Raid controller vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:23
Hoi allemaal,

Ik wil graag een raid kaartje monteren in een belinea o.center.
Dit is een windows home servertje waar je 4 schijven in kunt stoppen.
Het nadeel van dit ding is dat er standaard geen raid word ondersteunt.
Daarom wil ik graag een raid 1 configuratie met 2 schijven.

Dus ik ben opzoek naar een raid kaartje voor niet al te veel geld.
Deze kwam ik tegen:

StarTech.com PCISATA4R1

Deze kan tot wel 4 schijven aansturen in zowel raid 0 of 1 of 0+1.
Maar nu is mijn vraag:

Stel ik heb er 2 schijven inzitten in een raid 1 configuratie. Dit betekent dus dat mijn 2e schijf een spiegel is van mijn 1e schijf. Als ik deze 2e schijf eruit trek en dan een exacte maar wel een lege nieuwe schijf erin stop. Maakt hij dan opnieuw een spiegel? dus dat hotswap ondersteunt word? ik kan dit namelijk nergens vinden op internet.

Iemand anders eventueel nog een kaartje in gedachten waarbij minimaal 2 schijven in een raid 1 configuratie kunnen worden gebruikt die ook hott swap ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerste alinea van het eerste stukje meld:
Even should a hard drive fail, this card will automatically rebuild the lost information in the replaced drive.
maar zoals de tweaker is vertrouwd hij zn hardware(RAID) dus ik zou het maar even testen van te voren, misschien gaat ie wel piepen van bv samsung schijven ofzo (laten we het niet hopen) !!
Je kan nog wat dieper in de handleiding va de controller stappen maar hier is al wel veel mee gezegt, er kunnen natuurlijk afwijkende manieren zijn van controllers maar het grootendeels doet presies het zelfde. In de controller moet dan een functie als "auto rebuild" aan staan ect dan moet het goed komen

bron: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16816129011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
super, dus concluderend zal deze kaart dus aan mijn eis voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je gaat een Raid1 configuratie gebruiken in een Windows Home Server? Dan zou ik eerder voor raid5 kiezen, anders voldoet het drive extender principe net zo goed en zelfs, naar mijn idee, veel beter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Het is wel zo dat je bij een raid 5 configuratie minimaal 3 schijven nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja maar wat voor nut heeft Raid1 nu als je daarvoor drive extender kan gebruiken? Dat heeft juist enorm veel meer mogelijkheden dan een Raid1 configuratie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
Bij RAID1 blijft je systeem gewoon in de lucht... (ook je OS) bij WHS alleen de Drive Extender functie in WHS niet...

[ Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 07-12-2010 16:37 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dat is een reinstall en klaar, Drive Extender bied juist vele voordelen boven Raid1 die ik zelf zeker zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
de term drive extender zegt mij nog niks...

Het is wel zo dat het niet al te duur mag worden, daarom dacht ik zelf aan een relatief goedkoop raid kaartje met 2 sata poorten. Dan ben je voor een paar tientjes klaar zonder de hardeschijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
Met drive extender kan je aangeven dat mappen op beide schijven moeten staan...
Een soort RAID1 per directory.
Voordeel van Drive Extender is dat je alle schijven in 1 pool kan hangen.
Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van, maar dat moet je zelf weten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NL_Scratch schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:09:
de term drive extender zegt mij nog niks...
Ga je dan eens heel snel in WHS inlezen, want als je dat niet snapt vraag ik me af waar je mee bezig bent. Je wilt Raid1 maar bent totaal niet bekend met drive extender?
FireDrunk schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:22:
Met drive extender kan je aangeven dat mappen op beide schijven moeten staan...
Een soort RAID1 per directory.
Voordeel van Drive Extender is dat je alle schijven in 1 pool kan hangen.
Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van, maar dat moet je zelf weten.
Het is een file duplication systeem, je geeft zelf aan welke mappen of bestanden je gedupliceerd wilt hebben en dat wordt dan door drive extender afgehandeld. Werkt net zo betrouwbaar als Raid maar je kan zelf bepalen voor welke mappen je het gebruikt, heeft als voordeel dat het schijfruimte kan besparen. En je hebt er geen aparte controller voor nodig, scheelt ook weer aardig wat.

Daarom snap ik ook niet wat je met raid1 moet, dat kan gewoon door drive extender afgehandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

IK Kan zosnel geen online foto van de binnenkant van dat ding vinden.
Maar wat ik zo zie is het een heel klein custom kastje met plek voor 4 HD's
Dus ik vraag me eigenlijk af of er uberhaubt wel plek is voor een uitbreidingskaart ?

Verder voor de ts.
Om sata echt te kunnen hot-swappen heb je een backplane nodig die dat ondersteunt.
Dus controleer eerst of die belinia dat wel kan !

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 08-12-2010 11:37 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1