PHP webserver binnen bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 19:58

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Beste tweakers,

Al enige jaren lever ik diverse PHP oplossingen voor zowel particulieren als bedrijven.
Het betreft voornamelijk de levering van webapplicaties, welke ik tenslotte aanbied aan de hosting.

Nu is mijn huidige werkgever dat ook niet ontgaan en heeft mij gevraagd om een intern open-source project op te stellen.
Helemaal fijn dus, maar als ontwikkelaar he ik hier dus echt te weinig verstand van.

Nu werk ik vaak lokaal met Xampp, wat eenvoudig, vriendelijk en voor mij afdoende is, maar nu is de vraag als ik een windows 2008 server inricht en hierop Xampp plaats of dit werkbaar is binnen een bedrijf met circa 500 medewerkers.
Qua hits zullen niet alle medewerkers hiermee werken, ik verwacht zelf tussen de 1000 en 1500 hits per dag (geen unieke bezoekers, maar hits).

Tevens vraag ik me af hoe ik moet omgaan met security-updates.
Hoe gaat men hier normaliter mee om? (Nogal een open vraag, maar bij windows servers worden de patches standaard aangeleverd bijvoorbeeld).

Kortom, is Xampp een oplossing voor een klein / middelbedrijf voor interne PHP applicaties?

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 18:57
Xampp of gewoon custom apache/mysql/php moet prima werken, als je echter een nieuwe server installeert alleen voor webhosting/php dan kan je beter voor een FreeBSD (handleidingen genoeg, maar een beetje *nix ervaring is wel handig) of linux variant kiezen, dan hoef je geen licentie aan te schaffen en heb je normaliter minder onderhoud.

edit: 1500 hits per dag is nihil, daar hoef je je geen zorgen om te maken iig, en als de server alleen intern te benaderen is zijn security updates minder kritisch (maar niet helemaal overbodig!)

[ Voor 22% gewijzigd door base_ op 08-12-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
Bedankt voor je snelle en geruststellende reactie.
Ik vraag me af hoe men normaliter omgaat met security-updates. Krijgt men deze aangeboden, of moet men zelf de diverse sites afstruinen naar updates?

FreeBSD lijkt overigens hartstikke interessant en zeker iets om mee te nemen. Wellicht iets overkill, maar als je iets doet, dan moet het eigenlijk ook goed zijn. Het gaat hier immers om de eerste keer open-source binnen dit bedrijf.

Vanuit onze beheerclub kan ik een windows-server krijgen om bovenstaande allemaal te realiseren, maar zij stellen eisen bij de security-updates.

Kortom, als leek op dit gebied vraag ik me af hoe ik dit kan inregelen?

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 15:21
Indien je gaat voor een Linuxdistributie (Ubuntu) hoef je vaak weinig specifieke aandacht te besteden aan security-updates. Vaak is een sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade. Verder installeert Ubuntu server 10.04 automagisch de benodigde security updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Als jullie beheerders meer ervaring hebben met windows bakken, zou ik persoonlijk ze nooit aanraden om er een *nix variant bij te zetten. Beter kun je dan overleggen of ze geen machine overhebben die niet zo heel zwaar belast is en ze eens laten kijken naar http://windows.php.net/download/ Als er al ergens een IIS server draait is het voor een beetje beheerder weinig moeite om even een VC9 compiled packege van php te installeren.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@kwaakvaak: zoals ik al zei las je een compleet nieuwe server wilt installeren kan het interessant zijn om b.v. FreeBSD te installeren, maar wat ervaring of leren omgaan met is wel noodzakelijk, anders is inderdaad apache/php/mysql installeren op een bestaande windows server waarschijnlijk interessanter. Updates moet je zelf installeren alhoewel hiervoor dus op FreeBSD en Ubuntu b.v. diverse tools zijn die dit voor je doen (wel backup maken van tevoren! ;)). Ondanks dat heb ik ooit wel eens een oude FreeBSD server (zonder firewall) een paar jaar op colocatie online laten hangen zonder deze te updaten (was het ip zelfs al vergeten :X ), die liep na 3 jaar nog vrolijk door zonder problemen :)

edit: het is dus afhankelijk of je tijd en zin genoeg hebt/krijgt om je wat in een FreeBSD of linux distributie te verdiepen, misschien heb je ergens een testbak waar je eens op kan experimenteren, zodat je zelf kan oordelen wat de verschillen zijn met een windows omgeving :)

[ Voor 16% gewijzigd door base_ op 08-12-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:22:
Als jullie beheerders meer ervaring hebben met windows bakken, zou ik persoonlijk ze nooit aanraden om er een *nix variant bij te zetten. Beter kun je dan overleggen of ze geen machine overhebben die niet zo heel zwaar belast is en ze eens laten kijken naar http://windows.php.net/download/ Als er al ergens een IIS server draait is het voor een beetje beheerder weinig moeite om even een VC9 compiled packege van php te installeren.
Bovenstaande is het geval. De beheerders hebben alleen ervaring met Windows en accepteren wel PHP, mits ik een goed gedocumenteerde set oplever, waarbij security ook een punt is.

Vandaar dat ik momenteel opteer voor een windows-server, waarop ik vervolgens de juiste pakketten installeer.
VC9 zegt me niets, dus daar ga ik nu even naar kijken, dankjewel!

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
koekiemonster schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:44:
[...]

Vandaar dat ik momenteel opteer voor een windows-server, waarop ik vervolgens de juiste pakketten installeer.
VC9 zegt me niets, dus daar ga ik nu even naar kijken, dankjewel!
Prima, persoonlijk heb ik betere ervaringen met apart installeren van Apache, Mysql en PHP, maar dit komt nmisschien omdat ik veel ervaring heb met deze op zowel windows als linux dus de verhouding tussen apart installeren of als xampp pakket weet ik niet. VC9 is de IIS compatible php versie trouwens (voor apache moet je de VC6 versie pakken). Mocht je ooit tijd over hebben dan kan je FreeBSD altijd nog eens bekijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:02:
[...]

Prima, persoonlijk heb ik betere ervaringen met apart installeren van Apache, Mysql en PHP, maar dit komt nmisschien omdat ik veel ervaring heb met deze op zowel windows als linux dus de verhouding tussen apart installeren of als xampp pakket weet ik niet. VC9 is de IIS compatible php versie trouwens (voor apache moet je de VC6 versie pakken). Mocht je ooit tijd over hebben dan kan je FreeBSD altijd nog eens bekijken. ;)
Dank, FreeBSD lijkt me een geweldige optie, maar gezien tijdsdruk en kennistekort is deze nu even niet haalbaar.
Lang leve opgelegde deadlines!

Nogmaals hartstikke bedankt!

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FreeBSD is fantastisch, maar kost tijd om te leren en als je alles tweakt (kernel, portscollection) dan kost het ook de nodige tijd om te installeren. Als je snel wil, zou ik voor Linux gaan, bijvoorbeeld Ubuntu. Ubuntu is simpel. Mits je Linux beheerst natuurlijk. Windows is m.i. totaal ongeschikt voor een applicatie met PHP, tenzij het noodzakelijk is om Microsoft-onderdelen zoals MS-SQL te gebruiken. Bovendien kost het een licentie, het is binnen een bedrijf dus moet je je aan de regels houden. Daarnaast is het zo dat het soms erg behelpen is met PHP Extensies icm. Windows. Als je bijvoorbeeld Memcached wil gebruiken, dan moet je het nodige Googlen terwijl het voor Linux gewoon beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je Ubuntu Server installeert, worden PHP, MySQL en Apache automatisch mee geinstalleerd zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Bijkomend voordeel is dat alle security updates via de ubuntu-repositories gedistribueerd worden, en je dus zelf nooit hoeft te zoeken naar updates.

De ervaring met windows die je in huis hebt nodigt misschien uit om toch naar windows te grijpen, maar hoe veel ben je nou serieus met het OS bezig? Als het eenmaal draait heb je alleen nog met de PHP-engine te maken en die werkt op ieder platform het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
mcDavid schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:57:
Als je Ubuntu Server installeert, worden PHP, MySQL en Apache automatisch mee geinstalleerd zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Bijkomend voordeel is dat alle security updates via de ubuntu-repositories gedistribueerd worden, en je dus zelf nooit hoeft te zoeken naar updates.
Het gaat bijna automatisch, je moet ze nog wel even aanvinken. Kinderachtig eenvoudig, ook wanneer je nog wat extra's wilt installeren. De handleiding is goed leesbaar en zeer begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Je hebt geen beheerservaring en je maakt een bedrijfsapplicatie. Laat dit probleem dan over aan systeembeheer. Niet jouw piece of cake wat dat betreft. Jij kan je focussen op de applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
PRG >> euh.... NT denk ik :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je al ervaring hebt met xampp, pak dan wamp.
xampp = development, wamp = productie.
Je zult wel wat meer moeten aanpassen want standaard zit wamp dichtgespijkerd en staat niet alles default open zoals bij xampp.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Oogje schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:06:
Als je al ervaring hebt met xampp, pak dan wamp.
xampp = development, wamp = productie.
Je zult wel wat meer moeten aanpassen want standaard zit wamp dichtgespijkerd en staat niet alles default open zoals bij xampp.
vroeger had je lampp en wampp, tegenwoordig heet het allebei gewoon xampp. Het is exact het zelfde pakket, alleen dan de windows-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

koekiemonster schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:54:
Nu werk ik vaak lokaal met Xampp, wat eenvoudig, vriendelijk en voor mij afdoende is, maar nu is de vraag als ik een windows 2008 server inricht en hierop Xampp plaats of dit werkbaar is binnen een bedrijf met circa 500 medewerkers.
Ga jij die server dan ook in beheer nemen of is dat aan de eigen systeembeheerder van dat bedrijf?
Indien het laatste: vergeet Xampp, en ga lekker kijken naar óf een linux server (desnoods virtual) of naar een VisualC 9.0 (VS2008) compiled PHP versie en FastCGI voor IIS7+.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht is Zend Core ook een optie? Daarmee kun je hetzelfde als LAMP, XAMP, WAMP en noem ze maar op. Naar mijn idee werkt dat net even stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ikzelf draai altijd apache onder windows met daarin PHP.
PHP onder apache draait naar mijn ervaring toch net iets soepeler en stabieler dan onder IIS.

mookie

Pagina: 1