Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CheckPoint VPN Endpoint Security services

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Bij mijn werk heeft de IT een nieuwe VPN client uitgerold; waar dit eerst SecureClient VPN was, moet dat nu CheckPoint VPN Endpoint security worden.

Ik ben een van de users met admin-rechten op mijn laptop (Toshiba Portege r500 met XP SP3 en veel te veel zooi), aangezien ik nogal veel en hoge eisen heb ( :p ), en ook een soort van proefkonijn ben. Ik ben kritisch waar de meeste gebruikers redelijk als "makke schapen" volgen en murw niet meer klagen.

De installatie van Endpoint (na verwijdering van SecureClient) was succesvol, en de VPN werkt; het primaire doen is dus bereikt. Echter, er zijn wat secundaire problemen en ik ben de nige die klaagt, dus voorlopig wil/kan men niet veel doen vanuit onze IT.

Wat zijn die problemen:
- afsluiten van de laptop duurt nu 2m 30s, ipv 40s (getest na installatie, deinstallatie, installatie)
- de processor activiteit is een stuk hoger door de ingebouwde firewall, wat weer negatief werkt op de batterijduur.

Vast en zeker zijn er andere mensen die dit pakket gebruiken voor het werk, misschien zelfs systeembeheerders. Mijn vragen zijn:

- welke services kan ik op Manual zetten en stopzetten, zodat Endpoint niet standaard opstart?
- is het mogelijk Endpoint alleen op te starten wanneer nodig (ik gebruik het eens per twee weken of zo)?
- andere suggesties om de problemen op te lossen, klinkt het bekend?

Ik ga ook zelf verder op zoek, maar elke hulp wordt op prijs gesteld :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Kickje. Geen systeembeheerders in de buurt? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Heb je alle windows updates geinstalleerd en ook de nieuwste versie van die VPN client?

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 07:47
Met de nieuwste Checkpoint heb ik totaal geen problemen. Dat is dan wel op Windows 7 ;)

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
jimbo123 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:25:
Heb je alle windows updates geinstalleerd en ook de nieuwste versie van die VPN client?
De laptop is helemaal uptodate (bedrijfslaptop), de versie van de VPN client is 7.6.165 en is van 2010. Ik heb zelf geen controle over de versie die geinstalleerd wordt :) .

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Je kan het volgens mij uitzetten middels MSCONFIG. Maar dan kan je het niet handmatig starten, ik geloof dat het 'met Windows' opgestart moet worden.

Heb zelf trouwens nooit gezien dat Checkpoint VPN software performance problemen gaf bij opstarten / of bij het algehele systeemgebruik 8)7
Het is maar een klein programmaatje wat eigenlijk niks meer of minder doet dan een tunnel opzetten zodra je een verbinding maakt. Als je de verbinding hebt, doet het programma ook niet veel(hooguit de lijn 'up' houden).

Zijn er bij jouw IT afdeling hier meerdere klachten over? Anders moet het wellicht in een combinatie van software op je laptop liggen. Houd er rekening mee dat deze software ook drivers installeert die je NIC gebruikt (te vinden bij properties, zelfde lijstje als TCP/IP etc)

Verwijderd

Endpoint security is meer dan alleen vpn software. Het bevat ook anti-virus/firewalling etc. Zodat juist de pc (endpoint) die het bedrijfsnetwerk op wilt zelf ook op veiligheid gecheckt is voordat ie toegelaten wordt.
http://www.checkpoint.com...point_security/index.html

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:47:
Endpoint security is meer dan alleen vpn software. Het bevat ook anti-virus/firewalling etc. Zodat juist de pc (endpoint) die het bedrijfsnetwerk op wilt zelf ook op veiligheid gecheckt is voordat ie toegelaten wordt.
http://www.checkpoint.com...point_security/index.html
Klopt, er is ook een firewall etc. Dat had de vorige VPN software ook.
kevlar01 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:03:
Je kan het volgens mij uitzetten middels MSCONFIG. Maar dan kan je het niet handmatig starten, ik geloof dat het 'met Windows' opgestart moet worden.

Heb zelf trouwens nooit gezien dat Checkpoint VPN software performance problemen gaf bij opstarten / of bij het algehele systeemgebruik 8)7
Het is maar een klein programmaatje wat eigenlijk niks meer of minder doet dan een tunnel opzetten zodra je een verbinding maakt. Als je de verbinding hebt, doet het programma ook niet veel(hooguit de lijn 'up' houden).
Zie hierboven, dat klopt dus niet. De install file is >100 Mb, dus niet echt klein ;)
Zijn er bij jouw IT afdeling hier meerdere klachten over? Anders moet het wellicht in een combinatie van software op je laptop liggen. Houd er rekening mee dat deze software ook drivers installeert die je NIC gebruikt (te vinden bij properties, zelfde lijstje als TCP/IP etc)
Het probleem is dus dat de meeste users "schapen" zijn en uberhaupt zich gewoon neerleggen bij vertraging. Ik ben ook niet onder de indruk van hoe de PCs opgezet zijn, teveel zooi die ook niet versnellen.

Maar inderdaad, het kan een clash met wat anders zijn. Omdat ik admin-rechten heb en allerlei andere (legale) software gebruik, kan dat een effect hebben. De MS-config wil ik niet, want ik wil het kunnen opstarten; dat is wel gelukt met services.msc, maar de firewall (de andere vertragende factor) is geblokkeerd; logisch op zich.

Ik zal het eens op een eigen laptop installeren (een Samsung N150 met XP Pro Sp3 en 2 Gb RAM) en eens zien wat het effect is, maar dat moet nog even wachten :) .

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik was inderdaad in de war met de Checkpoint VPN software die we op mijn werk gebruiken.
Deze is namelijk maar 6,5 MB ;)

Vandaar dat we ook geen performance issues hierover hebben :z

Maar verder, ik neem aan dat je middels bijv Task Manager gezien hebt dat t aan deze software ligt? En dat als je t proces killt, of het programma uninstalled het beter gaat? In dat geval moet het idd wel aan de software liggen.

Op de site van Checkpoint zie ik dat versie R72 uit is(van November 2010). Heb je deze al geinstalleerd? Wellicht kan je in overleg met de IT Afdeling, deze als 'pilot' draaien. Neem aan dat ze met deze software namelijk wel up to date willen blijven. O-)
Pagina: 1