Laser DVD brander

Pagina: 1
Acties:
  • 1.210 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 23:19
Het is mogelijk bij jullie bekend dat lasers uit DVD branders krachtiger zijn dan de (begrensde) lasers uit de presentatiepennen, en dat het zelfs mogelijk is om plakband door te snijden.

Ik heb een paar dagen geleden een DVD brander geopend en er de laser uitgehaald. Nu zag ik dat er 2 lasers waren, maar wanneer ik ze aansluit aan 2 AA batterijen verspreidt hij wel rood licht, maar is het niet gebundeld zoals bekend is bij de normale pointers..

Ik heb geprobeerd de lenzen ervoor te houden, maar dit heeft geen effect of laat helemaal geen licht door?

Weet iemand wat er mis is met de laser (en waarom er 2 in mijn brander zaten)?

Alvast bedankt!

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vast en zeker omdat je een brander had die met LightScribe techniek was uitgerust :)
Die LightScribe laser zal iets krachtiger zijn omdat ie tekeningen op de CD zelf moet branden.
Dikke kans echter dat de laser zo gemaakt is dat ie de golflengte waarbij ie echt werkt, vrij dicht op de laser / lens moet hebben. Daarna heb je uitdoving, immers: licht is nog altijd een golf:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk projectje, ik heb er zelf ook 1 gemaakt :) wel raad ik je aan om de laser niet direct op 2 AA batterijen te zetten maar een schakelingetje bouwen met een LM317, anders gaat die diode het niet lang volhouden.
Die rode laser is ca 260 mW en je kan hem het beste bouwen in een bestaande behuizing van een oude laserpointer ofzo, zodat je de "beam" kan stellen.

Zelf heb ik hem in een behuizing van een kapotte laser uit een disco geval gebouwd.

Een dvd brander gebruikt 2 lasers, een rode om te branden en een infra rode om te lezen, dit licht zie je dus ook niet. kijk dat je dan de goede pakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
The Eagle schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:18:
Vast en zeker omdat je een brander had die met LightScribe techniek was uitgerust :)
Die LightScribe laser zal iets krachtiger zijn omdat ie tekeningen op de CD zelf moet branden.
Dikke kans echter dat de laser zo gemaakt is dat ie de golflengte waarbij ie echt werkt, vrij dicht op de laser / lens moet hebben. Daarna heb je uitdoving, immers: licht is nog altijd een golf:)
Ha ja inderdaad ;), ze kwamen samen in een stuk plastic, welke doorliep naar een andere lens die gefocust kon worden.
Hoe kan deze dan correct worden bijgesteld? Op YouTube is het een perfecte straal.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:39:
Leuk projectje, ik heb er zelf ook 1 gemaakt :) wel raad ik je aan om de laser niet direct op 2 AA batterijen te zetten maar een schakelingetje bouwen met een LM317, anders gaat die diode het niet lang volhouden.
Die rode laser is ca 260 mW en je kan hem het beste bouwen in een bestaande behuizing van een oude laserpointer ofzo, zodat je de "beam" kan stellen.

Zelf heb ik hem in een behuizing van een kapotte laser uit een disco geval gebouwd.

Een dvd brander gebruikt 2 lasers, een rode om te branden en een infra rode om te lezen, dit licht zie je dus ook niet. kijk dat je dan de goede pakt.
Ik was van plan er een weerstand tussen te zetten, maar ik zal eens zoeken op LM317 ;)
Oh, ok dat zal ik eens bekijken, zou het eigenlijk voldoende zijn om gewoon de laser te vervangen?
Er zat ook nog een (infrarode?) led in, deze heb ik er niet uitgehaald. Beide diodes geven rood licht, zoals The Eagle zei, zal dit voor lightscibe zijn.

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:34

dodo79

witte dikke tonnie

een infrarode laser om cd's te lezen??
denk het niet.
cd's lezen gaat nog steeds met een rode laser.
dit kun je heel goed zien door een cdspeler open te maken en er een cd in te doen (een cheap ass geperste zilveren cd).
kijk nu met een vergrootglas op de cd waar de laser onder zit (terwijl deze afspeelt), je zal een heel mooi rood puntje zien.
Het kan wel zijn dat de laser gedeeltelijk in het infrarode spectrum zit, maar ook dat betwijfel ik.
Voor dvd speler is het hetzelfde, alleen zijn de tracks op de media kleiner, dus kleiner puntje die je kan zien.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Jij hebt nou zo'n dingetje neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: http://www.instructables.com/image/FR82VSNF4WY1LSZ/The-new-DVD-Laser-Diode.jpg

Deze zijn (als het goed is) al gefocust.

Heb dit zelf een keer gedaan met een kapotte HD-DVD lezer voor de Xbox-360. Mooie blauwe straal komt daar uit, brande je op 3 meter mee door een stuk ductape.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
D4NG3R schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:22:

[afbeelding]

Heb dit zelf een keer gedaan met een kapotte HD-DVD lezer voor de Xbox-360. Mooie blauwe straal komt daar uit, brande je op 3 meter mee door een stuk ductape.
Inderdaad, maar toch komt het niet als een straal uit de diode..? :-(
Ik zal even een foto posten

Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/1041/dscn5260u.jpg
Links: Laser 1 met lens die ervoor zat, Rechts: Laser 2 met z'n bijhorende lens, boven: Lens waarmee het brandpunt gewijzigd kon worden
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/4403/dscn5261n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9529/dscn5262.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/1627/dscn5263z.jpg
Achterkant van beide laserkoppen

[ Voor 36% gewijzigd door bn326160 op 07-12-2010 19:43 ]

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dodo79 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:19:
een infrarode laser om cd's te lezen??
denk het niet.
cd's lezen gaat nog steeds met een rode laser.
dit kun je heel goed zien door een cdspeler open te maken en er een cd in te doen (een cheap ass geperste zilveren cd).
kijk nu met een vergrootglas op de cd waar de laser onder zit (terwijl deze afspeelt), je zal een heel mooi rood puntje zien.
Het kan wel zijn dat de laser gedeeltelijk in het infrarode spectrum zit, maar ook dat betwijfel ik.
Voor dvd speler is het hetzelfde, alleen zijn de tracks op de media kleiner, dus kleiner puntje die je kan zien.
Dan heb je geluk, want meestal zijn deze wel IR
Ik raad je ook aan om daar NIET zo maar met een loep in te gaan kijken

Ik repareer dat soort materiaal dagelijks, we hebben daar speciale brillen met filters voor.

http://www.repairfaq.org/sam/laserdio.htm#diolpv

@ topicstarter

http://laserpointerforums...emade-laser-diode-driver-

Dit schema heb ik gebruikt en werkt perfect, succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Houd er rekening mee dat een laser die krachtig genoeg is om door plakband heen te branden ook krachtig genoeg is om een oog mee te verspelen. Misschien dat je snugger genoeg bent om er niet mee in je oog te schijnen, maar een reflectie is al gauw 4% - en 10 mW is genoeg om schade te doen aan je ogen.

Zeker infrarode lasers zijn wat dat betreft naar: die zie je niet, dus heb je ook geen oogreflex. (bij een zichtbare laser knijp je automatisch je ogen dicht).

Je hebt maar twee ogen, dus bedenk goed wanneer je ze verspeelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:22:

[afbeelding]

Neen, dit is enkel de diode, deze moet wel gefocust worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Erg bedankt! Maar dit is toch niet nodig om de straal scherp te stellen neem ik aan?
ValHallASW schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:39:
Houd er rekening mee dat een laser die krachtig genoeg is om door plakband heen te branden ook krachtig genoeg is om een oog mee te verspelen. Misschien dat je snugger genoeg bent om er niet mee in je oog te schijnen, maar een reflectie is al gauw 4% - en 10 mW is genoeg om schade te doen aan je ogen.

Zeker infrarode lasers zijn wat dat betreft naar: die zie je niet, dus heb je ook geen oogreflex. (bij een zichtbare laser knijp je automatisch je ogen dicht).

Je hebt maar twee ogen, dus bedenk goed wanneer je ze verspeelt...
Ik was zeker niet van plan er in te kijken :) Met de reflectie zal ik rekening houden!

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Een dvd-drive heeft 2 laserdiodes op de koppen. De 660nm rode diode is voor de DVD en de 780nm infrarode diode voor de CD. Voor een dvd-brander is de rode diode wat sterker dan die voor read-only.
De 780nm infrarode diode geeft geen onzichtbare licht zoals men denkt maar heel zwak rood licht is zichtbaar. Maar vergist je niet, het infrarode licht is vrij sterk.

Beide laserdiodes moeten in een Aixiz module geplaatst worden voor een laserstraal. Dit is een metalen houder voor de diode met een ingebouwde lens.

Afbeeldingslocatie: http://www.aixiz.com/shop/images/12%20x%2030Blanks.jpg

Hier is een mooie tutorial met plaatjes.
http://demo.lazd.net/index.php?p=1046
Met meer uitleg.
http://laserpointerforums...ur-first-build-53972.html

[ Voor 5% gewijzigd door Blord op 08-12-2010 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de laser van een Blu Ray speler nog sterker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Een BR-drive heeft een 405nm violet laserdiode voor Blu-Ray. Daarnaast de twee diodes van de DVD en CD. Dus in totaal heeft een BR-drive 3 diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het fabriceren van potentieel gevaarlijke en als wapens inzetbare spullen is niet gewenst en dat bespreken we dan ook niet op GoT. Buiten dat is dit geen topic voor OH, maar EL.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.