Annulering betaald product na leveringsproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-01 15:48
Graag jullie mening over het volgende:

Ik heb op 22 oktober 2010 bij een Nederlandse games webshop een bestelling gedaan van een Rock Band 3 draadloos keyboard voor de PS3. Ik heb deze bestelling voldaan via iDeal, het geld stond dus binnen 2 dagen op de rekening van de webshop. Op de besteldatum stond op de site vermeld dat de releasedatum 29 oktober 2010 was (een week later dus). Dit was ook de internationale officiële releasedatum zoals was te lezen op de site van de producent (MadCatz).

Op 28 oktober 2010 krijg ik een mail van de webshop dat het product niet op de releasedatum geleverd kan worden door uitstel bij de producent. Er zou een uitstel zijn van een week (naar 5 november 2010).

Op 3 november neem ik contact op met de webshop omdat ik ineens een datum van 26 november zie staan op de site van de webshop. Ik krijg een mail terug dat 5 november niet gehaald gaat worden.

Op 25 november weer gemaild met de vraag of er nu wel wat binnen gaat komen. Ik krijg dezelfde dag nog een antwoord dat het product is uitgesteld tot 3 december 2010. Daarbij wordt vermeld dat dit niet 100% zeker is (joh!).

Op 3 december is duidelijk dat er weer geen levering is geweest en dat er weer uitstel is, ditmaal naar 17 december 2010.

Op dat moment was ik het zat, zeker omdat het product gewoon bij Amazon.co.uk te bestellen is.
Ik heb toen een mail gestuurd naar de webshop met de vraag mijn order te annuleren en het bedrag terug te storten op mijn rekening. Ik kreeg toen het onderstaande mailtje:

Het annuleren van een order is mogelijk binnen 7 dagen naar aankoop van het product.
Bij [webshop] kan een order die buiten deze termijn geannuleerd wenst te worden gewoon geannuleerd worden, hier worden echter wel €1.50 banktransactie kosten voor berekend. Wij gaan je order annuleren en het bedrag is met ongeveer 3-5 werkdagen teruggeboekt op je bankrekening.

Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,

[webshop medewerker]

Dit vond ik erg vreemd en ik ga hier niet mee akkoord. Hieronder mijn antwoord:

Beste [medewerker webshop],

Dit lijkt mij niet helemaal correct. Op het moment van bestellen werd mij een leverdatum voorgehouden die ettelijke keren is verzet (al dan niet buiten de schuld van [webshop] om). Dit is tevens de reden dat ik wil annuleren; het duurt mij te lang. Een termijn van 7 dagen is in dit geval niet reëel omdat binnen die 7 dagen niet duidelijk was dat de release van dit product verschillende keren uitgesteld zou worden.
Daarbij komt dat ik heb betaald met iDeal waardoor het bedrag al enkele weken op de rekening van [webshop] staat. [webshop] ontvangt dus de rente van dit bedrag over de periode vanaf de iDeal transactie tot nu.
Dat ik daarnaast ook nog eens € 1,50 zou moeten betalen accepteer ik niet en daar ga ik dus ook niet mee akkoord.

Ik vraag [webshop] vriendelijk het gehele betaalde bedrag terug over te maken op mijn bankrekening.

Vertrouwende op een goede afhandeling in deze.

Met vriendelijke groet,

Sluuz

Hoe denken jullie hierover? Kan dit zomaar?

PSN: Sluuz

Verwijderd

Hoe denken jullie hierover? Kan dit zomaar?
Moreel - Nee, dit kan echt niet.
Wettelijk - Onduidelijk. Wat zeggen de algemene voorwaarden van de winkel erover?

Zondermeer zou ik zelf ook een dergelijke email hebben geschreven in antwoord op een dergelijk standpunt van een winkel.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:23
Lijkt me dat dit niet mag. Als je het wel laat bezorgen kan je binnen 7 dagen kosteloos annuleren en dan zijn jullie allebei meer geld kwijt.

Zie ook:
Administratiekosten na annulering vertraagde order

en:
Webshop brengt annuleringskosten in rekening. Kan dit wel?

[ Voor 46% gewijzigd door MrAngry op 09-12-2010 13:35 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-01 15:48
Het is reeds opgelost. Kreeg zojuist deze mail:

Beste Sluuz,

Mijn excuses voor de vorige mail, er is even in door de drukte totaal overheen gekeken dat het hier Rock Band 3 betreft.
Het is inderdaad zo dat voor annuleren van deze orders geen kosten worden berekend, dit is dan ook niet gebeurt door ons.

Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,

[medewerker webshop]

Eind goed al goed dus.

PSN: Sluuz

Verwijderd

Mooi dat het is opgelost :)

Ten overvloede dan: wettelijk geldt dat een winkel 30 dagen heeft om te leveren, met uitzondering van wat specifieke goederen in bepaalde gevallen. Een winkel kan dit niet afdekken in de algemene voorwaarden.

Na 30 dagen kan je sowieso de koop kosteloos ontbinden. In gevallen waar je binnen die periode wil annuleren gelden weer een hoop variabelen rond concrete afspraken en redelijkheid, maar let's not go there, want dat is hier niet van toepassing. :)