Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 00:29
Ik heb een probleem met deze XFX GTX 260 BE. Hij geeft artifacts bij 2D en 3D berekeningen. De bekende problemen (groen en roze beeld) heb ik allemaal doorgenomen, maar dit heb ik nergens kunnen vinden en daarom start ik dit topic.

Wat heb ik ondernomen:
- Nieuwste drivers geïnstalleerd (260.99)
- Underclocken, onder stock (Die van Nvidia's reference model)
- Drivers allemaal verwijderen en opnieuw installeren
- De kaart controleren of de koeler nog goed contact maakt.
- Koelpasta vervangen
- Kaart continu op 100% fanspeed laten draaien
- Snelheden op stock (Die van Nvidia's reference model)

Ik ben tweede eigenaar van de kaart en de vorige eigenaar heeft aangegeven deze kaart te hebben gebruikt icm een te zwakke voeding. De airflow moet toch goed te noemen zijn in een Antec P182 met voor een scythe s-flex fan (12CM) en achter/boven 2 AC 12L fans (12CM).

Mijn systeem:

E6600 @ 2,7 GHZ (temp. max 50 gr.)
Asus P5W DH Deluxe
2x 2GB G.Skill Pi PC 6400
LC Power - LC6550 550W.

Temps kaart (idle):
Algemeen 60 gr.
GPU 53 gr.
Mem. 53 gr.

Load heb ik nog niet aangedurft.

Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag. Ik ben nogal een leek op het gebied van videokaarten.

Edit: de maatregelen hebben er wel voor gezorgd dat de temps (idle) nu zijn:
PCB: 48 gr.
GPU: 42 gr.
Mem: 42 gr.
en de artifacts komen eigenlijk niet meer voor bij kantoorwerkzaamheden.

Ik heb ook 3Dmark 06 gedraaid en daar zijn de artifacts niet zichtbaar in de eerste GPU test, maar bij 2,3 en 4 wel. Vooral bij tests 3 en 4.

edit 2: - Ik heb het geheugen alleen lager geklokt en dat geeft geen resultaat. Wel krijg ik direct het mooie groen/roze beeld waar ik veel over lees als ik het juist hoger klok.

edit 3: Ik heb de kaart dus getest in het systeem van een vriend en dit gaf exact hetzelfde resultaat, daarmee kan ik de voeding en het moederbord uitsluiten.
De kaart is gewoon kapot en het vermoeden is toch het VRam. Ik heb nog wel een of andere test erop losgelaten die geen fouten gaf, maar of die test voor VRam helemaal deed wat hij moet doen is de vraag.

Conclussie: Het was een miskoop, want om deze kaart nou alleen te gaan gebruiken voor internet, mail, ed. en gamen met af en toe een streep door het beeld is natuurlijk zonde.

edit 4: Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

[ Voor 48% gewijzigd door xV0rtexx op 13-12-2010 11:20 ]

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Laatst online: 30-06 13:29
Als ik het zo zie met dat soort idle-temperaturen, zou je is in het Oventopic van de G80 en de G90 kunnen gaan kijken.

Daar zouden ze dan misschien zelfs de eerste GT200 aan het lijstje van bevestigingen kunnen toevoegen.

Ja, deze: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

[ Voor 15% gewijzigd door Orwell op 07-12-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:29

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Eerlijk gezegt snap ik niet wat Idle temps te maken hebben met de ''soldeerproblemen'' van de G80/G90 kaarten.

Ten tweede, ik heb zelf een paar van deze kaarten gefixed, en ik heb nog nooit een GT200 kaart gezien met deze zelfde problemen.

Volgens mij kan het helemaal hier niet aan liggen.

Wat het probleem wel kan zijn moet ik je ook schuldig blijven... Ik zou eerst nog eens goed naar de koeler, en vooral de pasta kijken als ik jou was. Ook de airflow van je kast.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:08
Misschien heeft de vorige eigenaar hem wel te veel overgeclocked, of te warm laten worden waardoor het geheugen stuk is. Heb je het probleem meteen al wanneer je de computer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Ja het probleem is continu. Ik heb weer het een en ander geprobeerd en zal dit toevoegen aan de startpost, maar het lijkt erop dat ik een slechte koop heb gedaan.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dan lijkt het er steeds meer op dat de VRAM's niet lekker zijn... De eerste test is niet zo super VRAM intensief. De laatste twee juist, vanwege de vele extra effecten (HBOA, Shaders).

Gooi hem eens in Furmark op een lage resolutie met een hoog niveau aan AA en andere filters. Gooi die VRAM;s maar eens goed vol. Dan gaat het of meteen mis in een BSOD of je hebt een enorme bak artifacts.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je geheugen nu nog eens een eindje onder de nvidia reference clocks clockt, en je dan minder tot geen artifacts en/of strepen ziet, is het (meer) zeker dat het vram de schuldige is.

Heb het ook eens gehad met mijn oude 7800gtx 512mb, geheugen 50mhz teruggeclockt onder stock specs en de problemen waren verholpen, kaartje later voor een spotprijs verkocht uiteraard met vermelding van het probleem, tot nu toe nog geen klachten gekregen. Geheugen was trouwens buiten mijn schuld defect door wat weerstandjes die van het pcb waren afgetikt bij een 'reparatie'.

Je kan het altijd eens proberen, het probleem met de soldeer is ook bij g200 kaarten niet uit te sluiten, al heb ik ook nog geen gtx2xx kaarten langs zien komen met een probleem wat op de soldeer was terug te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Ik heb misschien het probleem gevonden, maar nu nog een manier om het te testen. Op meerdere fora lees ik dat je geen Molex -> 6pin moet gebruiken bij deze kaart. Mijn voeding heeft maar 1 6 pin aansluiting.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat kan inderdaad voor problemen zorgen. Als je Molex connectors (andere 12v lijn?) niet genoeg power kunnen leveren dan kan it optreden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Ja dit is inderdaad een 2e 12 volts lijn.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dan is dat inderdaad ook een grote mogelijkheid.
het kan zijn dat specifiek dit model kaart veel vraagt van de 2e lijn, en minder van de eerste.
Als je de PCI-E connectors nou eens omwisseld? Dus die met die molex even in de andere?

Is het dan beter / erger / helemaal geen beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Dit maakt geen verschil. Ik heb ook geprobeerd de twee molex aansluitingen op twee verschillende directe lijnen vanuit de voeding te koppelen.

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Kan je ergens aan een sterkere voeding komen? (500w > met 2 PCI-E 6/8pins connectors)?
Je sluit liever alles eerst uit dan dat je meteen de kaart gaat vedenken / vervangen wat dan ook.

En dat terugklokken zou theoretisch gezien nog steeds niet de voeding uitsluiten. Je kan door die terugklok ook net even dat beetje minder vermogen trekken waardoor hij het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 09:21
Ik heb dezelfde kaart en de mijne heeft ook regelmatig problemen vertoond. Mogelijk was de Corsair HX520W iets te zwak maar wat vooral helpte was om de Core die standaard geOCed is weer terug te clocken. Als het goed is draait je XFX kaart op 666MHz en als je deze omlaag zet naar 600MHz moet het al een stuk stabieler lopen. Probeer maar eens furmark te draaien, dan loop hij op 666MHz waarschijnlijk vast.

Ik heb nu een Corsair HX850W en de kaart terug geklokt naar 600MHz en sinds dien heb ik geen vastlopers meer gehad met groen / roze beeld. Echter loopt mijn PC nog steeds wel soms vast na een uur gamen. Buiten games loopt mijn PC super. Ook Furmark draait hij uren perfect. Nou speel ik slechts GTA4 de laatste tijd waarbij dit gebeurd.
Vroeger had ik dat groen / roze beeld vooral bij Crysis nadat deze een uurtje had gedraait. Binnenkort maar weer eens installeren en kijken of ik dit probleem nog steeds heb.

[ Voor 38% gewijzigd door Sir_Hendro op 09-12-2010 13:37 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat de coreclock niet echt het probleem is, maar het geheugen. Nu lager clocken heeft dan denk ik weinig zin meer, want het lijkt erop dat het geheugen gewoon kapot is/niet goed meer werkt. Daar valt denk ik weinig meer aan te doen...
Al contact gehad met XFX? Wellicht dat ze de kaart alsnog innemen ookal heb je feitelijk geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

G80 G90 series hebben een andere lood/tin mengsel dan de gt200 dus geen Oventruuk met gt200 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik heb ook een XFX GTX260 BE, en die geeft ook artifacts (na een tijdje bij zware belasting). Ik heb het opgelost door met RivaTuner de fanspeed hoger te zetten afhankelijk van de temperatuur van de GPU.

Je ziet op fora veel meer problemen met deze kaart, hij is gewoon wat te ver overgeklokt. Hogere fanspeed en/of lagere snelheid zou kunnen helpen, maar bij jou dus niet. Is dit al zo vanaf het moment dat je hem gekocht hebt? Want dan had de vorige eigenaar je hierop moeten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedionysus
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09-2020
Goedemiddag vortex,

Ik heb een vermoeden wat het probleem is. Zelf heb ik namelijk ook precies dezelfde symptomen meegemaakt, zij het dan i.c.m. een ASUS P5AD2 premium bordje. Ik had ook echt ALLES geprobeerd, tot ik de videokaart in de PC van een vriend stak en hij daar prima werkte.

Ik had toen der tijd een ATI4850 gekocht en dacht dat deze wel zou werken op mijn relatief verouderde P5AD2 Premium. Het bleek echter dat het moederbord gewoon echt niet met de kaart overweg kon, ook niet na een nieuwe bios flash, nieuwe ATI drivers, voedingwissel, andere windows versie etc etc etc etc. De symptomen waren hetzelfde, wel beeld bij booten en in windows weinig zichtbare problemen. Wanneer ik een game startte echter van allerlei vervelende artifact scenarios.

Ik zie dat jou moederbord weliswaar een net iets nieuwere chipset heeft als de mijne toen der tijd:
Intel 975X t.o.v. Intel 925X, en een
southbridge van ICH7R t.o.v. ICH6R
Toch vrees ik dat je wellicht met dit probleem blijft zitten met het huidige moederbord.

Succes, en ik ben benieuwd naar de afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xV0rtexx
Ik ga vanmiddag proberen alleen de ram snelheid te verlagen. Zondag test ik hem in een ander systeem om voeding en moederbord uit te sluiten.
edit: Het Bios van mijn moederbord heb ik nog nooit geflashed (0701 uit 2006), zou dat een oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door xV0rtexx op 10-12-2010 08:25 ]

xVortexx D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht de DVI kabel. Ik heb bij een verhuizing wel eens per ongeluk een pinnetje kapot gemaakt en dat gaf ook mooie artifacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apart dat die overclock schijnbaar voor problemen zorgt, mijn gtx260 core 216 van gigabyte heb ik geflasht naar 700mhz, die heeft nooit problemen van deze aard gegeven. Heb dan wel het core voltage iets omhoog geschroefd zodat de gpu wat meer juice krijgt waardoor hij waarschijnlijk wat stabieler is, de nieuwe eigenaar heeft nog wat andere dingen aangepast, hij had er meer verstand van :P

Is natuurlijk niet voor iedereen aan te raden om in de bios van de kaart gaan zitten sleutelen, maar kan natuurlijk helpen als de Vcore van de kaart ietjes laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 14:44
Ik heb zelf sinds een weekje een ASUS GTX275 896mb en had de eerste 2uur geen issues en ineens plots crapload aan artifacts. Reboot... weg, ok, daarna weer artifacts.
Ok Windows geboot (draai OSX) en daar kijken, ook eventjes wat artifacts gehad. Had het die dag voor gezien gehouden. Dag erna Furmark gedraait voor een uurtje, helemaal niets aan het handje.
Ik heb sindsdien met uitzondering van het spelen van Dragon Age geen artifacts (zwarte strepen) gezien (game bevroor, Windows shiny interface knalde er ff uit, draaide wel door) ff ctrl+alt+del en terug naar Windows en voila probleem weer weg. Dit heb ik nu al paar dagen niet meer gezien.
Oftwel, mijn probleem is nu weg. Wat ik vermoed is dat de videokaart het niet zo stoer vond vermoed ik van buiten in de kou, 4 dagen thuis zonder kachel (was weekendje weg) terwijl het buiten -10 was en daarna IN de computer en gelijk knallen ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 09:21
Zoals ik al aangaf had ik voorheen altijd last van vastlopers bij games zoals Crysis met mijn XFX GTX260 216 BE. Het gebeurde namelijk dat dan ineens tijdens het spelen het beeld roze / groen werd. Ondanks de vastlopers die meestal na een uur gebeurde bijna het hele spel gespeeld tot het laatste level op het schip. Bij het beuken van die 2 laatste eindbazen liep het spel altijd na enkele seconden vast. Dus deze kon ik niet verslaan :(

Echter nu recent weer Crysis gespeeld met verlaagde GPU core (van 666MHz naar 600MHz) en nu heeft het hele spel zonder vastlopers gespeeld. Ik heb zelfs zojuist de laatste eindbaas kunnen verslaan!! :)

Ik heb wel de afgelopen tijd nog wel eens een crash gehad bij het spelen van GTA4. Dat echt de hele PC vast loopt zeg maar. Meestal gebeurd dit pas na een uur spelen ofzo.

Wat ik tevens ook merkte is dat bij Crysis die nu wel goed liep bij enkele stukken van het spel spontaan op 1fps sprong tot het gedeelte voorbij was. Dat waren geen zware stukken of iets dergelijks. Zeg maar een omgeving aflopen en dan net als je een huis binnen wilt lopen springt de game van 30 fps naar 1 fps tot ik de omgeving verlaat. Ook in het schip in bepaalde ruimtes sprong de gemiddelde fps van 30 ineens naar 1 tot ik de ruimte uit was. Echt raar, omdat er gewoon niks vreemds aan de hand is in deze ruimte. Bij zwaardere momenten gebeurden er namelijk niks.

Ook bij GTA4 merkte ik soms tijdens het online gamen dat de game ineens even 20 seconden flink begon te happeren en dan weer terug normaal verder ging.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Pagina: 1