Dempen van een trillende server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik heb een Intel SS4200 EHW server die trilt, vraag is hoe ik dit kan verbeteren. In principe staat deze 24/7 aan, op een plank in de gangkast die dus meetrilt.

De server heeft een passief gekoelde CPU, maar aan de achterkant zitten twee 70 mm fans (type NMB-MAT 2806KL-04W-B56). Ik vermoed dat deze fans de trillingen veroorzaken. Bestaan er "pakkingen" voor fans? NB: Speefdfan is geen optie, de fans worden met 4-pins connectors (zoals ook op CPU fans ziet) aangestuurd door de Bios.

Een andere kandidaat van de trillingen zijn de harde schijven, hoewel ik dit minder aannemelijk vind omdat deze met speciale dempende schroeven in het chassis gemonteerd zijn.

Overigens is de trillende kast op zich niet zo erg, maar wel dat de plank in mijn gangkast mee gaat trillen wat voor een doordringende lage brom zorgt. Weet iemand een geschikte ondergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesleyB
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Er bestaan rubbers die schroeven vervangen die de fans vasthouden, misschien deze proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 11:30

SpamLame

niks

en gewoon een stuk foam tussen de server en de plank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:03
Er zijn van die rubberen dingen die je als schroef voor de fans kunt gebruiken ik heb er zelf ook een aantal en dat werkt aardig.
De kast zelf op poten?? kun je rubber schuim onder de poten steken zodat de vibraties minder aan de plank wordt overgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Het lijkt mij ook een stuk gemakkelijker om de trilling tussen server en plank weg te nemen dan om de trilling binnen de server zelf weg te nemen. Al zou die oplossing wel de betere zijn. Afhankelijk uiteraard van hoe erg de trilling is kan deze eventueel problemen opleveren te zijner tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trillingsdempers voor wasmachine gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Plak 4 van die plakviltjes eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Iedereen dank voor het meedenken. Vooral mcDavid, ik heb er meubelviltjes onder geplakt en het lijkt minder. Helaas is het nog steeds hoorbaar.
Morgen eens kijken of ik een stukje schuimplaat/schuimplastic/schuimrubber kan vinden. @Wesley, wat bedoel je met die schroeven? Rubberen ringetjes of echt andere schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik denk dat Wesley een beetje bedoeld zoals Noctua dat bij hun fans dat ook meeleveren, zoals je dat hier kunt zien: http://www.clunk.org.uk/i...20fans/120mm/IMG_7717.jpg

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Ik heb wat rond gebeld, 'de industrie' heeft vooral oplossingen voor trillende wasmachines, airco's en dergelijke. Voor lichtere apparaten als een computer bestaat niet een dedicated oplossing. Helaas... als ik weer eens een verpakking met allemaal styrofoam vind ga ik daar mee experimenteren.

Die rubberen pluggen die als schroeven dienen - ik had er nooit van gehoord en kon ze ook zo snel niet vinden. Wel kreeg ik het idee om rubberen ringen te proberen. Gamma heeft zogeheten 'kraanschijven 13 mm' (prijs 1,89 Eur / 5 stuks). Ze zijn 3 mm dik en zoveel ruimte was er niet, ik moest ze flink aandraaien. Maar het helpt wel, rond de bevestigingspunten van de fans zijn de trillingen opgehouden.

Het probleem is nog niet helemaal opgelost, kennelijk trilt het chassis ook wegens de harde schijven . Ik ga even aankijken hoe het gaat, eventueel overweeg ik een tijdige aflossing van de oudste harde schijven (Seagate Barracuda 7200.10).

Iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Free rider schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:01:
Ik heb wat rond gebeld, 'de industrie' heeft vooral oplossingen voor trillende wasmachines, airco's en dergelijke. Voor lichtere apparaten als een computer bestaat niet een dedicated oplossing. Helaas... als ik weer eens een verpakking met allemaal styrofoam vind ga ik daar mee experimenteren.

Die rubberen pluggen die als schroeven dienen - ik had er nooit van gehoord en kon ze ook zo snel niet vinden. Wel kreeg ik het idee om rubberen ringen te proberen. Gamma heeft zogeheten 'kraanschijven 13 mm' (prijs 1,89 Eur / 5 stuks). Ze zijn 3 mm dik en zoveel ruimte was er niet, ik moest ze flink aandraaien. Maar het helpt wel, rond de bevestigingspunten van de fans zijn de trillingen opgehouden.

Het probleem is nog niet helemaal opgelost, kennelijk trilt het chassis ook wegens de harde schijven . Ik ga even aankijken hoe het gaat, eventueel overweeg ik een tijdige aflossing van de oudste harde schijven (Seagate Barracuda 7200.10).

Iedereen bedankt!
Mooi dat het werkt, maar vaak worden de trillingen dan door het schroefje zelf net zo hard doorgegeven. Tenzij je ook weer een rubber tussen de schroef en chassis doet.

En nee voor zulke kleine machines bestaan geen bijzondere oplossingen omdat een doodsimpel rubbertje dan net zo effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ophangen met snelbinders of een spin aan de muur.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
mcDavid schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:29:
Mooi dat het werkt, maar vaak worden de trillingen dan door het schroefje zelf net zo hard doorgegeven. Tenzij je ook weer een rubber tussen de schroef en chassis doet.
En nee voor zulke kleine machines bestaan geen bijzondere oplossingen omdat een doodsimpel rubbertje dan net zo effectief is.
Dat ik duidelijker mogen stellen.. inderdaad twee rubbers per schroef gebruikt. De schroeven zijn lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zelf had ik dit probleem ook bij mijn pc-kast hetgeen door de harddisks veroorzaakt werd en dit heb ik opgelost door bij een lokale ijzerwarenhandel een stukje puur rubber van ongeveer 3 mm dik te halen. Dit heb ik toen in 4ren geknipt en onder de pootjes van de kast gelegd en dit hield grotendeels alle trillingen tegen.

Wat ook nog een oplossing kan zijn is een dikkere goedkope muismat van rubber of schuimrubber met een laagje rubber erop te kopen en die te verknippen en onder de pootjes te leggen, hetgeen ik ook wel al eens gedaan heb bij een andere pc.

Een lage bromtoon komt trouwens zelden van de fans af en is bijna altijd een harddisk die resoneert in de kast.

[ Voor 9% gewijzigd door Roel1966 op 08-12-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of het aan te raden is, weet ik niet zo goed, maar ik ken iemand die zijn kast een cementlaagje (onderste 5-10 cm) heeft gegeven. Dan verander je de resonantiefrequentie, en zal de kast/plank dus niet mee gaan resoneren. (een simpel dwarsbalkje door de kast had ook gekund)

Wat me echter simpeler lijkt, is gewoon een rubberen mat eronder leggen. Ik zou nogal zacht rubber nemen, en dan minstens .5 cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Of loop de lokale computerboer binnen, die hebben altijd wel van dat zachte foam liggen.
Pagina: 1