Panasonic P50V20 en THX-modus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyM
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo,

ik heb sinds enkele dagen een nieuwe P50V20E en ben er natuurlijk een beetje mee aan het testen geweest. Daarbij liep ik tegen het volgende issue aan.

Ik heb mijn DVD-speler aangesloten via Component. Als ik de beeld-modus instel op THX en het beeldformaat staat ingesteld op 'Auto' dan krijg ik witte strepen bovenin mijn beeld. De strepen lopen horizontaal net onder de rand en beginnen linksboven tot iets meer dan halverwege het beeld. Als je van dichtbij gaat kijken lijkt het of het gewoon verkeerd wordt aangestuurd, alsof het beeld in zijn geheel iets is gezakt.
Als ik nu de verhouding verander naar 'Juist' dan is het weg. Overigens ook op 4:3 en andere modi. Alleen wanneer ik hem terugzet op 16:9 (of Auto maar dat leidt tot hetzelfde) heb ik de strepen weer terug.

Ik wilde THX selecteren bij het gebruik van THX-films. Dus bijvoorbeeld Star Wars III. Als ik overigens gewoon TV kijk (SD of HD) en dan THX-modus kies heb ik dit helemaal niet.

Dus het scenario lijkt: DVD via Component, TV-Modus op THX, beeldverhoudig op 16:9.

Volgens de leverancier hoort dit... ??? Lijkt me toch niet!

Panasonic gebeld en die vertellen twee verhalen. De ene persoon herkent dit verschijnsel en heeft het over dat de DVD toch geen THX-materiaal is en dat een THX-logo niets zegt in dit kader en de andere persoon weet het niet en heeft nog niet eerder van dit verschijnsel gehoord.

Ik heb even een plaatje (foto) bijgevoegd.
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=107109.0;attach=83193

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 16:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij zie je een 'beeldlijn' die normaal gesproken buiten beeld dient te blijven.

Omdat je nu speelt met de verhoudingen, krijg je een in elkaar gedrukt beeld te zien, waardoor de witte strepen zichtbaar worden. Je ziet het ook wel eens bij tv station die per ongeluk een beelverhoudingsinstelling verkeerd hebben staan.

Volgens mij pakt de THX instelling een 'eigen' voorkeur, waarbij niet de native 16:9 (='juist') wordt gekozen, maar een andere verhouding.

Zie je die streepjes ook als je een dvd afspeelt op je computer?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:03
Ik heb dit al jaren met een Pioneer DVD speler en m'n oude Philips CRT, ging er altijd vanuit dat 't inherent was aan het gebruik van de SCART - EXT1 - DVD speler combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-09 20:42
Ik kan je als verkoper vermelden dat bijna alle Panasonic schermen dit hebben. Maar heeft inderdaad met de beeldverhouding te maken. Wij hebben in de tussentijd ook nooit een oplossing gezien voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16

mr.paaJ

generatie cmd+z

waarschijnlijk overscan probleem, THX zet beeldscan uit en dan kun je in de randen van die rare dingen krijgen.
Ben het zelf (beeldscan uit, op 42G15) alleen nog tegen gekomen met TV uitzendingen (vooral TMF/MTV...) maar met films nog niet, misschien maakt het uit dat ik ze op de PS3 afspeel via HDMI.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

ikheb hetzelfde bij film1. Ik heb het opgelost door beeldscan gewoon aan te zetten, of uit laten staan en dan idd zoals jij zegt de beeldmodus op JUST zetten. Sommige mensen zeggen dat je dan geen 1:1 pixelmapping krijgt.....maar ik begrijp niet waarom dat zo erg is, want zoveel verlies je er niet door en je beleving wordt niet anders naar mijn idee.
Overigens heb ik het ook niet bij alle zenders. Film1, soms bij MTV inderdaad. Maar ja, wat je niet wilt is dat je die stippellijn niet ziet wanneer je zo'n zender kijkt. Ik heb ook wel eens, dat het beeld ook niet helemaal gevuld wordt, maar dat ik het dan gewoon niet zie. En dan ga je dichterbij kijken en dan zijn links en rechts gewoon geen pixels gevuld. Met een LCD is dat niet zo erg, maar met een plasma, zeker de eerste 400 uur, wil ik liever niet met zwarte balken, randjes, logo's e.d. geconfronteerd worden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyM
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-01-2024
Bedankt voor alle reacties. Oplossing zit hem inderdaad in het aanzetten van overscan (bij Panasonic: 16:9 Beeldscan: Aan).
Ik heb het alleen bij THX en 16:9 en DVD en Beeldscan:uit. Beeldscan aan en het is weg.
Probleem dus opgelost.

Het treedt verder ook nergens anders op zoals SD/HD TV kijken. En bij blu-ray schijnt het ook niet voor te komen.
Pagina: 1