Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 22:25
Goedenavond,

Ik zit met een probleem. Sinds twee jaar hebben wij de Sony Bravia LCD TV met als type: KDL-32U4000. Sinds afgelopen weekend hebben wij, met de tips van de verkopers, eenzelfde merk home cinema set hieraan toegevoegd, namelijk: Sony Home Theatre System BDV-F500.

Deze dacht ik te hebben aangesloten zoals in het boekje vermeld is, alleen hebben wij niet precies wat er in het boekje staat. Wel is de TV nu met Home System aangesloten via de HDMI-kabel. De speakers zijn aangesloten en als ik het Home System aanzet kan ik radio luisteren en als ik een USB-stick erin plug, werkt deze ook prima. Nu wil ik graag het geluid van de televisie via de speakers van het Home System laten gaan, maar dit lukt niet.

Via de HDMI-kabel werkt dit niet, merkte ik. Om deze reden kocht ik vandaag een 'Optische kabel'. Deze plugde ik in het Home System, maar ik kwam erachter dat hiervoor geen poort zit in onze televisie. Misschien komt dit doordat de televisie al zo'n twee jaar oud is. Afijn, ik heb de kabel teruggebracht en met de verkoper over de situatie gesproken. Hij zei mij dat een 'Coaxiale kabel' het geluid alsnog digitaal overbrengt, maar ik vraag mij af of deze poort wel in onze televisie zit. Ik heb enkele foto's gemaakt van de televisiepoorten en van de systeempoorten. Kan iemand mij bevestigen of deze kabel aangeschaft kan worden en of dit het probleem verhelpt.

Zo nee, welke kabel kan ik dan aanschaffen? Aangezien er wel een uitgang zit voor een witte+rode tulp, maar de verkoper zei me dat dit 'analoog' is en dan loopt de combinatie niet goed (digitale televisie, analoog geluid).

Bvd!
Jordy

Info TV
http://www.sony.nl/produc...0#pageType=TechnicalSpecs

Info systeem
http://www.sony.nl/produc...ith-blu-ray-disc/bdv-f500

Foto's
http://img510.imageshack.us/gal.php?g=photo1hn.jpg (eerste 3 van de televisie, de laatste twee van het systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 12:12

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Jouw televisie heeft helaas geen digitale aansluitingen voor het geluid.
Wat je echter wel hebt (en dus ook makkelijk kan gebruiken), is een normale tulp/cinch/RCA aansluiting (deze termen worden door elkaar gebruikt, maar dan weet je wat ik bedoel).
Dat is die rood/witte aansluiting (analoog, stereo, links en rechts dus) die rechts onderaan je foto van de achterkant van de televisie zit.
Als je een simpele tulpkabel (rood/wit aan beide kanten) van een paar euro aanschaft, zul je hiermee het geluid van je televisie naar je radio kunnen krijgen.

Een paar opmerkingen over je vorige post (en dus ervaring met de verkoper) :
1. Je radio heeft geen coaxiale audio aansluitingen, alleen optische
2. De HDMI aansluiting die je gebruikt is simpel gezegd 1 richting verkeer. Er gaat audio en video van je radio/dvd/BluRay naar je televisie, maar niet de andere kant op.
3*. Als je (hoe eerder hoe beter) overstapt op digitale televisie via bijv. de kabel, is het vrijwel zeker dat je digitale ontvanger beschikt over een digitale audio aansluiting. Dit kan zowel coaxiaal als optisch zijn. Aangezien je radio alleen een optische aansluiting heeft, moet je dus in de toekomst OF een optische kabel gebruiken OF een simpele omvormer van coaxiaal naar optisch kopen (kost je nog geen 15/20 euro maximaal).
4. De meerwaarde van televisie geluid over de speakers is in mijn ogen minimaal. Ik heb een hele goede en dure set die ik simpel kan gebruiken i.c.m. mijn televisie, maar voor normaal tv kijken gebruik ik het echt nooit. Maak je dus niet al te veel zorgen over het bovenstaande verhaal

Als je nog vragen hebt, zie ik die vanzelf wel in het topic verschijnen, klasse dat je in ieder geval netjes foto's hebt gemaakt en de specs hebt opgezocht!

Kleine edit bij punt 3 : Ik lees je post nogmaals en zie dat je al digitale televisie hebt. Sowieso is de uitspraak van de verkoper dat digitale televisie en analoge doorgave van het geluid niet goed gaat, complete onzin. Maar als je dus zoals ik hierboven aangaf, gebruik maakt van een digitale tuner, moet je de aansluitingen hiervan gebruiken en dus NIET van je televisie.

Wat voor digitale tuner gebruik je op dit moment ?

[ Voor 10% gewijzigd door Centaur op 09-12-2010 19:22 . Reden: Beter lezen ;) ]

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Thanks voor de uitgebreide reactie, daar heb ik zeker wat aan. Sommige dingen klonken nog als enorm vreemd, maar dat heb je weggenomen.

Deze televisie heeft ingebouwde digitale TV dus ik heb geen extern kastje in gebruik. Dat was de doorslaggevende reden voor de aanschaf van deze televisie. Doordat ik geen extern kastje hiervoor heb, kan ik er ook niets extra op aansluiten. Ik moet het doen met de aansluitingen aan de zijkant en aan de achterkant van de televisie.

Het is dus het beste om een kabel te kopen met aan de ene kant 2 tulpjes (rood+wit) en aan de andere kant ook 2 tulpjes (rood+wit)? Ik ga daar dan eens achteraan. Hopelijk heb je gelijk en krijg ik geen verschil tussen audio en video, want dat zou zonde zijn. Heeft dit nog een bepaalde naam? Dan kan ik even op internet rondneuzen voor zo'n kabeltje.

Ons vorige Home Cinema Set was van Panasonic en die hebben we destijds ook aangesloten op de televisie. Dat hebben we enkele jaren op die manier gebruikt, dus ik zou niet snel meer zonder kunnen. Ik vind het geluid toch een stuk mooier klinken via het setje.

Blijf het raar vinden, want eerst kocht ik een Optische kabel voor 15 euro. Toen die fout bleek te zijn wilde hij me een Coaxiale kabel verkopen maar die was 30 euro en nu blijkt ook dat dat niet de goede is. Wel jammer dat ik van die Optische kabel een tegoedbon kreeg i.p.v. m'n geld terug.

Nogmaals dank voor je reactie. Als dit probleem is verholpen heb ik er nog een helaas, maar ik wil eerst dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur

Centaur

In principe is het aanschaffen van een analoge tulpkabel je enige optie.
Voor deze kabel hoef je totaal geen research te doen of wat dan ook. Het zijn echt de simpelste kabeltjes die elke kabelboer heeft liggen. Je zoekt simpelweg een dubbele tulpkabel (2x rood/wit) met aan beide kanten mannetjes, meer niet. Zo'n kabel mag je (uitgaande van 1,5 meter) niet meer dan een euro of 5-6 kosten. Op internet kan je ze vinden voor 2 euro, maar met verzendkosten zal je net zoveel kwijt zijn, dus bespaar jezelf de moeite.

Mocht je er behoefte aan hebben om duurdere kabels te kopen (waar ik in jouw geval het nut niet van inzie), dan praat je over circa 10 euro voor een kabel.

Ook je overige vragen zijn geen probleem, gooi ze maar eruit.

Nog een kleine tip, zoals je kan zien op je eigen foto's, staat er bij elke aansluiting op je televisie een kleine tekening met een pijl erin, of een pijl eruit. Dit geeft aan of de desbetreffende aansluiting (logisch!) een ingang of uitgang is. Een combinatie van rood/wit tulp (cinch) is altijd audio (links en rechts), gele tulp is een videoaansluiting (slechte kwaliteit) die men ook wel composiet noemt. Dit zijn de aansluitingen op je 1e foto (bedoelt voor o.a. het aansluiten van bijv. een fototoestel of videocamera die nog geen HD-kwaliteit kan leveren).

Op de volgende foto zie je jouw component aansluitingen (Rood, Groen en Blauw (RGB)), met daaronder wederom je analoge stereo aansluitingen.

Tot slot is op de laatste foto rechts onderaan dus je analoge stereo tulp aansluiting te zien in zijn eigen 'hokje'.

Zoals je kan zien (in combinatie met de informatie die ik je net gaf) is bijv. je Scart 1 aansluiting zowel een ingang als een uitgang. Je zou dus (al heeft dit nu geen nut, maar dan leer je weer eens wat nieuws) ook een verloopje kunnen kopen van Scart naar Tulp (Rood, Wit, Geel) en daarvan alleen de rode en witte gebruiken om de audio naar je versterker te sturen. Dit is echter op dit moment niet nodig.

Mocht je een vertraging krijgen in het geluid van je televisie naar je versterker (dat het dus niet meer synchroon loopt), dan kan je er in jouw geval hoogstwaarschijnlijk niets aan doen. Dit is een instelling die je op je audio set moet doen en ik betwijfel dat jouw set die mogelijkheid heeft. In het slechtste geval ben je dus 1 kabeltje van 5 euro rijker waar je niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 18:45
Centaur schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:48:
Mocht je een vertraging krijgen in het geluid van je televisie naar je versterker (dat het dus niet meer synchroon loopt), dan kan je er in jouw geval hoogstwaarschijnlijk niets aan doen. Dit is een instelling die je op je audio set moet doen en ik betwijfel dat jouw set die mogelijkheid heeft. In het slechtste geval ben je dus 1 kabeltje van 5 euro rijker waar je niets mee kan.
Volgens de specs op de site van Sony heeft deze set een A/V Sync optie. Hiermee zou je dus het geluid kunnen vertragen wanneer het geluid via de set voorloopt op het beeld van de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centaur

Centaur

Wekko306 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 11:09:
[...]

Volgens de specs op de site van Sony heeft deze set een A/V Sync optie. Hiermee zou je dus het geluid kunnen vertragen wanneer het geluid via de set voorloopt op het beeld van de tv.
Helemaal gelijk, ook weer opgelost dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Ik wilde inderdaad een aan beide kanten rood+witte tulp-kabel kopen. Ik wilde een goedkopere, maar kreeg dan de rest niet terug dus heb toen een duurdere van inderdaad 10 euro genomen. Ziet er net iets steviger uit, al maakt het niets uit. Je moet wat als je een waardebon hebt van de vorige kabel, twv 15 euro.

Ik plugde hem erin en zette de tv aan, het geluid van de stereo op TV, maar dit werkte niet. Gelukkig kwam ik er later achter dat ik die op de functie AUDIO moet zetten. Nu werkt het wel en het geluid over de speakers is super. Een flinke verbetering tov de TV-speakers zelf.

Hartelijk dank allemaal voor de hulp!
Pagina: 1