Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Probleem:

- Vriendin heeft een oude Macbook (2006?) met ik vermoed OS 10.4.8
- Vandaag kreeg ze een mapje met vraagteken tijdens het booten
- Na een restart ging deze weg maar bleef het Apple logo staan
- Je hoort in het begin een beetje HD activiteit maar daarna niets meer
- Resetten PRAM heeft geen effect
- Booten in 'safe-mode' loopt vast bij het laden van de drivers. Geeft aan dat deze niet geladen kunnen worden
- Apple Hardware Test kom ik niet in

Ik heb geprobeerd om op te starten met de Mac Install DVD, maar omdat de ingebouwde DVD speler kapot is moet het met de externe DVD speler. Deze vindt hij wel (maar moeilijk om de een of andere reden) wanneer ik boot met de Option key ingedrukt. Alleen vervolgens dubbelklikken op de DVD heeft als gevolg dat de Mac vastloopt.

Het gaat mijn vriendin er vooral om dat ze de data nog ergens kan backuppen, en daarom wil ik proberen de HD toch nog te benaderen. Weet iemand een mogelijkheid om dit toch te doen?

Zat zelf te denken aan een boot disk voor de Mac op een USB of externe HD te zetten. Zoals Knoppix of Ultimate Boot Disc voor windows. Maar kon dit zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

Target Disk mode al geprobeerd?

T inhouden bij het opstarten, dan krijg je een groot firewire logo in je scherm.
Dan is het gewoon een veredelde externe harde schijf geworden.
Knoop hem dan met een FW kabel aan een andere mac/pc en dan kan je hem leegtrekken.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:16
Misschien is het makkelijkst en snelst nog wel om de harde schijf uit de MB te halen en in een externe schijf te zetten. Als de harde schijf nog in leven is, kun je op deze manier de gegevens backuppen. Op iFixit staan goede guides om dit snel te doen. Moet je natuurlijk wel een behuizing hebben om de schijf in te doen.
Mocht je dit liever niet willen zal je even moeten wachten op reacties van andere Tweakers, heb zelf nog geen problemen gehad met m'n MBP, dus nooit verdiept in de mogelijkheden! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als je hem aan een PC hangt, wel even eraan denken om MacDrive (de trial werkt lang genoeg) of een andere utility te installeren, anders komt de Mac geformatteerde schijf niet tevoorschijn.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Thanks voor de snelle reacties allen.

Ik probeer nu in Target mode de Mac HD te bereiken met MacDrive 8 en m'n XP machine. Er komt wel een Verwisselbare schijf bij, maar bij openen krijg ik de melding "Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station F:".

Of MacDrive werkt niet lekker (maar lijkt me stug) of de HD is helemaal aan gort?

[edit]

Hmm ik zie nu in de Hardware manager van de XP machine dat er een conflict is met een SBP2 IEEE 1394-Apparaat. Namelijk: Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden omdat er al een identiek apparaat in het systeem actief is. (Code 42).

[ Voor 29% gewijzigd door MailMan op 07-12-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

MailMan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:29:
Thanks voor de snelle reacties allen.

Ik probeer nu in Target mode de Mac HD te bereiken met MacDrive 8 en m'n XP machine. Er komt wel een Verwisselbare schijf bij, maar bij openen krijg ik de melding "Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station F:".

Of MacDrive werkt niet lekker (maar lijkt me stug) of de HD is helemaal aan gort?

[edit]

Hmm ik zie nu in de Hardware manager van de XP machine dat er een conflict is met een SBP2 IEEE 1394-Apparaat. Namelijk: Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden omdat er al een identiek apparaat in het systeem actief is. (Code 42).
Tja, dat is lastig te zeggen. Boot de MacBook wel in de Install setup als je de hdd eruit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
zAo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:33:
[...]

Tja, dat is lastig te zeggen. Boot de MacBook wel in de Install setup als je de hdd eruit haalt?
Fysiek eruit pluggen? Nog niet gedaan, zal eens even overleggen met vriendin :) Maar ik zal het wel apart vinden als hij de (externe) DVD wel wil gebruiken wanneer de HD los is.

Net MacDrive 8 vervangen voor Paragon HFS+ en nu is het hardware conflict weg, maar kan nog steeds de Mac HD niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MailMan schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:01:
[...]

Fysiek eruit pluggen? Nog niet gedaan, zal eens even overleggen met vriendin :) Maar ik zal het wel apart vinden als hij de (externe) DVD wel wil gebruiken wanneer de HD los is.

Net MacDrive 8 vervangen voor Paragon HFS+ en nu is het hardware conflict weg, maar kan nog steeds de Mac HD niet bereiken.
Een defekte HD kan er voor zorgen dat het opstarten blijft hangen. Je zou het kunnen proberen, maar ik geef het niet heel veel kans.
Mocht de schijf totaal niet te benaderen zijn, probeer hem dan eens een nachtje in de vriezer te leggen (natuurlijk wel met bescherming eromheen zodat hij niet vochtig wordt).
Het klinkt raar, maar ik heb al meerdere malen succes gehad met die trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Want waar zorgt het voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 18:38:
[...]

Een defekte HD kan er voor zorgen dat het opstarten blijft hangen. Je zou het kunnen proberen, maar ik geef het niet heel veel kans.
Mocht de schijf totaal niet te benaderen zijn, probeer hem dan eens een nachtje in de vriezer te leggen (natuurlijk wel met bescherming eromheen zodat hij niet vochtig wordt).
Het klinkt raar, maar ik heb al meerdere malen succes gehad met die trucje.
Klinkt inderdaad interessant :P Gaan zo even naar de Mac store omdat m'n vriendin sowieso naar een nieuwe Macbook wil kijken. Hopelijk zijn ze zo schappelijk dat ze even testen of het inpluggen van een Firewire kabel naar een andere Macbook de HD benaderbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ben as we speak data aan het kopiƫren via een USB dock naar m'n XP machine. Gek genoeg kwam hij in de nieuwe Mac Book Pro van m'n vriendin niet in Finder, maar kon je er wel bij met die Disk Management Utility van de Mac. Alleen daar op herstellen drukken had geen nut.

Merk wel dat sommige bestanden die klein zijn een eeuwigheid duren om te kopiƫren dus echt lekker is de HD niet meer. Binnenkort maar een vervanger kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌄ + āŽ‹

Boot je Mac eens met de install DVD (disk erin, C ingedrukt houden tijdens booten), en kijk wat Disk Utility van je harddisk vindt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Whieee schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:14:
Boot je Mac eens met de install DVD (disk erin, C ingedrukt houden tijdens booten), en kijk wat Disk Utility van je harddisk vindt.
Gek genoeg wil de Mac niet echt iets doen met de Install DVD. De interne DVD speler is kapot, maar de externe wordt wel herkend. Echter, bij het aanklikken ervan gebeurt er verder niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022

De door jou voorgestelde tool bouwt op een bootable OSX image. Deze image is niet vrij beschikbaar via legale weg, en verwijzen naar deze tool is dus technisch gezien verwijzen naar warez.

[ Voor 81% gewijzigd door Whieee op 13-12-2010 13:27 ]

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Het is inmiddels wel gelukt om de belangrijkste data door middel van een USB dock van de HD af te krijgen. Heb maar een nieuwe HD besteld (Seagate Momentum XT) in de hoop zo weer wat leven in de MacBook te krijgen.
In principe zou ik dan met de externe DVD speler gewoon Mac OS X kunnen installeren? Kan je ook meteen XP/Win7 installeren of moet dat via Bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Windows installeren moet via Bootcamp. Weet je zeker dat de install dvd wel de juiste is? Als je een verkeerde versie hebt, dan blijft hij hangen tijdens het booten (zelf al een x geprobeerd met mn Macbook Pro install dvd op mn 27" iMac).

Als je beschikking hebt over nog een mac, restore de install dvd op een externe hdd (losse partitie is genoeg), installen gaat sneller en je hoeft niets meer met losse dvd's te doen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
aramdin schreef op maandag 13 december 2010 @ 13:14:

Als je beschikking hebt over nog een mac, restore de install dvd op een externe hdd (losse partitie is genoeg), installen gaat sneller en je hoeft niets meer met losse dvd's te doen.
Als ik het goed begrijp installeert de DVD dan OS X op een externe HD, die je vervolgens kan gebruiken om OS X op een andere mac/andere HD te installeren?
Of bedoel je dat ik er dan mee kan booten.

[ Voor 4% gewijzigd door MailMan op 13-12-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Je kan de Install DVD van Snow Leopard/Leopard restoren naar een partitie, die ook bootable is. De installatie van OSX verloopt dan vanaf de externe harde schijf. Wat je als laatste zegt dus :)

Instagram / YouTube

Pagina: 1