Ubuntu desktop vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb voor school een opdracht om een server van ubuntu desktop te maken. Alles lukt zover goed en wel alleen ik ben op een probleempje gestuit. Dit is namelijk (staat in de opdracht helaas) dat de gebruikers geen Home Directory mogen hebben. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet uitschakelen. Wie o wie kan mij hiermee helpen/tip geven?

Wat gegevens:

- Ubuntu 10.4 LTS
draaiend op VirtualBox
- Draaiend op een Dell D620 met intel onboard graka
CPU: T5500 (Ja hij draaid ondanks dat VT niet door de cpu word gesupport volgens Intel)

Mocht er nog meer info nodig zijn dan hoor ik het wel. Mocht dit topic niet mogen ivm met antwoorden dan zou ik graag van de Admins horen hoe mijn vraag wel geformuleerd hoort. Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Iedere gebruiker heeft een homedir, wat ze denk ik bedoelen is dat er geen standaard homedir aangemaakt mag worden, da's gewoon een kwestie van /etc/skel wegmieteren, dat zou als het goed is de /home leeg moeten laten.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
VirtalBox heeft geen VT-x of VT-d nodig dus dat is niet zo'n punt.

Maar wat je wil, is dus een accoun zonder home. Is dat om dat ze toch niet mogen inloggen op het lokale systeem? Dus alleen maar serverservices gebruiken? Dan kan je ze gewoon /dev/null geven en hun shell op nologin of false zetten.

Edit:

skel is alleen maar de inhoud van ~/ daar heb je niks aan. Wat je moet doen in de policy aanpassen van homedir aanmaken. Andere optie is bij het aanmaken useradd of adduser anders gebruiken. Standaard wordt een user aangemaakt, geconfigureerd, en klaar gemaakt voor desktop gebruik. Als je dat niet wil moet je dus niet de standaard manier aanpassen.

Simpelweg het systeem slopen is nooit de oplossing, er zijn al jaren opties en implementaties die klaar staan voor precies jouw doel.

[ Voor 45% gewijzigd door johnkeates op 06-12-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BELANGRIJKE EDIT:

IK BEN EEN LINUX NOOB

Dus als jullie de stappen stap voor stap kunnen uitleggen dan begrijp ik het

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Download ergens een ebook of kijk op wikibooks, of op de ubuntu sites of in de ubuntu documentaties, het staat er in, maar we gaan het niet voor je opzoeken. Wat je wil is niet nieuw en ook niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook zelf wat gaan zoeken en je vooral inlezen.
DIT had je zelf ook kunnen vinden.

En als je wat meer wil weten over het toevoegen van gebruikers: lees de MANPAGE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
Als je de MAN-pagina van useradd bekijkt kun je zien dat daar een optie bij zit -M die ervoor zorgt dat er geen home directories worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

d33n schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:22:
Als je de MAN-pagina van useradd bekijkt kun je zien dat daar een optie bij zit -M die ervoor zorgt dat er geen home directories worden gemaakt.
dan wijst hij nog steeds een homedir toe in /etc/passwd , dus eigenlijk is dat ook geen antwoord op zijn vraag, wat jij ook had kunnen weten als je dat commando even had uitgevoerd ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit via de command line zou gaan, en ook nog op een ander platform, doe je dit:
useradd -d /de/map/waar/het/naar/toe/moet/username -m username
Onder Ubuntu Desktop (en vooral na 9.10) had ik altijd problemen met deze commando, maar onder Ubuntu Server doet die het wel.

Alsnog heel raar dat je school de Desktop versie aanraadt voor een server.
Wel leuk voor op een laptopje, maar voor de server zou ik toch liever de command line nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige servers hebben wel een GUI nodig..... (in ieder geval 1 die ik kan bedenken: LTSP) Dus heel raar is het niet.

Overigens kwam ik deze suggestie tegen:
The adduser option to skip creating a home directory is --no-create-home.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 09:44 ]

Pagina: 1