Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Goeiesmiddags :)

Ik zit nu al een aantal maand met een probleem. Dit probleem ondekte ik nadat mijn 24/7 stabiele overclock van 4Ghz (toen nog watergekoeld door een Bigwater 760i icm EK Supreme LT Acetal blok) die van de een op de andere dag niet meer stabiel was, alleen maar BSOD's.

Toen heb ik een aantal weken stock gedraaid, geen enkel probleem, systeem was 100% stabiel. Tot ik na een tijdje ontdekte dat de Turbo niet meer inschakelde bij belasting van de processor. Hij clockt dus niet meer over van 2.6Ghz naar 3.2Ghz als hij belast wordt.

Inmiddels doet zich dit nu al een behoorlijke tijd voor, systeem is verder gewoon 100% stabiel, geen BSOD's, uitvallende computer, brandluchtjes, paddestoel vormige wolken etc.

Ik erger me er alleen aan dat ik de extra performance van de Turbo functie mis.

Wat ik al geprobeerd heb:

BIOS resetten naar factory settings
BIOS geupdate naar nieuwste versie
BIOS settings 2 miljard keer nagekeken

Mijn systeem bestaat uit het volgende:

Asus P7P55D Pro
Intel Core i5 750 (sinds een maand of 3 onder een Coolermaster V8 ipv de Bigwater)
2x2GB OCZ Gold Low voltage ddr3-1333
Gigabyte GTX460 1GB OC
Coolermaster Realpower M620

Nu ben ik bekend met het nieuws dat ons vlak na de introductie van P55 bereikte. Dat Foxconn sockets gefrituurd worden bij overclocks en hogere voltages. Mijn moederbord heeft een van die beruchte sockets.

Nu ben ik sowiezo al van plan een ander moederbord aan te schaffen. Ik ben 2e eigenaar van dit bord, en toen ik hem kocht (bijna een jaar geleden) waren er 2 pinnetjes krom in het socket, die heb ik recht gebogen. Mogelijk begint deze handycap nu op te spelen. Als ik binnenkort tijd heb gaat het moederbord eruit en check ik de processor en socket even op brandplekken/beschadigingen of iets in die zin.

Mijn vraag: is het mogelijk dat, in plaats van dat mijn gehele socket en/of cpu affikt, dat ik alleen de Turbo functie mis?

Ik heb de bon van dit bord, en er zit nog garantie op, ik ga sowiezo kijken of ik garantie kan krijgen, een nieuw bord ontvang en die door verkopen omdat ik dan zelf al wat anders heb.

Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
Kun je alle temperatuur sensoren ook uitlezen. Die turbo modus werkt alleen wanneer het TDP het toelaat. Misschien is er bij die onstabiele overclock een sensor kapot gegaan? anders zou ik het inderdaad ook bij het moederbord zoeken, maar dat kun je alleen uitsluiten door hem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat is het vreemde dus juist. Hij heeft 2 maand lang zonder problemen op 4Ghz gedraaid, van de een op de andere dag gewoon ineens niet meer.

Welke sensors moet ik kunnen uitlezen? Voltage of temp sensors?

Die laatste zijn namelijk in orde, kan alle 4 temp sensors uitlezen, temperaturen zijn ook binnen de perken. Voltage sensors weet ik niet, ga ik even checken. Toevallig een betrouwbaar progsel waarmee ik dat uit kan lezen? Of enig idee welke readings ik in de BIOS zou moeten checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 14:26
Ik heb hetzelfde probleem met mijn i7 860, maar ik verdenk nog het meest mijn SSD (icm mijn moederbord, een ASRock P55 Extreme3) aangezien dat echt de enige mogelijke oorzaak is die ik heb kunnen vinden op internet ed. Heb hier ook een topic over gehad, maar geen mensen met vergelijkbare ervaringen.

Heb jij toevallig een SSD (ik heb een Vertex 2 120GB om precies te zijn)?

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickH89 op 08-12-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb geen SSD's, vind ze nog te duur.

500GB Spinpoint F3 voor Windows (Pro 64-bit, Engels, legaal trouwens, gotta love MSDN)
1000GB Spinpoint F3 voor opslag

De i7 860 heeft volgens mij niet eens een Turbo, of vergis ik me? Dus wel, Turbo tot 3,46Ghz

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 08-12-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zeker weten dat de c3/c5/c7 states enabled staan en je cpu ratio op auto staat?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ga ik vanavond even checken, daar heb ik nog even niet aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik kan in de BIOS alleen de C1e opties ofzo vinden. Enig idee waar ik C3, C5 en C7 vandaan kan halen? (nooit van gehoord trouwens, ik wist niet beter dan dat er C1 t/m C3 was?)

CPU ratio staat op auto, BIOS heb ik al eens terug gezet naar fabrieks instellingen, toen kwam alles op auto te staan. Heb ik ook zo laten staan, alleen geheugen settings weer naar aangepast op specificaties van het geheugen.

Een harde CMOS reset (CMOS batterij eruit, alles ontladen, batterij weer terug) heb ik nog niet geprobeerd. Misschiens schud dat hem wakker.

Morgenavond maar eens proberen, ik ga nu pitten.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 09-12-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
Of een bios reset met vervolgens load optimized defaults?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb geen Optimized Defaults

Alleen Load Setup Defaults

Zonet even een harde CMOS reset gedaan (batterij eruit enzo) en hij is nu gereset. Ik ben alleen ff aan het prutsen met het goed zetten van de geheugen settings, ben vergeten hoe dat moest :+

Aha, ik wist wel hoe het moest, ik was alleen ff in de war met de settings van mijn oude DDR2 setje, maar 5-5-5-15 pikten ze niet :P Moest namelijk 9-9-9 zijn

Maar het heeft niet geholpen :( Idle doet ie 1.2Ghz. Als ik Prime95 laat draaien blijft hij steken op 2.6Ghz :(

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 10-12-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 17:16
bij mijn i7 860 werkte de turbomodus in het begin ook niet, heb c3c5c6 states aan gezet die standaard op auto stonden en toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En waar heb je die opties gevonden, ik kan namelijk alleen C1 vinden.

De grap is ook dat de Turbo bij mij altijd gewerkt heeft, en van het een op de andere dag ineens niet meer.

En welk moederbord hebben we het bij jou over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
p55 ud4 van gigabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Morgenmiddag heb ik tijd teveel, dus dan gaat het systeem uit elkaar om de processor en socket te checken op fysieke schade.

Keep you posted, iemand anders nog ideen voor hij uit elkaar gaat, graag!

EDIT:

Ik heb zojuist alle CPU gerelateerde pagina's doorzocht in de BIOS, en ik stuit hier op een setting die het mogelijk kan zijn

Intel C-State Tech

CState: CPU idle is set to C2/C3/C4

Dus ik dacht dat ik de oplossing gevonden had, deze functie stond op Disabled, op Enabled gezet, Windows gestart, Prime95 laten draaien met CPU-Z er naast, maar er veranderde niks, hij springt netjes van 1.2Ghz naar 2.6Ghz, maar de Turbo naar 3.2Ghz schakelt niet in

Verder heb ik ook foto's gemaakt van de BIOS, betreffende alle CPU gerelateerde instellingen, die kan ik uploaden als iemand er denkt iets mee te kunnen doen.

EDIT2: Met C-State op Enabled heb ik een simpel spelletje opgestart, na nog geen 10 seconden spelen krijg ik een 0x000000D1 voor m'n neus. Met nvlddkm.sys (of iets in die richting) als oorzaak. Heel vreemd, heb al een behoorlijke tijd geen BSOD's meer gehad, in ieder geval niet sinds mijn SLI 9800GTX kaarten vervangen zijn door de GTX460.

Wel heb ik ontdekt dat als ik C-State op Enabled zet, er een andere optie beschikbaar komt daaronder die ik eerst niet gezien had:

"C-State package limit setting"

De door de BIOS gegeven beschrijving van deze instelling luidt: "Selected option will progrmae into C State package limit register"

Ik neem aan dat "progrmae" een typo is, en dat dit "program" hoort te zijn :P

Deze staat standaard op Auto maar is ook in te stellen op: C1, C3 en C6

EDIT3: CState weer op Disabled gezet, pc herstart, het zelfde spelletje weer gestart, kan nu langer "spelen", het is absoluut niet speelbaar, hij blijft continue hangen, hij schokt nogal, W A S D wordt niet op gereageerd, lopen is niet mogelijk en na een tijdje proberen krijg ik een foutmelding van de driver:

Nvidia OpenGL Driver

Too many errors occured, wich indicates a serious problem from wisch we cannot recover. The application most close.

Please visit http://www.nvidia.com/page/support.html for help

:( Wat een gekut zeg, ben het een beetje zat aan het worden, systeem heeft sinds de nieuwe videokaart continue stabiel gedraaid (daarvoor altijd gezeik, omdat 1 van de kaarten brak was). Nu probeer ik dit ene probleem op te lossen en komen er ineens een hoop problemen bij, hier wordt je toch wanhopig van -O-

EDIT4: Waarschijnlijk zijn EDIT2 en 3 niet van toepassing, dit betrof een driver issue. 3Dmark11 heeft bij zijn installatie waarschijnlijk in de OpenGL drivers lopen knoeien, 3Dmark 11 verwijderd en daarna draaide het spelletje weer

[ Voor 131% gewijzigd door FastFred op 15-12-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
als je prime draait dan wel op een core hoop ik?
anders gaat ie idd niet hoger dan 2.6
je zal het echt in de c statussen moeten zoeken daar ben ik zeker van, ik vermoed c6 aan zetten

[ Voor 35% gewijzigd door Goofy1978 op 15-12-2010 23:18 ]

• FastFred
Dan ga ik daar vanmiddag nog even mee prutsen, C6 kan ik wel instellen onder C State.

Als 4 cores belast worden clockt hij bij mij toch echt naar 3.2 hoor ;) Tenminste dat deed hij eerder wel altijd

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:25
voor zover ik weet werkt de turbo boost alleen bij 1 belaste core, en bij 4 core haal je gewoon je standaard snelheid, denk dat dit het probleem is

wikipedia bevestigd dit ook: Wikipedia: Intel Turbo Boost

• FastFred
Zojuist terug van school (2 uurtjes maar op donderdag :D). C-State op Enabled gezet, en de C-State Limit op C6 ingesteld.

Als ik Prime95 op 1 core, of op 4 cores laat draaien, geen enkel verschil. Hij blijft hangen op 2.6Ghz (133Mhz x 20)

EDIT:

Ik heb iedere mogelijkheid geprobeerd met de volgende 2 settings:

Setting1: Intel C-State Tech
Opties: Enabled, Disabled
Omschrijving volgens BIOS: CPU idle is set to C2/C3/C4

Als ik deze optie op Enabled zet, wordt de volgende setting zichtbaar:

Setting2: C-State package limit setting
Opties: Auto, C1, C3, C6
Omschrijving volgens BIOS: Selected option will progrmae into C State package limit register

Ik heb nu dus Setting1 op Enabled gezet, en heb vervolgens iedere optie geprobeerd van Setting2, bij iedere optie computer herstart, Prime95 laten draaien op 1 core en op 4 cores. Hij clockt netjes van 1.2Ghz naar 2.6Ghz maar niet tot 3.2Ghz.

Vervolgens Setting1 weer op Disabled gezet, en nogmaals getest, weer geen resultaat, dus hij gaat nu uit elkaar.

[ Voor 62% gewijzigd door FastFred op 16-12-2010 11:04 ]

• FastFred
Ik heb het moederbord nu voor mij liggen.

Aan de processor is niks te zien, alle contactpuntjes zijn in orde, geen zichtbare schade te zien.

De pinnen in het socket zijn ook in orde, ook hier niks te zien. Alleen het deel van het socket dat aan de achterkant van het moederbord zit, hoe heet zo'n ding? Retention bracket ofzo? iig dat ijzeren plaatje aan de achterkant van het moederbord staat lichtelijk krom. Of het moederbord is een stukje krom gebogen.

De koeler die ik gebruik is een Coolermaster V8, zonder backplate, omdat ik die er niet bij kreeg toen ik 'm kocht (op V&A). Mogelijke oorzaak gevonden lijkt me dan, hiervoor zoals gezegd in TS had ik waterkoeling, de schroeven voor het waterblok heb ik toen behoorlijk strak aangedraaid, waardoor het probleem ontstaan is.

Damnit :(

EDIT: heb er even een potlood langs gelegd, socket plaatje bracket ding is lichtelijk krom, scheelt echt een haardikte zo'n beetje. Moederbord zelf is behoorlijk krom, scheelt toch zeker een millimeter.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn, dus als ik een ander moederbord bestel en deze RMA doe dat de Turbo dan weer gewoon zou moeten werken.

Ennuh, wat voor moederbord raden jullie aan, ik zit te denken aan een EVGA P55 SLI, maar heb geen ervaring met EVGA, hoewel ik hoor dat ze prima spul maken. Ik wil eigenlijk wel qua color scheme weer wat meer richting zwart, al dat blauw hoeft niet van mij :)

Gigabyte heb ik (geen persoonlijke) ervaringen mee, vind alleen dat ze de front audio stekker nog altijd ongelukkig plaatsen, of hebben ze dit nu niet meer?

MSI P55-GD65 schijnt ook een aanrader te zijn?

[ Voor 65% gewijzigd door FastFred op 16-12-2010 11:56 ]

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 03:12
hmm heb net je verhaal doorgelezen en V8 zonder backplate bevestigen is niet al te slim :). Eigenlijk geen enkel CPU koeler moet je zonder backplate bevestigen. En dan dat je mobo 1 mm krom is gebogen beloofd niets goeds.

Denk toch dat het aan je mobo ligt omdat je eerder zonder problemen de turbo kon gebruiken en nu opeens niet meer kan duiden op de volgende ding.

Omdat de V8 best wel groot ding is kan dat na langer tijd de mobo krom buigen wat nu ook het geval is en laat dit nou precies daar bevestigd zijn waar de belangrijkste component zit je CPU.

Ik kan niks anders zeggen dat eVGA super fabrikant is en super producten levert en niet vergeten de garantie voorwaarden vind ik persoonlijk 1 van de beste, vooral nu ze ook vervangingsgarantie bieden in EU

bron: nieuws: EVGA breidt vervangingsgarantie uit naar Europa

• FastFred
Heb het gelezen inderdaad. Ik ben nu aan het Googlen op het nummer van mijn socket (Foxconn 115XDBP) en ik kom heel veel topics tegen van mensen met Core i5 750's die pas tegen het socket issue aan lopen bij 5.2Ghz, daar ben ik niet eens bij in de buurt gekomen. Waarschijnlijk omdat de meeste OC'ers gebruik maken van de i7 860 en 870 processors. Die dankzij HT toch wat meer stroom vragen als een i5 lijkt me

Ik ga me er in ieder geval niet langer druk om maken.

Ga denk ik voor de EVGA P55 SLI en ik ga dit bord RMA'en

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-12-2010 13:44 ]

Pagina: 1