Koele & Stille Voeding & CPU Koeler

Pagina: 1
Acties:

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 10:46
Ben een nieuw systeem aan het samenstellen met de volgende onderdelen waar ik nog niet geheel uit ben

Moederboard - Asus SABERTOOTH X58
Geheugen - Corsair 6 GB DDR3-1600 Tri-Kit
Prosessor - Intel® Core™ i7 950
Prosessorkoeling - Scythe Mugen 2 Rev.B Of Cooler Master V8
SysteemDisk SSD - OCZ OCZSSD3-2VTX120G
Grafischekaart - EVGA GeForce GTX460 1024MB EE
Behuizing - Cooler Master CM 690 II Advanced

Maar nu komt het volgende, omdat het hier over koeling gaat en ik een stille pc wil, moet ik nog een voeding uit zoeken hier bij en daar kom ik niet uit, ook de twijfel tussen de Prosessorkoeling - Scythe Mugen 2 Rev.B en Cooler Master V8 ben ik nog niet geheel over uit.
Wil de PC overklokken naar ongeveer 4GHZ, wat is voor mij een stille voeding en blijft lekker koel, en zo ook met de 2 Prosessorkoelings die ik uit heb gekozen welke zouden jullie mij aanraden, omdat ik ga overklokken.

Ik dacht zelf aan de

Voeding,
Zalman ZM750-HP
Corsair CMPSU-750HX
OCZ ModXStream Pro 700W
Cooler Master Silent Pro Gold 700W

en voor de Prosessorkoeling - Scythe Mugen 2 Rev.B Of de Cooler Master V8

Graag jullie bevindingen _/-\o_

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 16:51
MiskentTalent schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:12:
Ik dacht zelf aan de

Voeding,
Zalman ZM750-HP
Corsair CMPSU-750HX
OCZ ModXStream Pro 700W
Cooler Master Silent Pro Gold 700W

en voor de Prosessorkoeling - Scythe Mugen 2 Rev.B Of de Cooler Master V8
Heb je nog wat budget over, dan is de Seasonic X-750 ook een extreem goede keuze voor de voeding. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik kom juist net op dit forum omdat ik de fans van mijn CM-690 II Advanced duidelijk beter hoor dan m'n voeding (die ik denk ik helemaal nooit kan horen omdat de fan meestal niet eens draait), om maar niet te spreken over de fan van m'n Radeon 5870 als die moet werken. Op volle snelheid is dat net een stofzuiger. ;)
Ik ben tevreden over m'n Mugen II, mijn i7 930 draait met gemak op 4GHz (nu 1,28V) en blijft onder full load ruim binnen Intel specs qua temperatuur.
Dat zal voor jou ook gaan gelden denk ik, dus denk vooral ook aan 3rd party koeling voor je grafische kaart.

LEGO te koop

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Overklokken en stille computer gaan niet samen. Een i7 op 4Ghz is te heet om met een stille ( dus langzame ) cpu-fan te gebruiken. Ik zal voor de grootste luchtkoeler kiezen. Anders wordt het een waterkoeling.
Seasonic X-750 is een hele goede voeding met een stille fan. Met andere voedingen heb ik geen ervaringen mee.

• totalatool
Blord schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:49:
Overklokken en stille computer gaan niet samen. Een i7 op 4Ghz is te heet om met een stille ( dus langzame ) cpu-fan te gebruiken. Ik zal voor de grootste luchtkoeler kiezen. Anders wordt het een waterkoeling.
Heb jij je 860 overclocked? Wat voor koeling gebruik je? Mijn ervaring is dat ik m'n 930 op 4GHz prima beneden de 80 C kan houden op full load, en full load haal je in normale omstandigheden (vrijwel) nooit. Als ik bijvoorbeeld Dragon Age speel dan hoor ik allerlei fans draaien als ik het spel mute, maar normaal is het geluid van het spel harder. ;) Bij ander gebruik wordt de pc nooit zoveel belast dat ik de fans goed hoor, maar ik ben er wel vrij zeker van dat de minst stille in dat geval toch gewoon de drie fans in m'n case zijn, en bij zware gamebelasting overduidelijk die van m'n Radeon.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 10-12-2010 15:56 ]

LEGO te koop

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ik zeg dat het moeilijk zal zijn je i7 en op 4Ghz te laten lopen en stil te zijn. Een van de twee voorwaarden voldoen is makkelijk. Elke i7 gaat wel over 4Ghz maar daarbij gaat het te paard met veel geluid van fans.

Mijn i7-860 is handpicked :)
Deze doet op 3.8Ghz met slechts 1.200Vcore en wordt 48-49 graden warm onder load. En 100% stabiel, het draait WCG en Folding@Home dagelijks zonder fouten. Ik heb waterkoeling voor de cpu. Voor luchtkoeling onder TRUE wordt het zo 10graden warmer maar dan zit je nog ver onder de maximum van 85 graden.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
totalatool schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:55:
Heb jij je 860 overclocked? Wat voor koeling gebruik je? Mijn ervaring is dat ik m'n 930 op 4GHz prima beneden de 80 C kan houden op full load, en full load haal je in normale omstandigheden (vrijwel) nooit. Als ik bijvoorbeeld Dragon Age speel dan hoor ik allerlei fans draaien als ik het spel mute, maar normaal is het geluid van het spel harder. ;) Bij ander gebruik wordt de pc nooit zoveel belast dat ik de fans goed hoor, maar ik ben er wel vrij zeker van dat de minst stille in dat geval toch gewoon de drie fans in m'n case zijn, en bij zware gamebelasting overduidelijk die van m'n Radeon.
Volgens de Intel Specs zit je met 80 graden al 12,5 graden boven de normale specs want een Core i7 930 mag maar een t-case temp hebben van 67.9 graden. Die 67.9 graden is ook echt het maximum en is niet aan te raden dat de cpu contstant op zoveel graden moet werken.

Wat betreft een stille pc en dan gaan oc'jen is iets wat dwars tegen mekaar in gaat tenzij je met waterkoeling gaat werken zoals mensen hier boven al schrijven. Het verschil qua geluid tussen de 2 koelers ligt puur eraan welke fans je erop zet en qua koelprestaties ontlopen beide koelers mekaar niet zozeer.

Ander iets is waarom je niet eens gedacht hebt aan een Prolimatech Megahalem die qua koelprestaties zeer goed te noemen is en zeker wanneer je gaat oc'jen. Zelf gebruik ik nu ook een Core i7 930 met een Prolimatech Megahalem waarop ik 2 Noctua's gezet heb en het geheel mooi stil is, met toch een CFM van 100 en dus een goede koeling.

Maar ik zelf vraag mij eerlijk gezegd af wat voor nut het heeft een toch al snelle cpu nog eens te gaan overclocken en dit in de praktijk alleen hogere cijfertjes laat zien. Interessanter word het pas wanneer je een low-end cpu wat gaat opschroeven omdat je dan wel aanmerkelijke snelheidswinst kan behalen tegen een lage prijs.

• totalatool
Tcase (buitenkant processor) is wat anders dan Tcore (intern), die voor zover ik me herinner max 100 graden is. Daar blijf ik ver onder.
Ik heb even over de opmerking van TS heen gelezen waarin hij die CM V8 noemt. Als hij die prijs overweegt, dan is de Megahalems zeker binnen budget en het overwegen waard. Of hij qua prijs/prestatie beter is dan de Mugen II valt echter nog te bezien...

LEGO te koop

• Roel1966
  • Niet online
De coretemperatuur mag meestal rond de 10 a 15 graden hoger liggen dan de t-case temperatuur dus ongeveer rond de 80 graden maximaal, maar dat maximale is ook voor een korter tijdsbestek.

Wat de Prolimatech Megahalem en de Mugen II betreft moet je toch maar eens reviews lezen waarbij de Megahalem samen met de Noctua NH-D14 bovenaan staan als beste koelers. De prijs zal wel ietwat hoger zijn van de Megahalem omdat die zonder fans geleverd word en je dus nog fans erbij moet kopen.

• totalatool
Ja lekker zeg, ik heb het toch over prijs/prestatie? 8)7
De Mugen II is verreweg de goedkoopste als je hem vergelijkt met die Megahalems, NH-D14 of V8: vergelijk hier.
De V8 en Megahalems met fan zijn 50% duurder, de NH-D14 is zelfs meer dan dubbel zo duur.

Wat betreft die TCore van een i7, hebben jullie daar wel eens research naar gedaan of heb ik precies de verkeerde sites nagelezen toen ik er meer over wilde weten in maart? Mijn processor loopt al ruim 8 maanden op die 4GHz, zonder dat hij gefried is.
Lees bijvoorbeeld eens hier.
Enkele quotes:
"What we’ve found is that the Intel Core i7 CPUs throttle down their speed starting at 100C. So, 100C is the maximum operating temperature of Intel Core i7. However, due to the great power management, we have never seen instability due to temperature. We can run full stress testing at 100C and have no errors."

"Our recommendation is to keep Intel Core i7 CPUs under 80C. That gives you a healthy margin in case you’re running a heavy load on your CPU on a particularly hot summer day. Due to the manufacturing process of Intel Core i7, and the improved power management features, we’re comfortable at up to 80C, even though this would be considered a very hot temperature with an Intel Core 2 Quad CPU."

Er is volgens mij voldoende informatie op het web te vinden die zegt dat een i7 hele hoge temperaturen kan hebben, en steeds weer lees ik 100C max.
Ik zou bijna weer vergeten te zeggen dat TJ Max volgens Real Temp ook 100C is. :)

LEGO te koop

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
@Roel wat denk dan van mensen die een i7 met stockkoeler hebben. die wordt op hete zomer dag ook wel hondert graden wordt en dan zie je van die nieuwe topic's verschijnen hier op GoT van ''help wordt mij cpu te warm''
Maar inderdaad de Thermaldesign Threshold ligt op 100C voordat hij begint te throttelen.

Een 1156 kun je ook niet vergelijken met 1366 deze heeft meer transistors en wordt dus ook veel heter.
Dus met welke aftemarket koeler dan ook zit je beter tenopzichte van een stock koeler. Maar om een Cpu 20jaar inplaats van 15jaar mee telaten gaan, zeggen de forums 80C Core.

En het is wel zeker mogelijk de mijne draait nu op 200x20=4000mhz. Wordt max 76core met de cpu fans op AUTO 950rpm idle ''onhoorbaar'' onder load (linX) 1350rpm 76Cmax coretemp. Door drie NANO gelagerde Phobya fans. Yeahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! 8)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Roel1966 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:06:
[...]
........Prolimatech Megahalem waarop ik 2 Noctua's gezet heb en het geheel mooi stil is, met toch een CFM van 100 en dus een goede koeling.
Kun jij me dan aanwijzen welke Noctua fan 100CFM verplaatst? Volgens mij doet die grote 140mm niet eens zoveel verplaatsen op de maximale snelheid,,,,,,,, Ik heb nu ook de prolimatech megahalems i.c.m. 2x Zalman ZM-F3BL die beiden "maar" 75CFM verplaatsen.....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Roel1966
  • Niet online
Deathchant schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 12:07:
Kun jij me dan aanwijzen welke Noctua fan 100CFM verplaatst? Volgens mij doet die grote 140mm niet eens zoveel verplaatsen op de maximale snelheid,,,,,,,, Ik heb nu ook de prolimatech megahalems i.c.m. 2x Zalman ZM-F3BL die beiden "maar" 75CFM verplaatsen.....
Oeps, schrijffoutje want het moet 100 m3/h zijn en niet CFM hetgeen op 58.9 cfm neer komt maar wat natuurlijk nog best wel royaal is als je bekijkt dat ie dit met 1200 rpm doet. In tegenstelling tot de Zalmans speelt geluid bij mij een belangrijke rol mee en vind ik de Zalmans lawaaiig.

Dan nog wat betreft temperaturen van de i7 is er vaak de verwarring in vele topics dat het niet duidelijk is of het de coretemps zijn of de t-case, waarbij toch Intel zelf schrijft 67.9 max t-case temp. Hierbij word in zijn algemeenheid ongeveer tussen de 10 en 15 graden bovenop gerekend voor de coretemps.

Zeer zeker kan een i7 wel wat hebben maar het punt is ook nog eens van hoe vlak de IHS van je cpu is en dit niet altijd even mooi vlak is. Het is dus ook nog eens afhankelijk van cpu tot cpu hoe ver je kan gaan met oc'jen. Je kan dan de cpu laten lappen of zelf lappen maar dan vervalt weer de garantie plus wil je het echt perfect hebben zal ook de heatspreader van de koeler gelapt moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 11-12-2010 17:06 ]

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

ah zo, ik dacht al :)
Als lawaai meespeelt zou ik toch maar eens gaan kijken voor die iXtrema fans, die jbkappirossi mij ook had aanbevolen. Ik ga eerst eens kijken of het lawaai me stoort (ik ben wel wat gewend) en anders wordt het de iXtrema's met 72CFM @ 1400RPM met 14dB

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Roel1966
  • Niet online
Ik raad je in elk geval af om de Scythe Gentle Typhoons te gebruiken want die zouden ook stil zijn echter toen ik ze in push/pull op de Megahalem had gezet had ik een kleine straaljager in de pc. Dus met die iXtrema's ben ik wel eens benieuwd wat dan jou ervaringen zijn maar ik weet in elk geval zeker dat die Noctua's stil zijn en goed koelen.

• jbkappirossi
Deathchant schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:39:
ah zo, ik dacht al :)
Als lawaai meespeelt zou ik toch maar eens gaan kijken voor die iXtrema fans, die jbkappirossi mij ook had aanbevolen. Ik ga eerst eens kijken of het lawaai me stoort (ik ben wel wat gewend) en anders wordt het de iXtrema's met 72CFM @ 1400RPM met 14dB
ik heb de mijne nu flink getest en kan zeggen dat ze goed zijn, maar nog wel te duur,
want mijn Phobya G-nano fans maken minder lawaai, maar verplaatsen ook minder lucht.
Ik kan niet zeggen de een van de twee beter is, omdat de Iextrema op een lager rpm meer lawaai maakt.

De Ixtrema maakt meer een brom geluid als een vlieg en de Phobya maakt een machinaal geluid.
persoonlijk vind ik de nanos minder storent aanhoren. En als ik uitga van het lawaai zijn ze beiden even goede kwa koeling. dan is het natuurlijk de vraag welke vind je het mooist. en is het goedkoopst.

Phobya G-nano 1500rpm

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/676/phobyananog121.jpg

Overigens heeft Gelid ook nog twee van dezelfde fan designs, maar dan in een ander kleurtje.

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/7207/66708gelidwing12ventila.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/4390/10018531.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 12-12-2010 03:15 ]

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Het gaat zich dan ook om de airflow/dB verhouding wat je in de DM ook al aangaf. Deze phobya's produceren 25dB(A) lawaai, ik weet niet wat dat in dB omgerekend is. En je krijgt daarbij 63CFM.
De iXtrema's geven 72CFM bij 14dB en 1400RPM....
Is de iXtrema dan geen betere keus?

EDIT: overigens heeft tweakers het fout. In de pricewatch staat 72m3h ipv 72CFM:
pricewatch: SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm

Terwijl de specs op de website zelf toch echt 72CFM zeggen:
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14

Ik zie overigens wel een verontrustende conclusie over die iXtrema's hier:
http://www.silentpcreview.com/article739-page3.html

Hier zijn de IXP-74-11 aan het testen (11dB versie). Deze moet 43CFM verplaatsen. SPCR's website kwam uit op 26dB bij 35CFM luchtverplaatsing.....
Unfortunately, while SilenX appears to be doing everything right, we still can't reconcile our 26 dBA@1m reading with SilenX' 11 dBA@1m. That's not a small difference. It's hard to write that off as measurement variance, even allowing for the fact that SPCR doesn't have access to an ultra-quiet anechoic chamber. Given how far above ambient our own measurement is, SilenX' 11 dBA noise spec just doesn't wash.

Quibbles with specifications aside, the SilenX doesn't sound too bad. It's probably smooth enough for most casual users, though enthusiasts will be less pleased. The fancy "metallic" plastic used for the frame may look flashy, but it's terrible for sound. Lightweight and brittle, the material picks up fan vibration easily and audibly, giving the fan a highly resonant character.

[ Voor 85% gewijzigd door Deathchant op 12-12-2010 11:12 ]

• jbkappirossi
de luchtverplaatsing en rpm klopt wel, maar net wat er staat bij spcr is dat de 14 db niet klopt, want ik vind ze zelfs meer lawaai maken bij hetzelfde koelvermogen dan mijn phobya's. ze leveren dan wel meer lucht maar ook een klein beetje meer lawaai. maar dan nog zijn het perfecte fans.

[ Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 12-12-2010 13:04 ]

• Roel1966
  • Niet online
Het maakt ook best wel verschil bij fans wanneer je ze op een rad zet of in push/pull op een cpukoeler, aangezien je dan ook een ander soort luchtstroom krijgt. Dat was dus het probleem bij bv de Scythe Gentle Typhoon die door de push/pull configuratie een hoge fluittoon gingen produceren. Wanneer ze als casefan zitten dan zijn ze wel weer redelijk stil te noemen dus het is denk ik ook vaak puur in de praktijk uitproberen.

Mijn ervaringen zijn toch nog steeds dat de Noctua's het beste presteren zowel qua koelvermogen ( wel dan gezien het aantal rpm ) en qua stilte. Of ja betergezegd je hoort ze wel op vol vermogen maar het is niet hinderlijk en een aangenaam geluid, en ook dat is vaak het punt dat welk soort geluid een fan maakt. Ook dat is weer iets persoonlijks en de een vind een lichte fluittoon niet storend en de ander weer een lagere bromtoon niet.

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Het wordt wel zwaar tijd dat Noctua hogere RPM fans gaat maken. Zou mooi zijn als ze de scythe sflex of slipstream van 110CFM gaan verslaan. Dan komt er tenminste wat meer competitie op de high airflow/dB verhouding op de markt.
En ze moeten echt dringend hun kleurschema's gaan veranderen!

Pagina: 1