Ik heb nog een amd xp 1500+ staan. Die wil ik als NAS gaan gebruiken. Daar zitten alleen ide-aansluitingen op het moederbord. Kan ik daar bijvoorbeeld de samsung hardeschijf in hangen van 2 TB uit de pricewatch? Of hebben moderne harde schijven geen ide-aansluiting meer?
Je zoekt naar harde schijven met een ATA/PATA/IDE aansluiting:
http://tweakers.net/price...2/ata-harde-schijven.html
Schijven met een SATA aansluiting gebruiken andere kabels en zullen dus niet passen.
http://tweakers.net/price...2/ata-harde-schijven.html
Schijven met een SATA aansluiting gebruiken andere kabels en zullen dus niet passen.
je kan filteren in de pw op aansluitingen en zo dus ide aan vinken dan rolt er een lijst uit met alle ide schijven die momenteel nog beschikbaar zijn.
De Samsung waar je het over hebt zal bijna zeker een SATA aansluiting hebben ipv de PATA die je zoekt.
PATA schijven worden bij mijn weten niet echt meer geproduceerd.
Wat je het beste kan doen is een SATA pci-controller in je pc zetten. Dan kan je wel de SATA schijven aansluiten.
anders zie hier
PATA schijven worden bij mijn weten niet echt meer geproduceerd.
Wat je het beste kan doen is een SATA pci-controller in je pc zetten. Dan kan je wel de SATA schijven aansluiten.
anders zie hier
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
Je kon wel eens goedkoper uitzijn als je er een PCI-SATA kaartje inzet. PATA schijven zijn kleiner en duurder dan SATA.
Met een PCI RAID kaartje kan je gewoon SATA schijven in jouw oude computer hangen. Dit is waarschijnlijk een stuk efficienter dan speciaal IDE / ATA / PATA schijven gaan kopen. Dit is ook onhandig bij een eventuele upgrade, naar iets snellers of zuinigers. Bovendien kan ik in de pricewatch geen schijven boven de 640GB vinden.
Let wel dat die PCI RAID kaartjes CPU gebruiken bij hoge doorvoer (10%-40%)
etekent CPU gebruik bij hoge doorvoer hoge energiekosten?
Dat ook, maar ik vermoed dat men vooral doelde op verminderde prestatiesAJJAD schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:57:
etekent CPU gebruik bij hoge doorvoer hoge energiekosten?
[ Voor 38% gewijzigd door YellowOnline op 07-12-2010 22:00 ]
Je kan eventueel ook een 2de hands hardeschijf kopen van 300-750GB met een IDE aansluiting, zijn 2de hands nog goed te vinden.
Zelf in 1 maand nog 4/5 stuks verkocht. Er is aanbod en zeker ook vraag.
Zelf in 1 maand nog 4/5 stuks verkocht. Er is aanbod en zeker ook vraag.
Er bestaan ook adapters die je op een SATA schijf kan prikken, zodat je hem vervolgens aan een IDE aansluiting en molex connector kan hangen. Kost bij mijn lokale computerboer een paar euro, voordeel is dan natuurlijk dat je de SATA schijf in de toekomst altijd makkelijk in een nieuwere PC kan hangen.
Pagina: 1