Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30
Hallo,

Ik weet niet of ik hier in het goeie topic zit, maar ik kan er niets over vinden.

Ik heb hier een schijf 300GB uit een packard-bell die op de een of andere manier zijn partities kwijt was.
Heb ik getest met testdisk blijkt zijn geometrie niet in orde te zijn.
Na dit in orde gebracht te hebben kon ik via Plop boot manager weer alle partities aanspreken.
Ik heb met plop de packard-bell de standaard nieuwe installatie gedaan.(dus alles naar fabrieks instellingen.)
Nu start de pc alleen nog maar op als ik de plop boot manager gebruik en partitie 2 selecteer.
als ik de pc normaal laat starten zonder boot manager zie ik alleen maar ";" in beeld (zonder de aanhalingstekens)
Via gparted gekeken naar de active partitie en dat is 2, want 1 is verborgen voor de backup van een nieuwe installatie. wat volgens mij ook helemaal in orde is.

Wie weet wat dit betekend en wat zou ik nog kunnen proberen om deze pc weer normaal werkend te krijgen zonder verlies van de backup partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
Mogelijk is de opstart code in de MBR (of anders die in de boot sector van de tweede partitie) niet meer goed. Deze kunnen eenvoudig opnieuw geïnstalleerd worden. Hoe dat gaat verschilt per besturingssysteem. Welk besturingssysteem gebruik je?

Als alternatief zou je ook Plop of een andere boot manager kunnen installeren, maar als je maar één besturingssysteem heb is het beter om gewoon de opstart code van het besturingssysteem zelf te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillem
Bedankt Arjen42 voor je reactie!

Op die backup installatie staat de installatie van windows XP.
De plop boot manager start ik op via de cd-rom. dus ik heb hier geen last van op de schijf.
Op het moment dat windows xp klaar is met installeren zou partitie 2 gewoon moeten kunnen opstarten met de nieuwe windows xp die er dan net op gezet is. helaas zie ik dus alleen maar het ;. deze knippert niet. maar blijft hier eindeloos op staat.

Als je windows opnieuw installeert maakt deze toch ook gelijk een nieuw MBR aan?
of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Chillem op 09-12-2010 22:23 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Chillem schreef op donderdag 09 december 2010 @ 22:22:
Als je windows opnieuw installeert maakt deze toch ook gelijk een nieuw MBR aan?
of heb ik dat verkeerd?
Als je Windows handmatig installeert misschien wel, maar uit je beschrijving maak ik op dat je via de Acer recovery software een image terug zet vanaf de backup partitie. Mogelijk is dat ook de reden dat 'ie nu niet goed opstart, vaak zit er op deze systemen een aangepaste MBR die er voor zorgt dat je via een toetsencombinatie bij het opstarten (bv Alt+F10) de recovery kunt starten. Daarbij wordt de recovery partitie tijdelijk ge-unhide en actief gemaakt. Aangezien je hier met andere software omheen gewerkt hebt zit daar mogelijk nu wat scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillem
Ook Nielson bedankt voor je reactie!

Ok dat begrijp ik! (het was btw een packard-bell, maar dat terzijde, het idee is hetzelfde)

Het enige wat ik wil is: dat hij kan opstarten vanaf de 2e partitie.
Dat ik een toetsen combinatie moet in geven om bij die verborgen partitie te komen zal me jeuken, want daar kan ik met een boot manager ook bij komen.

Hoe kan ik nu aan die MBR komen? of hoe zorg ik er nu voor dat deze toch doorstart met de info die nu op de schijf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Even voor de duidelijkheid, de schijf zit nu toch weer terug in de PB, niet in een ander systeem? Je zou kunnen kijken wat 'ie doet als je er een standaard mbr inschrijft met fdisk of via de recovery console van een windows cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillem
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties

Alles werkt weer zo als moet.
Mijn dank is groot.
Pagina: 1