Samsung HDD (HD103SJ) maakt af en toe een BEEP

Pagina: 1
Acties:

• Saidou
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb sinds een kleine 2 maanden een nieuwe PC. Heb hem toen laten samenstellen door een vriend van me en vervolgens hier op Tweakers.net nog eens laten 'cross checken'.

Systeem: (Win7 64bit)
  • Moederbord: Asus Crosshair IV Formula
  • Processor: AMD Phenom II X6 1090T
  • Processor koeler: Noctua NH-D14
  • Grafische kaart (PCIe): Sapphire HD5970 (2GB)
  • Geheugen: Kingston HyperX 8 GB DDR3-1333 Quad-Kit
  • Voeding: Antec TruePower Quattro
  • Behuizing: Cooler Master COSMOS S
  • Harddisk (SSD) : OCZ OCZSSD2-2AGTE60G
  • 2x Harddisks (SATA): Samsung HD103SJ
  • Blu-ray Lezer: LG CH10LS10
Nu merk ik sinds een aantal weken dat mijn HDD af en toe 'Beept'. Soms 1-2 sec, soms kort aantal keer achter elkaar.
Heb ik even gegoogled, maar het enige dat ik terug vond was dat ik de Diagnostic Tool van de Samsung-site moest afhalen, omdat het eventueel iets met te veel of onvoldoende stroom voorziening te maken heeft. (link)
Dat heb ik gedaan, en heb de HDD's getest, en er komen geen fouten uit.
Ik merk ook dat de HDD soms uitgeschakeld worden, en als ik dan bv een film af wil spelen van een van de HDD's deze terug begint op te starten (je hoort dit), en Windows Explorer of programma die het bestand gebruikt blijft dan even hangen.

Iemand dat mij kan helpen?

Alvast bedankt!

J-J

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

I beg you pardon? ... Ik heb exact het zelfde probleem met een Asus Crosshair IV Formula icm. een AMD Phenom II X6 1055T. Nu heb ik wel een losse raid controller en Seagate schijven dus ik gebruik mijn moederbord aansluitingen niet, maar toen ik dat nog wel gebruikte met 6 WD schijven in RAID0 had ik daar ook last van, vreemd genoeg nu nog steeds met een losse raid controller. Had toch gehoopt dat het daarmee opgelost was. Wel vreemd omdat we beiden de zelfde CPU en moederbord hebben, iemand een idee wat het moederbord / cpu voor rol kan spelen in de voeding naar de hdd's toe?

Overigens heb ik met mijn losse raid controller pas nog een volledige test kunnen doen met HD-tune zonder last te hebben gehad van een vastloper.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2ng4yeb.png

Ik heb net een nieuwe voeding besteld, als het daarmee opgelost is zal ik het laten weten ;) *bookmark*

[ Voor 28% gewijzigd door Ventieldopje op 07-12-2010 22:34 ]

www.maartendeboer.net

• Saidou
Hoi,

Ik zou echt niet weten waaraan het ligt, had mijn probleem ook op een ander forum gezet, en daar dacht iemand dat het BIOS Beeps waren. Dus heb ik het even opgezocht:
AMI (American Megatrends') BIOS Beep Codes
one short --> DRAM refresh failure (Problem with memory)
two short --> Parity circuit failure
three short --> Base 64K RAM failure
four short --> System Timer failure
five short --> Processor failure
six short --> Keyboard Controller / Gate A20 failure
seven short --> Virtual Mode Exception error
eight short --> Display Memory Read/Write failure (fault with video card)
nine short --> ROM BIOS Checksum error (fault with BIOS chip)
ten short --> CMOS Shutdown Read/Write error
eleven short --> Cache memory
one long --> Passed (no errors)
one long, two short --> Video failure
one long, three short --> Base / Extended Memory failure
one long, eight short --> Display / Retrace Test failure

Ook zei hij dat het eventueel om een geheugenprobleem ging.

Bij mij is het eigenlijk niet echt duidelijk of het nu 1, 2 , 3, ... beeps zijn.
Hier even een geluidsopname: beep

Ik denk dat ik volgende week eens naar de winkel terug ga om alles eens te laten uittesten.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:53
Klingt een beetje als deze:

one long, three short --> Base / Extended Memory failure

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Saidou schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:16:
Ik heb sinds een kleine 2 maanden een nieuwe PC. Heb hem toen laten samenstellen door een vriend van me en vervolgens hier op Tweakers.net nog eens laten 'cross checken'.
[b]

Nu merk ik sinds een aantal weken dat mijn HDD af en toe 'Beept'. Soms 1-2 sec, soms kort aantal keer achter elkaar.
Eigenlijk beepen hd's niet :)
Misschien dat je hem af en toe hoort resoneren, of de koppen hoort parkeren ?
Ik merk ook dat de HDD soms uitgeschakeld worden, en als ik dan bv een film af wil spelen van een van de HDD's deze terug begint op te starten (je hoort dit), en Windows Explorer of programma die het bestand gebruikt blijft dan even hangen.
Is gewoon power-save mode. staat standaard op 20 min geloof ik, maar kun je zelf instellen
Saidou schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 19:36:
Hoi,

Ik zou echt niet weten waaraan het ligt, had mijn probleem ook op een ander forum gezet, en daar dacht iemand dat het BIOS Beeps waren. Dus heb ik het even opgezocht:
Bios beeps komen uit de speaker, en alleen tijdens het opstarten !
Dus dat heeft er niks mee te maken.

Je opname klinkt trouwens redelijk bekend, mijn pc doet dat ook wel eens af en toe, Gok zelf op een seekende kop, dus nog nooit druk over gemaakt om eerlijk te zijn. Maar das ook maar een gok, zolang ik voor de rest niks merk geloof ik het wel :)

Maar resultaten uit het verleden.......... & YMMV

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 11-12-2010 01:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:59
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4d02c5f99a4ea/4d02c5f990c8f-energiebeheer.png

Misschien zou je daar even kunnen kijken wat er ingesteld is voor je hardeschijven. Standaard stond dit zoals hierboven vermeld op 20 minuten.

• Saidou
yniezink schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:30:
[afbeelding]

Misschien zou je daar even kunnen kijken wat er ingesteld is voor je hardeschijven. Standaard stond dit zoals hierboven vermeld op 20 minuten.
heuveltje schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:20:

Is gewoon power-save mode. staat standaard op 20 min geloof ik, maar kun je zelf instellen
Ik weet dat je dat daar kan uitzetten, wat ik allang gedaan had, maar toch hoor ik ze na een tijd terug opstarten, Je hoort ze terug "opwinden" (begint te draaien precies)
heuveltje schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 01:20:

Eigenlijk beepen hd's niet :)
Misschien dat je hem af en toe hoort resoneren, of de koppen hoort parkeren ?
Ik denk dat dat "parkeren" miss het geluid is.
Heb dus ontdekt dat ik het geluid dus verkeerd gelokaliseerd heb :P Nu blijkt dat het een van mijn externe HDD's (WD Passport Elite 500GB) was waar het geluid uit kwam. 8)7 Ze liggen op mijn PC die onder m'n bureau geschoven is, waardoor ik dus dacht dat het m'n PC Zelf was :)
Ga een mailtje naar Western Digital sturen om te vragen wat het probleem juist is, Heb gezien dat ik toch nog 1130 dagen warranty heb
Pagina: 1