• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05-2025
Beste Tweakers, het is weer eens zo ver, ik kom er niet alleen uit!

Ik weet wat je vast zult denken, upgrade die handel gewoon naar een betere PC... ergens heb je gelijk maar het is niet mijn eigen PC.

Probleem zit als volgt. PC was traag, en gebruikte meer dan de 512 MB die hij ter beschikking had (ivm. AV upgrades, drivers utilities SP3 van XP etc.) dus werd het tijd voor nieuwe RAM. Ik weet dad de theoretische max 2 GB is in elke combinatie. Dus binnen zaten 2x 256 MB DDR1... ja nog DDR 1. Dus ik koop 1 GB (overigens PC2700) en steek die dr bij. Totaal 1250 MB RAM, verder alles liep lekker. Ik dacht, ah joh ff zn upgrades uitvoeren, nieuwe virus defenities, spyware removing etc. en tot mijn verbazing was de de pc reten traag. Ik kijk even in meerdere locaties en er word maar 256 MB herkend.

Na meerdere uren er aan te hebben besteed |:( deed ik het meest onwaarschijnlijke, en tot mijn verbazing stond er weer overal 1250 MB. Ik had het cmos batterijtje er ff uitgelaten. ?! Ok probleem opgelost, maar nope, na elke herstart ging er als het ware ram verloren. Eerste restart was er 750 MB, (helft van extra GB was herkend) later maar 250 MB, en nog later starte hij niet eens meer op (geen POST). Elke keer met opstarten levert andere resultaten op. Nu start hij vrijwel altijd met 750 MB, alsnog een upgrade, maar kan zo weer gaan schommelen. Waar ligt dat toch aan? Het BIOS is vrij simpel en kan nergens mee klooien (ook net geupgrade). Enige oplossing is dus CMOS batt. er uit en dan tijd opnieuw instellen, en daarna nooit meer de pc uitzetten, maarja aangezien windoos moet je wel vaak restarten. BIG problem dus.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn en hoe ik dat het beste kan oplossen?

MVG,

Michael Barton

• michaelbar
Net weer opgestart zonder CMOS batt. verwijderen, en 1250 MB herkend.... :/

Ligt het aan koeling dan ofzo?

MVG,

Mike

[ Voor 15% gewijzigd door michaelbar op 06-12-2010 23:23 ]

• michaelbar
Nu weer 750.... :s

• michaelbar
vanochtend weer 1250... watsgebeurt?? Overigens deed hij he taltijd prima met zn 512 MB origineel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Probeer eens met alleen het 1 gig latje geheugen

• michaelbar
Werkt ook soms... lijkt alsof hij echt koud koud is, dan start hij goed op, heb ook al een memtest86+ gedaan met het 1GB stickje hij is gewoon goed... Any more ideas?

Verwijderd

Upgrade naar Windows7.

betere vraag:
heb je niet te hard aan je slots getrokken?

Ook een computer kan kapot gaan hierdoor. (slotjes kapot? nieuw: Moederboard)
krijg je al gauw de richting van: nieuwe pc.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 15:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat gaat natuurlijk geen klap uitmaken.

Dit probleem klinkt als een geheugencontroller die over de zeik is, of geheugen dat niet compatible is.
Wat zijn de (volledige) specs van dit bakje?

• michaelbar
Neuj slotjes zijn gewoon goed, want alles werkt met 512 MB dus 2x 256. Ik denk dat het spec inderdaad gewoon te nieuw is, of de mem controller zeikt, overigens word de mem. controller gloeiend heet dus ligt vast daar aan, wel overigens toch fijn dat ie t volhoud totdat je m opnieuw opstart. In principe kan hij er dus gewoon mee werken zolang hij niet moet herstarten, en zoja, ff 5 mins uitzetten en dan weer gaan met die handel...

Het is een gewone 3500 Acer Aspire. De Memsticks zijn gewone ValueRAM van Kingston.

Ik ben eigenlijk net zo verstuimpt als jullie vrees ik. Maar alle input is verwelkomt, alvast thx!

M

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Een snelle google search vertelt mij dat die acer een laptop is. Je zegt dat de geheugencontroller heel heet wordt, voel je dan aan de northbridge (neem aan dat de controller daar in zit)? Zit er veel stof in de behuizing? Op welk niveau controleer je of het geheugen herkend wordt? In de bios of in windows zelf. Als bios goed is en windows niet kun je altijd even een verse installatie van windows doen (altijd goed voor de snelheid)

• michaelbar
Nope helaas in de bios. :(
Pagina: 1