Oranje LED op moederboord/PC start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• candar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03-2024
Hallo Tweakers

Ik heb gisteren samen met een vriend mijn nieuwe PC in elkaar gezet, doet het prima had alleen int begin een beetje moeite met beeld krijgen maar was weer gelukt.
Wou ik gister nog ff wat drivers updaten en opeens "boem", mijn hele computer uit. Het enige wat ik nog zag was een oranje LED'je op mijn moederboord en voor de rest niks.

Hier zijn mijn specs:

Cooler Master CM 690 II Advanced
Corsair HX750W
Corsair XMS3 6GB DDR3-2000 CL9 triple kit
Intel Core i7 950
Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit NL OEM
MSI X58A-GD65
Samsung Spinpoint F3 1TB
Sapphire Radeon HD 6870 1GB

Weet iemand een oplossing of een idee hoe het gebeurd kan zijn? Hij deed het van te voren gewoon goed. Heb hem misschien 1,5 uur gebruikt.

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2025

JohnVanZetten

Man on the run!

Koeler goed bevestigd?

[X] Geschift | [_] Ongeschift

• candar
Boxed koeler op de processor, dus zit goed vast ja.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:01

itsalwaysme

Graast voor DB

alle stekkertjes goed aangesloten?
Afstand-busjes gebruikt om je moederbord vast te zetten?
koelpasta gebruikt?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• candar
jep alles zit er op in de cooler van de i7 zat al cool pasta op en die videokaart is goed aangesloten maar we denken dat het de voeding is omdat hij wel een beetje stroom geeft maar als er wat stroom word gevraagt van de voeding dan word alles er uit gegooit en kapt hij alles af na 1 seconden (de fans draaien dus wel even en er komt een blauw lampje van het booten, maar gaat na 1 sec weer uit)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen? Welke led geeft een orange kleur?
Heb je al hier rond gekeken in de topics?

Want wij kunnen hier wel troubleshooten maar als jij dat reeds uitgevoerd hebt is het een beetje dubbel op ;)

[ Voor 29% gewijzigd door muppet99 op 09-12-2010 16:12 ]

Carpe Diem

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Haal eens alles los, muv de cpu + koeler, 1 Dimm geheugen en de GPU.

Wat doet het systeem dan?

It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• candar
Hier een plaatje met mijn moederboord + de LEDjes (Oranje en de blauwe die ik 0,5 seconden zie als ik hem boot)

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2z5509d.jpg

Wat hebben we al geprobeerd ff kijken..

Voeding erin/eruit gehaald en opnieuw aangesloten
Mobo battery 15 min eruit gehaald
Videokaart eruit/erin
Andere stekker geprobeerd

De voeding hebben we naar gekeken maar niet opengemaakt
Alle aansluitingen gechecked en aangedrukt

EDIT:
itsalwaysme schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:10:
Haal eens alles los, muv de cpu + koeler, 1 Dimm geheugen en de GPU.

Wat doet het systeem dan?
Niks.. helemaal niks meer

[ Voor 22% gewijzigd door candar op 09-12-2010 16:20 ]

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Wat staat er in de handleiding over die ledjes?

• candar
itsalwaysme schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:18:
Wat staat er in de handleiding over die ledjes?
Ook niks, al naar gezocht, alleen status indicator ledjes die bovenin zitten laten zien welke phase de processor zit ofzo (?)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Ik kan die ledjes ook niet terug vinden in de handleiding. Wel die naast de CPU idd.
Je moet nu gaan uitsluiten of je mobo of je CPU naar de kloot is. Heb je een ander testbordje waar je even je CPU in kan testen? Dit wordt troubleshooten :(

Carpe Diem

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik zie zo snel in de handleiding staan:
- over die switches. Staan deze in de goede config? pagina 2-21.

die phase ledjes geven aan op welke snelhied/energie besparing de cpu.het mobo loopt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De voeding lijkt mij sterk want je hebt een klasse A voeding van Corsair die zelden mankementen vertonen, althans ik gebruik dezelfde voeding en verder nooit problemen mee gehad. Eerder denk ik dat je eens moet kijken of alle stroomkabeltjes goed vast zitten en zoals anderen al schrijven of er geen afstandsbusje fout zit.

Verder wanneer dit allemaal goed zit zou je het moederboard eens uit de kast kunnen pakken en op een stuk karton leggen en dan met het minimale proberen op te starten, dus alleen met 1 geheugenstrip, videokaart en verder niets.

• candar
Ben zelf geen professional met PCs (probeer er wel wat aan te doen :P) maar die switches staan uit zichzelf toch al in de goede volgorde? (Hij deed het iig wel, maar viel opeens uit, niks aan veranderd)

En met troubleshooten bedoel je?

• marcop23
  • Laatst online: 09:03
De CPU krijg je nauwelijks kapot, maar met statische elektriciteit lukt het wel aardig makkelijk, maar als het systeem zomaar uitvalt ligt het daar dus niet aan.

Hoeveel stroom (Ampere) staat er op de 12v lijn wanneer je hem jumpstart met een paperclip? Je kan de PSU jumpstarten en met een multimeter in de juiste 2 pinnen van een molex-stekkertje gaan meten.

[google=jump start psu]
[google=molex connector] (klik op afbeeldingen)

• candar
Ga het nu proberen om mijn PSU te jumpstarten, hopelijk werkt hij.

EDIT RESULTAAT:

Blijkbaar is dus de voeding kapot, net geprobeerd om te Jumpstarten, geeft het zelfde effect als dat hij in de PC zit, de fan draait voor 0,5 seconden en stopt dan meteen weer. Bedankt voor het helpen, heb gelukkig 2 jaar garantie en heb de voeding gister binnen gekregen, dus zal er vast nog wel binnen vallen :D

[ Voor 71% gewijzigd door candar op 09-12-2010 16:55 ]

• Roel1966
  • Niet online
Je hebt dit geprobeerd neem ik aan zonder dat je er verder iets op aangesloten had want anders kan het zijn dat je sluiting ergens in de kast hebt. De Corsair voedingen stoppen dan meteen ermee wanneer er ergens een sluiting is dus altijd dan helemaal kaal proberen.

Verwijderd

(Zit momenteel op andere account)

Heb het idd zonder iets eraan geprobeerd, had de voeding op een strijkplank (dichtsbijzijnde oppervlak, dont judge me xD) gelegd en de stekker in een muurstopcontact gedaan, toen heb ik een plastic paperklipje gepakt en de 2 uiteinden gestript tot ik een stuk van 1cm ijzer had aan bijde kanten, heb toen 1 kant in het groene draadje gedaan en 1 kant in het middelste zwarte draadje, haalde de power-knop over en de fan draaide voor 0,5 seconden.

Er zat niks aangesloten behalve de stekker in het stopcontact, denk toch dat hier uit blijkt dat hij 'kaduuk' is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 19:05 ]

• Roel1966
  • Niet online
Dan mag je er toch wel vanuit gaan dat de psu inderdaad defect is.

Verwijderd

Ik had mijn PSU bij Digitique besteld, ik ben van plan om hem terug te sturen aangezien hij binnen de garantie valt en dan een nieuw exemplaar te ontvangen, zou ik veel kans hebben dat hetzelfde weer gebeurt of is het gewoon een "productie" foutje?

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:24
Die kans acht ik zeer zeer klein

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik denk dat het een productie fout is, tenzij jij iets raars met de voeding hebt gedaan... Als ik dit zo lees verwacht ik dat je binnen de garantie valt. Maar heb je geen andere voeding(eventueel uit een oude computer?) waarmee je zo kaal mogelijk je computer even kan opstarten? Dan kan je je vermoeden verifiëren dat de voeding kapot is....
Pagina: 1