Ik heb een probleem met deze XFX GTX 260 BE. Hij geeft artifacts bij 2D en 3D berekeningen. De bekende problemen (groen en roze beeld) heb ik allemaal doorgenomen, maar dit heb ik nergens kunnen vinden en daarom start ik dit topic.
Wat heb ik ondernomen:
- Nieuwste drivers geïnstalleerd (260.99)
- Underclocken, onder stock (Die van Nvidia's reference model)
- Drivers allemaal verwijderen en opnieuw installeren
- De kaart controleren of de koeler nog goed contact maakt.
- Koelpasta vervangen
- Kaart continu op 100% fanspeed laten draaien
- Snelheden op stock (Die van Nvidia's reference model)
Ik ben tweede eigenaar van de kaart en de vorige eigenaar heeft aangegeven deze kaart te hebben gebruikt icm een te zwakke voeding. De airflow moet toch goed te noemen zijn in een Antec P182 met voor een scythe s-flex fan (12CM) en achter/boven 2 AC 12L fans (12CM).
Mijn systeem:
E6600 @ 2,7 GHZ (temp. max 50 gr.)
Asus P5W DH Deluxe
2x 2GB G.Skill Pi PC 6400
LC Power - LC6550 550W.
Temps kaart (idle):
Algemeen 60 gr.
GPU 53 gr.
Mem. 53 gr.
Load heb ik nog niet aangedurft.
Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag. Ik ben nogal een leek op het gebied van videokaarten.
Edit: de maatregelen hebben er wel voor gezorgd dat de temps (idle) nu zijn:
PCB: 48 gr.
GPU: 42 gr.
Mem: 42 gr.
en de artifacts komen eigenlijk niet meer voor bij kantoorwerkzaamheden.
Ik heb ook 3Dmark 06 gedraaid en daar zijn de artifacts niet zichtbaar in de eerste GPU test, maar bij 2,3 en 4 wel. Vooral bij tests 3 en 4.
edit 2: - Ik heb het geheugen alleen lager geklokt en dat geeft geen resultaat. Wel krijg ik direct het mooie groen/roze beeld waar ik veel over lees als ik het juist hoger klok.
edit 3: Ik heb de kaart dus getest in het systeem van een vriend en dit gaf exact hetzelfde resultaat, daarmee kan ik de voeding en het moederbord uitsluiten.
De kaart is gewoon kapot en het vermoeden is toch het VRam. Ik heb nog wel een of andere test erop losgelaten die geen fouten gaf, maar of die test voor VRam helemaal deed wat hij moet doen is de vraag.
Conclussie: Het was een miskoop, want om deze kaart nou alleen te gaan gebruiken voor internet, mail, ed. en gamen met af en toe een streep door het beeld is natuurlijk zonde.
edit 4: Bedankt voor alle reacties en het meedenken!
Wat heb ik ondernomen:
- Nieuwste drivers geïnstalleerd (260.99)
- Underclocken, onder stock (Die van Nvidia's reference model)
- Drivers allemaal verwijderen en opnieuw installeren
- De kaart controleren of de koeler nog goed contact maakt.
- Koelpasta vervangen
- Kaart continu op 100% fanspeed laten draaien
- Snelheden op stock (Die van Nvidia's reference model)
Ik ben tweede eigenaar van de kaart en de vorige eigenaar heeft aangegeven deze kaart te hebben gebruikt icm een te zwakke voeding. De airflow moet toch goed te noemen zijn in een Antec P182 met voor een scythe s-flex fan (12CM) en achter/boven 2 AC 12L fans (12CM).
Mijn systeem:
E6600 @ 2,7 GHZ (temp. max 50 gr.)
Asus P5W DH Deluxe
2x 2GB G.Skill Pi PC 6400
LC Power - LC6550 550W.
Temps kaart (idle):
Algemeen 60 gr.
GPU 53 gr.
Mem. 53 gr.
Load heb ik nog niet aangedurft.
Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag. Ik ben nogal een leek op het gebied van videokaarten.
Edit: de maatregelen hebben er wel voor gezorgd dat de temps (idle) nu zijn:
PCB: 48 gr.
GPU: 42 gr.
Mem: 42 gr.
en de artifacts komen eigenlijk niet meer voor bij kantoorwerkzaamheden.
Ik heb ook 3Dmark 06 gedraaid en daar zijn de artifacts niet zichtbaar in de eerste GPU test, maar bij 2,3 en 4 wel. Vooral bij tests 3 en 4.
edit 2: - Ik heb het geheugen alleen lager geklokt en dat geeft geen resultaat. Wel krijg ik direct het mooie groen/roze beeld waar ik veel over lees als ik het juist hoger klok.
edit 3: Ik heb de kaart dus getest in het systeem van een vriend en dit gaf exact hetzelfde resultaat, daarmee kan ik de voeding en het moederbord uitsluiten.
De kaart is gewoon kapot en het vermoeden is toch het VRam. Ik heb nog wel een of andere test erop losgelaten die geen fouten gaf, maar of die test voor VRam helemaal deed wat hij moet doen is de vraag.
Conclussie: Het was een miskoop, want om deze kaart nou alleen te gaan gebruiken voor internet, mail, ed. en gamen met af en toe een streep door het beeld is natuurlijk zonde.
edit 4: Bedankt voor alle reacties en het meedenken!
[ Voor 48% gewijzigd door xV0rtexx op 13-12-2010 11:20 ]