Al enkele jaren ben ik aan het experimenteren met kleine houten kastjes.
Uiteindelijk ben ik al aan versie 6 gekomen en dat wou ik even delen met jullie.
In de kast zit volgende hardware:
De computer moest aan 4 voorwaarden voldoen: compact (1), stil (2), energiezuinig (3) én krachtig (4).
De kast is gemaakt van MDF omdat het de volgende voordelen heeft:
De momentschakelaar kon ik ook verkrijgen met een LED er in, maar zo'n LED vind ik storend dus wou ik het niet. Nu zie je enkel aan de al dan niet draaiende fan of de PC aanligt of niet.
Ik was eerst van plan om de kast enkel aan elkaar te lijmen, maar in mijn werkplaats was het toen aan het vriezen, waardoor de houtlijm niet naar behoren wou drogen. Daarom heb ik alles gelijmd én aan elkaar gevezen. De koppen van deze vijzen werden daarna met houtpasta van het oog onttrokken. De zijpanelen zijn met inox moeren (toont chiquer dan gewone moeren) bevestigd d.m.v. inschroefbouten.
vervolgens werd de kast geschilderd met acryl artiestenverf (turkoois) en vernist met ecologische waterdragend mate vernis.
De binnenkant werd tenslotte met aluminiumtape beplakt om elektromagnetische stralingen tegen te gaan.
Het zijpaneel werd met een AC Ryan honingmesh afgedekt.
Foto's
Helaas heb ik geen foto's van het werkproces, aangezien ik pas nadat de kast klaar was op het idee kwam om de casemod op T.net te posten. Mijn excuses hiervoor.

Op deze laatste foto staat de PC naast zijn voorganger. Deze is 3 jaar geleden gebouwd met een Athlon X2 3250E (22 Watt TDP), Asrock K10N78M (GF8100 M-ATX) en eveneens met een PicoPSU.
Uiteindelijk ben ik al aan versie 6 gekomen en dat wou ik even delen met jullie.
In de kast zit volgende hardware:
- ASUS M4A88T-I Deluxe (M-ITX met AMD 880G+SB710 )
- AMD Athlon II X4 615E (4x2,5 GHz 45 Watt TDP)
- Kingston HyperX 4GB 1333 MHz CL7 (Sodimm)
- OCZ vertex 2 EX 60 GB
- Seagate Momentus XT 250 GB (in Scythe Quiet Drive 2.5)
- WD Green 2 TB WD20EARS 64 MB cache
- PicoPSU-150-XT (150 Watt) + FSP150-AHBN1 adapter
- Silverstone NT07-AM2 (heatsink) + Noctua NF-R8 80 mm fan (@ 7V/1000 rpm)
- Silverstone FP34B front I/O-pannel
De computer moest aan 4 voorwaarden voldoen: compact (1), stil (2), energiezuinig (3) én krachtig (4).
- Door het gebruik van een M-ITX mobo met daarop alles wat je kan wensen (1080p IGP, HDMI, DVI, eSata, USB3.0, Bluetooth, Wifi-n), in combinatie met een Pico-PSU en een externe AC-adapter, heb ik de afmetingen van de kast kunnen beperken tot 23,5 x 23,5 x 11,5 cm. Ik had eerst gedacht om de AC-adapter ook in de kast in te bouwen, maar die viel wat te groot uit (zie foto's). De luchtcirculatie is miniem, maar aangezien ik energiezuinige componenten heb gebruikt, wordt alles niet te warm. Zo wordt de cpu in Orthos maximum 55° C (dit met een low-profile heatsink en een 80 mm cpu fan die vaste rondjes draait aan 1000 rpm). Ook de WD 2TB, die volledig ingesloten zit, wordt maximum 35° C.
- Ik heb getracht alle geluidsbronnen zo veel mogelijk te dempen:
- CPU-fan: passief kan ik cpu niet koelen, want daarvoor is de kast te klein. Daarom heb ik gekozen voor een gerenommeerde, ultra stille Noctua fan die op zijn stilste stand (U.L.N.A.) volgens de fabrikant maar 7 dB geluid zou produceren. Of het daadwerkelijk 7 dB is, kan ik niet bevestigen, maar zelfs met mijn oor op 30 cm afstand is hij onhoorbaar. Ik voel met mijn hand weinig luchtverplaatsing, maar zoals gezegd, worden de temperaturen niet te hoog. Eerst heb ik de fan lucht laten zuigen (intake), maar, ik omdat ik denk dat de warme lucht dan wat blijft zitten in de kast, heb ik de fan er omgekeerd op gezet, zodat hij nu lucht naar buiten blaast (outtake). Lucht die al wat opgewarmd is door de andere componenten wordt zo via de door de cpu verwarmde heatsink naar buiten geblazen.
Volgens deze review zou het koelblok van het mobo (dat IGP én de SB koelt) erg heet worden, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Sowieso heb aan de zijkant het mesh zo groot mogelijk gemaakt. - Seagate 2,5" hdd: Deze maakt een licht gezoem en daarom heb ik die in een (veel te dure) Scythe Quiet Drive 2.5 behuizing gestoken (rechtopstaand vooraan de case). Hierdoor hoor je de hdd absoluut niet meer. De behuizing valt wel groot uit (even groot als een 3,5" schijf) en door een inschattingsfout heb ik de WD 2TB "omgekeerd" (printplaat naar boven) moeten hangen. De sata- en powerkabel zaten anders te gekneld tussen de Scythe Quiet Drive 2.5. (zie foto). Ook nu zie je dat de sata kabel een hoek maakt van 180°. Ik heb me laten vertellen dat dit niet goed voor een satakabel, maar ik heb nog geen raar gedrag gemerkt bij de WD 2TB.
- WD 3,5" hdd: Om deze te dempen heb ik dempingsmatten van Be Quiet! gebruikt. Ik heb gezorgd dat er rondom de hdd nog voldoende ruimte zit, zodat de warme lucht nog weg kan, maar daardoor is het niet gelukt om het geluid volledig te elimineren. Ik hoor deze nog heel licht zoemen, maar in W7 valt deze hdd uit indien ze niet gebruikt wordt (vandaar dat ik ook weet dat het gezoem van deze schijf komt). In XP kunnen de schijven niet afzonderlijk van elkaar in stand-by gaan.
- CPU-fan: passief kan ik cpu niet koelen, want daarvoor is de kast te klein. Daarom heb ik gekozen voor een gerenommeerde, ultra stille Noctua fan die op zijn stilste stand (U.L.N.A.) volgens de fabrikant maar 7 dB geluid zou produceren. Of het daadwerkelijk 7 dB is, kan ik niet bevestigen, maar zelfs met mijn oor op 30 cm afstand is hij onhoorbaar. Ik voel met mijn hand weinig luchtverplaatsing, maar zoals gezegd, worden de temperaturen niet te hoog. Eerst heb ik de fan lucht laten zuigen (intake), maar, ik omdat ik denk dat de warme lucht dan wat blijft zitten in de kast, heb ik de fan er omgekeerd op gezet, zodat hij nu lucht naar buiten blaast (outtake). Lucht die al wat opgewarmd is door de andere componenten wordt zo via de door de cpu verwarmde heatsink naar buiten geblazen.
- In idle schommelt het verbruik tussen de 49 tot 54 Watt, in load komt het niet boven de 70 Watt. Als de computer af staat, is er geen sluimerverbruik. De energiemeter geeft 0 Watt aan.
Dat is dankzij de combinatie van zuinige componenten (45 Watt CPU, Sodimm 1,5V geheugen, zuinige hdd's, all-in-one mobo) en de PicoPSU. Ik heb gekozen voor de 150 Watt versie van deze PicoPSU, niet omdat ik 150 Watt nodig had, maar wel omdat er meer aansluitingen opzitten. Zo zit er, in tegenstelling tot andere PicoPSU's al standaard een 4 pin mobo stroomkabel op.
De PicoPSU is normaal bedoeld voor M-ITX behuizingen (vandaar de korte kabels) en heeft een zeer hoog rendement (volgens de fabrikant MINI-BOX is dat > 90 %, maar volgens Silentpreview is dat een stuk lager (< 90 %). Naast het hoog rendement zorgt de PicoPSU ervoor dat je pc in standby of als hij helemaal af ligt 0 Watt verbruikt!
Naast de PicoPSU is ook de gebruikte AC-adapter belangrijk. In Nederland zijn er geen adapters te verkrijgen op 12V en met meer dan 9A (>100 Watt). Deze zouden volgens Jeroen te Wierik van Azerty door het hoge aantal Ampère niet gecertificeerd zijn om in Nederland te gebruiken. Daarom heb ik een AC adapter laten importeren vanuit het VK, namelijk de FSP150-AHBN1. Niet dat ik 150 Watt nodig heb, maar in principe heeft mijn PC nu voldoende prik om er eventueel een HD5670 in te steken. Ik heb speciaal deze adapter gekozen omdat hij volgens Energy Star een rendement van 90,04 % heeft. - Omdat ik het beste van alle werelden wil, wou ik rekening houdend met al het vorige, toch een krachtig systeem. Vandaar de keuze voor een QC cpu, ssd en 2TB opslag. Op de OCZ ssd staat W7 geïnstalleerd, op de Seagate hybride (250GB hdd + 4GB ssd) staan XP en Ubuntu geïnstalleerd.
De kast is gemaakt van MDF omdat het de volgende voordelen heeft:
- goedkoop
- gemakkelijk te bewerken
- in diktes vanaf 4 mm
- relatief hittebestendig
- splijt gemakkelijk
- hoeken brokkelen af
- niet echt milieuvriendelijk door het gebruik van formaldehyde.
De momentschakelaar kon ik ook verkrijgen met een LED er in, maar zo'n LED vind ik storend dus wou ik het niet. Nu zie je enkel aan de al dan niet draaiende fan of de PC aanligt of niet.
Ik was eerst van plan om de kast enkel aan elkaar te lijmen, maar in mijn werkplaats was het toen aan het vriezen, waardoor de houtlijm niet naar behoren wou drogen. Daarom heb ik alles gelijmd én aan elkaar gevezen. De koppen van deze vijzen werden daarna met houtpasta van het oog onttrokken. De zijpanelen zijn met inox moeren (toont chiquer dan gewone moeren) bevestigd d.m.v. inschroefbouten.
vervolgens werd de kast geschilderd met acryl artiestenverf (turkoois) en vernist met ecologische waterdragend mate vernis.
De binnenkant werd tenslotte met aluminiumtape beplakt om elektromagnetische stralingen tegen te gaan.
Het zijpaneel werd met een AC Ryan honingmesh afgedekt.
Foto's
Helaas heb ik geen foto's van het werkproces, aangezien ik pas nadat de kast klaar was op het idee kwam om de casemod op T.net te posten. Mijn excuses hiervoor.
Op deze laatste foto staat de PC naast zijn voorganger. Deze is 3 jaar geleden gebouwd met een Athlon X2 3250E (22 Watt TDP), Asrock K10N78M (GF8100 M-ATX) en eveneens met een PicoPSU.
[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 03-02-2011 12:28 . Reden: spelling ]