dvi to hdmi of toch nieuwe kaart?

Pagina: 1
Acties:

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik had even een vraagje, maar ik kreeg niks gevonden via de search. ik dacht dan mag ik er vast wel een topic voor openen.

Ik ben in het bezit van een pc met een nvidia 8800gt videokaart.
Nu wil ik deze graag aansluiten op mijn tv via hdmi.

Is het verstandig om een verloopje van dvi naar hdmi te gebruiken? of ga ik dan veel kwaliteit verlies krijgen t.o.v. een videokaart met hdmi aansluiting?

En als ik een andere videokaart zou kopen wat zou een beetje een vergelijkbare zijn aan mijn huidige? of heb ik voor puur films en zo te kijken genoeg aan een budget kaartje van 3 a 4 tientjes?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 14:13

Koppensneller

winterrrrrr

Kwaliteitsverlies zul je niet krijgen: je videokaart kan gewoon een digitaal signaal uitsturen naar je tv. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je videokaart (waarschijnlijk) geen geluid mee zal kunnen sturen over HDMI. Je zult daarvoor dus nog een apart kabeltje naar je tv/geluidsset moeten trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Koppensneller op 08-12-2010 14:13 ]

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 19:18
je krijgt weinig verlies omdat beide formaten al digitaal zijn. het zijn alleen verschillende connectoren.
het beste zou zijn om een kabel te halen die verloopt van HDMI naar DVI.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een verloopje geeft 0 verlies. Over DVI en HDMI gaat een digitaal signaal, dus daar hoef je niet bang te zijn voor kwaliteitsverlies.
Voor puur films heb je niet echt een flinke videokaart nodig. de goedkoopste kaartjes met HDMI zullen al voldoen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

KoppenSneller schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:12:
Kwaliteitsverlies zul je niet krijgen: beide signalen zijn immers digitaal. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je videokaart (waarschijnlijk) geen geluid mee zal kunnen sturen over HDMI. Je zult daarvoor dus nog een apart kabeltje naar je tv/geluidsset moeten trekken.
Dat ondersteunt zijn kaart dus wel, maar dan moet er wel een speciaal blokje worden gebruikt ;) .

Het simpelste is gewoon DVI->HDMI en dan een losse 3.5mm kabel te gebruiken. Het beste is natuurlijk met zo'n blokje. Maar hoe deze heten/waar je deze kan krijgen weet ik niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:18
MaD_co schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:10:
Ik had even een vraagje, maar ik kreeg niks gevonden via de search. ik dacht dan mag ik er vast wel een topic voor openen.

Ik ben in het bezit van een pc met een nvidia 8800gt videokaart.
Nu wil ik deze graag aansluiten op mijn tv via hdmi.

Is het verstandig om een verloopje van dvi naar hdmi te gebruiken? of ga ik dan veel kwaliteit verlies krijgen t.o.v. een videokaart met hdmi aansluiting?
Met dat verloopje ga je van een digitaal signaal naar een digitaal signaal. Dat maakt niks uit voor de signaalkwaliteit. Het enige waar dat verloopje invloed op kan hebben is de signaalsterkte, maar dat kan je pas merken als je hele lange kabels gaat gebruiken (langer dan er verkocht wordt).

Even kort samengevat, een digitaal signaal verliest geen kwaliteit (dus ook niet bij een verloopje), tenzij je naar een analoog signaal toe gaat.
Het kopen van een nieuwe videokaart lijkt mij dan ook overbodig.

• MaD_co
Dank jullie wel voor de reacties alvast.
Het geluid had ik idd nog niet over na gedacht. moet even kijken of mijn tv ( philips 40pfl9704) dit ondersteunt tegelijk beeld afspelen van hdmi kanaal en geluid van een audio ingang.
Maar die blokjes zijn opzich wel redelijk goed te vinden op internet worden gewoon converters genoemd zoals ik net al ergens zag.

Maar mijn ervaring met video-out was altijd vrij slecht beeld enzo. dus vandaar dat ik er een beetje huiverig voor was.
Maar dan ga ik vanavond het een en ander proberen :D mijn dank alvast.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MaD_co schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:19:
Dank jullie wel voor de reacties alvast.
Het geluid had ik idd nog niet over na gedacht. moet even kijken of mijn tv ( philips 40pfl9704) dit ondersteunt tegelijk beeld afspelen van hdmi kanaal en geluid van een audio ingang.
Maar die blokjes zijn opzich wel redelijk goed te vinden op internet worden gewoon converters genoemd zoals ik net al ergens zag.

Maar mijn ervaring met video-out was altijd vrij slecht beeld enzo. dus vandaar dat ik er een beetje huiverig voor was.
Maar dan ga ik vanavond het een en ander proberen :D mijn dank alvast.
Ik spreek niet over een converter. Aangezien er bij DVI->HDMI niks aangepast word aan het signaal, alleen het formaat van de aansluiting is anders.

Ik prate over zo'n dingetje:
http://www.evga.com/PRODU...Y/W000-00-000070_XL_8.jpg

Alleen ben ik de naam er van kwijt :X .

Zowel ATI als Nvidia heeft van die speciale blokjes, welke toestaan dat je bij DVI->HDMI geluid kan krijgen. Wat normaliter niet kan.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2010 14:44 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

D4NG3R schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:43:
[...]Alleen ben ik de naam er van kwijt :X .
2 pins/aderige S/PDIF, of ook wel een interne S/PDIF genoemd ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40

Imprezzion

E92 320i & 307CC

S/PDIF kabeltje zie ik liggen... Bedoel je dat? Dat hebben sommige Nvidia kaarten (9*** - GT*2**) ook nodig voor geluid op HDMI zelf.

Ik moet hem ook op m'n 9800GX2 aansluiten anders heb ik op HDMI zelf ook geen geluid.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

MaD_co schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:19:
Philips TV's hebben de mogelijkheid om in het menu een aparte audio ingang toe te wijzen aan een HDMI-ingang. Dan koppelt de TV het beeld wat binnen komt op HDMI met de audio die op het andere input binnen komt. Echter is de audio input wel twee maal RCA en daarmee maximaal 2.0 stereo. Terwijl je met HDMI gewoon meerkanaals geluid kan versturen. Niet dat je er op de TV veel van merkt, maar iets verschil zit er wel tussen (althans, ik merk verschil of ik DD 2.0 doorstuur of DD 3/2). Maar je hebt met een interne S/PDIF ook het voordeel van een digitaal signaal ten opzichte van het analoge van RCA en maar één kabel in plaats van twee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MaD_co
FeaR1986 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:23:
[...]

Philips TV's hebben de mogelijkheid om in het menu een aparte audio ingang toe te wijzen aan een HDMI-ingang. Dan koppelt de TV het beeld wat binnen komt op HDMI met de audio die op het andere input binnen komt. Echter is de audio input wel twee maal RCA en daarmee maximaal 2.0 stereo. Terwijl je met HDMI gewoon meerkanaals geluid kan versturen. Niet dat je er op de TV veel van merkt, maar iets verschil zit er wel tussen (althans, ik merk verschil of ik DD 2.0 doorstuur of DD 3/2). Maar je hebt met een interne S/PDIF ook het voordeel van een digitaal signaal ten opzichte van het analoge van RCA en maar één kabel in plaats van twee.
Okee, dankje voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik dan maar eens rond ga kijken voor zoeen blokje is idd wel makkelijker als alles via 1 kabeltje gaat.
Moet alleen even kijken dan of mijn videokaart dat ondersteunt neem ik aan.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_8800_gt_us.html
HDMI Via adapter
Audio Input for HDMI SPDIF
;) .

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik wel weet is dat de Nvidia 460GTX ook audio via dvi naar hdmi uit stuurt en dit bij de Radeon kaarten hetzelfde is. Of dit nu ook bij de oudere Nvidia kaarten ook zo is weet ik even niet maar ik dacht wel vanaf de 9 serie dat dit ook al standaard zo is.
Pagina: 1