Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen

Ik het volgende probleem. Er werd op de PC gewerkt, opeens was een blip dat enkele tellen duurde, toen is de PC in een keer uitgevallen.

Daarna bij het opstarten krijg ik steeds de volgende melding:

Diskette drive 0 seek failure

Press F1 to continue, F2 to enter SETUP

Laat ik beginnen met de mededeling dat er helemaal geen diskette/floppy drive op de pc zit.

In de BIOS gekeken naar de BOOT volgorde:
1. CD-ROM
2. Harde Schijf
3. Removable device
4. Leeg

Als je F1 drukt, begint Windows (Vista Home Basic) te laden maar op een gegeven moment komt er een zwarte scherm en reboot de pc om vervolgens weer met dezelfde melding te komen.

Ergens had ik gelezen dat het misschien zou kunnen liggen aan de moederboord batterij. Heb deze vervangen met eentje die zeker vol is, maar geen verandering.

Het om een Dell Vostro 200 met een Intel processor en windows vista home basic

Suggesties iemand van waar ik naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je in de bios de optie om de diskettedrive uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat precies de oorzaak is, is niet meteen vast te stellen. Wat ik je wel kan zeggen is dat door de reboot/crash je bios is gereset waardoor de bios op standaard instellingen is komen te staan. En vaak zie je dan dat er automatisch aan word gezet dat er een diskette drive aanwezig is. Maar die heb je of niet of hij probeert er van te booten en dat lukt dus niet omdat geen geen drive aanwezig is.

Dat je Vista weer reboot kan heel goed door hetzelfde komen. In de bios staan instellingen waarop Vista zijn drivers heeft ingesteld. Nu vind Vista niet meer de goede hardware of verslikt zich en geeft een error.
Probeer eens net na de boot op F8 te drukken en kies voor 'veilige modus'. Dan zien of Vista wel boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CMOS lijkt een reset te hebben gehad waarbij deze is teruggevallen naar de standaardwaarden (Defaults).
Waarschijnlijk staat in die standaardinstellingen de Floppy Drive actief, normaal op de optie "1.44MB 3.5" oid. Kijk eens of je een dergelijke optie in je CMOS Setup kunt vinden en zet die maar eens naar "None".

En ManiacsHouse begint over verlies van hardwareinstellingen. Dat zal stap 2 zijn.
Ik denk nu gelijk aan een instelling van de SATA controller, die mogelijk eerst op AHCI of RAID mode heeft gestaan en nu terug is gevallen naar IDE. Waardoor Vista de harddisk afwijkend oppikt.

Er zal ook een nieuwe lijst zijn gemaakt van hardware in het systeem en daarbij zijn systeembronnen (ports, irq's en dma adressen) opnieuw verdeeld. Een Windows driver zoekt dan op een bepaald adres naar een stuk hardware wat daar echter niet is.
Zou op te lossen zijn door de driver(s) opnieuw te installeren.
Hoewel goed geschreven drivers volgens mij allang niet meer zo statisch werken... maar zou het geval kunnen zijn. Dit zou echter gepraat uit de oudheid moeten zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2010 00:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Vista reset zou de instellingen van SATA kunnen zijn (IDE, AHCI, RAID). En controleer meteen even de datum en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan:

Ik heb die optie gevonden en diskette drive uitgezet. De melding is nu weg. Nu blijft ie steeds opstarten. Windows laadt, PC start opnieuw op, Windows laadt, pc start opnieuw op.......

ManiacsHouse:
Heb in veilige modus opgestart. Hij loopt een hele lijst af met bestanden en blijft hangen op:
"windows\system32\driver\crcdisk.sys"
Daarna start ie opnieuw op.

Ultraman/Blackspot:
De enige opties die ik kan kiezen in BIOS setup is IDE of RAID. Heb het geprobeerd met RAID maar dat werkt helemaal niet. Nu POST ie, komt ie met een melding (die blijft maar 1-2 sec staan en daarna verdwijnt deze), laat ie het windows laad balkje voor een seconde zien en dan start ie opnieuw op. Ik denk niet dat dit helpt, heb hem dus terug gezet op IDE.
Tijd en datum staan goed.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:18
Misschien heb je hier wat aan
crcdisk fouten in Vista

eerste hit in google

[ Voor 6% gewijzigd door beascob op 08-12-2010 01:02 ]

gewaarwordingshorizon