Ik moet uit 24v DC 4 spanningen halen.
Dat wou ik doen door tussen de + en de - 4 keer een serie weerstand te plaatsen om zodoende een voltage divider na te maken.
De stroom is zeer klein, slechts 2 tot 3 mA, daarom leek dit me wel een makkelijke en goedkope oplossing.
B.v.:
Echter kan ik die niet zo op de voeding hangen, anders zou ik een parallel weerstand krijgen.
Daar had ik nog niet over nagedacht...
Als ik er diodes achter plak helpt volgens mij ook niet...
Ik heb flink gegoogled maar kan er niks over vinden.
Alle voorbeelden gaan uit van 1 voltage divider.
Hoe kan ik nu 4 keer deze serie weerstanden aansluiten zonder dat ze parallel staan?
Ik had al wel bedacht om gewoon 5 weerstanden achter elkaar te zetten, zoiets als:
+ --- 1K5ohm ---- 1e --- 2de --- 3de --- 4de --- 5de ---- -
Maar ik wil nog steeds 3 van deze setjes maken.
Dus in mij originele opstelling heb ik 12 serieweerstanden parallel staan, en met de oplossing hierboven heb ik er nog steeds 3 parallel staan.
Wie kan mij vertellen hoe ik deze serieweerstanden op dezelfde voeding aansluit zonder dat ze parallel staan?
Of een linkje naar een website waar het op staat?
Dat wou ik doen door tussen de + en de - 4 keer een serie weerstand te plaatsen om zodoende een voltage divider na te maken.
De stroom is zeer klein, slechts 2 tot 3 mA, daarom leek dit me wel een makkelijke en goedkope oplossing.
B.v.:
code:
1
2
3
4
5
6
| links de plus, rechts de min. + ---- 1K5ohm --- +/- 2,5v ---- 180ohm ---- - + ---- 1K5ohm --- +/- 4,2v ---- 320ohm ---- - + ---- 1K5ohm --- +/- 6,8v ---- 600ohm ---- - + ---- 1K5ohm --- +/- 10v ---- 1Kohm ---- - |
Echter kan ik die niet zo op de voeding hangen, anders zou ik een parallel weerstand krijgen.
Daar had ik nog niet over nagedacht...
Als ik er diodes achter plak helpt volgens mij ook niet...
Ik heb flink gegoogled maar kan er niks over vinden.
Alle voorbeelden gaan uit van 1 voltage divider.
Hoe kan ik nu 4 keer deze serie weerstanden aansluiten zonder dat ze parallel staan?
Ik had al wel bedacht om gewoon 5 weerstanden achter elkaar te zetten, zoiets als:
+ --- 1K5ohm ---- 1e --- 2de --- 3de --- 4de --- 5de ---- -
Maar ik wil nog steeds 3 van deze setjes maken.
Dus in mij originele opstelling heb ik 12 serieweerstanden parallel staan, en met de oplossing hierboven heb ik er nog steeds 3 parallel staan.
Wie kan mij vertellen hoe ik deze serieweerstanden op dezelfde voeding aansluit zonder dat ze parallel staan?
Of een linkje naar een website waar het op staat?
mookie