Zotac GTX295 overhit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBuck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:17
Nadat mijn computer meerdere malen crashte tijdens het spelen van een willekeurige game (Dragon Age, Starcraft 2), ontdekte ik dat de temperatuur van mijn videokaart behoorlijk hoog was. Het afgelopen anderhalf jaar heeft alles goed gefunctioneerd. De temperaturen zijn 60 graden idle en lopen op tijdens het gamen. De temperaturen lopen dan op tot ongeveer 105 graden, waarna de computer uitvalt. De CPU haalt maximaal 55 graden stressed. Alle drivers zijn up to date en ik heb de case van binnen meerdere malen stofvrij gemaakt.

De casefans (3x120mm, 2x out, 1x in) draaien max en ook de fans van de videokaart draaien voor 100%. De airflow is mogelijk niet optimaal in de case (waarvoor ik extra case fans ga plaatsen), maar desondanks lijken bovenstaande temperaturen me nogal abnormaal.

In afwachting van de case fans die ik ga plaatsen, heb ik al een aanvraag gedaan bij de warranty manager van Zotac, omdat de shop waar ik de videokaart heb gekocht inmiddels failliet is... Ik heb de videokaart niet binnen 14 dagen na aanschaf geregistreerd bij Zotac (het is wel nog binnen de 2 jaar garantie termijn), en ik ben bang dat ze garantie weigeren en dat ik een ander plan moet bedenken. Bovendien lijkt Zotac niet heel erg communicatief, aangezien ik toch al een tijdje wacht op antwoord van hun kant.

Nou wil ik in de tussentijd niet stil zitten en zat ik zelf te denken aan mogelijke oorzaken (ik ben geen hardware expert). Het eerste dat in me opkomt is een defect aan de koeler/koelpasta of iets dergelijks. Mocht ik nou geen garantie kunnen claimen bij de fabrikant, dan ben ik best bereid om zelf wat te sleutelen aan de videokaart, ook al is dat met deze videokaart wat lastiger. En daarom wil ik deze casus aan jullie voorleggen.
Hebben jullie ideeën over de meest waarschijnlijke oorzaak van de overhitting? Kan ik hier zelf wat aan doen?

De specs van mijn pc:
- Intel i7 920
- 6GB (3x2GB) OCZ Gold XTC DDR3 PC3-10666
- Gigabyte GA-EX58-UD5
- Zotac GTX 295
- Creative X-Fi Titanium
- Intel X25-M 80GB SSD
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
- Antec Performance One P182
- Cooler Master Real Power M700
Alles op standaard snelheden, geen overclocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08 17:52
60 graden idle? nee dat is zeker niet goed. Doet de fan het nog wel? Misschien is de koelpasta uitgedroogd (of zit er geen op :P?) Aangezien je CPU stressed op 55 graden zit zal het met je air-flow nog wel meevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door HesRuud op 09-12-2010 16:07 ]

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soulfightah schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:04:
[...]

60 graden idle? nee dat is zeker niet goed. Doet de fan het nog wel? Misschien is de koelpasta uitgedroogd (of zit er geen op :P?) Aangezien je CPU stressed op 55 graden zit zal het met je air-flow nog wel meevallen.
Verschilt per kaart, gpu's kunnen zowieso een stuk heter worden dan een cpu. Mijn dual-pcb gtx295 zit momenteel op 52 graden idle, moet ik er wel bijzeggen dat ik de koelpasta in juli nog vervangen heb en een flinke plak stof die zich in het koelblok verzameld had.

Als mijn kaart 100 graden wordt schakelt hij automatisch uit, dat was dan wel in furmark met een fanspeed van 40% (beetje traag met versnellen :P) onder gaming wordt hij 80 graden (zeker met deze kou).

Bij een single-pcb gtx295 is de koelpasta vervangen a piece of cake, de koelblokken zijn ook heel makkelijk te reinigen, kapje eraf en 8 schroefjes, that's it.

Probeer de koelpasta eens te vervangen en het koelblok (of koelblokken) goed te reinigen, maakt al gauw 15 graden verschil lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBuck
Ja, de fan van de GPU doet het. Al moest ik deze wel MSI Afterburner op 100% zetten, want hij ging niet automatisch omhoog bij temperatuursstijgingen.
Ik heb een dual-pcb versie en ben dus wat terughoudender met openschroeven. Hier had ik al een fotoserie gevonden met uitleg, hoe is jouw ervaring met het openschroeven van de dual-pcb versie? Toch maar eens kijken of ik ergens een tubetje koelpasta heb liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De airflow van een P182 lijkt mij ook sterk dat die echt verkeerd zou zijn want die kasten staan net wel bekend vanwege de goede airflow. Kan alleen zijn dat bij jou geen 2 intakefans zitten en dan is het raadzaam er een 2de bij te zetten die dan rechtstreeks over je videokaart blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RBuck schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:42:
Ik heb een dual-pcb versie en ben dus wat terughoudender met openschroeven. Hier had ik al een fotoserie gevonden met uitleg, hoe is jouw ervaring met het openschroeven van de dual-pcb versie? Toch maar eens kijken of ik ergens een tubetje koelpasta heb liggen...
Het is aardig goed te doen, laat de kaart wel even warmdraaien voordat je hem uit de pc haalt om open te schroeven, dan is de koelpasta zacht en is de koeler makkelijker te verwijderen. Die zwarte kap heb je er zo af, voor de koeler is het goed kijken dat je alle schroeven aan beide zijden los hebt, tevens zitten er ook zwarte afstandhouders welke de kaart bij elkaar houden, die moeten ook er uit, vergeet ze niet terug te zetten als je de kaart weer in elkaar zet.
De fan is er ook uit te halen, al is dat enigzins omslachtig, er zit nog een zwarte ring voor om de airflow te dirigeren richting het koelblok, als je de fan er uit hebt is het koelblok heel makkelijk leeg te blazen, er zal vast een flinke plak stof opzitten, die is er dan in zijn geheel af te halen. Let er vooral op dat je de interne sli kabel tussen de pcb's weer goed vastzet, anders heb je maar een actieve gpu :P

Al met al is enige voorzichtigheid en geduld geboden, maar het is niet moeilijk, kost alleen wat tijd :) .

Die link is een goede handleiding trouwens, die kun je het best erbij houden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zou hoe dan ook de koeler erafhalen, schoonmaken en nieuwe koelpasta erop zetten. Je kaart wordt echt te warm. Je kunt beter de koeler e.d. reinigen, dan nu gewoon doorblijven gaan of een nieuwe kopen.
Je kunt er bijna niks verkeerd aan doen. Werkt het, dan heb je een koele, werkende videokaart. Werkt het niet, dan is ie defect en kun je alsnog een nieuwe kopen. Of een nieuwe cooler.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je een nieuwe kaart kopen als enkel de koeler vol met stof zit, en er (te veel) koelpasta van wat mindere kwaliteit is gebruikt? En 3rd party lucht koelers voor de dual-pcb gtx295 zul je niet vinden, of je moet al gekke constructies gaan bouwen. Wellicht dat 2 thermalright HR-03 koelers het nog zouden doen, maar dan zit je kast direct tot de nok gevuld, ook niet ideaal.

Gewoon wat tijd er voor uitzetten en even goed er voor gaan zitten, eens goed door die koeler blazen en stofplakken eruit pakken, en nieuwe koelpasta op de gpu's uiteraard.

@TS: Let wel erop dat je de heatpads (die witte dingen op het geheugen) niet weggooit! Deze zijn wel los te krijgen maar is niet nodig. Als koelpasta is arctic silver 5 of arctiv mx-4 een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBuck
Bedankt voor alle reacties en tips, ik ga ergens de komende week eens rustig ervoor zitten. Ik zal nog even laten weten wat eruit is gekomen!
Pagina: 1