• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:03
Ik heb in mijn laptop een samsung hdd zitten die een piepend geluid maakte, nu had ik nog een 7200rpm western digital liggen, maar nu krijg ik het idee alsof die trager is. De Windows 7 cijfers index geeft de 5400rpm een 5.9 en de 7200rpm een 5.8.

Even de specs op een rijtje:
WD3200BEKT, 320GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA-300
HM321HI, 320GB, 5400RPM, 8MB Cache, SATA-300

Je zou zeggen dat de 7200RPM sneller zou zijn, maar ik krijg ook geen mogelijkheid om te testen. HD Tune Pro is alleen te gebruiken als de bewuste HDD leeg is. Nu heb ik alleen dit via een laptop te doen dus dat wordt lastig. Ik kan er verder geen informatie op internet over vinden. Heb gezocht op reviews en versus, maar kom alleen op kleinere broertjes uit van de Samsung versie.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 10:07
CrystalDiskMark proberen, die kan op een schijf die in gebruik is.

Even niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoezo kun je dat niet testen?
HD Tune kan prima testen hoor (ok, geen writetests, maar readtests gaan prima). Verder kun je Atto gebruiken, en Crystal Diskmark, de HDDsuite uit PCMark vantage en zo zijn er nog wel een aantal anderen.

De Windows index is zo nietszeggend, daar zou ik me echt geen zorgen om maken, het kan goed zijn dat omdat de accesstime net iets hoger is hij dat ding lager waardeert ofzo. Test gewoon met een aantal benchmarks en je komt een heel eind.

• Dimiz
Ja sorry, had ik onduidelijk gezegd, het ging om de write test. Maar ik zal het is uitproberen met de door jullie genoemd, bedankt!

Maar, ik weet dat jij nogal ervaren bent op het gebied van HDD's Terw_Dan, wat denk jij dat sneller is, op de gok? (just curious)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 10:07
De WD3200BEKT... :+

Even niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die 7200rpm zal waarschijnlijk wel wat vlotter zijn, maar eea hangt een beetje van de accesstimes af. Een lage accesstime voelt vlotter aan dan ruwe datadoorvoer. Dus die 7200rpm zal wel een hogere throughput hebben, maar accesstimes zal je moeten benchmarken (al verwacht ik eigenlijk niet dat er een gigantisch verschil tussen zal zitten).

• Dimiz
Ok hartelijk dank! Hij is nu bezig met de WD, daarna zal ik de samsung erin slingeren en die is draaien!

Ook weet ik dat die WD natuurlijk wat meer resoneert, maar ik heb het gevoel (zal weer tussen m'n oren zitten, omdat ik er zo mee bezig ben), dat ie echt veel meer resoneert dan de 5400rpm. Dus dat zal ik ook is testen. Het is nogal een kleine dunnen laptop, dus ben bang dat mijn vermoedens waar zijn.

• Dimiz
Dit zijn de resultaten:
WD poging 1:

WD poging 2:

SS poging 1:

SS poging 2:

Samsung is kwa transfer net ietsje beter, maar accestime niet volgens mij, ga dus toch voor de 7200RPM denk ik, zal ik veel merken van het verschil? Anders namelijk de samsung want die is zuiniger.
Zal ik daar veel van merken? (Photoshop, Premiere, 1080p downloads)

[Voor 20% gewijzigd door Dimiz op 07-12-2010 20:48]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:10
Je kunt zien dat de wd 50% sneller is in small reads, dus voor je os en applicaties is dit voordelig. Voor grote bestanden heb je weer meer aan een hoge sequentiele leessnelheid.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee