• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo,

Een dezer dagen ga ik een firewall omwisselen. Het komt er op neer dat er een stuk of 50 publieke IP adressen ineens te vinden zijn aan een ander hardware adres. De switches snappen hier niks van en de routering van de IP adressen naar de nieuwe firewall loopt fout.

Ik weet dat er programma's bestaan om zelf een ARP reply te genereren richting een 'slachtoffer' zonder een request te hebben. Mijn vraag is nu: Kan dit ook op een goede manier gebruikt worden om een switch te laten weten dat de publieke IP adressen zijn verplaatst? Een script dat dit doet voor alle IP adressen uit ip addr show is natuurlijk zo gemaakt.

Jorijn

PSN: Jorijnn

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 22:48
Je kan toch gewoon effe op de switches die aan de firewall hangen de arp-tabel even flushen voor de veiligheid?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

my thoughts exactly

of je kopieert het mac naar je nieuwe firewall. ga je hem 1 op 1 vervangen, of ga je hem er een uurtje naast hangen ?

Iperf

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als een switchpoort down gaat bij het verwisselen van een hardware worden de mac-addressen die achter die poort geflushed. Je kan eventueel op de upstream router de arp timeout even terugschroeven naar 5 minuten of zo of een clear arp doen.

[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 09-12-2010 11:10 ]

• Jorijn
Het alternatief is de switches opnieuw opstarten. We hebben helaas modellen waarbij de ARP cache niet met de hand te flushen is.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32

Predator

Suffers from split brain

Euhm, je hebt toch over L3 switches neem ik aan :? Anders zie ik niet aan waarom je de ARP table van de switch zou moeten flushen. Dat heeft enkel impact voor de bereikbaarheid van het management adres op een L2 switch.

Wat voor switches zijn het dan ? Lijkt me héél erg raar dat je niet de ARP cache kan legen ?
Kan je niet gewoon even snel de SVI (vlan L3 logische) interfaces shut/no shut doen ? Dat werkt normaal ook.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Jorijn
Predator schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:10:
Euhm, je hebt toch over L3 switches neem ik aan :? Anders zie ik niet aan waarom je de ARP table van de switch zou moeten flushen. Dat heeft enkel impact voor de bereikbaarheid van het management adres op een L2 switch.

Wat voor switches zijn het dan ? Lijkt me héél erg raar dat je niet de ARP cache kan legen ?
Kan je niet gewoon even snel de SVI (vlan L3 logische) interfaces shut/no shut doen ? Dat werkt normaal ook.
Gaat om twee Dell PowerConnect 2724 switches. Heb deze vraag overigens ook al eens bij Dell neergelegd. De nogal verwarde meneer moest na drie keer navragen toch helaas mede delen dat het niet kon bij dit model.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Jorijn schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:26:
[...]

Gaat om twee Dell PowerConnect 2724 switches. Heb deze vraag overigens ook al eens bij Dell neergelegd. De nogal verwarde meneer moest na drie keer navragen toch helaas mede delen dat het niet kon bij dit model.
Dat is toch geen layer 3 switch :?

• Crazius
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02-2025
Layer 2 of 3 maakt niks uit. Het gaat erom of het managed switches zijn of niet. Een beetje manged switch kan je de ARP cache legen.

Over het algemeen zijn de server maar heel even down met het wisselen van hardware firewalls. Zeg 1 minuut maximaal. Die arp gaat best snel.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Crazius schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:28:
Layer 2 of 3 maakt niks uit. Het gaat erom of het managed switches zijn of niet. Een beetje manged switch kan je de ARP cache legen.
Lees eens wat ik schrijf aub.

Natuurlijk kan je op beide de ARP cache legen. Echter als de switch geen rol in de routing speelt dan maakt het ook helemaal niet uit. Zijn ARP cache heeft enkel waarde voor zichzelf dan, en dat geeft geen downtime.

De ARP cache van hosts en routers in de L2 segmenten waar de FW actief is en in het routing path zit is het probleem.
Over het algemeen zijn de server maar heel even down met het wisselen van hardware firewalls. Zeg 1 minuut maximaal. Die arp gaat best snel.
Dat hangt van de ARP timeouts van de L3 down- en upstream nodes af, heeft niets van de firewalls te maken.
Die nieuwe firewall heeft al een lege ARP cache.
Als het een stateful cluster is heb je meestal wel geen probleem. Gewoon een failover en terug doen na re-patching. (zelf dat is soms niet nodig ... hangt van het failover protocol af).

[ Voor 10% gewijzigd door Predator op 09-12-2010 20:38 ]

Verwijderd

TS doelt waarschijnlijk op gratuitous arp. Maar bij L2 switches is het inderdaad niet de switch die het MAC address van een pakket bepaalt/wijzigt.

• Jorijn
Ik moet eerlijk bekennen, zoveel verstand heb ik nou ook weer niet over de ins en outs van switches. Ik kan welk apparaat dan ook in de switch prikken en een publiek IP uit onze /63 claimen, gaat prima. Dit doet mij vermoeden dat de switch inderdaad verantwoordelijk is voor routering, ze hebben ook beide een IP adres.

Verwijderd

Ben niet bekend met dell switches, maar het lijkt erop dat het inderdaad een L2 switch is. Weet je zeker dat het fout gaat lopen? Anders mischien iets meer informatie over de rest achter de switch?
hosts -> firewall -> switch -> ???

• Jorijn
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 09:40:
Ben niet bekend met dell switches, maar het lijkt erop dat het inderdaad een L2 switch is. Weet je zeker dat het fout gaat lopen? Anders mischien iets meer informatie over de rest achter de switch?
hosts -> firewall -> switch -> ???
rack netwerk > switch > firewall > lan

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Volgens mij moet je gewoon even de provider vragen na het vervangen van de firewall of hij even een clear arp wil doen op de router van jouw subnet.

• Jorijn
TrailBlazer schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 13:05:
Volgens mij moet je gewoon even de provider vragen na het vervangen van de firewall of hij even een clear arp wil doen op de router van jouw subnet.
In dat geval zitten we vast aan response tijden van Leaseweb, in dat geval is het alsnog beter om even onze switches opnieuw te starten.

Toch bedankt voor de antwoorden :-)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat werkt dus niet want die switches zijn het probleem niet. Op het moment dat een switchpoort down gaat worden alle geleerde cam entries van die poort gewist. Het gaat om de arp entries op de upstream router.

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Jorijn schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:23:
[...]

In dat geval zitten we vast aan response tijden van Leaseweb, in dat geval is het alsnog beter om even onze switches opnieuw te starten.

Uit ervaring: als je 't tijdstip goed communiceert en dit tijdens kantoortijden doet.... Geen probleem.

Buiten kantooruren kan je reken op 150 euro per uur, als ze 't al doen.

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Jorijn schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:23:
[...]

Je kan ook even een ticket inschieten en een support engineer stand-by laten staan. Ik werk zelf bij LeaseWeb en dit gebeurt wel eens hoor :)
Pagina: 1