Toon posts:

HP laptop start niet meer op (dv6720)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De laptop van mijn buurman start niet meer op en aangezien ik recentelijk mijn eigen laptop heb gerepareerd (videokaart was stuk dus moederbord vervangen) heeft hij gevraagd of ik er naar wil kijken.

Mijn laptop startte nog op, ik kreeg alleen vreemde strepen op mijn scherm wat duidde op een defecte videokaart. Deze laptop doet echt helemaal niks meer. Het enige wat werkt is het blauwe lampje waar de kabel van de adapter de laptop ingaat.

Waar denken jullie aan bij dit verhaal? Defect moederbord? Als de processor kapot zou zijn zou hij toch nog wel iets doen of niet? Ik heb overigens de flatcable van de aanknop vervangen door een andere maar dan werkt ie nog niet.

Alvast bedankt voor alle tips.

Gr,
Robert

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerste wat ik zou doen is eens meten of de voeding nog wel genoeg levert, want dat het powerlampje brand hoeft nog niet zoveel te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen meetapparatuur, ik kan wel even mijn eigen voeding eraan hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. met mijn eigen adapter doet ie ook niks. Nog meer suggesties?

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-12 15:13
Kijk, je kunt niet zomaar even een andere adapter eraan hangen. Deze moet op zijn minst hetzelfde voltage hebben, en bij voorkeur hetzelfde of meer ampère. Een voeding van 19V aansluiten op een 17V laptop is recipe of destruction.

Bovendien, een laptop zonder signaal kan alles zijn, duidelijk is dat er iets niet functioneert. Alleen zeggen dat het beeld het niet doet kan alles tussen videokaart en harde schijf zijn, dus daar schieten wij weinig mee op. Geeft de laptop een piep als hij opstart? Heeft hij dat ooit gedaan (en als je dit niet weet vraag het aan je buurman aub!)? Hoor je de harde schijf opspinnen? Hoor je de laptop uberhaupt aangaan op een manier?daar kunnen we wat mee!

Verwijderd

Topicstarter
Als je goed had gelezen dan had je geweten dat de laptop helemaal NIKS doet, behalve het blauwe lampje van de voeding. Of hij voorheen een harde piep gaf toen hij nog wel opstartte weet ik niet, dat zal ik navragen.

En uiteraard ga ik er niet zomaar een andere adapter aanhangen. De adapter van mijn eigen laptop is precies dezelfde als die van mijn buurman en die heb ik gebruikt.

Ik weet niet wat voor info ik nog meer kan geven. Hij doet gewoon niks.

Verwijderd

waarschijnlijk is de voeding van je laptop stuk, en dat blauw lampje betekent niks het is alleen een teken dat de accu opgeladen word.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Soms kan het ook wel eens zijn wanneer een accu helemaal op is dat daardoor de laptop niet meer op start, dus je zou ook nog eens zonder de accu kunnen proberen en alleen op netstroom mits dat gaat bij dit type.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-12 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:45:
Als je goed had gelezen dan had je geweten dat de laptop helemaal NIKS doet, behalve het blauwe lampje van de voeding. Of hij voorheen een harde piep gaf toen hij nog wel opstartte weet ik niet, dat zal ik navragen.

En uiteraard ga ik er niet zomaar een andere adapter aanhangen. De adapter van mijn eigen laptop is precies dezelfde als die van mijn buurman en die heb ik gebruikt.

Ik weet niet wat voor info ik nog meer kan geven. Hij doet gewoon niks.
Als hij voorheen wel een piep gaf, en nu dus niet, kun je eigenlijk met zekerheid zeggen dat of de voedingsbron niet (voldoende) werkt, of het moederbord stuk is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels weer een stapje verder. Ik heb inmiddels een voltmeter. Vanuit het chipje waar de adapter op aangesloten is lopen 2 rode en 2 zwarte draadjes naar het moederbord. Ik heb 1 zwarte en 1 rode doorgemeten en dat geeft 41. De output van de adapter is 19 V. Kan iemand mij uitleggen wat die 41 dan inhoudt? En is dat een juiste waarde?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Nog andere tips om de laptop door te meten?

Verwijderd

41 wat? is het volt is het mv is het ampere normaal zou er 19 v op de uitgang van de stekker moeten zitten als je een andere voeding hebt van dezelfde merk kun je zo het verschil meten als de ene wel 19v geeft en de andere niet zou er iets niet goed zijn.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-12 14:37
Waarschijnlijk meet je dan tussen de verkeerde draadjes. Maar daar kan ik ook weinig over zeggen.

Ik heb een paar keer eenzelfde probleem gehad, maar heb een hele simpele oplossing gevonden die alleen wel wat tijd kost. Haal de laptopvoedingen eraf (ook de accu eruit) en houd het aan en uit knopje ingedrukt. sluit nu alleen de netvoeding aan en kijk of hij het al doet. Doet ie het niet, haal dan de adapter er weer uit en zorg dat het circuit weer stroomvrij is. haal vervolgens alle externe apparaten ervanaf. Alles dus ook harde schijf, cd drive en werkgeheugen. Haal vervolgens de hele laptop uit elkaar begin daarbij bij het scherm en vergeet niet alle schroefjes te labelen (in een papiertje vouwen en onderdeelnaam erop schrijven). Blaas vervolgens al het stof en viezigheid uit de connectoren van kabels en controleer de processor en het mobo ff op brandvlekken. Dit is duidelijk een teken van een defect en de laptop is naar alle waarschijnlijkheid overleden. Zet vervolgens alles weer in elkaar en hang de laptop als eerste aan de netvoeding en laat de accu en andere niet noodzakelijke apparatuur niet in de laptop zitten. Alleen de basis dingen als harde schijf, werkgeheugen, cd-drive en netwerkkaart.

Werkt het nu nog niet, tja dan heb je een ernstig probleem en zou ik toch een nieuwe kopen. XD

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips.

Wat ik heb gemeten zouden volts moeten zijn maar 41 volt lijkt me niet echt handig. Ik zal idd de verkeerde draadjes hebben meten vrees ik.

@Supersnathan94: De laptop ligt nu toch al bijna helemaal uit elkaar, dus wat jij voorstelt zal me niet eens zo veel meer tijd gaan kosten.

Maar een laptop kan toch niet zomaar overleden zijn. Als het MB defect is kan ik die vervangen.

• supersnathan94
btw wat voor een laptop is het? Das misschien wel handig om te weten. En ja een laptop kan jomaar poef weg zijn. Als er een stukje stof of een druppeltje condens/zweet kortsluiting veroozaakt terwijl hij uit staat en je zet hem aan. tja er hoeft maar een weerstandje of ander onderdeeltje kapot te zijn en hij doet het niet meer. en er zitten een hoop onderdeeltjes op een mobo dus uitval van 1 onderdeel is niet heel moeilijk te krijgen

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 15:11
supersnathan94 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:29:
btw wat voor een laptop is het? Das misschien wel handig om te weten. En ja een laptop kan jomaar poef weg zijn. Als er een stukje stof of een druppeltje condens/zweet kortsluiting veroozaakt terwijl hij uit staat en je zet hem aan. tja er hoeft maar een weerstandje of ander onderdeeltje kapot te zijn en hij doet het niet meer. en er zitten een hoop onderdeeltjes op een mobo dus uitval van 1 onderdeel is niet heel moeilijk te krijgen
Topic titel: HP laptop start niet meer op (dv6720) ;)

• supersnathan94
kavish schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:32:
[...]

Topic titel: HP laptop start niet meer op (dv6720) ;)
haha Grapje! O-) :$

Verwijderd

Topicstarter
Heb het moederbord, processor en videokaart bekeken. Niks lijkt doorgebrand te zijn. Wat me wel opvalt als ik er stroom opzet is een tikkend geluid. Zo'n geluid van stroom. Is dat normaal of maakt ie ergens kortsluiting?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:26
DV6000 serie Nvidia Gpu die zou wel dood zijn waardoor dus het moederbord het ook niet doet.

Klinkt als het bekende verhaal

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt de videokaart? Die was dus bij mijn dv9000 ook kapot maar die ging nog wel aan, kreeg alleen geen beeld.

Ja, ik vrees ook dat het mb vervangen moet worden. Maarja, als ik het niet zeker weet....

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:00:
Je bedoelt de videokaart? Die was dus bij mijn dv9000 ook kapot maar die ging nog wel aan, kreeg alleen geen beeld.

Ja, ik vrees ook dat het mb vervangen moet worden. Maarja, als ik het niet zeker weet....
Ja ik bedoel de video kaart, alle DV6000 / 9000 en nog een paar gaat de video kaart dood, door het bekende nvidia probleem ook al gaat hij vervangen worden, gaat hij daarna ooit weer kapot omdat het een productie fout is.

Waarschijnlijk is de kaart echt dood en daarom doet hij niks, die van jouw was "beschadigd" maar gaf nog wel beeld.
Ik denk er niks anders op zit dan een ander moederbord, wat als geen waranty is erg prijzig is.

edit : maar goed zekerweten doe je het niet, maar ik denk het moederbord dood is of de gpu.
door het zoemen gok ik eerder het moederbord

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 11-12-2010 20:06 ]

• supersnathan94
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:46:
Heb het moederbord, processor en videokaart bekeken. Niks lijkt doorgebrand te zijn. Wat me wel opvalt als ik er stroom opzet is een tikkend geluid. Zo'n geluid van stroom. Is dat normaal of maakt ie ergens kortsluiting?
Als er kortsluiting is loopt er veel meestal veel stroom doorheen en dat kan je horen aan een zoemende voeding. Ook als hij na een paar seconden erg warm word kan er kortsluiting zijn

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:02:
[...]

Ja ik bedoel de video kaart, alle DV6000 / 9000 en nog een paar gaat de video kaart dood, door het bekende nvidia probleem ook al gaat hij vervangen worden, gaat hij daarna ooit weer kapot omdat het een productie fout is.
Ongelooflijk maar waar. De videokaart van mijn eigen (9000) laptop is zojuist weer overleden. Zoals je al aangaf.

Ik ben er klaar mee. Ik maak mijn eigen laptop niet meer en die van mijn buurman ook maar niet. Klote Nvidia en klote HP!!! 150 euro aan onderdelen weggegooid.
Pagina: 1