Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhendriks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 09:28
Ik ben al een tijdje (~ 2 a 3 maanden) bezig met dit probleem, maar zie onderhand geen opties meer om het probleem op te lossen. Ik hoop dat iemand hier nog tips kan geven.

Het probleem kort:
De verbinding is zeer onstabiel. Dit wil zeggen dat de het vaak erg traag is ( < 3 Mbps download, < 1Mbps upload). Windows geeft aan dat de kwaliteit (signaalsterkte en kwaliteit) uitstekend is (aldus windows).

Hoe test ik mijn snelheid?
Ik test geregeld via de upc speedtest: http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/

Omschrijving situatie:
Ik heb een 30Mbit download en 3 Mbit upload abbo bij UPC. Er zijn 3 PC's in dit huishouden. 2 Laptops, en 1 vaste computer. Allen maken gebruik van de wireless verbinding. De laptops hebben een ingebouwde WLAN adapter. De vaste computer gebruikt een Sitecom 300N USB wireless adapter.

Om alle apparaten te voorzien van een wireless verbinding is er een linksys E2000 wireless lan router aan de UPC router aangesloten.

De beloofde UPC snelheden behaal ik als ik direct op het UPC modem aangesloten ben met een kabeltje. Ook als ik met draad aan de linksys E2000 hang, behaal ik de beloofde snelheid.

Nu moet gezegd worden. Ik heb 2 weken terug de linksys E2000 wireless router gekocht nadat mijn Asus WL500G de geest gaf. Het probleem deed zich grotendeels al voor toen ik de asus router had. Toen deze stuk ging, dacht ik even dat mijn eigen router het probleem was.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om de situatie te verbeteren:
- kanaal aangepast, icm inSSIDer zoeken naar minst drukke kanaal
- meer afstand tussen de PC en de wireless dongle maken (dmv USB verlengkabels)
- wireless router verplaatsen naar hogere plekken in huis

Wat mijn opvalt, opmerkelijk
Dit probleem lijkt zich periodiek voor te doen.
Soms heb ik een paar uur nergens last van. Ik heb dan niet de volle 30Mbps download. Echter, ik kan gewoon een spelletje doen, of filmpje kijken zonder dat de verbinding even stokt. Er is ook geen patroon te vinden. De ene keer is het in de avond. De andere keer in de ochtend. Soms de hele dag door. Soms 'lost het op' na een aantal weken en na een week goede ontvangst toch weer problemen. Daarbij lijkt de vaste PC met de dongle het meeste last te hebben. Het is zelfs zo dat de verbinding ~ 15Mbps op de laptop scoort, maar de vaste PC komt niet boven de 3Mbps uit. Aangezien ik vaak op de vaste pc werk is dat vervelend.

Gewenste situatie:
Het liefst heb ik een redelijke snelheid (ik vind het niet erg om 15Mbit te halen draadloos), als deze maar stabiel is. Nu heb ik dat het soms uitvalt. Dit resulteert erin dat ik sommige spellen lastig kan spelen (SC2 bijvoorbeeld), omdat ik dan opeens van de server wordt geschopt.

Vragen
- Binnen het huis heb ik ook last van ploppende geluiden in de boxen. Ook heb ik een keer 'radio' gehoord over mijn speakers. Kan dergelijke ruis/storing op het elektriciteitsnet negatieve effecten hebben op de wireless router?
- Wat zou kunnen verklaren dat de download snelheid traag is (< 3Mbps), terwijl wireless 100% signaal heeft? Windows zegt uitstekend verbonden te zijn. (de UPC verbinding is gewoon goed)

NB. Er zitten geen muren tussen de router en de laptops/dongle. In de meest extreme situatie heb ik zelfs de wireless dongle 2 meter van de router gezet. Daar haal ik alsnog belabberde snelheden (< 3Mbps), terwijl de laptop (> 3a 4 meter van router vandaan) 15Mbps blijkt te halen. Stop ik de dongle in 1 van de laptops , dan behaal ik ook 15 Mbps... De meeste problemen doen zich dan ook voor met de vaste PC en de dongle lijkt wel. Het lijkt wel alsof het probleem wat minder 'zichtbaar' is op de laptops, al is het wel degelijk aanwezig.

Als iemand me kan helpen hiermee, dan zou ik erg blij worden. Ik beland op het punt om gewoon een draad te trekken, want wordt er onderhand helemaal zat van. Maar misschien zit een van de helden hier? :) Ik hoor graag van jullie. En alvast enorm bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 15:01
Heb jij of je buren nog ander apparatuur dat werkt op 2,4GHz? Bijv wireless videotransmitters of magnetrons kunnen Wifi flink storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Ik heb hier exact hetzelfde probleem. Tot enige weken geleden geen klachten maar nu regelmatig periodes van dikke-stront-tegen-de-berg-op wireless. Het probleem doet zich vooral 's avonds voor. Ik heb echt van alles geprobeerd (firmware en driver updates, QoS, wifi channel veranderd, etc) maar niets helpt.

Ik zal dit topic met belangstelling volgen. Als mensen tips hebben over het identificeren / oplossen van interferentie (dat lijkt me meest voor de hand liggende oorzaak) dan hoor ik het in elk geval graag.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 01:28

Sosabowski

nerd

testen met speedtest slaat naturrlijk nergens op. Daarmee test je de snelheid tussen je modem en speedtest.nl.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Sosabowski schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:23:
testen met speedtest slaat naturrlijk nergens op. Daarmee test je de snelheid tussen je modem en speedtest.nl.
Nee hoor, als je wifi traag is, haal je met speedtest ook gewoon een langzame snelheid. En niet de snelheid van je modem. Anders zou je gewoon snel kunnen downloaden met een brakke wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jimster schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:29:
Heb jij of je buren nog ander apparatuur dat werkt op 2,4GHz? Bijv wireless videotransmitters of magnetrons kunnen Wifi flink storen.
kijk eens met inssider of er overlappende wifi netwerken aktief zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
fish schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:46:
[...]

kijk eens met inssider of er overlappende wifi netwerken aktief zijn
Alleen zie je geen videotransmitters en magnetrons enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt al een aantal dingen geprobeerd - maar, om het even uit te sluiten, wat als je je PC zodra de Wifi weer eens inzakt gewoon bedraad aansluit in plaats van draadloos te blijven? Heb je dan opeens wel weer gewoon volle snelheid?

Gewoon om even eventuele problemen omtrent router/ISP uit te sluiten. Je weet het niet, hoe minder variabelen, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jimster schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:51:
[...]

Alleen zie je geen videotransmitters en magnetrons enzo.
dat zijn ook geen wifi netwerken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je toevallig de mogelijkheid om je netwerk op 5Ghz te draaien? (Jaja, dat klinkt stom :+ ) Anders zou je nog kunnen proberen om wireless B of G te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:13

painkill

Pain(k)(ill)

Ik wil niet moeilijk doen, maar ik heb jaren geleden bewust gekozen voor WIFI.
Nu heb ik daar eigenlijk wel spijt van..
Zelfs met een Compleet N netwerk werkt het gewoon niet zoals ik wil..
Ja tuurlijk, zelfs HD streamen lukt, maar dan moet je wel zelf de condities zo goed mogelijk maken..
Als ik verder dan 5 meter van mijn router kom dan is het signaal al gewoon slecht te noemen. Met een stuk of 3-4 muren is er soms zelfs geen signaal meer.. Terwijl het hemelsbreed maar 6 meter is.

WIFI is erg gevoelig voor signalen van buitenaf, signalen die je zelf niet kunt meten of buitensluiten. Je moet dus maar net geluk hebben dat er weinig WIFI in de buurt is.. Ook kan WIFI absoluut niet omgaan met meer 2 apparaten die er gebruik van maken, zeker niet als deze op andere plekken zijn..

Je hebt al zowat alles gedaan om het netwerk beter te maken, ik heb dit zelf ook al erg vaak geprobeerd.
Maar tot een logische verklaring voor het slechte ontvangst soms ben ik nog niet gekomen..

En radio horen over de boxen is een bekend euvel van bepaalde typen boxen, dit heeft verder niks met WIFI te maken..

Al met al raad ik je aan om te kijken naar het trekken van draden. Iets waar ik zelf ook al tijden mee bezig ben, maar zonder te verbouwen is dat hier gewoon echt niet mogelijk.. Gelukkig zit er een verbouwing aan te komen en moet ik mij zelf nog maar even redden.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
fish schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:56:
[...]

dat zijn ook geen wifi netwerken
Inderdaad, maar ze storen wifi wel. Omdat je mijn bericht had gequote ging ik er vanuit dat je op mij reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals al eerder gezegd; vergeet je intersnelheid. Hoe snel jij wel of niet kunt downloaden heeft in principe weinig te maken met je access point (gevolg)
Je moet je interne snelheden testen, en dan kijken hoe dat komt (oorzaak).

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhendriks
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:51:
Je hebt al een aantal dingen geprobeerd - maar, om het even uit te sluiten, wat als je je PC zodra de Wifi weer eens inzakt gewoon bedraad aansluit in plaats van draadloos te blijven? Heb je dan opeens wel weer gewoon volle snelheid?

Gewoon om even eventuele problemen omtrent router/ISP uit te sluiten. Je weet het niet, hoe minder variabelen, hoe beter.
Ik heb dat inderdaad geprobeerd. De snelheid bedraad was optimaal. Maar wireless dus brak.

Ik heb een halfjaar terug laspunten laten repareren bij mij in de buurt. Toen kon ik , samen met de monteur van UPC, aantonen dat het een probleem was buiten m'n huis. Maar toen de problemen weer opdoken een paar maanden terug... In eerste instantie dacht ik dat er weer een probleem was van buiten. Maar nu bleek alles goed. Het lijkt wel alsof iets/iemand in de buurt heeft geplaatst wat dusdanig veel uitzend dat het alles verstoord.

Ik heb daar wel wat typisch over. Ik zie namelijk, als ik met inSSIDer kijk vlakbij de router. (dus laptop naast de router), dat er een stuk of 15 a 20 netwerken te vinden zijn. Erg veel overlap. Ik heb daarbij het gunstigste kanaal gekozen (kanaal 1). Wat me wel opviel, is dat er 1 a 2 netwerken waren die het ene moment -90Db uitzenden om vervolgens een tijd te pieken tot -20db / -10Db en dan weer terugzakken. Echte 'grand canyons' zeg maar.
Aloys schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 23:57:
Heb je toevallig de mogelijkheid om je netwerk op 5Ghz te draaien? (Jaja, dat klinkt stom :+ ) Anders zou je nog kunnen proberen om wireless B of G te forceren.
Ik heb 5Ghz geprobeerd. Het probleem is dat geen van mijn laptops , noch de dongle, 5Ghz lijken te ontvangen. Moet ik hier wat extra voor doen?

Wat ik nog niet in de antwoorden heb kunnen vinden, is hoe het mogelijk kan zijn dat de signaalsterkte 100% is. Maar dat je toch < 3Mbps download hebt met de dongle. De laptops halen ~ 15Mbps lijkt dan wel. Dit zou duiden op een probleem met de vaste PC. Al weet ik niet zo goed wat dat dan zou moeten zijn.

Zou het helpen als ik met inSSIDer check waar zo min mogelijk netwerken te 'scannen' valt en daar de router neer te zetten? Ook, welke storingsbronnen zijn er nog meer? Hoe zit het met de verwarming? (radiatoren, etc). Het hele spul staat namelijk vlakbij buizen en een grote radiator. Heb overigens al geprobeerd het er vandaan te halen, maar bood geen soelaas. Is een flatscreen tv ook een storingsbron? Een UPC box voor digitale tv?
Koffie schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 09:41:
Zoals al eerder gezegd; vergeet je intersnelheid. Hoe snel jij wel of niet kunt downloaden heeft in principe weinig te maken met je access point (gevolg)
Je moet je interne snelheden testen, en dan kijken hoe dat komt (oorzaak).
Wat is de beste aanpak hiervoor? Moet ik wireless een aantal bestanden over het netwerk sturen? Kijken hoe snel dat gaat? Theoretisch gezien zou dat max 54G moeten zijn, aangezien mijn laptop max 54G aan kan.

Bedankt iedereen zover voor het beantwoorden. 12 reacties sinds gisteravond, erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
stefanhendriks schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 09:55:
...

Ik heb 5Ghz geprobeerd. Het probleem is dat geen van mijn laptops , noch de dongle, 5Ghz lijken te ontvangen. Moet ik hier wat extra voor doen?

...
Natuurlijk moeten de wifi-adapters van je laptop en de usb adapter wel wireless-N over 5Ghz ondersteunen. Ik heb sitecom opgezocht, maar op de website wordt niet vermeld of hij 5Ghz ondersteund (tenminste ik kan het niet vinden). Van je laptop weet ik het uiteraard niet, dat zou je zelf op de website van de fabrikant kunnen vinden denk ik. :)

Ik stel trouwens 5Ghz voor omdat de overlap en storing daar waarschijnlijk veel minder is. Het gemiddelde huishouden heeft namelijk geen wireless N en dan al helemaal niet over 5Ghz. Misschien kan je een dongle van iemand lenen om te testen of mijn vermoeden klopt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhendriks
Ik heb geen toegang tot een 5Ghz (N) dongle ergens. Is een N netwerk gelijk aan 5 Ghz? Want ik heb de 300N Sitecom dongle. Zou die 5 Ghz moeten ondersteunen?

Ik heb overigens voor de vaste PC (dus met de wireless dongle) een grafiek met inSSIDer. Hier zie je mijn netwerk (RozeZebra). Je ziet hier erg veel 'dalen'. Op de laptops zijn deze veel minder krachtig zoals in deze grafiek. Heb met de laptop door het huis gelopen en zie wel een afname van 10Db, dus kom uit op -50 ofzo, maar niet veel slechter.

Kan iemand iets hier uit halen?
Afbeeldingslocatie: http://www.fundynamic.com/images/wifi/insidder_vast_01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

-50 db is netjes to -70s doorgaan te doen daarna wat lastiger

hangt natuurlijk ook een beetje af van de instellingen op je laptop (zuinig/niet zuinig) het moet tenslotte 2 kanten op

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhendriks
Heb zowaar nog een oude 54G WL-168 USB wireless adapter (ook sitecom) gevonden. Daarmee heb ik een minder wisselende grafiek mee. Desondanks blijft de snelheid niet stabiel. De snelheid is brak ook als het signaal netjes is (-50db of lager). Bij beide dongles dus.

Zou het gewoon een brakke E2000 linksys router kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je overal de meest recente drivers voor? Laatste firmware op de Linksys-router? Wat gebeurd er als je de in de router "G-only" mode selecteert? Post ook eens een screenshotje van inSSIDer met de tab "2.4GHz Channels" gelesecteerd, meestal is dat het meest overzichtelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Petervanakelyen op 12-12-2010 12:36 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jouw symptomen lijken te maken te hebben met een storingsbron zoals ik die ook heb gehad. Stel je de situatie voor als woonkamer met aan één kant de router (Asus WL500g) op mijn bureau, diverse laptops (Lenovo, Asus en Acer) met zowel XP als Vista en een oude laptop met een Asus WL-107g kaartje door de woonkamer verspreid. Soms ging het een uur goed qua snelheid maar met een gekmakende, willekeurige interval verloren alle WiFi dingen hun verbinding. Meedraaiende monitor tooltjes lieten niets bijzonders zien, signaalsterkte bleef overal excellent. Ook op andere plekken in huis, in de tuin, overal hetzelfde. Een laptop op enkele centimeters van de router af, viel gelijktijdig met de anderen, ook nog steeds uit.

Na weken prutsen een andere router gehaald (Belkin N+) ... nog steeds hetzelfde.

Een verdieping lager, aan de andere kant van het huis zat bij de voordeur een draadloze outdoor camera - bij bestudering van het ding bleek er een stickertje op te zitten met de aanduiding "2400 MHz". Er ging nog geen lampje branden bij mij ... Beeldschermpje stond in de keuken, bij de voordeur. Nog steeds op zoek naar de oorzaak in de meterkast alle stroomgroepen eens uitgezet op de woonkamer en de meterkast zelf na, nog steeds uitval. Starend naar het ADSL modem, zag ik het trafootje van die camera in de meterkast en plotseling klikte het: *uit* die camera et voila! Het ding van de muur gesloopt, op marktplaats gezet en sindsdien continue perfekte verbindingen door het gehele huis en in de tuin.
Uiteraard de marktplaats-koper verteld dat het ding verre moet blijven van WiFi :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Pagina: 1