Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel, nummers aanvullen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een Excel sheet waar nummers moeten aangevuld worden. Een klein voorbeeld:
1
101
10201
102100

Nu moet hij alles aanvullen achter dit getal totdat het 6 cijfers zijn. Wat het moet worden:
100000
101000
102010
102100

Is dit mogelijk om dit automatisch in Excel te laten doen? Het gaat namelijk over een redelijk groot document waar veel verschillende van dit soort nummers voor komen.

Alvast bedankt,

Peter

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

00001 is eenvoudig te regelen door als celopmaak 000000 te nemen. maar het rechts aanvullen met nullen maakt het wat apart. Maar ook dat kan, met de functie lengte(A1) bepaal je het aantal karakters/cijfers en dan vul je in een hulpkolom de boel via de functie herhaling("0"; 6-lengte(A1))

Let op: het zijn dus geen getallen meer maar strings. 1 is immers heel iets anders dan 100000.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Nice, bedankt!

Nu nog 1 vraagje, ik wil dat als de originele cel leeg is (E3 bijv), dat de doelcel leeg blijft. Is dit ook nog mogelijk? Liefste in dezelfde formule natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 13:34 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Tuurlijk, zet er een IF-statement (ALS) voor.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TheFes
  • Laatst online: 21:18
Ik zou er zoiets van maken, dan blijven het ook getallen namelijk:

=A1*10^(6-LEN(A1))

Voorbeeld: A1 = 12
Je bepaalt hoeveel karakters A1 is (in dit geval 2) en dan doe gaat dan A1 vermenigvuldigen met 106-2 = 104 = 10.000.
En voilla er staat 120000

Met IF wordt hetL

=IF(A1="","",A1*10^(6-LEN(A1)))

BTW ik werk alleen met de Engelse Excel, ik weet niet wat de Nederlandse versie van LEN is. IF moet je in ieder geval vervangen door ALS in de NL versie.

[ Voor 28% gewijzigd door TheFes op 08-12-2010 14:40 . Reden: IF statement toegevoegd ]

Home Assistant configuratie

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

In het geval van The_Fes hoeft het dus niet, 10x0 = 0 en die kan je verbergen met bijv. de opmaak 0;;;@

Maar zoals gezegd: ik vind het heel erg eng om het als getal te benaderen. Dat is het zeker niet meer. Maar misschien ben ik een zeur :P

• TheFes
F_J_K schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:48:
In het geval van The_Fes hoeft het dus niet, 10x0 = 0 en die kan je verbergen met bijv. de opmaak 0;;;@

Maar zoals gezegd: ik vind het heel erg eng om het als getal te benaderen. Dat is het zeker niet meer. Maar misschien ben ik een zeur :P
Uhm, 10*0 zal hij niet doen. In het geval van een getal wat al uit 6 karakters bestaat, doet hij getal*100 = getal*1. Ofwel, het blijft dan gewoon hetzelfde getal.

Bovenstaande was niet wat je bedoelde denk ik, wat jij bedoelde was als het getal 0 is, dan blijft het inderdaad 0 en zal het geen 000000 worden inderdaad. Excel zal dan namelijk 0*105 doen, ofwel 0*100.000 en dat is gewoon 0. Wat je precies bedoeld met verbergen met die opmaak snap ik niet helemaal.

Wel of niet benaderen als getal is natuurlijk afhankelijk van hetgeen waarvoor de waardes daarna gebruikt worden. Als er op de een of andere manier nog mee gerekend moet worden, of als ze vergeleken moeten worden met waardes uit een ander bestand, kan het wel handig zijn om het een er voor te zorgen dat het een getal blijft.

[ Voor 37% gewijzigd door TheFes op 08-12-2010 15:54 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

:) Misschien ben ik te veel purist v.w.b. datatypes.

Ik bedoelde inderdaad 1x0 ipv 10x0 maar dat omschreef ik wat krom ("" x 1 was mooier geweest, nog afgezien van de domme typ0). Ik ben al meer vergeten dan ik nog van mijn opleiding weet maar zodra ik machtsverheffen en vermenigvuldigen niet meer uit elkaar kan houden is het tijd om mijn academische graad aan de wiskunde-wilgen te hangen :P

• TheFes
F_J_K schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:16:
:) Misschien ben ik te veel purist v.w.b. datatypes.

Ik bedoelde inderdaad 1x0 ipv 10x0 maar dat omschreef ik wat krom ("" x 1 was mooier geweest, nog afgezien van de domme typ0). Ik ben al meer vergeten dan ik nog van mijn opleiding weet maar zodra ik machtsverheffen en vermenigvuldigen niet meer uit elkaar kan houden is het tijd om mijn academische graad aan de wiskunde-wilgen te hangen :P
Maar "" wordt toch afgevangen met de IF formule? Alleen in het geval dat er daadwerkelijk een 0 ingevoerd is, zorgt mijn formule voor problemen.

En wat betreft de datatypes, zonder meer info waarvoor de data gebruikt wordt, is daar ook niet meer over te zeggen denk ik. Maar goed, TS reageerd positief op jouw oplossing, dus ik denk dat omzetten naar tekst geen probleem is ;)

Pagina: 1