Kan iemand mij vertellen wanneer 1:1 pixelmapping belangrijk is? Kreeg vandaag een 2e handsscherm aangeboden waar ik eigenlijk wel interesse in heb. Echter heeft deze 24 inch monitor 1900x1200 geen 1:1 pixelmapping.......
Het houd in dat je scherm zwarte randen kan weergeven als je bijv op 1280x1024 werkt. Zodat je geen uitgestrekt beeld krijgt.Twanjo schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:11:
Kan iemand mij vertellen wanneer 1:1 pixelmapping belangrijk is? Kreeg vandaag een 2e handsscherm aangeboden waar ik eigenlijk wel interesse in heb. Echter heeft deze 24 inch monitor 1900x1200 geen 1:1 pixelmapping.......
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Je kunt je videokaart dit ook af laten handelen (heet dan iets als 'flatpanel scaling').
Ik heb het standaard aanstaan op m'n 20" Dellmonitoren, zodat je netjes de aspectratio van je bron behoudt, m'n 30" HP monitor heeft die optie niet (ding heeft niet eens een OSD). Maar via 't Catalyst Control Center kan ik de scaling alsnog gewoon laten doen.
Dus ik zou er niet van wakker liggen als je monitor het niet heeft, lekker door de videokaart laten doen.
Ik heb het standaard aanstaan op m'n 20" Dellmonitoren, zodat je netjes de aspectratio van je bron behoudt, m'n 30" HP monitor heeft die optie niet (ding heeft niet eens een OSD). Maar via 't Catalyst Control Center kan ik de scaling alsnog gewoon laten doen.
Dus ik zou er niet van wakker liggen als je monitor het niet heeft, lekker door de videokaart laten doen.
Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat er problemen op kunnen treden als je de monitor aansluit op een console.
Die hebben niet altijd de optie om die zwarte banden door te sturen waardoor je beeld verticaal uitgerekt wordt.
1920x1080 wordt 1920x1200.
Maar zelf heb ik geen console, dus neem dit met een korreltje zout.
Iemand die dit kan bevestigen?
Die hebben niet altijd de optie om die zwarte banden door te sturen waardoor je beeld verticaal uitgerekt wordt.
Wat het ongeveer doet had ik inderdaad al opgezocht. Commet Terw-Dan ckeck !
Ben inderdaad opzoek naar praktijkgevallen.
Het gaat hier om een dell 240fwfp voor een zacht prijsje. Was eigenlijk van plan een u2410 aan te schaffen, maar hikte steeds tegen de prijs aan, dus dit lijkt me een uitgelezen kans.
Maar dus geen pixelmapping (pas vanaf revisie a03) (en ook geen hdmi aansluiting)
Ben inderdaad opzoek naar praktijkgevallen.
Het gaat hier om een dell 240fwfp voor een zacht prijsje. Was eigenlijk van plan een u2410 aan te schaffen, maar hikte steeds tegen de prijs aan, dus dit lijkt me een uitgelezen kans.
Maar dus geen pixelmapping (pas vanaf revisie a03) (en ook geen hdmi aansluiting)
Simpel gezegd: gebruik je geen console -> geen probleem.
Eigenlijk een beetje voor mijn eigen informatie... en uiteraard ook dat de informatie die verspreidt wordt op tweakers klopt... (want daar hebben we allemaal baat bij)daan! schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:59:
Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat er problemen op kunnen treden als je de monitor aansluit op een console.
Bij een monitor zonder pixelmapping zal een signaal altijd gestreched worden, iets waar je bij een pc geen last van hebt aangezien je gewoon een hogere reso kunt instellen, maar bij een console heb je dat dus niet.MicGlou schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:10:
[...]
Eigenlijk een beetje voor mijn eigen informatie... en uiteraard ook dat de informatie die verspreidt wordt op tweakers klopt... (want daar hebben we allemaal baat bij)Het is toch juist precies andersom? Een console, bluray/dvd-speler zenden toch juist wél die zwarte balken mee als het nodig is? Het signaal vanaf je videokaart doet dit niet uit zichzelf... die gooit er volgens mij gewoon uit waarop het is ingesteld. Dat wordt dan juist weer opgelost met pixelmapping of handmatig via de software van je videokaart... of heb ik het nou helemaal verkeerd?
Geen pixelmapping + console ondersteund native reso niet = stretched beeld.
Wel pixelmapping + console ondersteund native reso niet = zwarte balken.
Pagina: 1