Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piano opname bewerken, Adobe Soundbooth

Pagina: 1
Acties:

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Voor school ben ik bezig met een eigen filmpje waar ik zelf gespeelde piano muziek onder zet.

Op school heb ik beschikking tot Adobe Soundbooth wat me wel een prima programma lijkt om mee te werken.

Nu zit ik met het probleem dat de opname erg vlak lijkt in vergelijking met het origineel.
Zelf heb ik geprobeerd om door middel van een equalizer er wat meer dynamiek in te brengen maar dat valt tegen.
Daarna heb ik geprobeerd door middel van een effect genaamd 'reverb' er meer sfeer in te brengen dat lukte aardig maar het word nog niet zoals ik wil.
Op sommige stukken clipt de muziek dat werk ik nog bij.

Ik vraag me nu af of het resultaat nog wel beter te krijgen is en of jullie wellicht tips hebben.

Ik weet dat de kwaliteit van de opname natuurlijk van heel veel dingen afhangt zoals:
Kwaliteit microfoons, opstelling, piano, omgeving, kwaliteit pianist :+ , ruimte, compressie, opname apparatuur.
Het probleem is dat ik niet nog een keer een opname kan doen en dat deze opname door iemand anders geregeld is.

Hieronder het origineel en het stuk gespeeld door mij.

Wouter
[Vimeo: http://vimeo.com/17557803]

Ludovico
[Vimeo: http://vimeo.com/17557758]
(blijft mooie muziek, al zeg ik het zelf :9 )

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Man, ik ben jaloers op je. Moet trouwens wel zeggen dat de tweede versie nog weer een stuk beter is :P (sorry).

Inhoudelijk kan ik je trouwens niet helpen, sorry :?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb geen ervaring met piano's,maar tien jaar geleden deed ik nog demo-opnames voor lokale rockgroepjes. 't Is voornamelijk gehoor dat je nodig hebt om goed geluid te krijgen, maar intuitief zou ik een microfoon aan de toetsen steken en twee of microfoons in de klankkast steken, afhankelijk van het type piano. Die tracks ga je dan moeten afstellen om het gewenste geluid te krijgen. De diepte van de klank hangt trouwens nogal van de kwaliteit van de microfoon af - reverb kan geen authentieke klank produceren. Clipping mag je al helemaal niet hebben. Als je origineel niet deugt kan je trouwens niet anders dan opnieuw opnemen: garbage in, garbage out.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Je zei het zelf al: een compressor gebruiken :) Equalization en reverb zijn prima hulpmiddelen om het geluid te accentueren en voller te maken, maar ik zou vooral naar compressie kijken om de vlakheid en "doodsheid" eruit te halen. Zoals met alles moet je het uiteraard met mate toepassen. Pas daarna zou ik met een equalizer gaan spelen, wat bij akoestische opnamen meer een finishing touch is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ruud v A
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik hoor een heleboel achtergrondruis in je opname. Als er nog een stuk 'lege' opname tussen zit, met alleen ruis, dan kun je die ook verwijderen met Soundbooth. Het probleem is wel dat het weghalen van ruis ook een klein beetje van de opname kan weghalen, waardoor hij juist nog droger gaat klinken.

De microfoon maakt een groot verschil in opnamekwaliteit, maar wat daarnaast ook een wereld van verschil kan maken is de opnameinterface en met name de voorversterker daarvan. Jammer dat je de opname niet opnieuw kunt doen.