nieuwe Core2Quad voor MSI MS-7502 OEM moederbord, maar welk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-08 16:12
ik was even aan het snuffelen door mijn hardware, of eigenlijk was ik het aan het uitzoeken, en ik vond nog een MSI MS-7502 moederbord.

de CPU, Core2Quad Q6600, is niet goed meer, het bord zelf wel.
het is een OEM bord uit een Medion PC van vorig jaar, probleem, ik kan dus niet vinden welke processoren hij ondersteund.
en de Q6600 kan ik enkel gebruikt krijgen, daar heb ik qua CPU's niet echt goede ervaring mee, daarbij, het bord is nog maar een jaar oud en kan volgens mij wel een snellere CPU aan.

probleem is echter dat ik niet weet welke precies.
ik zit te kijken naar een Q8300 of Q8400 maar ik weet niet zeker of de chipset het aan kan.
"de chipset" is een Intel G33 en een Intel ICH9DH.
de Q6600 heeft een 1066Mhz bus, en de chipset kan geloof ik wel een 1333Mhz bus aan, de handleiding die ik via google vond bevestigt dit ook.
maar verder leeft ik enkel dat de chipset, en het moederbord "Intel® Core™2 processor family" ondersteunen.

de cache van de Q8300 en Q8400 is gelijk aan de Q6600, maar de snelheid niet, de Q6600 is namelijk 2,40Ghz, de Q8300 2,50Ghz en de Q8400 2,66Ghz.
nou wil ik deze PC gebruiken om een Multimedia center me te bouwen, d.m.v. XBMC.
nou is hij wel al een jaar oud dus niet meer helemaal top-of-the-line maar dat hoeft ook niet, hij gaat niet zo heel veel doen namelijk, anders kijk ik via mijn "gewone" PC en die is een stuk minder sterk.
(dual-core met 2GB RAM, voor dit board heb ik nog 3GB RAM liggen (2x 1GB, 2x 512MB, werd de PC waar hij uit komt mee geleverd.))

dus, wie weet welke andere CPU er op kan?
en dan met name, of de Q8300 of Q8400 er op kunnen.

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
foxofinfinety schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:47:
de CPU, Core2Quad Q6600, is niet goed meer, het bord zelf wel.
Weet je dit heel zeker, 't is meestal net andersom?
het is een OEM bord uit een Medion PC van vorig jaar, probleem, ik kan dus niet vinden welke processoren hij ondersteund. en de Q6600 kan ik enkel gebruikt krijgen, daar heb ik qua CPU's niet echt goede ervaring mee, daarbij, het bord is nog maar een jaar oud en kan volgens mij wel een snellere CPU aan.

probleem is echter dat ik niet weet welke precies.
ik zit te kijken naar een Q8300 of Q8400 maar ik weet niet zeker of de chipset het aan kan.
"de chipset" is een Intel G33 en een Intel ICH9DH.
de Q6600 heeft een 1066Mhz bus, en de chipset kan geloof ik wel een 1333Mhz bus aan, de handleiding die ik via google vond bevestigt dit ook.
Specs van de chipset kun je ook bij de fabrikant weghalen.
maar verder leeft ik enkel dat de chipset, en het moederbord "Intel® Core™2 processor family" ondersteunen.
Idd FSB 800, 1066 en 1333 mogelijk en ondersteuning voor Core 2 Duo en Core 2 Quad cpu's. Echter de chipset is maar het halve verhaal, de bios moet het ook ondersteunen en ook de spanningsregelaars moeten geschikt zijn voor nieuwere en/of zwaardere cpu's.
de cache van de Q8300 en Q8400 is gelijk aan de Q6600, maar de snelheid niet, de Q6600 is namelijk 2,40Ghz, de Q8300 2,50Ghz en de Q8400 2,66Ghz.
nou wil ik deze PC gebruiken om een Multimedia center me te bouwen, d.m.v. XBMC.
nou is hij wel al een jaar oud dus niet meer helemaal top-of-the-line maar dat hoeft ook niet, hij gaat niet zo heel veel doen namelijk, anders kijk ik via mijn "gewone" PC en die is een stuk minder sterk.
(dual-core met 2GB RAM, voor dit board heb ik nog 3GB RAM liggen (2x 1GB, 2x 512MB, werd de PC waar hij uit komt mee geleverd.))

dus, wie weet welke andere CPU er op kan?
en dan met name, of de Q8300 of Q8400 er op kunnen.
Vrees toch dat je daarvoor bij Medion moet zijn, het zelf proberen of iemand vinden die dat al gedaan heeft. Overigens lijkt het me niet de ideale config voor een htpc'tje, kun je beter een bordje met een betere IGP (voor dxva/hd decoding) icm een zuinigere cpu pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-08 16:12
Nielson schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:19:
Weet je dit heel zeker, 't is meestal net andersom?
niet geheel 100% zeker, maar, na wat hardware test ging het aldoor mis op de CPU.
kan in theorie ook zijn dat er wat mis is met de processor socket, maar hoe dat dan gebeurd moet zijn...

moederbord komt verder wel door alle test.

en, ik gebruik de IGP niet, maar een losse grafische kaart.
goed, niet de beste...maar toch, kon minder.
nVidia nogwat met 265MB GDDR3 o.i.d.

en, tsja, ideaal voor een htpc is het inderdaad niet, maar moet wel wat op budget en weet zo geen betere optie...

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.