B&W DM4 (1972-ish) / vergelijkbare recente kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

Topicstarter
Hoi,

Ik heb voor 60 euro een set B&W DM4 speakers op de kop weten te tikken. Met de originele bass speakers en tweeters er nog in. Goed onderhouden ook, het rubber rond de bass-speakers voelt te nieuw, maar onderzoek leert dat het bijna wel de originelen moeten zijn. Ahfijn, genoeg blij gedaan.

Ik gebruik de speakers in combinatie met een NAD 7140 40W receiver, en voor mij (26, geen rijke ouders :P) is het zo ongeveer de beste luisterervaring die ik thuis heb mogen beleven. Het was nog een beetje stoeien met de plaatsing van de speakers, maar alles is gelukt.

Nu de reden van het topic: Ik mis kick. De bassen van de luidsprekers zijn heerlijk, maar op de kick komen ze zwaar tekort. Dit is ook een veel gevonden "probleem". Het maakt de speakers erg geschikt voor allerhande muziek, maar niet voor het electronische geneuzel wat ik ook weleens luister. Ik waardeer het mid en hoog van deze speakers dan juist weer enorm. Ik heb nog nooit met zoveel plezier naar Canto Ostinato geluisterd bijvoorbeeld. Ook kleine tot middelgrote orkesten worden behoorlijk knap weergegeven wat mij betreft :)

Mijn huidige oplossing is op het "B" kanaal van de versterker 2 oude Pioneer (type onbekend) speakers aansluiten met een weerstand ertussen om ze iets te dempen in volume. De tweeters en mid's van deze speakers heb ik in de box losgekoppeld, en alleen de bassen blijven over als geimproviseerde woofer. Samen met de weerstand en goede plaatsing wordt het geluid van de B&W speakers er niet veel slechter op, maar het is een knutseloplossing.

Dit is mijn eerste uitgave aan hoogwaardige audio geweest (NAD receiver was een krijgertje), en echt bedoeld als: "vind ik het de investering die je moet doen waard?". Het antwoord is volmondig ja.

Dan nu de vraag:

Wie is er bekend met deze luidsprekers, en kan enigszins iets roepen over wat je tegenwoordig moet verwachten qua prijs voor iets vergelijkbaars, maar dan nieuw. En met een wat dikkere kick. En op welke merken / types speaker ik me dan (globaal) moet orienteren. Ik neem aan dat die kick vooral een probleem is van de speakers "uit die tijd", kicks waren toen minder belangrijk.

Natuurlijk heb ik zelf gezocht, en ook gelezen waar mensen hun DM4's voor vervangen hebben. Dit loopt echter zo ver uiteen dat het erg moeilijk wordt om er waarde aan te hechten. Als een richtbudget handig is dan roep ik eens iets van tussen de 400 en 600 euro voor speakers die het op mijn huidige NAD goed doen. Als de versterker ook vervangen zou (moeten) worden volgens de mensen hier zou ik daar ook graag een richtlijn voor hebben?

Ik weet dat dit soort topics bijna altijd uitlopen op "ga luisteren en laat je informeren", maar ik ben totaal audioleek dus heb geen idee welke verkopers mij een oor aan proberen te naaien. Verder kan een klein beetje informatie vooraf nooit kwaad.

Nou, voor iedereen die door deze lap tekst is gekomen sowieso alvast bedankt :)

Edit: 2.0 is een must. Maar dat spreekt bij het bespreken van een setje voor het luisteren voor muziek denk ik voor zich nog steeds tegenwoordig?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 10-12-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 17:04

Malloot

bekijk eens wat anders

Voor een dikke kick heb je in ieder geval een grote woofer nodig. Er zijn kleine luidsprekers met een prachtig detail maar weinig laag, en grotere voor dezelfde prijs met minder detail maar wel een lekker stevige bas. Maar dat wist je natuurlijk al ;)

Zelf heb ik al een aantal jaren een set Tannoy Sensys DC1 (wordt niet meer gemaakt), en ik ben hier nog steeds heel tevreden mee. Prachtig detail, weinig kleuring en diep laag. Ik was ooit op een punt om actieve monitoren te kopen, maar na luisteren kwam ik tot de conclusie dat de (passieve) Tannoys veel beter waren (Op Cambridge Audio 640A).
Laatst zag ik een review van de KEF Q100 / Q300, ben benieuwd hoe die klinken :)

Goede versterkers zijn Cambridge Audio (hoewel ik met de mijne nogal wat problemen heb gehad) en ook Denon schijnt een strak geluid te hebben. NAD heeft een 'kalmer' karakter (ook dit heb ik niet zelf waargenomen maar her en der gelezen). Ik zou niet een al te oude kopen in ieder geval.

Ohja en sluit je luidsprekers aan op dikke koperen kabels, geen dunne kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De DM4 is natuurlijk een prachtspeaker voor de muziek van die tijd en het segment waar men zich op richtte destijds. Dat was voornamenlijk klassiek georïënteerd en echte "kicks" had je natuurlijk niet.

Een moderne speaker zal in staat zijn om het gehele bereik goed over te laten komen waarbij natuurlijk de natuurwetten een groet rol spelen. Een speaker van 13-16cm in een kleine kast zal in het laag niet zo ver doorlopen als een grotere speaker in een grotere kast. Vaak is is een kleinere speaker iets in het voordeel qua neutraal gedrag en zal het geluid lekker als geheel klinken.

In het door jou gegeven budget zijn zat fraaie luidsprekers te vinden die ook een prima match met je NAD kunnen zijn. Van belang zijn ook de ruimte en formaat van de ruimte waarin de speakers geplaatst zullen worden. Een grote speaker in een kleine ruimte zal snel leiden tot een brei van geluid door allerlei ongewenst akoustisch gedrag. Een kleine speaker in een te grote ruimte zal heel hard moet werken en ook dat komt het geluid niet echt ten goede.

Wil je echt laaaag kunnen gaan, dan zou je kunnen overwegen om een speaker te kiezen die werkt met het transmissielijn principe. Hierbij is de kast een soort van "hoorn" voor de speakers.

De genoemde KEF q100 en q300 zijn hele fraaie muzikale speakers, maar zullen in het gewenste laag waarschijnlijk wat te kort komen. Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers was ik aangenaam verrast door de Monitor Audio BX lijn. De BX2 is een compacte twee weg boekenplank speaker en de BX5 een vloerstaande. Bij een luistersessie naar de BX5 vroeg mij herhaaldelijk af of er niet ergens een sub mee stond te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ransbal schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:33:
De DM4 is natuurlijk een prachtspeaker voor de muziek van die tijd en het segment waar men zich op richtte destijds. Dat was voornamenlijk klassiek georïënteerd en echte "kicks" had je natuurlijk niet.
Da verklaart natuurlijk ook direct waarom bijvoorbeeld Canto Ostinato en een aantal orchestrale dingetjes die ik erg mooi vind inderdaad heel goed klinken. Ik lees op het internet jubelverhalen over de gecombineerde tweeter (het schijnt een 2weg box te zijn met 2 tweeters die een verschillend bereik hebben... en de bass speaker natuurlijk).
Een moderne speaker zal in staat zijn om het gehele bereik goed over te laten komen waarbij natuurlijk de natuurwetten een groet rol spelen. Een speaker van 13-16cm in een kleine kast zal in het laag niet zo ver doorlopen als een grotere speaker in een grotere kast. Vaak is is een kleinere speaker iets in het voordeel qua neutraal gedrag en zal het geluid lekker als geheel klinken.
Waar ik vooral niet op wil inboeten is de tjah, precisie waarmee het geluid wordt weergegeven. Een maatje van me is producer voor Sinister Souls en heeft dus actieve monitoren staan. Deze zijn (wat mij betreft) té onverbiddelijk, maar de DM4's liggen er in het mid en hoog niet heel ver vanaf. Eigenlijk zou ik best iets willen inleveren op de kick (niet die van de DM4's natuurlijk, maar in mijn nieuwe speakers) om die helderheid en precisie te kunnen behouden. Deze komen gewoon echt een tikkie tekort voor zelfs de minst eisende Drum 'n Bass luisteraar. Voor Dubstep dan weer geniaal want het laag is gewoon goed.

Ze hebben me al menig nummer in de wel goed weergegeven genres, dat eerder wel lekker wegluisterde, de prullenbak in doen mikken. Production values zijn ook wat waard en sommige dingen klinken gewoon echt niet (meer).
In het door jou gegeven budget zijn zat fraaie luidsprekers te vinden die ook een prima match met je NAD kunnen zijn. Van belang zijn ook de ruimte en formaat van de ruimte waarin de speakers geplaatst zullen worden. Een grote speaker in een kleine ruimte zal snel leiden tot een brei van geluid door allerlei ongewenst akoustisch gedrag. Een kleine speaker in een te grote ruimte zal heel hard moet werken en ook dat komt het geluid niet echt ten goede.

Wil je echt laaaag kunnen gaan, dan zou je kunnen overwegen om een speaker te kiezen die werkt met het transmissielijn principe. Hierbij is de kast een soort van "hoorn" voor de speakers.

De genoemde KEF q100 en q300 zijn hele fraaie muzikale speakers, maar zullen in het gewenste laag waarschijnlijk wat te kort komen. Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe luidsprekers was ik aangenaam verrast door de Monitor Audio BX lijn. De BX2 is een compacte twee weg boekenplank speaker en de BX5 een vloerstaande. Bij een luistersessie naar de BX5 vroeg mij herhaaldelijk af of er niet ergens een sub mee stond te spelen.
Is er misschien een bepaald soort speaker, merk, "audiofielen-term", voor het soort geluid dat ik zoek? Of een bepaalde bouw / andere eigenschappen waar ik op kan letten? Het hoeft allemaal niet nieuw, ik neem aan dat spul van tussen de 5 en 10 jaar oud ook nog heel behoorlijk zal klinken.

Ik vraag jullie dus eigeinlijk om de definitie van waar ik naar op zoek ben een beetje in termen of begrippen te vatten, als dat mogelijk is. Ik kan ook nog wel bedenken dat het noemen van een merk bijvoorbeeld erg lastig gaat worden, ze zullen zich vast niet toeleggen op 1 soort geluid :+

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben als audio newbie.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 11-12-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:49

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik las op het forum van Audiofreaks de tip om de DM4 op de kop te plaatsen zoals de DM2a dan schijnt het laag beter tot zijn recht te komen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:44
ransbal schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:33:
Ik heb hier de BX2 staan en die kunnen zeer laag voor hun formaat. Ik heb grotere speakers die minder laag kunnen. Ik weet niet of ze aan de gewenste kick die de ts wil voldoen, maar ik vind in ieder geval dat er een erg mooie bass uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Nu online
Naast de BX serie heeft Monitor Audio ook een hele fraaie speaker in de RX serie. De RX2 is beetje een vreemd model, maar waarschijnlijk wel met eigenschappen die je zoekt. Je komt niet vaak een 20cm woofer tegen in een boekenplank speaker.... Deze RX2 is een dynamische speaker met een goed laag en is ondanks zijn afmetingen in staat tot een flinke 'punch'. Het compacte model brengt daarnaast eerdere genoemde voordelen van een kleine speaker met zich mee. Klassiek, pop en dance zal geen probleem zijn, ook drum 'n bass zal ie wel mee uit de voeten kunnen, al is een stabiele versterker met ruime reserves wel aan te raden.

Tijdens het typen van dit stukje heb ik mijn Indiana Line's Tesi 504 speakers een stukje Jungle brothers gevoerd...Deze slanke vloerstaande met 2x 12cm drivers geeft een prima kick en het laag loopt verassend ver door. Ik heb deze speaker gekocht omdat hij goed uit de voeten kan met rock en metal die ik hem voer en zeer betaalbaar is (€438/set) De RX2 was voor mijn luisterruimte van ruim 3x3 iets te veel qua laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Toevallig gister nog de DM4's gehoord bij iemand thuis die ze heeft staan.
Ik denk dat je aan het begin van een lange weg zit nu :P
Wat echt goed bevalt weet je pas als je er naar luistert met je eigen versterker eraan en in je eigen ruimte ;)

Zet de boel in een andere ruimte en het klinkt weer anders, pak een andere versterker en het klinkt weer anders. En dan is er ook nog een hoop winst te behalen door je bronnen te vervangen (CD speler bijv.) door iets anders/beters.

Ik ben van mening dat een speaker nooit alle soorten muziek echt helemaal geweldig weer zal geven, het is een compromis. Zelf mis ik zo'n kickbass bijvoorbeeld helemaal niet.

Wel heb ik 2 speakersets waar ik geen keuze tussen kan maken, 1 set staat dus altijd gruwelijk in de weg losegkoppeld in een hoekje te staan. Maar beide sets hebben zo hun voors en tegens.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik de paar reacties zo eens bekijken dan geloof ik inderdaad dat ik aan het begin van een lange weg sta :+ Ik kan ze wel op de kop zetten, maar dat maakt totaal geen verschil qua kick. Vanuit een ongunstige luisterpositie kan ik me voorstellen dat je een verbetering ervaart, maar in mijn positie / opstelling wordt het alleen maar slechter. Bedankt voor de verwijzing natuurlijk, het was het proberen waard.

Goed, nu eerst maar eens het vrouwmens van het station halen... Wordt leuk om uit te leggen dat ik dankzij mijn nieuwe speakers, nieuwe speakers wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Succes met je poging! :D

De WAF-factor zal ook nog wel om de hoek komen kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sjaool schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:36:
Succes met je poging! :D

De WAF-factor zal ook nog wel om de hoek komen kijken. ;)
Wife Acceptation Factor-factor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Ik snap je probleem niet echt. Je hebt luidsprekers waar je wat betreft klank tevreden over bent, maar mist wat sublaag. Dat je perse 2.0 wilt blijven omdat "dat bij stereo hoort" is denk ik gebaseerd op de ervaring met goedkope subs.
Neem anders je luidsprekers mee naar deze verkoper en beoordeel of de sub een aanvulling of afbreuk aan je geluid is.
http://link.marktplaats.nl/404089551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Anoniem: 16536 schreef op zondag 12 december 2010 @ 02:10:
[...]

Wife Acceptation Factor-factor? :P
Beetje dubbel ja. WAF dus. ;)

Gelukkig heb ik daar (nog) geen last (meer) van. :)

[ Voor 12% gewijzigd door sjaool op 13-12-2010 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 185410 schreef op zondag 12 december 2010 @ 11:22:
Ik snap je probleem niet echt. Je hebt luidsprekers waar je wat betreft klank tevreden over bent, maar mist wat sublaag. Dat je perse 2.0 wilt blijven omdat "dat bij stereo hoort" is denk ik gebaseerd op de ervaring met goedkope subs.
Neem anders je luidsprekers mee naar deze verkoper en beoordeel of de sub een aanvulling of afbreuk aan je geluid is.
http://link.marktplaats.nl/404089551
Dank voor de tip, maar ik ga er niets mee doen ben ik bang. Ik wil heel graag een speakerset, omdat dit al op elkaar afgestemd is. Met een subwoofer erbij kom je toch weer aan het schuiven en kloten, net zoals met m'n knutselwoofer nu. Dat een luisterervaring subjectief is snap ik, ik wil alleen zo min mogelijk van mezelf (afstelling woofer etc) af laten hangen ;) Twee speakers en een goede versterker is een dus een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:41
Ik ben zelf ooit van DM4's naar DM302's gegaan (~12 jaar geleden), voor wat extra kick in het geluid.
Ondanks dat ik helaas afstand heb moeten doen van de mooie stereoversterker van toen (Luxman, geen idee welk type meer), gebruik ik de speakers nog steeds naar volle tevredenheid, nu in combinatie met mijn 5.1 audio -set.

Voor muziek, die ik in 2.0 luister, vind ik het nog steeds hele mooie speakers.
Heb een paar jaar geleden nog twee andere setjes via Marktplaats gekocht voor vrienden (80e per setje) die er ook erg tevreden mee waren.

Misschien is dat wat voor je?

/Edit: ik heb een jaar of twee geleden nog een setje Kef's iQ-nogwats gehad, maar die heb ik na een week of twee de deur uit gedaan, omdat ze erg kil klonken/blijven klinken, en weer de DM302's aangesloten.
Daarnaast heb ik nog als tweede speakers een paar setjes oudere Cantons gebruikt (afdankertjes van werk), maar omdat ze Duits zijn missen ook die een hoop warmte. B&W is wat dat betreft wel echt mijn soort geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door bas-r op 13-12-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Anoniem: 16536 schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:54:
[...]

Dank voor de tip, maar ik ga er niets mee doen ben ik bang. Ik wil heel graag een speakerset, omdat dit al op elkaar afgestemd is. Met een subwoofer erbij kom je toch weer aan het schuiven en kloten, net zoals met m'n knutselwoofer nu. Dat een luisterervaring subjectief is snap ik, ik wil alleen zo min mogelijk van mezelf (afstelling woofer etc) af laten hangen ;) Twee speakers en een goede versterker is een dus een must.
Is wel zonde, want geen enkele speaker die je gaat kopen kan met laag weergave in de buurt komen van een fatsoenlijke subwoofer. Je kan nu de al in de smaak vallende speakers extra leven in blazen met een relatief simpele upgrade. En zo veel moeite is het nou ook weer niet om de subwoofer (mits van een fatsoenlijk merk en type) te laten integreren in je set. Avondje proberen en je bent klaar, iets wat je ook zal moeten doen als je nieuwe speakers koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dane86 schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:30:
[...]

Is wel zonde, want geen enkele speaker die je gaat kopen kan met laag weergave in de buurt komen van een fatsoenlijke subwoofer. Je kan nu de al in de smaak vallende speakers extra leven in blazen met een relatief simpele upgrade. En zo veel moeite is het nou ook weer niet om de subwoofer (mits van een fatsoenlijk merk en type) te laten integreren in je set. Avondje proberen en je bent klaar, iets wat je ook zal moeten doen als je nieuwe speakers koopt.
Er zijn twee redenen voor mij om het niet te doen.

1: Als ik dan toch geld ga investeren in m'n audio upgrade ik het liefst ook die DM4's. Hoe je het ook wendt of keert, ze zijn de 30 dik gepasseerd.

2: En ook gelijk de belangrijkste; muziek met veel bas is niet de hoofdmoot van wat ik luister. Ik vind het af en toe nog weleens leuk om een dnb feestje te pakken, nieuwe releases te checken of een beetje te headknodden op dubstep hoor. Het is alleen dat andere wat lichtere muziek wel 70-80% van mijn muziekluistertijd vult.

Ik denk dat ik probeer te zeggen dat deze DM4's een goedkoop probeersel waren opweg naar hoogwaardige audio. Ik weet nu wat ik wil, en kan verantwoord een groter bedrag uitgeven. Dat doe ik dan liever aan een goed 2.0 setje dat misschien een klein beetje kick tekort komt, dan aan het complementeren van 30+ jaar oude speakers met een vrij dure woofert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 20:02
het ligt er helemaal aan wat voor budget je hebt en hoe snel je denkt alles te upgraden. maar je hebt op zich prima speakers en een prima versterker. beiden 20+ jaar oud. de muziek is zeker veranderd in de jaren en electronischer geworden. hierdoor heb je idd een ander (sneller?) laag dan in het verleden.
speakers met een grote woofer hebben vaak vrij veel vermogen nodig om het laag ook diep laag te laten klinken. zo ook bij je DM4 speakers (heb zelf DM2a speakers gehad, vervangen door Acoustic Energy AE2).

Nu heb je een NAD versterker met 40 watt vermogen. Van deze versterker kan je niet verwachten dat dit vermogen ook zo beschikbaar is voor de lage tonen. De lage toenen van 16-60dB zal een normale versterker (ook moderne 100watt versterker van onkyo/denon/marantz etc) niet goed kunnen weergeven.
Dus als je echt gebrek aan lage tonen hebt, kan je je set (jong of oud) prima aanvullen met een ACTIEVE subwoofer. Kies dan wel voor een muzikale subwoofer als de REL ST serie of bijvoorbeeld MJ Acoustics Reference serie.

Heb nu een Arcam 7x140watt versterker icm deze AE2 speakers. Ondanks dat de speakers prima presteren in de lage tonen, mis je net die diep lage tonen. Mijn MJ Acoustics Ref 100 subwoofer complementeert het geluid.

Je kan met een speciale kabel (op hi-level aansluiting) de subwoofer gewoon aansluiten op je speaker terminal (dus samen met je DM4 op terminal A) en je stelt op de subwoofer in hoeveel het volume versterkt moet worden (1x doen, daarna reageert hij op je volumeknop van de nad.

zoek maar eens naar 2e hands REL Strata/Stadium (of ander ST model; geen Quake/Q200 etc!!!) of 2e hands MJ Acoustics reference model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jpvk007 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:15:
het ligt er helemaal aan wat voor budget je hebt en hoe snel je denkt alles te upgraden. maar je hebt op zich prima speakers en een prima versterker. beiden 20+ jaar oud. de muziek is zeker veranderd in de jaren en electronischer geworden. hierdoor heb je idd een ander (sneller?) laag dan in het verleden.
speakers met een grote woofer hebben vaak vrij veel vermogen nodig om het laag ook diep laag te laten klinken. zo ook bij je DM4 speakers (heb zelf DM2a speakers gehad, vervangen door Acoustic Energy AE2).

Nu heb je een NAD versterker met 40 watt vermogen. Van deze versterker kan je niet verwachten dat dit vermogen ook zo beschikbaar is voor de lage tonen. De lage toenen van 16-60dB zal een normale versterker (ook moderne 100watt versterker van onkyo/denon/marantz etc) niet goed kunnen weergeven.
Dus als je echt gebrek aan lage tonen hebt, kan je je set (jong of oud) prima aanvullen met een ACTIEVE subwoofer. Kies dan wel voor een muzikale subwoofer als de REL ST serie of bijvoorbeeld MJ Acoustics Reference serie.

Heb nu een Arcam 7x140watt versterker icm deze AE2 speakers. Ondanks dat de speakers prima presteren in de lage tonen, mis je net die diep lage tonen. Mijn MJ Acoustics Ref 100 subwoofer complementeert het geluid.

Je kan met een speciale kabel (op hi-level aansluiting) de subwoofer gewoon aansluiten op je speaker terminal (dus samen met je DM4 op terminal A) en je stelt op de subwoofer in hoeveel het volume versterkt moet worden (1x doen, daarna reageert hij op je volumeknop van de nad.

zoek maar eens naar 2e hands REL Strata/Stadium (of ander ST model; geen Quake/Q200 etc!!!) of 2e hands MJ Acoustics reference model
toon volledige bericht
Kijk hier heb ik wat aan :) Dit overtuigt me iets meer dan een link naar een enge grote zwarte kast van 300 euro zeg maar :+

Zonder de hele watt/volt/ampere/stroom/sterkte/wiebel discussie weer te willen starten, één vraag wil ik wel stellen.

Er wordt nogal eens uitgelegd / gesuggerereerd dat je niet alleen een krachtige versterker nodig hebt om hard te gaan, maar ook om zuiver te spelen. Wil dat zeggen dat je bij het aansluiten van een "krachtiger" model versterker (binnen de grenzen van de speaker natuurlijk) een "mooier" geluid krijgt om hetzelfde volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Ja, een krachtiger versterker heeft meer headroom om de dynamiek binnen de muziek goed weer te kunnen geven. Zo zal het laag gecontroleerder weergegeven worden vanwege die extra headroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Nu online
Onderschat de 40 watts van een NAD niet...

NAD heeft geeft vrij nauwkeurig het "echte" vermogen aan met veel reserves, kortstondig kan deze versterker gemakkelijk 80 watt per kanaal leveren op 8 Ohm. Hiermee geeft NAD veel concurenten van die tijd flink het nakijken, maar ook kan deze fijne versterker prima mee komen met heden ten daagse versterkers. De ruimte die deze versterker heeft, is voldoende om een flinke punch en kick te geven met goede luidsprekers.

Natuurljk kan het altijd beter, maar met stel goede luidsprekers heb je echt geen sub nodig. Met een sub zul je ook niet echt de snelle "kicks" krijgen die je wenst. Een flinke aanvulling in het laag zul je er wel mee bewerkstelligen. Daarom wordt een sub vaak als aanvulling gebruikt bij kleine luidsprekers waarbij laag niet ver naar beneden kan wegens de fysieke eigenschappen van een kleine luidspreker.

Neem je NAD eens mee naar eastwestaudio en hang hem aan de eerder genoemde BX en RX serie van Monitor Audio en laat je verassen.....(ook qua prijs bij Ron......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kick bass is absoluut geen sublaag (< 40Hz) maar zit bij hogere frequenties (100 - 200Hz meende ik), buiten het werkingsgebied van een subwoofer.

Misschien kan je nog wat schuiven met je opstelling om meer kick te krijgen? Of anders de poorten dichtstoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 15-12-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Het is lastig om zomaar te zeggen dat de huidige NAD echt heel goed zal presteren met de DM4's. Je moet het horen en je moet vergelijk hebben.
Je zou voor het mooie de optie moeten hebben om er eens een flinke bak aan te hangen, en wat je dan krijgt.
Niet alles gaat zonder meer samen met elkaar. Je kan een hele goede amp hebben en hele goede speakers maar dan kan het nog steeds heel vervelend of gewoon slecht klinken.

Ik heb wel eens wat speakersets en amps vergeleken in dezelfde ruimte bij iemand thuis, waaronder mijn eigen speakers, en ondanks dat ik zelf best een redelijke versterker heb (2x 80 watt rms bij 8 ohm) waren mijn speakers met een dikke eindbak veel beter aan te sturen. Met name het laag was een stuk beter.

Van een sub ben ik niet zo gecharmeerd, ik vind het altijd te aanwezig klinken, oh ik hoor daar ergens in die hoek een sub. Als je voor muziek een sub nodig hebt dan is er imho iets niet goed met je speakers. Of je ruimte is niet goed, maar dan gaat die sub zeker niet helpen, wordt alleen maar vervelend.
Natuurlijk zijn er ook goede subs maar voor dat geld kan je dan net zo goed andere speakers kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door dreeke op 15-12-2010 22:11 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:58:
Kick bass is absoluut geen sublaag (< 40Hz) maar zit bij hogere frequenties (100 - 200Hz meende ik), buiten het werkingsgebied van een subwoofer.

Misschien kan je nog wat schuiven met je opstelling om meer kick te krijgen? Of anders de poorten dichtstoppen.
Natuurlijk iedereen hier boven weer bedankt voor alle informatie en tips. Even een reactie op de quote:

Poorten dichtstoppen (ik neem aan dat je de "luchtgaten" bedoeld die bij de basspeakers in de buurt zitten). Levert dat geen mogelijke schade aan het geheel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nee hoor, dat kan prima. Je kan het bijvoorbeeld met een paar sokken doen. Als het niet bevalt kan je de poorten zo weer open maken. Alleen de maximale belastbaarheid kan wat lager worden, maar dat is alleen boeiend als je op maximaal volume luistert.

Door de poorten dicht te stoppen zorg je ervoor dat de wat lagere bassen (die soms voor het gedreun zorgen -> minder kick) zachter worden.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 17-12-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel :)

Getest met de ultieme herrietrack en de sokken van m'n vriendin en inderdaad, de kick wordt een heel stuk strakker en meer hoorbaar. De track (evol intent - middle of the night) bevat ook veel laag. Dit drukte eerder de kick nogal weg, en nu een stuk minder. Dat maakt de periode tot aanschaf van nieuwe speakers een heel stuk meer dragelijk.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 16536 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:25:
Dank jullie wel :)

Getest met de ultieme herrietrack en de sokken van m'n vriendin en inderdaad, de kick wordt een heel stuk strakker en meer hoorbaar. De track (evol intent - middle of the night) bevat ook veel laag. Dit drukte eerder de kick nogal weg, en nu een stuk minder. Dat maakt de periode tot aanschaf van nieuwe speakers een heel stuk meer dragelijk.

Dank :)
Kleine update hier op. Op een ander forum vond ik de tip om i.p.v. dichtmaken, de gaten aan de voorkant van een buisje te voorzien. Ongeveer 2/3e van de breedte van een toiletrol en dan zo ver naar binnen dat de kappen er weer op passen. Dus ik aan de slag met de binnenkant van een stukje toiletrol, versterkt en verdikt om het goed passend te maken met Duct Tape. Ongeveer 2/3e van de lengte, de rest is afge"zaagd".

Klinkt een stuk beter nog dan "gewoon" dicht. De versterker kan nu zelfs redelijk zacht op het laag.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 06-01-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

Anoniem: 16536 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:06:
[...]

Kleine update hier op. Op een ander forum vond ik de tip om i.p.v. dichtmaken, de gaten aan de voorkant van een buisje te voorzien. Ongeveer 2/3e van de breedte van een toiletrol en dan zo ver naar binnen dat de kappen er weer op passen. Dus ik aan de slag met de binnenkant van een stukje toiletrol, versterkt en verdikt om het goed passend te maken met Duct Tape. Ongeveer 2/3e van de lengte, de rest is afge"zaagd".

Klinkt een stuk beter nog dan "gewoon" dicht. De versterker kan nu zelfs redelijk zacht op het laag.
Klopt, je kan behoorlijk tweaken met een basreflex poort. Je kan ook de plaatsing nog wat veranderen, wellicht dat daar ook nog wat winst uit te behalen valt ;)
Pagina: 1