Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 18:14
Het internet van ons werkt niet naar behoren. We hebben namelijk een oud modem en router inéén de (SMC VWOBRA7928) en een Range Extender Sitecom 300N die op de 2 verdieping als verlengsnoer fungeert. We hebben één computer bedraad aangesloten via de modem/router, dat geeft weinig problemen. Echter gebruiken alle andere apparaten (computer, laptop, gsm, ps3) het netwerk via de Range Extender en dat zorgt wel voor problemen. Je merkt bijvoorbeeld dat het netwerk bij de PS3 niet optimaal is als bij één van de twee computers een youtube filmpje wordt bekeken of dat het netwerk van de ps3 überhaupt niet goed werkt als de ene draadloze computer aan staat.

Hierdoor en omdat de modem/router al meer dan 5 jaar oud is willen we graag een nieuwe modem/router kopen. De vraag is echter of we een modem/router inéén moeten kopen of dat we die beter los kunnen kopen? Ik ben absoluut geen computeranalfabeet, maar van netwerken heb ik niet veel verstand. De Range Extender heb ik zelf aangesloten, maar dat was ook niet moeilijk. Het voordeel van de modem/router inéén is het makkelijke aansluiten. Het voordeel van de router + modem los is het vervangen van één van de twee later en de (waarschijnlijk) hogere kwaliteit, omdat er simpelweg veel meer keus in is.

De eisen voor een nieuw systeem is het goed kunnen verdelen van het internet en goede kwaliteit van het netwerk uiteraard. Ook heeft de draadloze computer al een Dual Band netwerkkaart, dus het zou mooi zijn om een Simulateneous router aan te schaffen. Hetgene wat ik aan het totaalpakket wil uitgeven ligt rond de 100-150 euro.

Qua modem en router los zat ik te denken aan de Netgear WNDR3700, maar een eventuele modem om hier bij te zetten heb ik nog niet in gedachten.
Qua modem/routers inéén heb je volgens mij maar keuze tussen twee producten:
Netgear DGN3500 of
Linksys WAG320N.

Kunnen jullie mij helpen met de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Echt niemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Of moet ik iets beter omschrijven of meer details geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Dido

heforshe

Om te beginnen denk ik dat een modem/router combinatie altijd een goede is, maar een modem/router/switch hoeft dat niet te zijn. Ik vermoed dat je vraag over die laatste gaat.

(Zo'n ding dat je verinding verdeelt over meerdere computers heet een switch, en geen router, namelijk.)

Ik weet niet of je modem afkomstig is van je ISP? Ik geef er zelf de voorkeur aan zelf voor de verdeling van het internet/netwerk binnenshuis te zorgen, en mijn modem gewoon te laten doen waar ie goed in is. Bij eventueel switchen van ISP (en dus mogelijk modem) hoef ik dan alleen het modem maar weer op mijn switch/wap aan te sluiten.

Ik heb zelf een linksys wrt320N achter een thompson modem hangen, en het werkt uitstekend.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

slico schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:49:Je merkt bijvoorbeeld dat het netwerk bij de PS3 niet optimaal is als bij één van de twee computers een youtube filmpje wordt bekeken of dat het netwerk van de ps3 überhaupt niet goed werkt als de ene draadloze computer aan staat.
Zolang je draadloze gebruikers hebt, zal de ene verbruiker altijd de ander in de weg zitten als die constant (streaming) data verbruikt. En helemaal als beide of meer apparaten staan te streamen. Daar is een Wifi netwerk simpelweg niet goed tegen opgewassen omdat het a) geen full duplex systeem is en b) omdat er maar 1 client gelijkertijd mag praten en daarmee ook ontvangen.
Kortom: hoe meer apparaten je aan je Wifi netwerk hebt hangen die ook daadwerkelijk iets willen doen, hoe meer je gaat merken dat het minder snel/goed gaat. Ze moeten namelijk allemaal netjes op elkaar wachten. Iets wat je niet hebt bij een bedraad netwerk.

Dus als je écht iets op wilt lossen, trek je gewoon netwerk kabels naar die systemen waar je de problemen weg wilt hebben en je probleem is daar dan als sneeuw voor de zon verdwenen. (Een vaste netwerk kabel wint het qua stabiliteit en snelheid van Wifi, bigtime, altijd).
Je wifi netwerk wordt minder belast, waardoor de gebruikers die overblijven ook prima blijven werken.
Ik stel voor dat je je computer en Ps3 bedraad aansluit.

Het kopen van een nieuwe modem/router/wifi accesspoint zal niet de vooruitgang boeken die ik hierboven suggereer. Kan zelfs helemaal niets veranderen en je dus met hetzelfde probleem blijft zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 10-12-2010 15:05 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Dido schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:42:
Om te beginnen denk ik dat een modem/router combinatie altijd een goede is, maar een modem/router/switch hoeft dat niet te zijn. Ik vermoed dat je vraag over die laatste gaat.

(Zo'n ding dat je verinding verdeelt over meerdere computers heet een switch, en geen router, namelijk.)

Ik weet niet of je modem afkomstig is van je ISP? Ik geef er zelf de voorkeur aan zelf voor de verdeling van het internet/netwerk binnenshuis te zorgen, en mijn modem gewoon te laten doen waar ie goed in is. Bij eventueel switchen van ISP (en dus mogelijk modem) hoef ik dan alleen het modem maar weer op mijn switch/wap aan te sluiten.

Ik heb zelf een linksys wrt320N achter een thompson modem hangen, en het werkt uitstekend.
Bedankt voor je informatie. Ik heb geen switch nodig, omdat er maar één pc bedraad is aangesloten en de rest op het draadloze netwerk. De modem wordt inderdaad gehuurd van Solcon (internetprovider). Het laatste stukje waar je over schrijft, snap ik niet helemaal. Een modem is toch eigenlijk alleen een doorgeefluik? Dus mijn ISP aansluiten op een modem en die weer aansluiten aan een router, zo werkt het toch?

@remco_k
Uiteraard heb ik overwogen om kabels te trekken, maar dat gaat gewoon echt niet lukken. Dat is dus helaas gewoon geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:33
Dido schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:42:
Om te beginnen denk ik dat een modem/router combinatie altijd een goede is, maar een modem/router/switch hoeft dat niet te zijn.
Leg eens uit? een modem/router met 1 lan poortje heeft nog steeds een switch. Een 1 poorts weliswaar, maar hoe wil je dan je lankabel aansluiten?

Een *apart* adsl modem heb ik nog niet gezien. Dus echt alleen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Ik heb besloten dat de router Netgear WNDR3700 het moet gaan worden, daar zijn vrijwel alleen goede testverslagen van en in mijn prijsklasse de beste.
Even voor de duidelijkheid:
Als ik de Netgear WNDR3700 ga kopen, dan heb ik nog een bekabeld modem nodig? En dan Analoog over ADSL? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

slico schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:32:
Ik heb besloten dat de router Netgear WNDR3700 het moet gaan worden, daar zijn vrijwel alleen goede testverslagen van en in mijn prijsklasse de beste.
Even voor de duidelijkheid:
Als ik de Netgear WNDR3700 ga kopen, dan heb ik nog een bekabeld modem nodig? En dan Analoog over ADSL? Ik zie door de bomen het bos niet meer...
De Netgear WNDR3700 is alleen een router, dus ja, je hebt nog een modem nodig waaraan je de Netgear WNDR3700 bedraad aan moet sluiten. Tenminste, als je wilt kunnen internetten. :P
Analoog over ADSL? Ik snap niet wat je ermee bedoeld, noch wat de relatie zou moeten zijn bij dit probleem. De Netgear WNDR3700 staat geheel los van of je ADSL of (b.v.) internet via de kabel hebt en of je wel of geen analoge of voip telefonie hebt. Dat is voor rekening van je modem.

Ik heb een tegenvraag; (en lees een van mijn vorige posts nog eens)
Wat doet jouw denken dat bij aanschaf van die Netgear WNDR3700 de problemen die je hebt beschreven met je Wifi clients minder worden of verdwijnen?
Of is het gewoon op de gok en kijken wat het straks doet?
(Waarbij ik bedoel: het zou weleens zo kunnen zijn dat je er nauwelijks of zelfs niets mee opschiet.)

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 14-12-2010 16:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
remco_k schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:45:
[...]

De Netgear WNDR3700 is alleen een router, dus ja, je hebt nog een modem nodig waaraan je de Netgear WNDR3700 bedraad aan moet sluiten. Tenminste, als je wilt kunnen internetten. :P
Analoog over ADSL? Ik snap niet wat je ermee bedoeld, noch wat de relatie zou moeten zijn bij dit probleem. De Netgear WNDR3700 staat geheel los van of je ADSL of (b.v.) internet via de kabel hebt en of je wel of geen analoge of voip telefonie hebt. Dat is voor rekening van je modem.

Ik heb een tegenvraag; (en lees een van mijn vorige posts nog eens)
Wat doet jouw denken dat bij aanschaf van die Netgear WNDR3700 de problemen die je hebt beschreven met je Wifi clients minder worden of verdwijnen?
Of is het gewoon op de gok en kijken wat het straks doet?
(Waarbij ik bedoel: het zou weleens zo kunnen zijn dat je er nauwelijks of zelfs niets mee opschiet.)
Bedankt, maar er zijn toch verschillende soorten modems? Kan je mij een voorbeeld geven van een modem die ik voor de WNDR3700 kan plaatsen? (geen voip, analoge telefonie)

Ik wil gewoon graag mijn netwerk updaten. De Range Extender krijgt af en toe ook kuren, dus dan heb je boven en beneden op sommige plekken gewoon geen internet. Daarnaast kan je met de Dual-Band de (belangrijke) computer in de huiskamer beter internet geven. Door de aanschaf van een nieuw systeem wil ik gewoon een stabiel netwerk in mijn huis hebben liggen, iets wat nu bepaald niet zo is en ook niet zo is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je die SMC in bruikleen hebt van je provider nu 5 jaar waarom regel je daar niet eens een upgrade dan? Of zit je nog steeds op ADSL1? Hier een lijstje met N modem/routers met gbit:
http://tweakers.net/price...DZ-Lgc9Yj0FpOz1n18vjc_zDQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Wat bedoel je daarmee wagenveld? Ik kan er wel eentje regelen via de provider, maar die is erg slecht...

Dus als ik je goed begrijp, moet je eerst een N modem regelen en daarna de router? Ik heb niet per se een gbit modem nodig, of is dat wel een vereiste als je een nieuwe set koop?
Anders kan ik toch ook gewoon deze SMC houden en die alleen gebruiken om alles door te sturen naar de nieuwe router. Is dat een oplossing?

[ Voor 19% gewijzigd door slico op 18-12-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

slico schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:50:
Wat bedoel je daarmee wagenveld? Ik kan er wel eentje regelen via de provider, maar die is erg slecht...

Dus als ik je goed begrijp, moet je eerst een N modem regelen en daarna de router? Ik heb niet per se een gbit modem nodig, of is dat wel een vereiste als je een nieuwe set koop?
Omdat je gratis een nieuwe moet krijgen bij bruikleen als het een gewoon defect is wat er voor zorgt dat het slecht werkt.

Ik zou zelf gewoon een afweging maken tussen functionaliteit en prijs waarbij de voorkeur uitgaat naar een apparaat. Daarom gebruik ik ook mijn losse ata niet meer die veel meer mogelijkheden hadden dan het sipgedeelte in de Telfort Zyxels. Ik heb er zelf gewoon een wireless N router aangehangen die eigenlijk meer dienst doet als switch/accespoint (kon ook zo ingesteld worden in de firmware), maar het liefste had ik het wel in een apparaat. Scheelt toch een hoop stekkers en apparaten. Voor echt alle functionaliteit die ik wil zou ik dan op zo'n Fon router uitkomen, maar die vind ik ook weer wat te duur eigenlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Bedankt voor je snelle antwoord, maar Solcon (provider) biedt alleen 'troep' aan, dus daarvan kopen is geen goed idee. Je betaalt dan ook 2 euro per maand voor het apparaat, dus het zelf kopen is niet veel duurder.
Maar ik had mijn post net geupdated, nadat je al had gereageerd, dus hier nog een keer:

Anders kan ik toch ook gewoon deze SMC houden en die alleen gebruiken om alles door te sturen naar de nieuwe router. Is dat een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
slico schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 13:03:
Bedankt voor je snelle antwoord, maar Solcon (provider) biedt alleen 'troep' aan, dus daarvan kopen is geen goed idee. Je betaalt dan ook 2 euro per maand voor het apparaat, dus het zelf kopen is niet veel duurder.
Maar ik had mijn post net geupdated, nadat je al had gereageerd, dus hier nog een keer:

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem en zal je mijn bevindingen vertellen.

Mijn situatie:

Modem/Router in één (van provider):
> Synology NAS
> 4/5 draadloze apparaten (laptop, telefoons)
> Mediaplayer
> Xbox

Ik wil ook gaan upgraden naar een router/switch met WLAN N en 1Gbps LAN.
Ik heb zelf bedacht om gewoon een router te kopen en deze aan te sluiten op mijn huidige modem/router combinatie van de provider. Vervolgens zal ik alle apparaten verbinding laten maken met de nieuwe router via kabel of WLAN.

De oude modem/router zal dus zijn taak blijven doen, maar zal niet langer als "acces point" gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Spamming your products is not allowed in this forum.

[ Voor 92% gewijzigd door Equator op 23-12-2010 14:07 ]

• slico
Heeft er iemand een antwoord op de ongeveer dezelfde vragen van Huppol en van mij?
Of het dus mogelijk is om de modem/router te laten werken als modem alleen en daar de WNDR3700 aan te sluiten?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Normaal gezien kun je een modem/router in bridge modus zetten wat inhoud dat het WAN ip adres doorgegeven wordt. Je zult dus even moeten kijken of dit een optie is op je huidige SMC. Als je er dan een router achter zet werkt die gewoon alsof er een modem voorzit.
Pagina: 1