Toon posts:

Moeilijke afweging tussen processor en RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn medion heeft het helaas begeven. Heb er 3 jaar lang met veel plezier mee gewerkt en gespeelt maar nu is hij toch echt kapot. Hierdoor moet ik een computer gaan samenstellen.

Een geluk bij een ongeluk is dat ik een legale 32 BIT versie van Windows 7 heb liggen, maar hierdoor moet ik wel een belangrijke afweging maken.

Tot nu toe heb ik deze onderdelen voor mijn PC in gedachten (zal de details besparen)

750W voeding
9600GT als Physics processor
460GTX 1024 MB als GPU
MSI P55-GD65 moederbord

De bovenstaande onderdelen staan zo goed als vast, met nadruk op Nvidia ivm. 9600GT en het ontbreken van de behoefte om met gemodificeerde software te werken. Verder staat vast dat ik voor een Intel processor ga.

Het belangrijke is de consessie die ik moet doen. Vanwege financieële reden en het reeds in bezit hebben van W7 32BIT (waardoor 8GB ram dus onmogelijk word) zijn dit de keuzes die ik heb:
  • 8GB RAM, 64 BIT software aanschaffen en I5-760 kopen (Duurdere optie)
  • 4GB RAM, 32 BIT software gebruiken en I7-870 kopen (Goedkopere optie)
Er zijn 2 vragen die ik op dit moment heb:

1. Welke optie zou qua prestaties het beste zijn? (vooral gamen, breed georiënteerd)
2. Mocht ik besluiten om toch 64 BIT software aan te schaffen, en ik een zeer grote voorkeur heb bij een CDtje en de mogelijkheid om vaak op dezelfde PC deze te herinstalleren, is een OEM versie dan voldoende?

Dank

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een 32-bit sleutel mag je voor zo ver ik weet ook gewoon gebruiken voor de 64-bit versie hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat zou betekenen dat ik de 64 BIT software ergens zou moeten "bemachtigen", en de Code van mijn 32 BIT (nog ongebruikt) in te voeren gedurende de installatie?

EDIT: Ben zelf niet zo van het bemachtigen, maar neem aan dat het op deze wijze acceptabel is?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 14:57 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Software gewoon downloaden en deze licentie voor gebruiken. Heb zelf een stuk of 10 serials van Windows 7 Professional in allerlei talen en smaken en 32bit Chinees werkt gewoon prima op een 64bit Nederlandse versie bijvoorbeeld.
Je moet alleen wel een versie zien te downloaden, maar dat mag niet zo moeilijk zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of de Nederlandse Home Premium 64 BIT trial versie nor ergens te vinden is, zodat ik daarin de code zou kunnen invoeren.

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 22:18

Chris_NL

Miauw

Wat je niet moet doen is het downloaden van ISO'tjes via torrents enzovoort. Daar zit namelijk bijna altijd spyware of andere rotzooi in.

En je hebt niet verteld wat je ermee wilt doen. Voor sommige dingen heb je een snelle processor nodig en voor sommige andere dingen heb je juist weer extreem veel RAM nodig.

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 23:09
Je wilt 4Gb geheugen gaan gebruiken bij een 32Bits installatie ?, hier zul je helaas maar 3.5 Gb van je geheugen kunnen gebruiken i.v.m het geheugenlimiet van een 32Bits OS.

Ik denk dat je je afweging voor de cpu anders moet stellen, een I7 860 / 870 heeft 4 cores en 8 Threads, gebuik je dit veel ? --> Nee, kun je beter kiezen voor de i5 760.
Die 8 threads zijn makkelijk bij veel multitask programma's simultaan gebruiken, zou je bv alleen veel gamen en surfen, niet veel bijzonders ernaast doen ben je denk ik beter af met een i5.

De afweging die je ernaast moet maken zijn prijzen, een I7 met HT zul je nu misschien minder aan hebben, maar een I5 zal nooit HT ondersteunen, en de cpu's doen zonder HT niets voor elkaar onder.. Als dan de i7 de goedkopere optie is, gewoon deze op je mobo prikken..

Dan komt je geheugen, door de regel is 4Gb wel het minimum geworden, maar 8Gb kan nog makkelijk overkill zijn i.v.m het lage geheugen gebruik ( Gebruiker & Applicatie afhankelijk weer ). Game je nu veel en doe je niet aan bijzondere andere taken (Photosoepen, Autocad, Solidworks of Video-bewerking) dan ben je met 4Gb ruim voldoende bedeeld hoor.. Maak je wel veel gebruik van deze applicaties, dan is 8gb wel wenselijk om bij bijzondere bewerkingen een beetje geheugen over te hebben..

De afweging die mee zou kunnen zijn prijzen, maar een setje 4Gb 1600Mhz geheugen ben je een kleine 100 euro voor kwijt, voor een 8Gb 1600Mhz setje, een 130 / 140 euro kwijt. Dit zou natuurlijk de pret niet mogen drukken..

Wat ik me wel afvraag is waarom je gekozen hebt voor een zware 750W voeding, ik weet dat het tegenwoordig vet is om een 1KW + voeding te hebben of er kort bij te komen, maar ben je deze wel nodig ?
Als je die hebt liggen moet je die natuurlijk gebruiken, maar moet je deze nog aankopen had ik waarschijnlijk naar een 620 / 650 gaan kijken.. Hou je tevens een paar centjes over om die nieuwe I5 / I7 te voorzien van een leuke koeler !

Edit : Voor je OS zou ik gewoon een W7 Ultimate X32 / X64 dvd'tje downloaden. Zijn toch genoeg via de gebruikelijke usenet wegen te vinden..

[ Voor 3% gewijzigd door Vaporized op 11-12-2010 19:48 . Reden: Aanvulling bericht ]

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
De keuze tussen de CPU zul je vooral zelf moeten maken, maar aangezien jij vooral games wil spelen op je pc zou je naar mijn mening het beste voor de i5 kunnen kiezen.
Het ontbreken van hyperthreading zal je tijdens het gamen echt niet merken.

En sowieso zou ik voor een 64bit OS gaan, een 32bit versie herkent namelijk de 4gb niet eens volledig.
Pagina: 1