Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
hallo

Ik heb een freenas server staan op basis van aan intel d945gclf2 moederbord (atom 330) met 2 hd's.
Hij staat op mijn slaapkamer dus stil zijn is wel prettig.

de herriemakende onderdelen zijn nu:
voeding (die valt mee, ik heb de stilste gezocht uit mijn verzameling),
2 80mm casefans (geen merk, 5 en 7v),
40mm fan om de 945G chipset te koelen (weinig lucht, veel herrie)
2 harde schijven (3.5" 7200tpm)

ik zat te denken om de casefans te verwijderen en de chipsetkoeler aan te passen. voor die laatste twijfel ik tussen een andere fan (een stillere versie, maar ik heb geen specs van deze om mee te vergelijken) en passief, dan lijkt me een van deze wel geschikt(klopt dat, en welke?):
waaier
blokje
de waaier is een stuk lomper en kan er met wat modificaties maar net op, maar hij lijkt me wel beter.

passief is mooi stil, maar wel een stuk 'gevoeliger', actief is daar juist weer een veiligere keuze. what should i do?

en in plaats van de 2 80mm fans zaag ik een stuk uit het zijpaneel en plaats daar een 250mm fan:
http://www.alternate-b2b....l2=Behuizing&l3=Standaard

die verplaatst ruim 200 m³/h (op 12v) en draait mooi 800 toeren. lekker veel en lekker weinig. er is alleen geen waarde voor de geluidsproductie gegeven (dat is jammer), maar het lijkt me dat dat ook lekker laag ligt.

dat zou toch wel genoeg koeling zijn? die fan hoeft niet eens op 12v vermoedt ik.

maar wat is jullie (ervaren) mening hierover?

alvast bedankt
timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

die 250mm fan is alles behalve stil naar wat ik begrijp. maar het idee is leuk, maar doe het met een stille 120mm fan? :) heb ik ook :) (amd x2 met passief blok, chipset met passief blok (blauwe zalman vierkantje), passieve 1U formaat 12v voeding + picopsu, en 5 hdd's, gekoeld door 1 120mm fan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ok dan doe ik dat.

tot zover de groter=stiller illusie.
wat zou ik ongeveer aan airflow nodig hebben in zo'n kast?
ze hebben bij alternate ontzettend veel fans in allerlei soorten en maten, met evenveel variaties in geluidsproductie en airflow.

geluidsproductie wil je natuurlijk zo laag mogelijk en airflow zo hoog mogelijk, maar voor wat voor airflow moet ik ongeveer kijken?

het is overigens een midi kast van een oude oem (maxdata), zo'n kast is het:
klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat je aan airflow nodig hebt? Ik zou zeggen niks. Mijn server draait geheel passief met een voeding met fan en een rear exhaust fan maar dat is omdat er 8 hardeschijven in zitten en een X2 processor, voor een Atom met twee schijven zal je dat niet nodig hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
een goed stille 120mm fan moet genoeg zijn
mocht het toch te warm worden: nieuw groter blokkie op de chipset zou het moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

handig todo lijstje ;)
- Harde schijven in rubbers, mocht je die horen zoeken.
- 40mm fan eruit slopen, ws niet eens nodig met een beetje normale airflow
- 80mm fans op 5v óf beide verwijderen en 1 12cm op 5 of 7 volt monteren.
- Padding aan binnenkant kast bevestigen voor demping en kast zo dicht mogelijk maken.

Succes ermee!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 19:05

Petuhr

FreeBSD

noes schreef op donderdag 09 december 2010 @ 13:10:
handig todo lijstje ;)
- Harde schijven in rubbers, mocht je die horen zoeken.
- 40mm fan eruit slopen, ws niet eens nodig met een beetje normale airflow
- 80mm fans op 5v óf beide verwijderen en 1 12cm op 5 of 7 volt monteren.
- Padding aan binnenkant kast bevestigen voor demping en kast zo dicht mogelijk maken.

Succes ermee!
Die 40mm fan is wel degelijk nodig als je het standaard blokje er op laat zitten, die chipset word nml heter dan de cpu zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
de chipset heeft amper een heatsink, een stuk of 6 lamellen van 1 cm hoog met een fannetje erboven.
die kan ik denk ik wel vervangen door het waaiertje (het blokje heeft geen haakjes zo te zien). die icm een caseflow moet wel kunnen denk ik.

ik ga maar even zoeken naar een leuke 12cm fan.
de schijven zijn voor zover ik weet nog niet echt hoorbaar. 1 ervan resoneert alleen als hij opspint, die moet even anders vast.

ik kan wel even kijken voor rubbers meteen.

edit:
de scythe slip stream 800?
68m3/h bij 10.7dB

dat lijkt me wel een aardige airflow met weinig geluid,, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door timberleek op 09-12-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

is een 800 rpm fan, en ja, die is dus lekker stil :) moet prima te doen zijn. bovengeposte to-do lijstje aanhouden is ook mijn tip, das wel ongeveer wat je t beste doen kan :) (+ evt idd dat waaierblokje)

[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 10-12-2010 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je harde schijven wil je in silencers hangen; nu hoor je ze niet, maar zodra je de rest passief gaat koelen ga je ze wel horen. Probeer 2 HDD silencers op de kop te tikken. Ze worden regelmatig tweedehands te koop aangeboden omdat veel mensen overstappen op SDD's (en ze daar overbodig zijn). Ik gebruik het zelf ook en de geluiden van de HDD worden geminimaliseerd. Ophangen in rubbers is een goedkope oplossing, maar bij lange na niet zo effectief. Daarnaast hebben silencers een positief effect op de koeling van je schijven.

Voor de duidelijkheid: de Silentmaxx HDD silencer 2.0: reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde mobo, en de boosdoender is waarschijnlijk je northbridge cooler.
Ik heb er een videokaartkoeler opgezet, en mijn servertje is nu fluisterstil!

Een ander handig iets is je OS op een usbstick zetten. Ik weet niet hoe snel die moet zijn, maar bij mij werkt het heerlijk; als de fileserver niet gebruikt wordt, zet hij de hardeschijven uit, en de usb-stick hoor je toch niet. De traagheid valt wel mee, maar als je er via een gui mee wil werken zal het nogal sloom zijn tov een hardeschijf (dat vond ik althans).
Pagina: 1