Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Goed, ik zit hier dus bij een beste 'klant' van me, die een vraagje had over de adapter van zijn Dell Inspiron 1545. Hij vroeg aan mij waarom de accu niet werd opgeladen. Daarop had ik zo snel geen antwoord, dus ben ik met de beste meneer op onderzoek gegaan.

Thuis zijn we eerst eens naar de softwareoplossingen gaan kijken. Bijvoorbeeld één of andere instelling in Windows Power Management, ook al had ik nog nooit van een dergelijke 'sluit accu uit'-optie gehoord. Niets gevonden. Stap twee: Google. Leverde weinig op, behalve de standaard 'koop een nieuwe'-oplossingen. Niet ideaal zogezegd. Daarna ben ik maar eens het BIOS ingegaan.

Daar aangekomen zagen we dat de adapter 'Unknown Brand' was en dat de batterijstatus 'depleting' (dus niet aan het opladen) was. Niet zo best dus. Toen hebben we eens een andere adapter (ook een Dell) gepakt), eringedaan, en voila, '90W Dell' die ook nog eens aan 'Recharching' deed. Wat een feest.

Alleen is die laatste niet die met de laptop is meegeleverd, aldus de beste meneer. Het gare is dus dat de meegeleverde adapter weigert te de accu laden. Wel is me verteld dat hij de eerste maandjes wel gewoon de accu oplaadde. Hij is er gewoon op een dag mee gekapt. De typeplaatjes nog:
  • Geleverde adapter: PA-12. 19.5V (kan 100-240V transformeren), 3.34A. Wattage: 65.
  • Andere adapter: PA-10. 19.5V (kan 100-240V transformeren), 4.62A. Wattage: 90.
Een nieuwe kopen kost bij Dell een arm en een been, en een universele kan weer zo'n 'Unknown'-weigeractie leveren. En daar heeft niemand zin in, dus zou een werkende te eisen zijn? Of zie ik hier wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan kan er wel eens iets fout zitten in de adapter. Die Dell dingen blijken een chip te gebruiken om te controleren of het een echte Delladapter is of niet. Is dat niet het geval dan laadt het ding de accu niet op.
Misschien kabelbreuk waardoor die datalijn niet meer werkt ofzo? Een wilde gok, maar je probleem is ook raar te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Dat van die extra informatie vermoedde ik dus ook al, al kon ik het me eerst niet voorstellen dat een adapter meer dan een berg Coulomb verzendt. Heb je toevallig ergens een goede bron?

Verder kan ik het dus wel vergeten om voor de klant een betaalbare universele (Unknown) te gaan halen bij een winkel? Dat zou een goed alternatief zijn. Die dingen bij Dell vandaan halen is zo verschrikkelijk duur.

En ehm, de beste meneer heeft nog garantie. Zomaar een detail.

[ Voor 12% gewijzigd door Orwell op 09-12-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:34
Het lijkt erop dat de meegeleverde adaptor niet genoeg vermogen kan leveren. Werkt de laptop wel als de accu eruit is en alleen op de adaptor aangesloten? Misschien trekt de accu nu meer vermogen nu hij wat ouder is geworden en valt de adaptor net over het randje.

Btw dat verhaal van chip in Dell adaptor heb ik nog nooit van gehoord...... Lijkt me een erg sterk verhaal maar laat me graag verrassen. Ook wel erg sterk dat er geen originele Dell adapter is meegeleverd. Waar is die laptop besteld?

[ Voor 0% gewijzigd door mhaket op 09-12-2010 19:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is het middelste pennetje toevallig gebroken ?

er zit een chip/pin in die verteld hoeveel de adaptor kan leveren. punt.
Wanneer je een docking bay aansluit en een adaper van 3,3 ampere pakt verteld hij je doodleuk dat je een andere adapter moet pakken met meer vermogen

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 09-12-2010 18:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
fish schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:45:
is het middelste pennetje toevallig gebroken ?

er zit een chip/pin in die verteld hoeveel de adaptor kan leveren. punt.
Wanneer je een docking bay aansluit en een adaper van 3,3 ampere pakt verteld hij je doodleuk dat je een andere adapter moet pakken met meer vermogen
Zeker lijkt het me, zoals mhaket al zei, een sterk verhaal. Maar hoe krijgt deze laptop het anders voor mekaar dat hij kan kijken wat voor merk het is? Ik ga maar eens kijken naar die spookpin.

En jawoor, op internet gaat het hier en daar bevestidge 'gerucht' rond dat de middelste pin de gegevens verzendt. En die maakt hier dus geen contact meer. Wat flauw van Dell.

Eens kijken of daar wat DIY op losgelaten kan worden. :D
mhaket schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:42:
Het lijkt erop dat de meegeleverde adaptor niet genoeg vermogen kan leveren. Werkt de laptop wel als de accu eruit is en alleen op de adaptor aangesloten? Misschien trekt de accu nu meer vermogen nu hij wat ouder is geworden en valt de adaptor net over het randje.

Btw dat verhaal van chip in Dell adaptor heb ik nog nooit van gehoord...... Lijkt me een erg sterk verhaal maar laat me graag verrassen. Ook wel erg sterk dat er geen originele Dell adapter is meegeleverd. Waar is die laptop besteld?
Jawel, die levert zat hoor. De laptop heeft een waardering van 65W, en de adapter levert 65W. En ik kan me niet voorstellen dat een 45nm-Celeronnetje op 1.05V uit de Cetrino's op niet eens 2GHz met een niets-videokaart en een niets-chipset meer dan 65W trekt. Zeker niet tijdens booten.

Maar ehm, er zit een draai aan het verhaal. Staat onderop de laptop op een sticker in miezerletters: (citaat) For use with adapter PA-21. Oftewel: "deze laptop lust PA-21. De rest kan best werken, maar daar beginnen we niet over." Het gare is dus dat de beste meneer nog nooit een PA-21 heeft gehad. Alleen deze PA-12, die weigert de accu te op laden doordat die pin geen contact maakt. Verder is er nog die PA-10, die van een andere Dell komt, en dus bij toeval wel werkt en oplaadt:
  • Geleverde adapter: PA-12. 19.5V (kan 100-240V transformeren), 3.34A. Wattage: 65.
  • Andere adapter: PA-10. 19.5V (kan 100-240V transformeren), 4.62A. Wattage: 90.
  • Stockadapter: PA-21. 19.5V (kan 100-240V transformeren), 65/19.5A. Wattage: 65.
Kom ik er dus op uit dan die PA-12 gewoon een andere data-aansluiting voor die merkdetectie heeft dan deze Inspiron 1545, en dat hij daarom al na een paar keer slijtage toepassen (hij heeft een maandje accu geladen) het contact is kwijtgeraakt.

Die PA-21 (nogmaals bevestigd door 'klant') heeft hij "nooit niet, nergens niet" gezien of gehad. Iedereen in de familie heeft verder andere merken behalve dan die ene Dell met de PA-10, dus dat is ook uitgesloten.

Zou Dell soms de verkeerde hebben geleverd?

[ Voor 82% gewijzigd door Orwell op 09-12-2010 21:42 ]

Pagina: 1