beste ooit is. Ik ben het zeker eens met de 'awards' die ze gegeven hebben, al moet ik zeggen dat ik niet veel van het scherm van de Motorola Droid heb gezien.

Hopelijk brengt Samsung met zijn Super Clear LCD, dat nu eindelijk naar een telefoon met hoge resolutie komt (Nexus S), in plaats van naar de slechte Wave II, weer iets goeds op de markt. De toekomst zit 'm in AMOLED, maar ik ben benieuwd hoe ver ze LCD kunnen doorontwikkelen!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Als ze dat Pentile gedoe kunnen omzeilen én de resolutie drastisch verhogen ben ik het wel met je eens ja ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:51:
[...]

Als ze dat Pentile gedoe kunnen omzeilen én de resolutie drastisch verhogen ben ik het wel met je eens ja ;)
Die resolutie wordt veroorzaakt door PenTile. PenTile veroorzaakt ook de blauwe 'zweem' die er over het Galaxy S scherm hangt. LCD schermen hebben dat volgens mij meer bij groen/geel, maar ik zou niet durven zeggen hoe dat komt. Omdat de subpixel groen groter is dan de andere, ofzo?

Nokia maakt schermen zonder PenTile, alleen is de kwaliteit gewoon minder dan de Samsung Super AMOLED schermen. Maar alhoewel Samsung het veel minder publiciteit geeft, staat de ontwikkeling met LCD ook niet stil. De Wave 2 krijgt niet zo veel aandacht, of eigenlijk helemaal geen aandacht, maar het scherm is een van de beste schermen die er te krijgen zijn. Ik hoop dat Super Clear LCD wat meer aandacht krijgt met de komst van de Nexus S, maar dat zal wel niet, want in Amerika hebben ze gewoon de Super AMOLED versie, en het boeit ze daar geen reet wat we hier in Europa hebben. Ik was al verbaasd dat het op Amerikaanse sites zelfs werd vermeld dat de Europese en Russische versie Super Clear LCD krijgt.

Ik zou wel eens een echte vergelijking willen zien tussen de Iphone 4 met zijn 'retina', de Nexus S met Super Clear LCD en de Nexus S of Galaxy S met Super AMOLED. Ik denk dat ze alle drie voor- en nadelen hebben, maar op het moment ga ik toch voor Retina of Super Clear LCD.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:15:
Die resolutie wordt veroorzaakt door PenTile.
Snap ik, bedoel gewoon een 960x640 Super Amoled display met die resolutie zonder Pentile geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:18:
[...]

Snap ik, bedoel gewoon een 960x640 Super Amoled display met die resolutie zonder Pentile geneuzel.
Tja, het best zou zijn als ze gewoon alle schermen bij elkaar plempten en er een mooie mix van zouden kunnen maken. Maar dat gebeurt niet, dus zet ik liever mijn geld in op LED. Zodra ze de kleur-echtheid wat aanpassen tenminste, en PenTile weg zoals jij al zegt.

Dit plaatje had ik nog over het hoofd gezien. Het is een zoom-in van het plaatje met de blaadjes en het lieveheersbeestje dat in de openingspost staat
Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-review.com/articles/2010/image/birulki-89/wave2/pic/pic0.jpg
Het onderste scherm is uiteraard Super Clear LCD, en het bovenste Super AMOLED. Het onderste scherm is toch wel een tikkie scherper, en ik moet zeggen dat de kleuren me ook meer aanspreken, alhoewel dat met het orginele plaatje moeilijk te zeggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:49
Super Clear LCD is dat vergelijkbaar met wat ze bij HTC S-LCD noemen? Zoals bijvoorbeeld op de Desire Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
phobosdeimos schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:04:
Super Clear LCD is dat vergelijkbaar met wat ze bij HTC S-LCD noemen? Zoals bijvoorbeeld op de Desire Z?
Dat is lastig te zeggen. Super Clear LCD is een naam die Samsung aan het scherm van de Wave II, en nu van de Nexus S heeft gegeven. Een uitleg erbij is er niet.

Er zijn dus maar twee toestellen met Super Clear LCD, de Wave II en de Nexus S. Van de Wave II is bijna niks te vinden, dus of het beter is dan S-LCD of Retina is lastig te zeggen, maar de foto's van het scherm van de Wave II zijn wel mooi. Mooier dan S-LCD, denk ik.

Kijk in de openingspost, daar staan nog een boel foto's van Super Clear LCD, en wat linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Ik blijf het vreemd vinden. Ook hier zie je weer dat het zwart van slcd beter is dan van samoled. En ook het contrast is bij slcd een stuk beter. Als ik het vergelijk met mijn nexus one samoled (ik heb het nog weer even gecheckt) krijg ik ook echt de kleuren van het slcd scherm. Overigens ben ik het verder met je eens dat elk scherm zo zijn voordelen heeft. Vraag me alleen af waar het is misgegaan bij die galaxy s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ormagon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:33:
Ik blijf het vreemd vinden. Ook hier zie je weer dat het zwart van slcd beter is dan van samoled. En ook het contrast is bij slcd een stuk beter. Als ik het vergelijk met mijn nexus one samoled (ik heb het nog weer even gecheckt) krijg ik ook echt de kleuren van het slcd scherm. Overigens ben ik het verder met je eens dat elk scherm zo zijn voordelen heeft. Vraag me alleen af waar het is misgegaan bij die galaxy s.
Het heeft geen zin dit plaatje vanaf je Nexus One binnen te halen. Het heeft alleen zin het orginele plaatje te bekijken op je Nexus One, en dan zie je waarschijnlijk iets vergelijkbaars met de Galaxy S. Het is namelijk een foto gemaakt van twee verschillende schermen, en dat verandert niet opeens als jij het op je Nexus One bekijkt.

Ik ben het wel met je eens dat het Galaxy S en het Wave (1) scherm er zo 'raar' uit ziet. Maar ja, tenzij er mee gefotosoept is, lijkt het toch te kloppen. Op de plaatjes is echt rechts het Galaxy S scherm te zien, en links het Wave II scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Uiteraard heb ik de afbeelding ook gewoon bekeken op een correct gekalibreerde pc-monitor. Maar het gaat er meer om dat als ik de manier van kleurweergave en zwartwaarde op die afbeeldingen vergelijk met hoe mijn Nexus One deze weergeeft ik ze veel meer vind lijken op het slcd scherm.

Overigens vind ik dat slcd wel een stuk rustiger leest. De zwartwaarde van het samoled scherm vind ik dan wel weer prachtig. Maar daardoor zie ik slcd op het moment als... iets praktischer.

Verwijderd

Topicstarter
ormagon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:20:
Uiteraard heb ik de afbeelding ook gewoon bekeken op een correct gekalibreerde pc-monitor. Maar het gaat er meer om dat als ik de manier van kleurweergave en zwartwaarde op die afbeeldingen vergelijk met hoe mijn Nexus One deze weergeeft ik ze veel meer vind lijken op het slcd scherm.

Overigens vind ik dat slcd wel een stuk rustiger leest. De zwartwaarde van het samoled scherm vind ik dan wel weer prachtig. Maar daardoor zie ik slcd op het moment als... iets praktischer.
Verbeter me als ik fout zit, maar als je de foto die ik een paar post hierboven heb laten zien op jouw Nexus One bekijkt, dan is de foto toch gewoon twee keer veranderd? Ik bedoel: eerst is er een foto gemaakt van twee verschillende schermen, twee verschillende weergaven van een bepaalde foto, waarvan het origineel jammer genoeg niet bekend is. Als jij twee verschillende weergaven op een bepaalde manier weergeeft (op je Nexus One dus), dan verandert er toch niet veel, behalve dat (als jij de Nexus One met AMOLED hebt) de bovenste foto met S-AMOLED twee keer zo 'AMOLED-achtig' wordt, en de onderste foto met SC-LCD ook iets meer 'AMOLED-achtig'.

Ik heb trouwens een ontzettend goeie site gevonden, DisplayMate, die schermen van nieuw uitgekomen smartphones (en andere displays) test. De tests zijn betrouwbaar, gaan dieper in op schermen en zeggen niet blindelings dat het Super AMOLED scherm het beste ooit is.

Ik ben er zo ook achter gekomen waarom het Retina Display zo heet.
“Retina Display” is a great marketing name, and it’s the sharpest smartphone display available, 23 percent sharper than the nearest competitor, but objectively it does not meet the quantitative criteria for being a true Retina Display – it’s about a factor of two lower than the acuity of the human Retina. Rather, the iPhone 4 has a “20/20 Vision Display” because when it is held more than 10.5 inches away, a person with 20/20 Vision will not be able to resolve the iPhone 4 screen pixels, which are at 326 ppi (1 arc-minute resolution). But 20/20 Vision is the legal definition of “Normal Vision,” which is at the lower end of true normal vision. There are in fact lots of people with much better than 20/20 Vision, and for most people visual acuity is limited by blurring from the lens in the eye. The best human vision is about 20/10 Vision, twice as good as 20/20 Vision, and that is what corresponds to the acuity of the Retina. So to be a “True Retina Display” a screen needs about 652 ppi at 10.5 inches, or 572 ppi at 12 inches. Unfortunately, a “20/20 Vision Display” doesn’t sound anywhere near as enticing as a “Retina Display” so marketing and science don’t see eye-to-eye on this…
Het is echt waard deze site te bekijken. Ik hoop dat ze de Super Clear LCD versie van de Nexus S ook gaan vergelijken, maar in ieder geval wordt de Nexus One vergeleken, en nog een boel andere smartphones met Android.

Edit: ik heb een mail gestuurd naar DisplayMate met de vraag of ze ook een review konden doen van de Nexus S met Super Clear LCD. De mail zal wel niet beantwoord worden, maar wie weet. Op het moment vinden ze de schermen van de Galaxy S, de iPhone 4 en de Motorola Droid de beste schermen. Ik ben benieuwd hoe ver de Nexus S komt.

Zodra die review online staat is mijn topic een beetje nutteloos geworden, omdat DisplayMate de schermen tien keer zo goed vergelijkt dan ik, met goede apparatuur. Maar dat zien we dan wel weer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Super informatief topic!

Met veel plezier en interesse gelezen. Ik zit te twijfelen tussen een NexusS SuperAmoled en een NexusS SLCD versie maar Ik nijg nu toch meer naar LCD als ik dit zo allemaal lees.
Zeker als ik het scherm van de GalaxyS vergelijk met het IPS scherm van me iPhone4 die ik momenteel gebruik.

Zwart is misschien niet echt zwart (Wat in android 2.3 misschien wel jammer is) maar de kleuren voelen "echter" aan op een LCD scherm.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Ik zou ze toch eens gaan vergelijken.
Het blijft een persoonlijke keus maar zoals ik al in het Nexus S topic postte vind ik (mening dus ;) ) het samoled scherm van de NS mooier dan het retina LCD scherm van de ipod 4g (zelfde als iphone 4)

Heb hier wat vergelijkingsfoto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.berndsen/P1010725.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.berndsen/P1010726.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.berndsen/P1010727.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.berndsen/P1010728.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.berndsen/P1010729.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Ik kan hier direct een Desire (AMOLED), een Desire Z en mijn eigen Xperia X10 vergelijken. En mijn conclusie is simpelweg:

Zolang de subpixels AMOLED-schermen een Pentile matrix aanhouden, kies ik veel liever voor een LCD scherm.
Ik moet wel zeggen, ik ben een 'reso-fanboy' (een smartphone met een lagere resolutie dan 800x480 vind ik werkelijk afschuwelijk om mee te werken) maar bv. browsen op een Pentile scherm is echt een enorme stap terug. Het lijkt nog het meeste alsof je je lcd-monitor op een non-native resolutie heb staan.
Ook erger ik aan de 'color fringing' die bij randen onstaat omdat de gekleurde subpixels niet even groot zijn.

Van die enorme 'zwartwaardes' word ik overigens niet warm. Het scherm zit, overdag, achter een spiegelend oppervlakte waardoor heel het effect verloren gaat. En daarnaast, de helderheid van mijn X10's lcd staat doorgaans ook laag genoeg dat 'zwart' er ook daadwerkelijk zwart uit ziet.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 17:58
Ik vind het altijd lastig om het hele S-LCD v.s (Super)AMOLED te vergelijken vanaf mijn computer die op mijn ''ouderwetse'' HD ready LCD t.v is aangesloten. (LCD is minder dan S-LCD of AMOLED)

Het doet mij een beetje denken aan hoe promoot je de kwaliteit van HD t.v op een SD beeldbuis

[ Voor 59% gewijzigd door Jeffrey88 op 12-02-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
@jeffrey, ik snap niets van je post.
Heb je het nu over tv's vergelijken? Als dat zo is, dit gaat over telefoonschermen. amoled is nog niet in fatsoendelijk formaat te krijgen als tvscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 17:58
Sorry heb het over de telefoons te vergelijken vanaf een t.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Jeffrey88 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 12:03:
Sorry heb het over de telefoons te vergelijken vanaf een t.v.
Dat was geheel duidelijk hoor, no worries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat er weer wat reacties op m'n topic zijn! Ik moet het eigenlijk een keer updaten, want de smartphone wereld gaat veel te hard vooruit. Heb wel een uitleg gegeven op het XDA forum van de Nexus S, over wat Super Clear LCD nou is. Na een beetje research ben ik daar namelijk achter gekomen.Op deze pagina van het "Nexus S i9023 - Super Clear LCD" topic op XDA staat mijn uitleg, beetje naar beneden scrollen, dan zie je 'm wel. Veel vergelijkingsfilmpjes ook.
SirNobax schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:14:
Van die enorme 'zwartwaardes' word ik overigens niet warm. Het scherm zit, overdag, achter een spiegelend oppervlakte waardoor heel het effect verloren gaat. En daarnaast, de helderheid van mijn X10's lcd staat doorgaans ook laag genoeg dat 'zwart' er ook daadwerkelijk zwart uit ziet.
Dit valt me inderdaad ook op. Als je je telefoon gewoon overdag gebruikt, bij genoeg licht, zul je het verschil in zwart of sowieso het verschil in kleuren niet zo snel zien. Ander verhaal is het in het donker, of bij heel weinig licht.
Donstil schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:45:
Super informatief topic!

Met veel plezier en interesse gelezen. Ik zit te twijfelen tussen een NexusS SuperAmoled en een NexusS SLCD versie maar Ik nijg nu toch meer naar LCD als ik dit zo allemaal lees.
Zeker als ik het scherm van de GalaxyS vergelijk met het IPS scherm van me iPhone4 die ik momenteel gebruik.

Zwart is misschien niet echt zwart (Wat in android 2.3 misschien wel jammer is) maar de kleuren voelen "echter" aan op een LCD scherm.
Laat je niet verblinden door mijn pro-LCD instelling (alhoewel dat voor de verandering ook wel eens leuk is). Ik heb dit topic eigenlijk een beetje voor mezelf gemaakt, omdat ik zelf ook informatie wilde over AMOLED en LCD, om te kijken wat nou het verschil is. Ik raakte er meer en meer van overtuigd dat LCD toch nog iets fijner is, iets wat ik eerst totaal niet dacht. Dit is waarschijnlijk wel een beetje te lezen.

Maarja, ik zie dat je sowieso al liever een iPhone 4 had dan een Galaxy S qua scherm. Dan zijn deze en deze videos misschien iets voor jou, en deze link. Deze links staan ook allemaal in de genoemde reactie in het XDA forum trouwens...

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 19:03:
Maarja, ik zie dat je sowieso al liever een iPhone 4 had dan een Galaxy S qua scherm. Dan zijn deze en deze videos misschien iets voor jou, en deze link. Deze links staan ook allemaal in de genoemde reactie in het XDA forum trouwens...
Top hier duik ik morgen ook nog even in :)
cypher21 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 22:59:
Ik zou ze toch eens gaan vergelijken.
Het blijft een persoonlijke keus maar zoals ik al in het Nexus S topic postte vind ik (mening dus ;) ) het samoled scherm van de NS mooier dan het retina LCD scherm van de ipod 4g (zelfde als iphone 4)

Heb hier wat vergelijkingsfoto's gemaakt.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt voor je vergelijkingen.

Het scherm van een iPhone4 is alleen niet gelijk aan dat van de huidige iPodTouch.
Resolutie wel maar de iPodTouch maakt geen gebruik van de IPS techniek. Iets wat de iPhone4 wel heeft.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:35

XanderDrake

Build the future!

Ge-wel-dige thread hiero! Zelden heb ik zo'n gebalanceerde, onderbouwde en weloverwogen technische mening gelezen. Zeker dit geval zullen mensen snel een biased mening geven omdat ze simpelweg voor een bepaalde telefoon hebben gekozen en hun keuze met hand en tand zullen verdedigingen. Maar vooralsnog is het een goede inhoudelijke discussie.

OK, het lijkt me duidelijk, elk scherm van de drie main super-smartphones van dit topic heeft zijn voordelen en nadelen. Uiteindelijk heeft de consument zelf zijn voorkeuren óf maakt het hem niet zo veel uit (ook een logische keuze).

Waar ik mee zit is de PenTile technologie. Door velen hier en elders wordt dit toch niet als heel positief ervaren, hoewel de technologie erg intelligent is: ze focussen meer op wat het menselijk oog kan waarnemen en wat hoe de opstelling is van de cellen in het netvlies. Maar de nadelen (wazigere text, energie onzuinig bij wit en lichte kleuren) zijn overduidelijk.
De AMOLED technologie die in de Galaxy S en de Nexus One zitten is gebaseerd op de RGBG variant van Pentile. Hier zitten in de pixels een grotere hoeveelheden groen, omdat het menselijk oog daar meer vatbaar voor is. Maar hier krijg je dus een blauwe waas omdat (DENK IK) er meer blauw wordt gebruikt in de kleurmixen.

Er komen binnenkort nieuwe high-end smartphones uit (met name de Motorola Atrix) die gebruik maakt van de RGBW variant van Pentile. Hierbij wordt er een witte subpixel toegevoegt aan de RGB standaard. Hierdoor worden witte en lichte kleuren beter weer gegeven door het scherm, immers, er is een subpixel die zich specifiek daar voor inzet. Daardoor hoeven niet alle kleuren tegelijk aangezet te worden als er wit of lichte kleuren gegeven moeten worden.

De andere voordelen van Pentile blijven: sterk contrast, zeer heldere kleuren en goede inkijk hoeken. Verbeteringen tov het scherm van bijv. de Samsung Galaxy S is dat het scherm zuiniger is bij lichtere kleuren, het scherm is algeheel lichter, en dit lost volgens mij ook het probleem met de blauwe waas op, er er is minder blauw nodig om de kleuren goed te mixen, er is meer balans tussen de kleuren (er is minder groen in het scherm).

Klopt deze redenering een beetje? Schiet er maar gaten in als je kan!

Als dit klopt, dan ga ik eerder voor de Motorola Atrix, zo nee en is Super LCD tóch beter, dan ga ik eerder voor de LG Optimus 2X.

Alvast bedankt.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
XanderDrake: je vergeet even dat binnenkort de Pentile problemen van de baan zijn, met de introductie van SAMOLED+.
Dan hebben we de mooie kleuren die we kennen van SAMOLED, met nog beter contrast, nog betere helderheid, ietsje minder batterijverbruik, en het belangrijkste: een echte RGB opstelling ipv het Pentile gezichtsbedrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

phobosdeimos schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:30:
XanderDrake: je vergeet even dat binnenkort de Pentile problemen van de baan zijn, met de introductie van SAMOLED+.
Dan hebben we de mooie kleuren die we kennen van SAMOLED, met nog beter contrast, nog betere helderheid, ietsje minder batterijverbruik, en het belangrijkste: een echte RGB opstelling ipv het Pentile gezichtsbedrog.
Zo ver ik weet heeft de Motorola Atrix geen SAMOLED+ (das iets voor de Samsung Galaxy S II niewaar?). Er wordt specifiek gezegd dat de Atrix wel Pentile heeft. Het is trouwens geen gezichtsbedrog, laten we dat soort negatieve termen weglaten in dit vooralsnog neutrale verhaal.

(even schaamteloze quote van mezelf om mijn verhaal ook op deze pagina te krijgen):
XanderDrake schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:30:
Ge-wel-dige thread hiero! Zelden heb ik zo'n gebalanceerde, onderbouwde en weloverwogen technische mening gelezen. Zeker dit geval zullen mensen snel een biased mening geven omdat ze simpelweg voor een bepaalde telefoon hebben gekozen en hun keuze met hand en tand zullen verdedigingen. Maar vooralsnog is het een goede inhoudelijke discussie.

OK, het lijkt me duidelijk, elk scherm van de drie main super-smartphones van dit topic heeft zijn voordelen en nadelen. Uiteindelijk heeft de consument zelf zijn voorkeuren óf maakt het hem niet zo veel uit (ook een logische keuze).

Waar ik mee zit is de PenTile technologie. Door velen hier en elders wordt dit toch niet als heel positief ervaren, hoewel de technologie erg intelligent is: ze focussen meer op wat het menselijk oog kan waarnemen en wat hoe de opstelling is van de cellen in het netvlies. Maar de nadelen (wazigere text, energie onzuinig bij wit en lichte kleuren) zijn overduidelijk.
De AMOLED technologie die in de Galaxy S en de Nexus One zitten is gebaseerd op de RGBG variant van Pentile. Hier zitten in de pixels een grotere hoeveelheden groen, omdat het menselijk oog daar meer vatbaar voor is. Maar hier krijg je dus een blauwe waas omdat (DENK IK) er meer blauw wordt gebruikt in de kleurmixen.

Er komen binnenkort nieuwe high-end smartphones uit (met name de Motorola Atrix) die gebruik maakt van de RGBW variant van Pentile. Hierbij wordt er een witte subpixel toegevoegt aan de RGB standaard. Hierdoor worden witte en lichte kleuren beter weer gegeven door het scherm, immers, er is een subpixel die zich specifiek daar voor inzet. Daardoor hoeven niet alle kleuren tegelijk aangezet te worden als er wit of lichte kleuren gegeven moeten worden.

De andere voordelen van Pentile blijven: sterk contrast, zeer heldere kleuren en goede inkijk hoeken. Verbeteringen tov het scherm van bijv. de Samsung Galaxy S is dat het scherm zuiniger is bij lichtere kleuren, het scherm is algeheel lichter, en dit lost volgens mij ook het probleem met de blauwe waas op, er er is minder blauw nodig om de kleuren goed te mixen, er is meer balans tussen de kleuren (er is minder groen in het scherm).

Klopt deze redenering een beetje? Schiet er maar gaten in als je kan!

Als dit klopt, dan ga ik eerder voor de Motorola Atrix, zo nee en is Super LCD tóch beter, dan ga ik eerder voor de LG Optimus 2X.

Alvast bedankt.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
De Atrix gebruikt LCD + Pentile. De SGS2 gebruikt SAMOLED+. De LG gebruikt een soort van IPS-LCD, vergelijkbaar met de iPhone4. In mijn ogen valt de Atrix sowieso af, de Pentile setup maakt tekst wazig, daar heb ik echt geen boodschap aan. En dan nog te zwijgen over Motoblur...

Een duidelijke winnaar is er sowieso niet. SAMOLED+ heeft mooiere kleuren en een beter contrast, terwijl Super LCD (of Super Clear LCD en dergelijke) ietsje scherper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

phobosdeimos schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:39:
De Atrix gebruikt LCD + Pentile. De SGS2 gebruikt SAMOLED+. De LG gebruikt een soort van IPS-LCD, vergelijkbaar met de iPhone4. In mijn ogen valt de Atrix sowieso af, de Pentile setup maakt tekst wazig, daar heb ik echt geen boodschap aan. En dan nog te zwijgen over Motoblur...
Het is lastig. De resolutie van de Atrix is weer een stap hoger, wat ik ook wel fijn vind. Mijn Xperia X1 heeft al 3 jaar een 800*480 scherm, ik lust wel hoger.

Dat de tekst waziger is zal wel kloppen, maar volgens mij en vele andere zie je dat alleen maar als je een ander scherm met een zelfde formaat en een zelfde resolutie er naast zet. Ik heb een paar reviews gelezen en niemand meldt een probleem met de tekst, dus ik twijfel dat het een probleem zal zijn.
Atrix heeft ook Gorilla Glass.

offtopic
Motoblur is niet geweldig, maar Optimus IU ook niet, dus lood om oud ijzer. De Optimus is goedkoper waarschijnlijk, maar de Atrix heeft een 1930mAh batterij, das pas stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Een hogere resolutie scherm heeft weinig zin als je Pentile gebruikt. Misschien kom je dan qua scherpte overeen met een non-pentile scherm van 800x480...
De SAMOLED+ SGS2 heeft ook gorilla glass trouwens.

offtopic:
Motorola heeft altijd "forse batterijen", totdat je naar de werkelijke levensduur kijkt. Zoek ter referentie de Droid Pro maar eens op, dan zie je wat ik bedoel. En wat de eerste reviews betreft zal de Atrix in hetzelfde bedje ziek zijn. Ik zeg niet dat Optimus UI beter is, ikzelf zou nooit LG kopen, ik zeg enkel dat TouchWiz een pak minder slecht is dan MotoBlur. En Samsung laat custom roms toe, iets wat Motorola volledig afblokt, waardoor je met crappy software blijft vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
phobosdeimos schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:29:
Een hogere resolutie scherm heeft weinig zin als je Pentile gebruikt. Misschien kom je dan qua scherpte overeen met een non-pentile scherm van 800x480...
Neu, non-Pentile 800x480 is significant scherper dan het 960x540 Pentile LCD-scherm van de Atrix hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Cool! Mijn keuze staat in ieder geval vast, ik wil een SAMOLED+ scherm. En gezien er maar 1 phone is die dat heeft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
XanderDrake, dankje voor je compliment! Dit topic is niet zo druk bezocht, fijn dat er weer wat reacties komen!

Het is een beetje slordig geworden allemaal in de openingspost, vanwege de vele aanpassingen, dus ik ben van plan 'm nog te herschrijven als ik mijn Nexus S met Super Clear LCD heb...

Iemand dat filmpje al gezien van Super Clear LCD vs 'normal' TFT LCD? Had ik gepost in het Nexus S topic. Sowieso trouwens als je Super Clear LCD in youtube intikt krijg je een paar interessante resultaten. Twee filmpjes met vergelijkingen met de iPhone 4 bijvoorbeeld.

Trouwens, je zegt dat niemand een probleem meldt over wazige tekst, maar dat wordt ook niet gedaan bij bijvoorbeeld de Galaxy S. Het zijn er echt maar een paar die er over zeuren, de rest vind Super AMOLED 'geweldig'. Niet dat AMOLED slecht is, maar mensen kunnen soms zo verschrikkelijk biased zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:52:
trouwens, je zegt dat niemand een probleem meldt over wazige tekst, maar dat wordt ook niet gedaan bij bijvoorbeeld de Galaxy S. Het zijn er echt maar een paar die er over zeuren, de rest vind Super AMOLED 'geweldig'. Niet dat AMOLED slecht is, maar mensen kunnen soms zo verschrikkelijk biased zijn...
QFT!
Helaas, maar waar.

Ik zal mijn uiteindelijke besluit laten afhangen van mijn eigen ervaringen. Maar via dit topic weet ik in ieder geval waar ik op moet letten en wat de alternatieven zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigen ervaringen kunnen soms lastig zijn, omdat je gewoon niet alle schermen in real life kan zien. Maar veel informatie opzoeken op internet helpt. Zo heb ik bijvoorbeeld Super Clear LCD ontdekt, en daarna dit topic gemaakt. Het is niet zo dat ik Super Clear LCD perfect vind (hoe het zwarte van de notificatiebalk bij de Nexus S met S-AMOLED overloopt in de behuizing bijvoorbeeld is gewoon geweldig, of in de app drawer), maar het totaalpakket vind ik gewoon beter. En het is ook duidelijk beter dan de meeste LCD schermen, tenzij je heel erg van het onderverzadigde Retina scherm houdt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marttin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 08:48
Ten eerste, thanks Androyed voor alle mooie informatie!

Pas heb ik ook een Nexus S besteld met een SAMOLED, maar deze zijn niet meer te krijgen. Waarschijnlijk krijg ik nu het Europese model met SC LCD.

Van het SAMOLED scherm is bekend hoeveel PPI (pixels per inch) het is. Maar van SC LCD heb ik dat nog niet kunnen vinden. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marttin schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:05:
Ten eerste, thanks Androyed voor alle mooie informatie!

Pas heb ik ook een Nexus S besteld met een SAMOLED, maar deze zijn niet meer te krijgen. Waarschijnlijk krijg ik nu het Europese model met SC LCD.

Van het SAMOLED scherm is bekend hoeveel PPI (pixels per inch) het is. Maar van SC LCD heb ik dat nog niet kunnen vinden. Weet iemand dit?
Hetzelfde als die van de S-AMOLED versie, alleen moet je dan even 3 subpixels rekenen ipv 2. Niet echt op Google terug te vinden aangezien niemand dit toestel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marttin
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:17:
[...]

Hetzelfde als die van de S-AMOLED versie, alleen moet je dan even 3 subpixels rekenen ipv 2. Niet echt op Google terug te vinden aangezien niemand dit toestel heeft.
Thanks voor je snelle antwoord!
Is dat een groot verschil in scherpte in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marttin schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:36:
[...]

Thanks voor je snelle antwoord!
Is dat een groot verschil in scherpte in de praktijk?
Ik raad je aan dit artikel te lezen. Staat trouwens ook in de openingspost met een foto van het artikel erbij. Sommige mensen zeggen er veel last van te hebben, anderen niet. Ik vind het vooral een probleem bij tekst, dus websites bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.htcdesireblog.nl/wp-content/uploads/2010/09/AMOLED-vs-SLCD-1.jpg

Kijk bij het plaatje naar de ringen van de kalender en je kan het verschil goed zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marttin
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:27:
[...]

Ik raad je aan dit artikel te lezen. Staat trouwens ook in de openingspost met een foto van het artikel erbij. Sommige mensen zeggen er veel last van te hebben, anderen niet. Ik vind het vooral een probleem bij tekst, dus websites bijvoorbeeld.
[afbeelding]

Kijk bij het plaatje naar de ringen van de kalender en je kan het verschil goed zien.
Thanks a lot! Duidelijk zo :)
Pagina: 1