4-pin PWM naar 12V molex converter/fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-12-2025

Tassadar

l33t h4x0r :)

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een serverkast met daarin een paar dikke 80mm fans die rechtstreeks op de PSU worden aangesloten met een standaard molex connector. Alleen 12V en GND zijn aangesloten, dus geen PWM of tacho signaal.
Nu wil ik deze fans ivm de herrie graag temperatuurafhankelijk regelen, bij voorkeur door ze op het mobo aan te sluiten. Dat kan niet rechtstreeks, want het mobo heeft 4-pins PWM aansluitingen en kan bovendien deze zware fans niet aan qua amperage. Dus er moet een converter/fancontroller tussen die de 12V fan aanstuurt door naar het PWM-signaal van het mobo te luisteren. Misschien door zelfs een fake tacho-signaal terug te sturen.

Bestaat zoiets? Ik heb al een tijdje gezocht, maar kan eigenlijk niets vinden. Alleen 3-pin/4-pin converters, maar die "doen" eigenlijk niets en zijn sowieso niet geschikt om zwaardere fans aan te sturen dan het inputsignaal aankan.
Iemand ideeën?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste oplossing die ik mij kan bedenken is een temperatuurgestuurde fancontroller met van die verloopstukjes van molex naar 3pins. Maar om dit dan door te sluizen naar het moederboard is iets wat volgens mij niet kan, althans voor zover ik dan weet.

Alleen wanneer je een temperatuursgestuurde fancontroller gebruikt kan je die sensoren bv vastzetten op de cpukoeler en je dan eigenlijk hetzelfde effect krijgt. Waarbij bv de Scythe Kaze Server fancontroller trouwens zowel PWM als ook gewoon het voltage kan sturen, en dan via de tempsensoren die erbij zitten.