Toon posts:

CPU (e8600) of RAM (4gb OCZ DDR2 1066) upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Eind 2008 een compleet systeem gekocht waar ik tot op heden erg tevreden over ben, alleen ben ik benieuwd wat ik het beste kan upgraden om een beetje extra prestaties uit het systeem te persen.

Laat ik eerst even de specs van mijn PC neerzetten:

Asus P5Q-E Mobo
2x2GB OCZ XTC Platinum DDR2-1066-555 Ram
Intel Core 2 Duo E8600 @ 3.3ghz met AC Freezer 7 Pro koeling
ATI HD5870 GFX kaart, waarvan ik de fabrikant even niet weet (Sapphire volgens mij)
Alles draait op 1920x1080 in Windows 7 x64

Geen enkel component in het systeem is overclocked.

Het merendeel van de tijd game ik achter de PC, en dan met name World of Warcraft, Black Ops, Starcraft 2.

Ik zou graag iets meer prestaties willen (bijv, WoW alles op Ultra @ 60 FPS...en 60 FPS in Black Ops met 16xAA en AF op vol, ook al weet ik dat dat hele spel onstabiel is momenteel).

Nu dacht ik zelf aan een upgrade van 2 cores naar quad core (Intel Quad Core Q9550), maar ik twijfel of ik daar zoveel winst uithaal omdat de clocksnelheid van de 4 cores lager is dan die van mijn 2 cores. Toen dacht ik misschien scheelt het als ik van 4GB Ram naar 8 GB ga, maar ook daar ben ik niet zeker van. Misschien is het zelfs de GFX kaart? Ik heb er te weinig verstand van om zelf tot een conclusie te komen, vandaar de vraag.

Wie kan mij helpen?

PS.
Toevallig las ik laatst ook een artikel over de nieuwe Intel SSD harde schijven, maar dat heeft meer invloed op de laadtijden dan op de echte prestaties vermoed ik.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Van 4 GB naar 8 GB zal je niet veel meer FPS opleveren. Van dual naar quad core heeft misschien een kleine positieve invloed, maar ik zou eerst proberen je CPU een beetje over te clocken en te kijken of dat effect heeft. Verder heb je een behoorlijke GFX kaart, maar op welke resolutie game je? Veel nieuwe spellen draaien met alles vol open op 1920x1200 alleen 60 fps met 2 high end gpu's.

edit:
Je kunt natuurlijk ook gewoon kijken naar benchmarks van jouw 5870 kaart en kijken icm met welke hardware welke fps worden behaald. In veel gevallen zal het een i7 met 6 gb geheugen zijn. Maar er zijn ook bijvoorbeeld processor reviews (bijvoorbeeld i3 530) die met deze videokaart op fps zijn getest. Lees dit artikel maar eens: http://www.tomshardware.c...ore-i3-gaming,2588-5.html

In dit artikel worden verschillende platforms getest met een hd5850 (ook dual en quad cores, hoewel wel nieuwe generatie)

[ Voor 40% gewijzigd door jaapsander op 07-12-2010 12:05 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:13

M2M

medicijnman

je CPU upgraden naar een quad core kan met hedendaagse (geen WOW) games wel effect hebben. Zorgen voor een beetje koeling en je kunt je quad core net zo hard laten lopen als je vorige dual core :)

-_-

Verwijderd

Ik sluit me bij het advies van Jaapsander aan: 4 naar 8GB zal voor games niet veel opleveren. een SSD ook niet maar zal wel de totale system prestaties omhoog krikken. een quadciore ga je ook niet vrolijker van worden want je hebt nu al de snelste dualcore voor s775. je kan idd als je NOG meer presatiess wil op crossfire overstappen of je gehele platform van s775 naar een nieuwer (sneller) platform kunnen overhevelen dan heeft de GPU ook meer ruimte om zijn kwaliteiten te laten zien (maar een QX9650 of hoger kan ook uitkomst bieden)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in het overclocken van mijn huidige processor. Heeft iemand enig idee waar ik het beste mee kan beginnen? Ik heb daarover namelijk een hoop vragen, bijvoorbeeld hoe ik de fan speed van mijn processor (Freezer 7 Pro) handmatig in kan stellen o.i.d., mocht dat uberhaupt nodig zijn!

Overstappen naar een nieuw platform zie ik nog niet zo zitten, heb momenteel een budget ergens tussen 300 tot 500 euro, en een heel nieuw mobo + processor komt daar ben ik bang wel boven, gezien het feit dat ik zelf nog nooit een moederbord vervangen heb.

Ik weet niet of Crossfire een optie is met mijn huidige moederbord, volgens mij heb ik maar 1 PCIe 16x slot (of maakt dat niets uit?). Buiten dat gaat mijn voeding dat ook niet trekken...Slechts een RealPower M620 watt voeding. En moet je bij een crossfire opstelling 2x dezelfde gfx kaart hebben? Want nóg een 5870 is ook wel prijzig!

Sorry voor alle vragen, maar ben nu toch wel benieuwd naar mijn opties!

• M2M

M2M

medicijnman

crossfire kan wel op jouw mobo. Je PCI-E sleuven draaien dan op 8x ipv 16x. Het peformance verlies per kaart bedraagt dan ongeveer 1%.
Je voeding gaat het wel trekken. Voor de zekerheid zou je een post kunnen doen in het voedingentopic.
Je hoeft niet een exact dezelfde kaart te hebben voor crossfire, maar met een budgetkaart erbij zul je niet veel performanceverbetering zien. Sowieso is crossfire niet echt een optie, aangezien je processor niet snelgenoeg is om de games die je nu speelt, bij te kunnen houden.
Fanspeed instellen, mits je de ventilator op het moederbord hebt aangesloten, is mogelijk via speedfan. Dit vergt overigens wel wat verdieping, in de (in mijn ogen uitstekende) help van het programma.
En check de overkloktopics in het OC sectie voor (beginners) help met overklokken.

edit: ben slim, lees je in en pak de verschillende wikipedia pagina's erbij. Voor nagenoeg elke term hierboven, is een wiki beschikbaar met bergen meer info dan wij hier kunnen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 07-12-2010 13:59 ]

-_-

Verwijderd

Overclokken /sli is leuk maar ..500 perfect budget en als je dan toch een i7 950 haald is ie nog extra goedkoop deze dagen ook!! jawel :P maar het ombouwen is een peace of cake (misschien is er een tweaker in de buurt die kan helpen or else ill just talk you true it!), en, omdat je nu ook al een intel chipset hebt hoef je je OS niet eens opnieuw te instaleren! zeg dat je 470 kwijt bent aan deze hardware en je 200 kan krijgen voor je oude set kost de upgrade omgerekend 270 euro

180 CPU
175 MOBO
100 RAM

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-02 21:49
Voor de reacties hierboven: Crossfire 5870 met een dual core? Laat me niet lachen; over een bottleneck gesproken :X Meest zinloze upgrade ooit. Zelfs met een flinke i7 is een crossfire setup CPU limited, moet je nagaan wat er met een Core 2 Duo gebeurt 8)7

Jouw systeem schreeuwt om een Q9550 of Q9650. Beste optie om goedkoop een goede boost te krijgen.Meer dan 4gb is niet nodig, 5870 is retesnel. SSD is leuk, maar schieten games niets mee op. Zwakste schakel is duidelijk je CPU.

Een Q9650 (stock) is ongeveer net zo snel als een i5 750 dus helemaal geen slechte keuze. Op 4Ghz komt de quad echt goed mee met de i7's. Hoe hoog je een E8600 ook overklokt; het blijft een dualcore. In sommige games betekent dit 50fps voor een dual op 4.5ghz, en 80-90fps op een quad op 3 ghz. Elke game tegenwoordig gebruikt een quad, dual is verleden tijd wat dat betreft.

Wil je een echte upgrade, dan zal je 500+ neer moeten tellen voor een i7, nieuw mobo en ddr3. Maar dat is het echt niet waard. De E8600 kun je best nog wel goed slijten denk ik, snelste dual 775 cpu. Met wat geluk krijg je hem voor 100 verkocht op marktplaats 8)

[ Voor 20% gewijzigd door InfinityG35 op 07-12-2010 22:19 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• M2M

M2M

medicijnman

InfinityG35 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:10:
Voor de reacties hierboven: Crossfire 5870 met een dual core? Laat me niet lachen; over een bottleneck gesproken :X Meest zinloze upgrade ooit. Zelfs met een flinke i7 is een crossfire setup CPU limited, moet je nagaan wat er met een Core 2 Duo gebeurt 8)7
wat een stelling... laat me niet lachen. Het is geheel afhankelijk van de applicatie, of crossfire wel of niet interessant is in combo met de huidige processor.

Maargoed, de spellen die hij speelt, zijn voornamelijk óf nogal brakke ports, óf erg cpu afhankelijk.

-_-

• warhunter6
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik zou inderdaad een CPU upgrade doen, ikzelf heb hier een intel e8400 op 4 GHz lopen met een GTX 260 maar ik ben ervan overtuigd dat er veel meer uit men pc te persen valt als ik een quadcore zou hebben. Jij met een 5870 zou ook veel meer uit je pc halen als je inderdaad een intel core i7 had of een AMD phenom II. Ikzelf wil ook een CPU upgrade doen maar ik wacht nog even omdat AMD en intel beide nieuwe processors aan het lanceren zijn en de prijzen dus hoogstwaarschijnlijk zullen veranderen.

Ik hoop dat ik hierbij toch wat info heb kunnen geven (:

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt voor alle informatie! Ik denk dat ik even door spaar en vervolgens de overstap maak op een nieuw mobo met 1366 socket, Core i7 processor en DDR3 ram :)

Dan komt gelijk weer de volgende vraag: Ik heb nu een Antec Nine Hundred kast, past daar een fatsoenlijk 1366 mobo in? En ik verwacht dat een Artic Cooling Freezer 7 Pro niet voldoende koelt voor een i7 processor?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
tuurlijk past dat.. ATX mobo is ATX mobo...

en nee, een freezer 7 kan geen i7 koelen...

koop voor paar tientjes meteen een Mugen 2 er bij.. dan zit je snor..

overigens zou ik je wel adviseren een s1156 systeem samen te stellen, deze gaan zondero verklok op turbo harder dan een s1366 i7. en voor een doorsnee gebruiker als jij is het kleine beetje extra dat een s1366 platform levert de kosten niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 08-12-2010 14:37 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1