Hallo
Voor een opdracht moet ik een image encrypteren met s-des.
Om S-DES te begrijpen, wil ik eerst een 8bit tekst encrypteren (zoals het voorbeeld in onze cursus)
Ik heb al enkele dingen geschreven(die werken)(de deelsleutels maken, de initiele permutatie en de inverse ervan),
maar nu kom ik aan het moeilijkste stuk en dit is ƒK (het staat zo in mijn cursus, ik weet niet wat het eigelijk wil zeggen).
Ik weet dat die functie werkt met 2 4bit stukken (linkse(L) en rechtse(R) deel van een 8bit input), dan kan de functie worden voorgesteld als:
ƒK(L,R) = (L⊕F(R,K),R)
(⊕ = een exclusieve or(XOR) en K is deelsleutel 1 of 2 afhankelijk van waar je zit in het versleutelen)
vanaf hier heb ik 2 vragen (beginnende met de makkelijkste):
1) ik weet hoe een XOR werkt (al in analoge elektronica moeten gebruiken), maar hier begrijp ik niet hoe ze tot het resultaat komen.
het vb in mijn cursus gaat als volgt:
1101⊕1110=0101
2) hoe werkt de functie F van F(R,K).
de eerste stap weet ik, expansie en een permuatie van R, dan bekom je 8 bits.
dan doe je alweer een XOR(zie vraag 1) bewerking met de 8bits en de deelsleutel.
Hierna worden er 4 paren gevormd met het resultaat van de XOR-bewerking
(paar 1 = 1ste met 4de bit, paar 2 = 2de met 3de bit, paar 3 ...)
en van die paren word de decimale waarde van gelezen.
Vanaf nu begrijp ik het niet, alles wordt in matrices (4x4) geplaatst de zogenoemde S0 en S1...
Dus vraag 2 kort samengevat: (alweer de XOR en) vanaf de matrices snap ik het niet
hopelijk is het allemaal verstaanbaar, want zonder schema's/tabellen zou ik het zelf niet verstaan.
Maar toch hoop ik dat jullie mijn vragen begrijpen
alvast bedankt
Voor een opdracht moet ik een image encrypteren met s-des.
Om S-DES te begrijpen, wil ik eerst een 8bit tekst encrypteren (zoals het voorbeeld in onze cursus)
Ik heb al enkele dingen geschreven(die werken)(de deelsleutels maken, de initiele permutatie en de inverse ervan),
maar nu kom ik aan het moeilijkste stuk en dit is ƒK (het staat zo in mijn cursus, ik weet niet wat het eigelijk wil zeggen).
Ik weet dat die functie werkt met 2 4bit stukken (linkse(L) en rechtse(R) deel van een 8bit input), dan kan de functie worden voorgesteld als:
ƒK(L,R) = (L⊕F(R,K),R)
(⊕ = een exclusieve or(XOR) en K is deelsleutel 1 of 2 afhankelijk van waar je zit in het versleutelen)
vanaf hier heb ik 2 vragen (beginnende met de makkelijkste):
1) ik weet hoe een XOR werkt (al in analoge elektronica moeten gebruiken), maar hier begrijp ik niet hoe ze tot het resultaat komen.
het vb in mijn cursus gaat als volgt:
1101⊕1110=0101
2) hoe werkt de functie F van F(R,K).
de eerste stap weet ik, expansie en een permuatie van R, dan bekom je 8 bits.
dan doe je alweer een XOR(zie vraag 1) bewerking met de 8bits en de deelsleutel.
Hierna worden er 4 paren gevormd met het resultaat van de XOR-bewerking
(paar 1 = 1ste met 4de bit, paar 2 = 2de met 3de bit, paar 3 ...)
en van die paren word de decimale waarde van gelezen.
Vanaf nu begrijp ik het niet, alles wordt in matrices (4x4) geplaatst de zogenoemde S0 en S1...
Dus vraag 2 kort samengevat: (alweer de XOR en) vanaf de matrices snap ik het niet
hopelijk is het allemaal verstaanbaar, want zonder schema's/tabellen zou ik het zelf niet verstaan.
Maar toch hoop ik dat jullie mijn vragen begrijpen
alvast bedankt