Eigen VOIP server opzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Topicstarter
Ik praat nu thuis middels wifi gratis met vrienden via Sipdroid (Android app). Nadeel is dat je je eerst dient te registreren op voip providers zoals pbxes.org die het online gespreksverkeer voor je regelen.

Ik vroeg me af, is het wellicht niet mogelijk om zelf een server hiervoor in te zetten die dat allemaal voor je kan doen? Een webserver, dan wel een thuisserver. Dan zit je immers ook niet met het limiet aan gesprekstijd dat veel voip providers hanteren.

Ik ben dus benieuwd of iemand al zoiets heeft geprobeerd... ?

Ik heb al even gezocht en stuitte al gauw op Asterisk (opensource VOIP). Ik heb echter het idee dat dit meer een bedrijfsoplossing is als ik het allemaal zo bekijk. Over thuisservers wordt er niet gerept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Asterisk is gewoon een erg uitgebreide suite waarmee je heel veel meer kan dan alleen huis-tuin en keuken gebruik. Het is echter geen zwaar pakket en de hardware requirements zijn erg laag. Deze is prima inzetbaar als SIP server. De configuratie is alleen niet heel makkelijk te snappen (er zijn wel vele handleidingen voor). Ook maakt SIP gebruik van meerdere poorten, je zal dus veel open moeten zetten in je router.

Het grote Asterisk topic - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 18:26
Asterisk biedt ook een out of the box installatie icm de webinterface FreePBX onder de naam Asterisknow. In essentie is het een Centos 5.5 installatie met asterisk en apache voor Freepbx. Er zit dus ook al een webserver in. Leuk speelgoed en best goed te configureren met freepbx. Zeker het maken van een SIP trunk is niet zo moeilijk, hiervoor zijn zat tutorials te vinden.

Maak een VM aan op je desktop (wel eentje met voldoende geheugen beschikbaar, cent os is niet zwaar maar minder dan 256MB is niet aan te raden) en probeer de koppeling naar je SIP provider te leggen. Echt een leuk projectje :)

*edit* over die poorten: SIP achter NAT is nooit echt aan te raden is mijn ervaring, wat voor router heeft TS? (ivm de mogelijkheid om keep alive pakketjes te sturen)

[ Voor 11% gewijzigd door nielsl op 08-12-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174744

Topicstarter
*edit* over die poorten: SIP achter NAT is nooit echt aan te raden is mijn ervaring, wat voor router heeft TS? (ivm de mogelijkheid om keep alive pakketjes te sturen)
Momenteel praat ik al via wifi... heb een linksys wrt54g, die ene uitgemolken router :9

Ik ga eens even proberen wat je geschreven hebt (bedankt voor de info).

Ik was tevens benieuwd of het ook mogelijk is om het één en ander op te zetten in een hostingpakket? Heb nog een pakket staan momenteel (max 10 GB dataverkeer per maand) die ik niet gebruik, ik dacht misschien kan ik daar een voip installatie op gooien en voor vrienden en natuurlijk mijzelf een account op aanmaken zodat we via mijn webserver kunnen communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 18:26
Anoniem: 174744 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:25:
[...]

Momenteel praat ik al via wifi... heb een linksys wrt54g, die ene uitgemolken router :9

Ik ga eens even proberen wat je geschreven hebt (bedankt voor de info).

Ik was tevens benieuwd of het ook mogelijk is om het één en ander op te zetten in een hostingpakket? Heb nog een pakket staan momenteel (max 10 GB dataverkeer per maand) die ik niet gebruik, ik dacht misschien kan ik daar een voip installatie op gooien en voor vrienden en natuurlijk mijzelf een account op aanmaken zodat we via mijn webserver kunnen communiceren?
Als jij een VPS hebt, dan kan dat zeker, heb jij enkel shared webhosting, dan wordt dat hem niet omdat je geen root access hebt en die wel degelijk nodig hebt. Daarnaast zit je met shared hosting ook met meerdere gebruikers op 1 IP adres, en op 1 fysieke danwel virtuele bak waarvan je de belasting niet in de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazius
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 17:46
Kijk eens naar 3cx. Dit is een windows voip server. Gratis te gebruiken voor thuis.
Pagina: 1